Pagina 1 van 2

GROOT PROBLEEM Gemaakt

Geplaatst: 05 aug 2006 16:46
door Charles 16V
Ik heb dus geen oliedruk meer. OLie lampie blijft branden en de motor rammelt een beetje( geluid van klepstoters denk ik/ hoop ik.
Eerst hoorde ik hem al tikken maarja dacht dat is de klepstoter. Zag ook geen lampie branden. Even gestopt even olie peilen. Dat was goed ik weer gereden.
Kwam ik bij de winkel.
Ik me daar even een Pocket Bike gekocht,

Ik wil daar dus weg rijden en zag ik dat de olie lamp niet meer uitging.
Na een paar meter dus stil gezet en laten opslepen.

Nu denk ik dat het de oliepomp is. Hoe is dit het beste te meten???
Zoja wat moet ik allemaal vervangen??

Neem aan dat hij in het blok zit bij de carter.
Dus pakkingen zoiezo. weet niet wat er nog meer bijkomt. Ja de pomp zelf.

Ik hoop ook dat het blok niet al te erge schade heeft. Anders weet ik echt niet meer wat ik moet doen.

Geplaatst: 05 aug 2006 17:07
door Bart(astra)
Dit moet je meten met een oliedrukmeter (bij de dealer)

Maar als je al hoort tikken bij de klepstoters en normaal doet hij dit niet zo...

Dan zou ik er maar vanuit gaan dat het de oliepomp is !

Oliepomp zit achter de distributie, onderaan bij het carter.
Wat je nodig hebt;

iig de oliepomp met pakking (stalen)
voorste krukaskeerring (oliepompkeerring)

Carter gaat los dus ; dubbele carterpakking (of oliespatplaat van een c20ne = compleet met pakking)

omdat het carter los moet moet je spruitstuk eraf;
Dus uitlaatspruitstukpakking
evt nieuwe tapeindjes en boutjes (oppassen dat ze niet afbreken)

Nieuwe olie en filter ??
Nieuwe distrinutieriem met spanrol/looprollen ??
(waterpomp evt)

....en verder hopen dat er verder geen schade is door evt. geen.weinig smering.

Succes !

Geplaatst: 05 aug 2006 18:20
door Charles 16V
Okay, Heb toevallig nog 2 carterpakkingen maar welke kan ik beter halen???? OOk van de ne.???

Trouwen eens nieuw oliepomp is da duur????

Geplaatst: 05 aug 2006 19:49
door GSi Twente
Ja, nogal, 236 euro bruto ex btw.

Ik heb bij de revisie, de binnenring, buitenring en afdekplaat vervangen.
Zodat daar iig geen speling meer op zit, das kostte totaal zo'n 85/90 euro ex btw.

Ik zou eerst een de oliedruk laten meten, wordt je stukken wijzer van.

Geplaatst: 05 aug 2006 21:44
door GSi Twente
Een 8V zeker.
Voor 250,- euro een C20XE, die tijden bestaan niet meer, dan had je 7 jaar terug moeten aankloppen.

Geplaatst: 05 aug 2006 23:56
door pluggie
watahyahknow schreef:jesus zeg das behoorlijk aan de prijs .
voor 250 euro heb je ook een andere motor uit een sloper , zittie er nog niet in maar goed .
Doe maar 3 C20XEs dan.

Weetjewat, doe maar 30.

Geplaatst: 06 aug 2006 23:27
door Charles 16V
Heb even de compressie gemeten van de cilinders

de eerste is 14,5 bar en de andere 3 15.5 bar

Morgen eens even de carter eraf halen

Geplaatst: 07 aug 2006 07:15
door Bart(astra)
Charles 16V schreef:Heb even de compressie gemeten van de cilinders

de eerst was 14,5 bar en de andere 3 15.5 bar

Morgen eens even de carter eraf halen
Als je carter eraf is, controleer dan even je oliezeef.
Het is wel eens voorgekomen, dat die verstopt zit met vloeibare pakkingresten, en dan heb je ook geen oliedruk meer...

Geplaatst: 07 aug 2006 09:11
door Charles 16V
hoe zit het trouwens met de compressie van de cilinder is dat een beetje goed.????

en oliepomp revisie is dat ook te doen???

Geplaatst: 07 aug 2006 09:22
door Marty
OLIPEOMP moet je bij EDS bestellen!!! scheelt je bergen geld.. inderdaad bij dealer 250 ex.

Bij EDS nieuw 150/160 euro. inc.

http://www.eds-motorsport.de/de/produkte/Oelpumpe.htm

Geplaatst: 07 aug 2006 09:57
door Charles 16V
Marty schreef:OLIPEOMP moet je bij EDS bestellen!!! scheelt je bergen geld.. inderdaad bij dealer 250 ex.

Bij EDS nieuw 150/160 euro. inc.

http://www.eds-motorsport.de/de/produkte/Oelpumpe.htm
Ok dat is al een betere prijs. Maar is het ook goede kwaliteit??

Geplaatst: 07 aug 2006 10:37
door Marty
Perfect......... Hebben er toen 1 voor David ze apparaat gehaald. Weet niet precies meer hoe het zat, maar deze kwamen/komen uit Engeland.. en waren gewoon een stuk goekoper.... zijn iig nieuw en zien er gewoon identiek uit als de originele....

Geplaatst: 07 aug 2006 13:55
door web
Kijk eerst maar eens je krukaslagers en drijfstanglagers na, voordat je gaat investeren in een nieuwe oliepomp...

Uitgelopen lagers kunnen oorzaak EN gevolg zijn van oliedruk verlies.

Oliepompen gaan niet zomaar kapot (tenminste, bij de meeste merken niet...)

Geplaatst: 07 aug 2006 14:32
door Marty
Oliepomp pakking is een zwak punt. Std. geleverd met een papieren versie. laten vervangen voor een stalen is nooit een overbodige luxe.

Maar zoek wel even uit waar de lekkage vandaan komt inderdaad.

Geplaatst: 07 aug 2006 20:35
door Charles 16V
Heb er bijna alles onderuit. Moet alleen de bout van de krukas nog los, zodat ik ede pomp los kan halen.

De hele auto lekt als een zeef. Ook de nokkenas keringen zijn lek.
carter bouten zaten ook nie echt vast eveneens als die van de oliepomp.
Maarja die van mij had al langer last van lekken.

De zeef voor olie op te zuigen was niet verstopt. Dus lijkt me echt dat de oliepomp kapot is.

Maarja heb de pomp er nog niet onderuit omdat ik even een speciale dop moet hebben voor die krukas moer.

Geplaatst: 07 aug 2006 21:43
door Laagvlieger
jah en die zit HEEL vast 8)
be prepared.

Geplaatst: 08 aug 2006 07:11
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:jah en die zit HEEL vast 8)
be prepared.
...luchtsleutels zijn mooie apparaten ! :lol:


Boutjes van het carter mogen niet erg vast zitten, want dan scheurt je carter !

Geplaatst: 08 aug 2006 12:09
door Rallyastra
Waarom haal je niet even de complete motor er uit, want als ik het zo hoor kan hij wel een grote beurt gebruiken. Je moet nu toch aan de distributie riem kant alles al los hebben dus gelijk even nieuwe koppakking er tussen doen en overal nieuwe keeringen en pakkingen in. Mocht je nog nieuwe lagers zoeken, ik heb nog nieuwe drijfstanglagers liggen.

Geplaatst: 08 aug 2006 13:12
door Charles 16V
Nou als ik de koppaking doe moet hij ook nog gevlakt worden.

Maar het probleem is ik heb thuis geen plaats
Ik doe alles bij een vriend en aangezien hij ook de garage nodig heeft voor de reparatie van motoren. (werkt bij een moterzaak)

Trouwens we kunnen de krukas gewoon rond draaien zonder dat de zuigers ergens tegen aan komen. Kan dit wel want de distributieriem is gewoon eraf. de rest staat wel gewoon optijd.
Iemand nog een tip om de krukas bout los te krijgen.??? Luchthamer werktniet.

Geplaatst: 08 aug 2006 14:45
door D_V_R_O_S
ik heb nu 2x meegemaakt in 2maanden dat als ik me auto heb gestart hij heel eventjes op de BC aangeeft: Motorolie Peil; dit gaat ook meteen weer uit.
het oliedruk lampje op het dash gaat gewoon uit na het starten.
PS: olienivo is gewoon goed (staat net een mm onder max).

die sensor die de oliepeil aangeeft op de BC meet deze dit ook uit de oliedruksensor of kijkt deze echt naar het nivo?

als die naar het nivo kijkt is die hoogwaarschijnlijk kapot.
heb namelijk pas een andere carterpan erop gezet met ook die sensor en alles overgezet. heb die andere nog wel bewaard dus kan die altijd nog overzetten.

maar wil het eerst even weten voordat ik gaat zitte kutte om niks.

Geplaatst: 08 aug 2006 15:04
door Rallyastra
Waarom moet je kop gevlakt worden ? ik laat een kop alleen maar vlakken als hij krom is vlakken word een kop niet beter van als het te vaak gebeurt, alleen doen dus als het nodig is.

Geplaatst: 08 aug 2006 17:08
door GSi Twente
Blok heb je er zo uit... gewoon de electra laten hangen.
Dan auto ergens droppen schuur/stalling, en de motor klaar maken.
Kost wat meer, maar dan heb je niet steeds de werkzaamheden aan achterstallig onderhoud.

Iets pas aanpakken als het kapot is, werkt nou eenmaal niet!