Pagina 1 van 4

Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 31 mar 2011 23:21
door Laserlite
Hallo,

Ik ben Laserlite en mijn echte naam is Marza Tobias, 22 jaar oud en helaas nog niet in het bezit van een Astra gsi.
Ik wil zaterdag naar een Astra gsi kijken in de omgeving limburg/venlo.
Alleen is mijn vraag kent iemand deze Astra gsi? en wie weet de historie van deze auto?
En waar moet ik op letten bij de aanschaf? (heb al veel gelezen over roest bij de wielkasten en vulopening)

Hij staat te koop op het Opel-Forum http://www.opel-forum.nl/viewthread.php?tid=144456
Kenteken is JD-NZ-51
Afbeelding
Afbeelding

En mocht de koop doorgaan dan zullen jullie me misschien vaker zien op het forum! en er komen dan zeker foto's :mrgreen:

Mvg,
Marza 8)

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 31 mar 2011 23:26
door oenatje
welkom op het forum,

hier wat aankoop tips:

Carrosserie:
Let goed op roest!!! vooral op de volgende punten achterschermen, dorpels, rondom de tankdop en bij de achterlichten.
Een Astra met elektrische ramen heeft ook vaak scheurtjes in de raamstijl.

Druk op de tankdop & op het plaatwerk rond het achterwiel

roest bij de raamstijl

Motor:
-Veelvoorkomend!! vervuilde LFR c.q. stappenmotor waardoor hij niet mooi stationair draait, is zelf schoon te maken.
Heb je een C20XE motor? Dan moet je de slang volgen onderop je SFI bak dat is de slang naar de stappenmotor
Heb je een C18XE motor? Waar je luchtfilterbuis op zit dat is je gasklephuis, links hiervan zie je een 15cm lang clindertje dit is de stappenmotor.

Hieronder vindt je ook beschrijvingen om de stappenmotor en gasklephuis van een C18XE motor schoon te maken

-De C20XE en C20LET motoren kunnen nog weleens een gescheurde cilinderkop hebben, dit gaat dan wel vaak om de KS-Kolbenschmit cilinderkop. Dit scheuren gebeurt vaak tussen een Olie/waterkanaal.
Bij de Cosworth koppen komt dit niet voor.

-De thermostaat is ook vaak defect.

-GSi types van voor '93 kunnen nog weleens last hebben van een tikkende motor van de klepstoters.

-Lekke waterpomp komt vaak voor.

-Lichte olielekkage kan geen kwaad zogenaamde "zweten"

-Slecht starten door "verdroogde" bougiekabels

-Inhouden van de motor tijdens rijden of afslaan tijdens stationair gebruik wil nog weleens te maken hebben met aanzuigen van "valse" lucht oftwel warme lucht van de motor. Dit is vaak met gebruik van open lucht filters.
Monteer dan eens je orginele luchtfilerhuis.

-Probeer te achterhalen wanneer de distributieriem is vervangen, normaal wordt dit om de 60.000 km gedaan. Kan je een hoop geld schelen.

Transmissie:
-Komt vaak voor, slecht schakelen vooral in de eerste versnellingen.
Vaak moet er dan een pinnetje worden vervangen

Onderstel:
-Komt vaak voor, het afbreken van het uiteinde van de stabilisatiestang (voor) is eventueel zelf te doen(met juiste gereedschap) , een uiteinde kost zo'n 15,- euro.

Interieur:
-Dashboard en zijpanelen willen nog weleens kraken/trillen. Bij de zijpanelen is dit eventueel op te lossen met rubbertjes achter de zijpanelen.

-Alarmlicht knop in de middenconsole zitten nog weleens los.

Algemene tips:

Bedenk goed wat je wilt. Een Astra GSi is oorspronkelijk geleverd met 4 typen motoren. Elke uitvoering heeft zijn voor- en nadelen.

2 liter 8V (C20NE) motor, 115 Pk --> Loeisterk, betrouwbaar, goedkoopst in onderhoud van de GSi motoren
2 liter 16V (C20XE) motor, 150 Pk --> Felle motor, krachtigste blok dat in de GSi geleverd is, geweldige snelheidsbeleving. Absoluut de beste motor voor de GSi. Nadeel: onderhoud is aanzienlijk duurder dan de C20NE.
1.8 liter 16V (C18XE) motor, 125 Pk --> Felle motor, iets minder krachtig dan de C20XE, iets minder betrouwbaar dan de C20NE. Goede middenmoot. Deze motoren hebben vaak last van kromgetrokken uitlaatspruitstukken en vervuilde LFR (stappenmotor).
2 liter 16V (X20XEV) motor, 136 Pk --> Alleen geleverd in de "kale" GSi versie, dus zonder dikke bumpers. Prima blok, maar je mist de krachtsexplosie van de C20XE.

Roest: Let bij versies van voor augustus '94 (de dikke versie) op roest, vooral bij de achterschermen, de tankdop en de dorpels. Kijk bij voorkeur even met een zaklamp via de serviceluikjes van de achterlichten in de achterschermen. Dan kun je zien of er ooit al eens iets is gedaan tegen roest.
Bekijk voor de consequenties van het roestprobleem maar eens in dit topic.

Elke Astra F heeft last van scheurtjes in de raamstijl van de deur. Dit ligt niet aan de elektrische ruiten, maar aan de spanning die het deurrubber op de deurstijl zet, bij het dichtslaat etc. Dit is geen enorm probleem, hij moet alleen niet helemaal doorgescheurd zijn.

Zoals bij alle auto's: Check of de wagen bij stevig remmen rechtdoor wil in plaats van naar links of rechts.

Aantal gereden kilometers: Elke GSi die minder dan 140.000 kilometer heeft gereden is verdacht van fraude met de kilometerteller. GSi's uit 1991 hebben minimaal 200.000 kilometer op de teller staan (en dat is dan een hele voorzichtige schatting) Uit 1996 hebben ze er zeker 150.000 op staan. Auto's die in hun hele leven gemiddeld maar 10.000 kilometer per jaar maken zijn zeldzaam. Ter voorbeeld: Mijne heeft intussen 353.000 kilometer gelopen, en hij komt uit 1992. Nu is dat wel een uitschieter naar boven, maar dan heb je een beetje een indicatie.

Een C20NE gaat zonder problemen 300.000 kilometer mee. Een kilometerstand boven de 2 ton is dus geen reden om niet te kopen. Hoe de wagen loopt is wel belangrijk om te checken. Als je gaat kijken, kijk dan of de motor warm is wanneer je aankomt. Het mooiste is als je een koude start kunt meemaken om te kijken hoe ie loopt.

Voor de C20XE geldt dat er maximaal de eerste 30 seconden een ratelend (tikkend) geluid mag klinken uit de motor. Daarna moet het verdwenen zijn. Dit zijn de klepstoters die zich nog moeten vullen met olie. Duurt het langer dan zijn de klepstoters versleten, of is de olie hoognodig aan vervanging toe.
Check bij de 16V motoren vooral wanneer de distributieriem vervangen is. Bij de 8V is dat niet zo spannend, zelfs als die knapt is er geen vuiltje aan de lucht.

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 31 mar 2011 23:41
door Laserlite
Het is een hele grote post maar ik zie nieuwe dingen ertussen staan. Bedankt! :worship:
Ik ga dit uitprinten en neem het mee als ik de auto ga bekijken.


nogmaals bedankt :mrgreen:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 31 mar 2011 23:41
door Matt
Welkom!

Astra ziet er op de foto's zeer strak uit.
Ben benieuwd hoe die echt is

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 01 apr 2011 07:03
door Bart(astra)
Welkom !

Succes bij het vinden van een geschikte astra !

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 01 apr 2011 09:42
door Haaye
Welkom!

De Astra ziet er goed uit idd! En het is een 94er. Vaak de minste kans op roest..

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 01 apr 2011 18:20
door The Undertaker
Welkom op het forum!!

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 01 apr 2011 18:27
door GSI Racer
Welkom!

nette Astra heb je daar op het oog :wink:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 01 apr 2011 22:43
door Laserlite
Iedereen bedankt voor de warme welkom :mrgreen:

Ik heb er best zin in, om morgen die astra te bekijken, kan eigenlijk niet meer wachten! In de ochtend maar eerst paar uurtjes werken en dan richting venlo 8)


Mvg,

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 14:22
door Tommy666
Welkom

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 21:25
door thommy
Welkom!

En su6 met het vinden van een leuk :GSi: tje

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 21:39
door pascal1109
En hoe is het afgelopen?

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 22:05
door oenatje
ben benieuwd 8)

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 22:23
door Laserlite
pascal1109 schreef:En hoe is het afgelopen?
oenatje schreef:ben benieuwd 8)
Ik heb hem gekocht! zaten wel paar punten die beetje minder waren maar bij de wielkasten was hij hard en op de dorpels alleen wat vliegroest.
Motor draait en klinkt goed. Rijdt lekker dus voor een mooi bedrag mee naar huis genomen 8)

Foto's komen zo snel mogelijk :oops:


Mvg,

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 22:25
door Bart(astra)
We zijn benieuwd !

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 22:31
door GSI Racer
nice 8)

foto's! :lol:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 02 apr 2011 22:35
door oenatje
mooi man, :worship:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 09:25
door pascal1109
Nice :D

Niet te lang wachten met de foto's hè ;)

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 11:20
door Laserlite
Hierbij even 2 snelle foto's met mijn blackberry gemaakt :oops:

Afbeelding
Afbeelding


Mvg,
Marza

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 11:31
door Laagvlieger
netjes!

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 11:59
door Bart(astra)
ziet er op het eerste oog netjes uit !

Ben alleen zelf niet zo'n fan van stootstrips

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 12:15
door thommy
Mooi !!

leuk autotje :worship:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 13:41
door GSI Racer
nice!

en indd. zoals Bart al zegt.
even die stootstrips eraf gooien :wink:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 13:47
door The Undertaker
GSI Racer schreef:nice!

en indd. zoals Bart al zegt.
even die stootstrips eraf gooien :wink:
Kan dat eigenlijk zonder lakschade als die dingen er al 16-17 jaar opzitten :?:

Re: Nieuwe member: Laserlite

Geplaatst: 03 apr 2011 14:08
door Bart(astra)
The Undertaker schreef:
GSI Racer schreef:nice!

en indd. zoals Bart al zegt.
even die stootstrips eraf gooien :wink:
Kan dat eigenlijk zonder lakschade als die dingen er al 16-17 jaar opzitten :?:
Normaal gesproken wel.
Alleen is er wel kans op kleurverschil