Pagina 1 van 2

Motor warmte/kachel probleem

Geplaatst: 25 jan 2006 08:09
door raymondvanderploeg
Hallo,

Afgelopen weekend deed m'n auto vreemd. Hij lekte koelvloeistof maar niet goed te zien waar vandaan
1,5 jr geleden de waterpomp al laten vervangen dus dan maar naar garage.
Gisteren bij de garage hebben ze het koelsysteem onder druk gezet en een kleine lek gevonden en ook hebben ze de thermostaat vervangen.

Nu ging ik gisteravond rijden, en zijn er een aantal problemen die me opvallen.

1. Motortemp. loopt niet op
2. Kachel blaast soms iets warm en dan weer koude lucht
3. Na dat ritje, hoor ik op de dop van het koelresevoir een sissend geluid(wellicht normaal)
4. Bij wegrijden vanuit 1ste versnelling, rijdt hij erg schokkerig weg inhouden e.d.

Iemand idee ?

Groetjes
Raymond

Geplaatst: 25 jan 2006 08:18
door vexz
Is die thermostaat wel goed? Goed geplaatst?

Ik heb gehad toen de thermostaat niet goed was dat de kachel ook niet goed warm werd. (was wel een kadett)

Geplaatst: 25 jan 2006 11:25
door Melbo
Bij mij was mijn kachelradiateur lek een tijdje terug, maar dat was in de zomer dus ik weet niet of mijn kachel ook het probleem had van het afwisselend warm en koud blazen... :roll:

Geplaatst: 25 jan 2006 17:21
door analist
Heb zelf laatst zo'n probleem gehad, bleek de koppakking te zijn mijn beun heeft toen ook de termostaat (ehh of was het een temperatuurvoeler) vervangen, hij zei als de motortemp te hoog oploopt is zo'n ding zo stuk en nu die toch uit elkaar maar gelijk een nieuwe erin en de kop afvlakken keurig nieuw pakkingsetje erin + wat niewe bouten om de kop weer vast te zetten en rijden maar

Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden

Geplaatst: 25 jan 2006 18:17
door RedBill
analist schreef:Heb zelf laatst zo'n probleem gehad, bleek de koppakking te zijn mijn beun heeft toen ook de termostaat (ehh of was het een temperatuurvoeler) vervangen, hij zei als de motortemp te hoog oploopt is zo'n ding zo stuk en nu die toch uit elkaar maar gelijk een nieuwe erin en de kop afvlakken keurig nieuw pakkingsetje erin + wat niewe bouten om de kop weer vast te zetten en rijden maar

Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden
:? ???? :?

Geplaatst: 25 jan 2006 18:20
door GSi Twente
:? wat aan analyse zullen we maar zeggen...

Dus de boel is onder druk gezet... en hoe is het vloeistof peil nu?
Al meerdere malen gecheckt?
Maar hebben ze je precies verteld waar de vloeistof lek zat?

Dat gesis bij de dop, bedoel je dat met losdraaien?
Of zonder dat je eraan zit, sist ie langs de dop heen?

Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.

En dat geblaat over koppakking moet je direct helemaal nog niet aandenken. :?

Geplaatst: 25 jan 2006 18:55
door Laagvlieger
ik zou eerst maar eens de kachelradiateur en de gewone radiateur checken op verstoppingen.
Kan best zijn dat die dicht zitten.

Daarna gaan we pas eens denken aan een koppakking.

Geplaatst: 25 jan 2006 20:25
door Sounddragon
kachel soms warm, soms koud kan ook duiden op luchtbellen in je koelsysteem, of gewoon te laag niveau....als er lucht in zát, moet er dus nu koelvloeistof bij... :wink:

even checken :)

Geplaatst: 25 jan 2006 23:42
door raymondvanderploeg
Laagvlieger schreef:ik zou eerst maar eens de kachelradiateur en de gewone radiateur checken op verstoppingen.
Kan best zijn dat die dicht zitten.

Daarna gaan we pas eens denken aan een koppakking.
Nou waarschijnlijk toch koppakking.
Vanavond nog even tanken....ik start de auto en het leek net een tractor zo beroerd liep hij en ook erg witte rook uit de uitlaat.

Ook bij de pomp vandaan erg slecht lopen en veel rook, waarschijnlijk op 3 cilinders op een gegeven moment pakt hij de ene cilinder weer op en dan verdwijnt de witte rook.

Dus denk echt wel een koppakking wat jullie ?

Geplaatst: 25 jan 2006 23:56
door pluggie
Check maar of je koelvloeistof verliest.

Geplaatst: 26 jan 2006 00:55
door Roy 2.0 16v
ik zou ook meteen denken aan de koppakking

(witte rook - loopt op 3 cilinders)

Geplaatst: 26 jan 2006 08:46
door raymondvanderploeg
pluggie schreef:Check maar of je koelvloeistof verliest.
Tsja hij verliest niet heel erg veel, wellicht ben ik er vroeg bij.
Nadat ik vanmorgen nog eens de motor heb laten lopen en bij het gasgeven meerdere malen me in een rookpluim bevond....keek ik eens naar de oliepeilstok dier er (nu) nog goed uitziet ... wel hoorde ik vanuit dat oliepijpje een sissend geluid.

Geplaatst: 26 jan 2006 19:08
door Laagvlieger
dat geluid zegt nix. laat bij een garage een koppakkingtest doen (met chemisch goedje reactievloeistof) dat geeft uitsluitsel.
Blijf er niet te lang mee rijden, dan spoelt de olie van de cilinderwanden en gaat ie een oliezuipert worden.

Geplaatst: 26 jan 2006 21:22
door GSi Twente
Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.
?

En idd... koppakking test met de bekende vloeistof, dat wijst meer uit.

En witte rook met dit weer... neem me niet kwalijk, het is dagelijks rond het vriespunt... das normaal.
Ook als je een warme motor hebt ja.

Geplaatst: 27 jan 2006 02:12
door pluggie
Check maar of je nog rook hebt na 5/10 minuten en erna.
Merk je wel, blijft stoomboot.
En of je koel verliest.
En test.

Geplaatst: 27 jan 2006 09:32
door raymondvanderploeg
Maandag gaat hij naar de garage toe.

Vanmorgen even olie bekeken en dat is een witte/geel achtige drap dus vrees voor het ergste.

Geplaatst: 27 jan 2006 13:43
door pluggie
Dan heb je olie in je koel, en geen koel in je olie.
Althans normaal. :wink:
Bovendien ist een ecoteccert.

Geplaatst: 27 jan 2006 18:35
door GSi Twente
raymondvanderploeg schreef:Maandag gaat hij naar de garage toe.

Vanmorgen even olie bekeken en dat is een witte/geel achtige drap dus vrees voor het ergste.
Dus ik neem aan dat je lange stukken rijd?
En geen korte stukjes steeds?

Geplaatst: 27 jan 2006 19:09
door Laagvlieger
dit is dan overduidelijk koppaking. Doorgerot van koelwaterkanaal naar cilinderring.

Geplaatst: 27 jan 2006 21:24
door raymondvanderploeg
Tsja ach komt wel goed wordt gemaakt maandag.

@GSI TWente
Eigenlijk rijdt mijn meisje er alleen in, maar korte stukjes

Geplaatst: 27 jan 2006 21:30
door GSi Twente
raymondvanderploeg schreef:Tsja ach komt wel goed wordt gemaakt maandag.

@GSI TWente
Eigenlijk rijdt mijn meisje er alleen in, maar korte stukjes
Hmz... 60/40 factor, ik wacht even de koelvloeistoftest uit.
Kan koppakking zijn... wat Laag ook al zei.

Geplaatst: 27 jan 2006 21:33
door Laagvlieger
sjah die korte stukjes moet je echt mee stoppen.
das zoooo beroerd man.