Overbrengingsverhouding F16CR Kadett C20NE
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 jul 2006 11:22
Overbrengingsverhouding F16CR Kadett C20NE
Wie o wie kan mij hier de overbrengingsverhouding van geven?
Het is voor een klein onderzoekje waarom mijn vriend (met een Peugeot 205 GTI) mij na de eerste bocht niet meer bij kan houden op een zandbaan !
Het is voor een klein onderzoekje waarom mijn vriend (met een Peugeot 205 GTI) mij na de eerste bocht niet meer bij kan houden op een zandbaan !
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 jul 2006 11:22
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 04 jul 2006 11:22
Jep, ik heb ook de overbrengingsverhoudingen van de GTI gevonden...
En dan hier de cijfertjes langs elkaar:
F16CR: 3.55 2.16 1.48 1.13 0.89
GTI: 2.92 1.85 1.36 1.07 0.87
Zoals je dus ziet, zijn de eerste en tweede versnelling een stuk langer.
En het gaat nu vooral om de eerste versnelling, daar komt het verschil uit. Wij rijden overigens alleen maar in de 1 en 2, en heel soms in de 3 als het een lange, harde baan is.
Ik schakel met mijn F16 meestal op 1/3 van het rechte stuk, mijn vriend MOET doortrekken tot 1/2 of soms nog meer, wil de wagen toeren maken. Met als gevolg dat hij pas veel te laat naar de 2e versnelling kan, en daarom in 'ondertoeren' komt, terwijl we met een F16 goed op toeren kunnen blijven. Daardoor pakt de F16 makkelijker op in en na de bocht, en moet hij met de koppeling spelen of soms zelfs terug naar de 1 om weer snelheid te krijgen.
Nu blijkt dat de versnellingsbak van een 1.6 GTI en een 1.6 GTI CR een kortere 1 heeft.
F16CR: 3.55 2.16 1.48 1.13 0.89
1.9 GTI: 2.92 1.85 1.36 1.07 0.87
1.6 GTI: 3.25 1.85 1.36 1.07 0.87
1.6 GTI CR: 3.31 1.88 1.28 0.97 0.76
De CR komt dus nog het dichtste in de buurt bij de waardes van een F16.
Nu zitten we nog met 1 vraag en dat is: zijn de tandwielen van een 1.6 zo om te zetten naar een 1.9? Dat moet ik nog even na gaan kijken/na gaan vragen, want dat weet ik niet. Het pion-kroonwiel is wel zo om te zetten.
En nu zie ik jullie denken: Waarom niet de hele bak omzetten?
Nou, de reden is heel simpel. Een 1.9 heeft dikkere aandrijfassen als een 1.6, dus zijn steviger. En daarbij zou je dan ook de veerpoten moeten veranderen, waardoor deze ook minder sterk zijn.
Ik hoop dat het hierbij een beetje duidelijk is waar ik nou PRECIES mee bezig ben geweest. Als iemand me hierover nog tips of iets kan geven, hoor ik het natuurlijk graag!
En dan hier de cijfertjes langs elkaar:
F16CR: 3.55 2.16 1.48 1.13 0.89
GTI: 2.92 1.85 1.36 1.07 0.87
Zoals je dus ziet, zijn de eerste en tweede versnelling een stuk langer.
En het gaat nu vooral om de eerste versnelling, daar komt het verschil uit. Wij rijden overigens alleen maar in de 1 en 2, en heel soms in de 3 als het een lange, harde baan is.
Ik schakel met mijn F16 meestal op 1/3 van het rechte stuk, mijn vriend MOET doortrekken tot 1/2 of soms nog meer, wil de wagen toeren maken. Met als gevolg dat hij pas veel te laat naar de 2e versnelling kan, en daarom in 'ondertoeren' komt, terwijl we met een F16 goed op toeren kunnen blijven. Daardoor pakt de F16 makkelijker op in en na de bocht, en moet hij met de koppeling spelen of soms zelfs terug naar de 1 om weer snelheid te krijgen.
Nu blijkt dat de versnellingsbak van een 1.6 GTI en een 1.6 GTI CR een kortere 1 heeft.
F16CR: 3.55 2.16 1.48 1.13 0.89
1.9 GTI: 2.92 1.85 1.36 1.07 0.87
1.6 GTI: 3.25 1.85 1.36 1.07 0.87
1.6 GTI CR: 3.31 1.88 1.28 0.97 0.76
De CR komt dus nog het dichtste in de buurt bij de waardes van een F16.
Nu zitten we nog met 1 vraag en dat is: zijn de tandwielen van een 1.6 zo om te zetten naar een 1.9? Dat moet ik nog even na gaan kijken/na gaan vragen, want dat weet ik niet. Het pion-kroonwiel is wel zo om te zetten.
En nu zie ik jullie denken: Waarom niet de hele bak omzetten?
Nou, de reden is heel simpel. Een 1.9 heeft dikkere aandrijfassen als een 1.6, dus zijn steviger. En daarbij zou je dan ook de veerpoten moeten veranderen, waardoor deze ook minder sterk zijn.
Ik hoop dat het hierbij een beetje duidelijk is waar ik nou PRECIES mee bezig ben geweest. Als iemand me hierover nog tips of iets kan geven, hoor ik het natuurlijk graag!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: