Motor warmte/kachel probleem

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
raymondvanderploeg
forum-gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Motor warmte/kachel probleem

Bericht door raymondvanderploeg »

Hallo,

Afgelopen weekend deed m'n auto vreemd. Hij lekte koelvloeistof maar niet goed te zien waar vandaan
1,5 jr geleden de waterpomp al laten vervangen dus dan maar naar garage.
Gisteren bij de garage hebben ze het koelsysteem onder druk gezet en een kleine lek gevonden en ook hebben ze de thermostaat vervangen.

Nu ging ik gisteravond rijden, en zijn er een aantal problemen die me opvallen.

1. Motortemp. loopt niet op
2. Kachel blaast soms iets warm en dan weer koude lucht
3. Na dat ritje, hoor ik op de dop van het koelresevoir een sissend geluid(wellicht normaal)
4. Bij wegrijden vanuit 1ste versnelling, rijdt hij erg schokkerig weg inhouden e.d.

Iemand idee ?

Groetjes
Raymond
vexz
forum-gebruiker
Berichten: 384
Lid geworden op: 27 mar 2005 00:10
Locatie: Twente

Bericht door vexz »

Is die thermostaat wel goed? Goed geplaatst?

Ik heb gehad toen de thermostaat niet goed was dat de kachel ook niet goed warm werd. (was wel een kadett)
Tekst..
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Bij mij was mijn kachelradiateur lek een tijdje terug, maar dat was in de zomer dus ik weet niet of mijn kachel ook het probleem had van het afwisselend warm en koud blazen... :roll:
analist
forum-gebruiker
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2006 17:00

Bericht door analist »

Heb zelf laatst zo'n probleem gehad, bleek de koppakking te zijn mijn beun heeft toen ook de termostaat (ehh of was het een temperatuurvoeler) vervangen, hij zei als de motortemp te hoog oploopt is zo'n ding zo stuk en nu die toch uit elkaar maar gelijk een nieuwe erin en de kop afvlakken keurig nieuw pakkingsetje erin + wat niewe bouten om de kop weer vast te zetten en rijden maar

Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

analist schreef:Heb zelf laatst zo'n probleem gehad, bleek de koppakking te zijn mijn beun heeft toen ook de termostaat (ehh of was het een temperatuurvoeler) vervangen, hij zei als de motortemp te hoog oploopt is zo'n ding zo stuk en nu die toch uit elkaar maar gelijk een nieuwe erin en de kop afvlakken keurig nieuw pakkingsetje erin + wat niewe bouten om de kop weer vast te zetten en rijden maar

Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden
:? ???? :?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

:? wat aan analyse zullen we maar zeggen...

Dus de boel is onder druk gezet... en hoe is het vloeistof peil nu?
Al meerdere malen gecheckt?
Maar hebben ze je precies verteld waar de vloeistof lek zat?

Dat gesis bij de dop, bedoel je dat met losdraaien?
Of zonder dat je eraan zit, sist ie langs de dop heen?

Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.

En dat geblaat over koppakking moet je direct helemaal nog niet aandenken. :?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ik zou eerst maar eens de kachelradiateur en de gewone radiateur checken op verstoppingen.
Kan best zijn dat die dicht zitten.

Daarna gaan we pas eens denken aan een koppakking.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

kachel soms warm, soms koud kan ook duiden op luchtbellen in je koelsysteem, of gewoon te laag niveau....als er lucht in zát, moet er dus nu koelvloeistof bij... :wink:

even checken :)
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
raymondvanderploeg
forum-gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Bericht door raymondvanderploeg »

Laagvlieger schreef:ik zou eerst maar eens de kachelradiateur en de gewone radiateur checken op verstoppingen.
Kan best zijn dat die dicht zitten.

Daarna gaan we pas eens denken aan een koppakking.
Nou waarschijnlijk toch koppakking.
Vanavond nog even tanken....ik start de auto en het leek net een tractor zo beroerd liep hij en ook erg witte rook uit de uitlaat.

Ook bij de pomp vandaan erg slecht lopen en veel rook, waarschijnlijk op 3 cilinders op een gegeven moment pakt hij de ene cilinder weer op en dan verdwijnt de witte rook.

Dus denk echt wel een koppakking wat jullie ?
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Check maar of je koelvloeistof verliest.
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik zou ook meteen denken aan de koppakking

(witte rook - loopt op 3 cilinders)
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
raymondvanderploeg
forum-gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Bericht door raymondvanderploeg »

pluggie schreef:Check maar of je koelvloeistof verliest.
Tsja hij verliest niet heel erg veel, wellicht ben ik er vroeg bij.
Nadat ik vanmorgen nog eens de motor heb laten lopen en bij het gasgeven meerdere malen me in een rookpluim bevond....keek ik eens naar de oliepeilstok dier er (nu) nog goed uitziet ... wel hoorde ik vanuit dat oliepijpje een sissend geluid.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

dat geluid zegt nix. laat bij een garage een koppakkingtest doen (met chemisch goedje reactievloeistof) dat geeft uitsluitsel.
Blijf er niet te lang mee rijden, dan spoelt de olie van de cilinderwanden en gaat ie een oliezuipert worden.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.
?

En idd... koppakking test met de bekende vloeistof, dat wijst meer uit.

En witte rook met dit weer... neem me niet kwalijk, het is dagelijks rond het vriespunt... das normaal.
Ook als je een warme motor hebt ja.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Check maar of je nog rook hebt na 5/10 minuten en erna.
Merk je wel, blijft stoomboot.
En of je koel verliest.
En test.
Gebruikersavatar
raymondvanderploeg
forum-gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Bericht door raymondvanderploeg »

Maandag gaat hij naar de garage toe.

Vanmorgen even olie bekeken en dat is een witte/geel achtige drap dus vrees voor het ergste.
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Dan heb je olie in je koel, en geen koel in je olie.
Althans normaal. :wink:
Bovendien ist een ecoteccert.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

raymondvanderploeg schreef:Maandag gaat hij naar de garage toe.

Vanmorgen even olie bekeken en dat is een witte/geel achtige drap dus vrees voor het ergste.
Dus ik neem aan dat je lange stukken rijd?
En geen korte stukjes steeds?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

dit is dan overduidelijk koppaking. Doorgerot van koelwaterkanaal naar cilinderring.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
raymondvanderploeg
forum-gebruiker
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Bericht door raymondvanderploeg »

Tsja ach komt wel goed wordt gemaakt maandag.

@GSI TWente
Eigenlijk rijdt mijn meisje er alleen in, maar korte stukjes
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

raymondvanderploeg schreef:Tsja ach komt wel goed wordt gemaakt maandag.

@GSI TWente
Eigenlijk rijdt mijn meisje er alleen in, maar korte stukjes
Hmz... 60/40 factor, ik wacht even de koelvloeistoftest uit.
Kan koppakking zijn... wat Laag ook al zei.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

sjah die korte stukjes moet je echt mee stoppen.
das zoooo beroerd man.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie