Pagina 1 van 2
Versnellingsbak...Vraagje
Geplaatst: 16 okt 2006 21:59
door Trijzeltje
Ik heb dus een C1.8XE E2
Nu hoorde ik op school dat deze een 5 bak heeft ( 5 vooruit + achteruit) maar ik heb er maar 4 vooruit en 1 achteruit.
Zou zelf wel graag een 5e versnelling vooruit hebben want als ik 140 rijd loopt mijn blokkie 4000 toeren. en bij 160 rond de 5000...
Kan natuurlijk zijn dat ik zeur
maar ben toch benieuwed hoe dat nou zit.
Geplaatst: 16 okt 2006 22:04
door 2.nullutje
een handgeschakelde 4-bak????
alleen een automaat heeft 4 versnellingen!
Geplaatst: 16 okt 2006 22:07
door Astrid_fahrer
5 versnellingen moeten ze wel hebben ja!
als je dr maar vier hebt zou ik toch maar eens aan afstellen of zoiets gaan denken! of je moet een 4 bak van een 1.2i A Corsa hebben
als je in de achteruit wil hoef je de pook toch niet in te drukken he?
Geplaatst: 16 okt 2006 22:11
door Trijzeltje
Was al bang voor deze reacties...
Ik heb dus echt een vier bak schakel.
en mijn achteruit zit links boven in de hoek (Handeltje onder de pook omhoog schuiven en je kunt hem achteruit schakelen)
Dus er hoort een 5 bak in. (5 versnellingen vooruit + eentje achteruit) ??
Geplaatst: 16 okt 2006 22:14
door Astrid_fahrer
Er hoort 100% een bak in met 5 vooruit + 1 achteruit... wat staat er op de pookknop dan voor een schakelschema? of zit dr al een sportversie op?
Geplaatst: 16 okt 2006 22:15
door GSi Twente
Schakelmechaniek maar eens goed afstellen!
Geplaatst: 16 okt 2006 22:25
door Trijzeltje
Geloof dat ik niet helemaal helder ben vandaag.
Heb zojuist even goed gekeken en ik heb dus wel gewoon een 5 bak
SORRY mijn vergissing
Kloppen de toerentallen wel:
bij 140 4000 toeren. en bij 160 rond de 5000.
Stationair loop ie netjes maar toch maar 500 toeren...
Geplaatst: 16 okt 2006 22:29
door Astrid_fahrer
Dan ben je niet bepaald helder geweest nee
je gaat ons toch niet vertellen dat je sinds je m hebt altijd niet verder dan de 4 bent gekomen??
Toerentallen zullen wel aardig kloppen alleen 500 toeren stationair? das wel erg weinig althans C20XE is 1000 tot 1100 normaal
Geplaatst: 16 okt 2006 22:36
door Trijzeltje
Ik heb dus gewoon elke keer in zijn 5 gereden maar vandaag dus niet goed gekeken en geteld en dus maar ervan uitgegaan dat ik er 4 had...
Maaruh hij loopt staionair wel netjes. als ie koud is loopt ie een paar sec 1000 en dan zakt ie naar de 500...
Geplaatst: 16 okt 2006 22:44
door GSi Twente
Whahaha, en je weet zeker dat je geen bril nodig hebt?
Geplaatst: 16 okt 2006 23:45
door 2.nullutje
Geplaatst: 16 okt 2006 23:50
door Rallyastra
Ik heb de zelfde waarden, zit op de 140 ook tegen de 4000 toeren, jij hebt er een je hebt bij de gsi's 3 type bakken. De 8v gsi heeft een F16 de 1.8 16v heeft een F18 ( die jij en ik dus hebben) en de 2.0 16v heeft een F20 bak. De F18 bak is een CR wat staat voor Close Ratio een korte overbrening dus, dus hebben ze gedaan om de 1.8 16v gsi toch nog een beetje mee te laten komen met de 2.0 16v variant. Door de korte bak heb je een minder hoge top maar trekt je auto wel harder op met als gevolg dat je ook hoger in toeren zit, denk nu niet dat er zo veel verschil in zit een 2.0 16v met een F20 zit er maar 2 of 300 toeren onder.
Geplaatst: 16 okt 2006 23:58
door Trijzeltje
Oke dat is duidelijk, bedankt Rallyastra.
Ik neem dus aan dat de motoren passen bij de versnellingsbakken die ze hebben.
kan er dus vanuit gaan dat het rijden in hoge toeren geen kwaad kan... ?
Geplaatst: 17 okt 2006 01:20
door Roy 2.0 16v
bij 8000 toeren moet je schakelen of gas terug
Geplaatst: 17 okt 2006 03:08
door Rallyastra
Ja met een kettingzaag misschien, schakel nou met je auto maar lekker over op 6500 toeren, dan val je precies weer i nhet goede toerental terug waar je de meeste koppel hebt. Waarom zou je tot 8000 toeren door willen trekken als je motor dan absoluut niks meer doet.
Geplaatst: 17 okt 2006 10:32
door Laagvlieger
even opmerking nog:
Stationair is 800-950 rpm
Geplaatst: 17 okt 2006 11:52
door Baas J.
120 km/h 3200 tpm
140 km/h 3800 tpm
160 km/h 4400 tpm
Astra 1.8 16V, vanochtend op de snelweg.
Geplaatst: 17 okt 2006 12:27
door D_V_R_O_S
mijn toeren zitten met koude motor op 1100 warme motor op 900 toeren
120 zit ik rond de 3200
140 rond de 3500 / 3600
Geplaatst: 17 okt 2006 13:56
door Rallyastra
Dat bedoel ik zit maar paar 100 toeren in scheelt bijna niks met een c20xe.
Geplaatst: 17 okt 2006 21:16
door Roy 2.0 16v
Laagvlieger schreef:even opmerking nog:
Stationair is 800-950 rpm
heeft mijnes nog nooit gehad... altijd 1100 ongeveer
als ik de t.t.wijzer loswip, kan ik die toch simpel met warme, draaiende motor op 900 prikken?
Geplaatst: 17 okt 2006 21:20
door Baas J.
Mijn GSI draait veel te laag naar mn zin, zo'n 600 toeren, alsie koud is idd ook iets van 1100..
Geplaatst: 17 okt 2006 22:36
door Laagvlieger
klopt je toerenteller wel dan?
Wil nog wel eens gebeuren bij onvakkkundige tellerplatenmontage dat ie niet meer klopt
600 rpm is bijna afslaan!
Geplaatst: 17 okt 2006 23:21
door Trijzeltje
hmmm
dus als ik ook mee wil naar een treffen dan kan ik jullie niet bijhouden ?
Of rijd niet iedereen 200 ? zoals Joris (joyrider)!
Geplaatst: 18 okt 2006 00:17
door Rallyastra
We zijn niet gek
als je 200 gaat rijden met een groep ben je onverantwoord bezig.
Geplaatst: 18 okt 2006 08:11
door Baas J.
hij slaat idd ook bijna af... op t punt van uitvallen, maar net niet.