Pagina 1 van 2

lambdawaarde te hoog?

Geplaatst: 18 okt 2007 16:42
door Station c20xe
Vandag is mijn auto afgekeurd voor de apk op een aantal puntjes
die makkelijk zelf op te lossen zijn. Maar een punt daar kom ik niet op uit en dat is dat de lambdawaarde te hoog is ( 1.10). Heeft dat te maken met de carterontluchting die omgeleid is of is de lambdasonde aan vervanging toe :?: . Ikzelf denk het tweede want het het benzineverbruik is ook best hoog alhoewel dat mischien weer te wijten valt aan brede banden.

Geplaatst: 18 okt 2007 18:04
door Laagvlieger
Krijgt de arme lambda weer de schuld.....en waarom??????
Wat heeft ie jou misdaan????

Dat is precies hetzelfde als dat iemand tegen jou auto aanrijdt, de buurman ziet dat gebeuren. Gaat naar jou toe om dat te zeggen, en dat jij dan die arme buurman aansprakelijk steld.

Lambda is slechts een sensor die doorgeeft hoe de verbranding is geweest.
In dit geval te rijk! Zoek daar de oorzaak van op!!!

Geplaatst: 18 okt 2007 18:09
door Station c20xe
eeehhm.. oorzaak opzoeken...okee.. :oops: . Auto loopt goed, ontsteking in orde, uitlaat lek mischien?

Geplaatst: 18 okt 2007 18:10
door Laagvlieger
uitlaat moet voor de APK ook gasdicht zijn he!!!
Dus als die lekt is het zo en zo afkeur.

En zorg voor goede staat van onderhoud.
Luchtfilter, benzinefilter, bougietjes.

Geplaatst: 18 okt 2007 18:25
door Station c20xe
Laagvlieger schreef:uitlaat moet voor de APK ook gasdicht zijn he!!!
Dus als die lekt is het zo en zo afkeur.

En zorg voor goede staat van onderhoud.
Luchtfilter, benzinefilter, bougietjes.
Dat is dus een van de puntjes die we gaan oplossen. De k&ninlegfilter is schoon, de brandstoffilter nog blinkend nieuw evenals de bougies. De auto verkeert in topstaat. Maar wat kan ik nou doen aan de te hoge lamdawaarde. De apkmeester vertelde mij dat ik de carterontluchting weer aan moet sluiten en dan kijken maar zelf geloof ik daar niet zo in. Effe aansluiten gaan we zoiezo doen maar de vraag blijft nog steeds wat is de oorzaak van een te hoge lambdawaarde.

Geplaatst: 19 okt 2007 19:33
door Station c20xe
Een dag verder. Geen reacties meer. Oorzaak niet kunnen vinden. Een nieuwe lambdasonde dan maar hé. Hoppa slotje erop.

Geplaatst: 19 okt 2007 22:04
door Laagvlieger
Geen slotje. laat eerst maar eens horen of die nieuwe lambda de oplossing was.

Geplaatst: 19 okt 2007 23:03
door GrinX
Wellicht je cat welke kapot is?
Ergens valse lucht?

Geplaatst: 20 okt 2007 01:36
door Diem
Station c20xe:gewoon strippen die bak :D :wink: :wink:

Geplaatst: 20 okt 2007 13:15
door Station c20xe
Een kennis verkoopt een lambdasonde geschikt voor c20ne, c20let, x2.0se, alleen staat er niet bij of het voor c20xe hetzelfde is. Zou wel handig zijn want de levertijd is erg lang bij de automaterialenzaak.

Geplaatst: 20 okt 2007 14:10
door opelforum
heb er ook nog wel 1 die je gratis mag hebben hoor

Geplaatst: 21 okt 2007 18:45
door Station c20xe
Cool. Testen die handel. :lol: Je hebt pm.

Geplaatst: 26 okt 2007 18:01
door Station c20xe
Hehe de auto is eindelijk gekeurd met de oude lambdasonde nog. Na het dichtsmeren van de uitlaat zijn de uitstootwaarden net binnen de marges gebleven. Bij de poging om de lambdasonde te verwijderen kregen ze hem niet los en ook niet met de brander erbij. De lambdasonde is helemaal vastgerot en nog imitatie ook. In ieder geval is ie weer gekeurd dat is het belangrijkste. Wel vervelend want ik wil de bosch lambdasonde erop hebben en mijn huidige verbruik is ook niet fantastisch te noemen.

Geplaatst: 26 okt 2007 18:07
door gurdi
hakken en zagen
en beetje
kit en pur

Geplaatst: 26 okt 2007 19:01
door GSi Twente
gurdi schreef:hakken en zagen
en beetje
kit en pur
Met andere woorden, hoe veroorzaak je rotzooi en hou je rotzooi. :roll: :?:

Geplaatst: 26 okt 2007 19:04
door Theo Gsi
pur en kit houd dat niet bij een :P

Geplaatst: 27 okt 2007 17:46
door eddie gsi
Station c20xe schreef:Hehe de auto is eindelijk gekeurd met de oude lambdasonde nog. Na het dichtsmeren van de uitlaat zijn de uitstootwaarden net binnen de marges gebleven. Bij de poging om de lambdasonde te verwijderen kregen ze hem niet los en ook niet met de brander erbij. De lambdasonde is helemaal vastgerot en nog imitatie ook. In ieder geval is ie weer gekeurd dat is het belangrijkste. Wel vervelend want ik wil de bosch lambdasonde erop hebben en mijn huidige verbruik is ook niet fantastisch te noemen.
als je hem er niet af kunt krijgen kun je proberen om een nieuwe lambda sonde met ring in je uitlaat te lassen.

maar dat ze hem er niet uit kunnen krijgen, dan proberen ze gewoon niet goed genoeg :twisted:

Geplaatst: 27 okt 2007 21:54
door Laagvlieger
Gewoon de slagmoersleutel erop.
Gegarandeerd dat ie los komt.

Geplaatst: 27 okt 2007 22:33
door Station c20xe
Ja , ik denk ook wel dat het gewoon te doen moet zijn. De garage waar ik ben geweest werken vooral nog jonge monteurs die nog lerende zijn. Een ervaren iemand die al wat meer ellende hebt meegemaakt op zijn werk zal het vast wel lukken. Ik ga van de week 's kijken bij een ander adresje.

Geplaatst: 27 okt 2007 22:38
door Roy 2.0 16v
hete uitlaat + slagmoersleutel of ringsleutel met hefboomverlengstuk en wat geweld = toch makkelijk los te krijgen? ?

Geplaatst: 30 okt 2007 14:35
door Station c20xe
Nou, ben bij een ander adresje geweest en wat denk je binnen 10 minuten eraf die lambdasonde zonder heet te maken nog wel. Nu die andere erop zit merk ik verschil in mijn stationair toerental. Ipv. 900 toeren is het nu 1200 toeren. Zou dat bijtrekken of... Computer is in ieder geval wel gereset en nu nog kijken of het gaat schelen in benzineverbruik.

Geplaatst: 30 okt 2007 17:27
door Theo Gsi
Die van mij loopt ook 900, dus dat is niet gek hoor ;)

Geplaatst: 30 okt 2007 17:30
door Station c20xe
Even nog een keer lezen wat ik heb geschreven theo. :wink:

Geplaatst: 30 okt 2007 17:43
door GrinX
Afbeelding

Geplaatst: 30 okt 2007 18:00
door Laagvlieger
1200 rpm is teveel.
Accu al los gehad voor reset?