Pagina 1 van 1

Overbrengingsverhouding F16CR Kadett C20NE

Geplaatst: 16 jan 2007 19:23
door AstraLaVista
Wie o wie kan mij hier de overbrengingsverhouding van geven?
Het is voor een klein onderzoekje waarom mijn vriend (met een Peugeot 205 GTI) mij na de eerste bocht niet meer bij kan houden op een zandbaan :D !

Geplaatst: 16 jan 2007 20:10
door Laagvlieger
Zelfde als Astra.
Heeft ergen sop het forum gestaan hier.
meen dat redbill dat gepost had. even zoeken.

Geplaatst: 16 jan 2007 20:16
door Laagvlieger
gevonden:
F16 CR 3.55; 2.16; 1.48; 1.13; 0.89

Geplaatst: 16 jan 2007 20:49
door AstraLaVista
Dankjewel!!!!! Sorry dat ik de zoekfunctie niet optimaal benut had, zal em in het vervolg eens wat beter bekijken!!!

Geplaatst: 16 jan 2007 23:51
door Laagvlieger
Nou weet je ze al van die peug?
Post dan je bevindingen hier ook even.
Is wel leuk om te weten 8)

Geplaatst: 17 jan 2007 10:22
door AstraLaVista
Jep, ik heb ook de overbrengingsverhoudingen van de GTI gevonden...

En dan hier de cijfertjes langs elkaar:

F16CR: 3.55 2.16 1.48 1.13 0.89
GTI: 2.92 1.85 1.36 1.07 0.87

Zoals je dus ziet, zijn de eerste en tweede versnelling een stuk langer.
En het gaat nu vooral om de eerste versnelling, daar komt het verschil uit. Wij rijden overigens alleen maar in de 1 en 2, en heel soms in de 3 als het een lange, harde baan is.

Ik schakel met mijn F16 meestal op 1/3 van het rechte stuk, mijn vriend MOET doortrekken tot 1/2 of soms nog meer, wil de wagen toeren maken. Met als gevolg dat hij pas veel te laat naar de 2e versnelling kan, en daarom in 'ondertoeren' komt, terwijl we met een F16 goed op toeren kunnen blijven. Daardoor pakt de F16 makkelijker op in en na de bocht, en moet hij met de koppeling spelen of soms zelfs terug naar de 1 om weer snelheid te krijgen.

Nu blijkt dat de versnellingsbak van een 1.6 GTI en een 1.6 GTI CR een kortere 1 heeft.

F16CR: 3.55 2.16 1.48 1.13 0.89
1.9 GTI: 2.92 1.85 1.36 1.07 0.87
1.6 GTI: 3.25 1.85 1.36 1.07 0.87
1.6 GTI CR: 3.31 1.88 1.28 0.97 0.76

De CR komt dus nog het dichtste in de buurt bij de waardes van een F16.

Nu zitten we nog met 1 vraag en dat is: zijn de tandwielen van een 1.6 zo om te zetten naar een 1.9? Dat moet ik nog even na gaan kijken/na gaan vragen, want dat weet ik niet. Het pion-kroonwiel is wel zo om te zetten.

En nu zie ik jullie denken: Waarom niet de hele bak omzetten?
Nou, de reden is heel simpel. Een 1.9 heeft dikkere aandrijfassen als een 1.6, dus zijn steviger. En daarbij zou je dan ook de veerpoten moeten veranderen, waardoor deze ook minder sterk zijn.

Ik hoop dat het hierbij een beetje duidelijk is waar ik nou PRECIES mee bezig ben geweest. Als iemand me hierover nog tips of iets kan geven, hoor ik het natuurlijk graag!

Geplaatst: 17 jan 2007 13:49
door RedBill
In ieder geval interessant om te onderzoeken! Succes met het uitzoeken wat wel en niet kan!

Geplaatst: 17 jan 2007 19:01
door Laagvlieger
Passen de dikkere assen niet in het diff van die bak dan?
Kheb er geen ide van hoe het bij die fransosen zit :lol: