Motor warmte/kachel probleem
- raymondvanderploeg
- forum-gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
- Locatie: Barneveld
- Contacteer:
Motor warmte/kachel probleem
Hallo,
Afgelopen weekend deed m'n auto vreemd. Hij lekte koelvloeistof maar niet goed te zien waar vandaan
1,5 jr geleden de waterpomp al laten vervangen dus dan maar naar garage.
Gisteren bij de garage hebben ze het koelsysteem onder druk gezet en een kleine lek gevonden en ook hebben ze de thermostaat vervangen.
Nu ging ik gisteravond rijden, en zijn er een aantal problemen die me opvallen.
1. Motortemp. loopt niet op
2. Kachel blaast soms iets warm en dan weer koude lucht
3. Na dat ritje, hoor ik op de dop van het koelresevoir een sissend geluid(wellicht normaal)
4. Bij wegrijden vanuit 1ste versnelling, rijdt hij erg schokkerig weg inhouden e.d.
Iemand idee ?
Groetjes
Raymond
Afgelopen weekend deed m'n auto vreemd. Hij lekte koelvloeistof maar niet goed te zien waar vandaan
1,5 jr geleden de waterpomp al laten vervangen dus dan maar naar garage.
Gisteren bij de garage hebben ze het koelsysteem onder druk gezet en een kleine lek gevonden en ook hebben ze de thermostaat vervangen.
Nu ging ik gisteravond rijden, en zijn er een aantal problemen die me opvallen.
1. Motortemp. loopt niet op
2. Kachel blaast soms iets warm en dan weer koude lucht
3. Na dat ritje, hoor ik op de dop van het koelresevoir een sissend geluid(wellicht normaal)
4. Bij wegrijden vanuit 1ste versnelling, rijdt hij erg schokkerig weg inhouden e.d.
Iemand idee ?
Groetjes
Raymond
Heb zelf laatst zo'n probleem gehad, bleek de koppakking te zijn mijn beun heeft toen ook de termostaat (ehh of was het een temperatuurvoeler) vervangen, hij zei als de motortemp te hoog oploopt is zo'n ding zo stuk en nu die toch uit elkaar maar gelijk een nieuwe erin en de kop afvlakken keurig nieuw pakkingsetje erin + wat niewe bouten om de kop weer vast te zetten en rijden maar
Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden
Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
????analist schreef:Heb zelf laatst zo'n probleem gehad, bleek de koppakking te zijn mijn beun heeft toen ook de termostaat (ehh of was het een temperatuurvoeler) vervangen, hij zei als de motortemp te hoog oploopt is zo'n ding zo stuk en nu die toch uit elkaar maar gelijk een nieuwe erin en de kop afvlakken keurig nieuw pakkingsetje erin + wat niewe bouten om de kop weer vast te zetten en rijden maar
Overigens siste bij mij ook het koelreservoir, kwam omdat de druk te hoog opliep en werd de verwarming nauwelijks meer heet.
Gelukkig had ik dat grapje snel door.
Was overigens een 1.4.
Enne dat schokkerige of op 3 cylinders lopen kan er op wijzen dat er koelvloeistof in de cylinders zit.
In dat geval zou ik er niet meer mee rijden
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
wat aan analyse zullen we maar zeggen...
Dus de boel is onder druk gezet... en hoe is het vloeistof peil nu?
Al meerdere malen gecheckt?
Maar hebben ze je precies verteld waar de vloeistof lek zat?
Dat gesis bij de dop, bedoel je dat met losdraaien?
Of zonder dat je eraan zit, sist ie langs de dop heen?
Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.
En dat geblaat over koppakking moet je direct helemaal nog niet aandenken.
Dus de boel is onder druk gezet... en hoe is het vloeistof peil nu?
Al meerdere malen gecheckt?
Maar hebben ze je precies verteld waar de vloeistof lek zat?
Dat gesis bij de dop, bedoel je dat met losdraaien?
Of zonder dat je eraan zit, sist ie langs de dop heen?
Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.
En dat geblaat over koppakking moet je direct helemaal nog niet aandenken.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
kachel soms warm, soms koud kan ook duiden op luchtbellen in je koelsysteem, of gewoon te laag niveau....als er lucht in zát, moet er dus nu koelvloeistof bij...
even checken
even checken
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- raymondvanderploeg
- forum-gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
- Locatie: Barneveld
- Contacteer:
Nou waarschijnlijk toch koppakking.Laagvlieger schreef:ik zou eerst maar eens de kachelradiateur en de gewone radiateur checken op verstoppingen.
Kan best zijn dat die dicht zitten.
Daarna gaan we pas eens denken aan een koppakking.
Vanavond nog even tanken....ik start de auto en het leek net een tractor zo beroerd liep hij en ook erg witte rook uit de uitlaat.
Ook bij de pomp vandaan erg slecht lopen en veel rook, waarschijnlijk op 3 cilinders op een gegeven moment pakt hij de ene cilinder weer op en dan verdwijnt de witte rook.
Dus denk echt wel een koppakking wat jullie ?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- raymondvanderploeg
- forum-gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
- Locatie: Barneveld
- Contacteer:
Tsja hij verliest niet heel erg veel, wellicht ben ik er vroeg bij.pluggie schreef:Check maar of je koelvloeistof verliest.
Nadat ik vanmorgen nog eens de motor heb laten lopen en bij het gasgeven meerdere malen me in een rookpluim bevond....keek ik eens naar de oliepeilstok dier er (nu) nog goed uitziet ... wel hoorde ik vanuit dat oliepijpje een sissend geluid.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
dat geluid zegt nix. laat bij een garage een koppakkingtest doen (met chemisch goedje reactievloeistof) dat geeft uitsluitsel.
Blijf er niet te lang mee rijden, dan spoelt de olie van de cilinderwanden en gaat ie een oliezuipert worden.
Blijf er niet te lang mee rijden, dan spoelt de olie van de cilinderwanden en gaat ie een oliezuipert worden.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
?Motortemp. aanduiding kan liggen aan de voeler die in het thermostaathuis zit, deze kan na verloop van tijd onnauwkeuriger worden.
Dat gebokker merk je dat ook met slecht starten?
Deze sensor meet dus de waarde van je koelvloeistof icm je inspuiting.
Als deze uitslaat door de verkeerde waarde kan je motor er ook lekker gek van gaan doen.
En idd... koppakking test met de bekende vloeistof, dat wijst meer uit.
En witte rook met dit weer... neem me niet kwalijk, het is dagelijks rond het vriespunt... das normaal.
Ook als je een warme motor hebt ja.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- raymondvanderploeg
- forum-gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
- Locatie: Barneveld
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Dus ik neem aan dat je lange stukken rijd?raymondvanderploeg schreef:Maandag gaat hij naar de garage toe.
Vanmorgen even olie bekeken en dat is een witte/geel achtige drap dus vrees voor het ergste.
En geen korte stukjes steeds?
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- raymondvanderploeg
- forum-gebruiker
- Berichten: 95
- Lid geworden op: 24 mar 2003 08:43
- Locatie: Barneveld
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Hmz... 60/40 factor, ik wacht even de koelvloeistoftest uit.raymondvanderploeg schreef:Tsja ach komt wel goed wordt gemaakt maandag.
@GSI TWente
Eigenlijk rijdt mijn meisje er alleen in, maar korte stukjes
Kan koppakking zijn... wat Laag ook al zei.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: