Pagina 1 van 2

Co te hoog. (Opgelost :) )

Geplaatst: 09 jul 2010 14:38
door GSI 8V freak
Beste GSI rijders, vandaag APK gehad en afgekeurt op CO, verder was alles perfect dus dat is dan wel een meevaller.
Maar nu.... Uitlaat is gasdicht, geen valse lucht, tank is vol met benzine en een flesje injector reiniger, auto was goed op temperatuur.

Maar CO schommelt nog steeds van 0.3 tot 1.1
Uitlezen hadden ze pas volgende week tijd voor, maar de monteur zei dat het schommelen in toeren 90% zeker door de lambda komt,
heeft iemand, buiten de lambda om , nog tips waar het eventueel nog aan zou kunnen liggen.

Mvg
Rob

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 14:48
door ASTRA LA VISTA
Als de lambda kapot is brand in de meesten gevallen het lampje van de motormanagement.
Als je stationair regeling niet goed loopt. Zou ik eens de stappenmotor schoonmaken of miss heb je iets aan LMM.
Je hebt toch een Ne he?

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 15:38
door GSI 8V freak
Sorry het gaat idd om een c20ne, maar lambda kapot/storing geeft juist GEEN mm lampje.

Als ik de auto start en ik trek de stekker van de lambda los hoor ik GEEN verschil, hij blijft gewoon exact hetzelfde lopen, soms heb ik ook dat als ik weg rijdt hij even in toeren zakt en bijna afslaat.

Temp sensor is al vervangen. Dus dat kan het niet meer zijn, bij het doormeten van de lambda krijg ik ook eigenlijk helemaal niets terug van de multimeter.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 16:23
door ASTRA LA VISTA
GSI 8V freak schreef:maar lambda kapot/storing geeft juist GEEN mm lampje.
Lol :mrgreen:

Lambda behoort tot MM

Storing (lambda kapot) in het MM gaat de controlelamp branden.

Of je lamp is kapot.

Dus juist wel moet het zijn !!!

Lampje brand bij contact, en als je hem start gaat hij uit :) en als die helemaal neit brand krijg je je auto nog niet eens gestart.

En toruwens als je lambda niet goed werkt, dan rijd je auto op alle toeren niet lkkr. Hij verzuipt of staat te arm.
Moet je toch wel merken als je auto niet lkkr trekt en pruttelt.

PS ik wil niet zeggen dat je monteur niet gelijk heeft. Ben de wazigste dingen al tegen gekomen bij een auto hehe.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:17
door keie
kat er nog wel onder zitten ????

gr

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:27
door GSI 8V freak
Mijn lampje doet het gewoon, als ik bv bij lopende motor lfr lostrek gaat ie branden, trek ik mn lambda los blijft ie gewoon uit.
De astra rijdt in principe "normaal" alleen als ik vol gas geef, houdt hij min of meer in tot 3500 toeren, en daarna geeft ie pas vol vermogen. Hij valt soms terug in toeren en schommelt ook vrij veel (stationair tussen de 800 en 1200) bij continu gas zie ik ook op de bc dat het verbruik schommelt, dat is bij mn andere gsi ook alleen dat is achter de komma, deze gaat soms van 4/100lh naar 6/100lh zonder dat ik gas geef.

Ik moet wel zeggen deze lambda is wel gescheurt op de plek waar de draden binnen komen.
Morgen ga ik nieuwe lambda halen, origineel dealert. En dan zien we wel weer verder.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:28
door gurdi
meestal merk je lambda niet zo snel met je mm

dan moet je een hele tijd rijden.
trek er maar af gebeurt pas na een ahlve dag rijden wat.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:29
door GSI 8V freak
keie schreef:kat er nog wel onder zitten ????

gr

Kat zit er nog onder.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:30
door keie
haal eerst maar eens een nieuwe lambda en probeer dat maar het kan wel kloppen als je de stekker van de lambda er af trekt het lampje niet gaat branden gebeurt wel vaker.

mocht dat niet helpen wat ik vermoed . kijk eens of je een vacuumlek hebt bij je spruitstukpakking kan me bijna niet voorstellen dat je motor gaat galloperen tussen 800 - 1200 rpm als je lambda kapot is.

gr

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:31
door gurdi
Heb je voor de keuring goed warm gereden? dat werkt ook goed.
even begrenzer aan tikken

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:35
door keie
gurdi schreef:Heb je voor de keuring goed warm gereden? dat werkt ook goed.
even begrenzer aan tikken
haha klopt wel ja maar dat helpt eigenlijk alleen wanneer je co gewoon te hoog is en verder geen rare dingen.
deze loopt ook te dansen in z'n toeren stationair.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 17:45
door ASTRA LA VISTA
je kunt ook alle verbruikers aanzetten :) helpt ook wel eens

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 18:36
door Raymond-oud
lamdba geeft pas naar een paar honderd kilometer rijden een foutlampje
had het met de zwarte c20ne ook
daar was de lamdba ook dood van en kreeg je de co ook niet goed van
en vraag me niet hoe maar heb er apk op gekregen zonder dat de lamdba werkte
:mrgreen:

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 09 jul 2010 20:44
door pascal1109
Had precies hetzelfde bij de XE, schommelen in toeren, CO te hoog en geen storingslampje. Monteur zei de lambda te vermoeden.
Lambda vervangen en probleem was weg en nieuwe APK zat er 5 minuten later ook op ;)

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 10 jul 2010 09:50
door GSI Racer
Ik zeg ook je lambda.

Je mag max. 0.3% co hebben. Je zit dus eigenlijk net goed.
Omdat het mengsel niet goed geregelt wordt schiet hij in een keer naar 1.1%

Dus even je lambda vervangen, is niet veel werk.
Doe het wel bij koude motor, is wel zo prettig :mrgreen:

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 10 jul 2010 17:43
door ASTRA LA VISTA
met warme motor draait de lamda wel beter eruit :)

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 11 jul 2010 02:21
door GSI 8V freak
Ik wilde vanmorgen de lambda losdraaien, KNAP, breek zo het hele zooitje af tot op het schoefdraait, ik had niks meer om vast te pakken, moer er op gelast, en ik buig zowat al mn gereedschap krom. Heb nu uit een andere voorpijp het lambdagat geslepen en over gelast, is dat schoefdraait dol, in 1 spoed is een hapje uit en gaat de lambda er voor geen mogelijkheid in, maandag maar even laten optappen. Heb ook gelijk maar de bougies, rotor en verdeelkap vervangen, kabels zijn pas 1500km oud.

En dan daarna ook even naar een andere station om mn CO te meten.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 11 jul 2010 02:51
door ASTRA LA VISTA
dat is zuur :(

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 11 jul 2010 09:44
door GSI 8V freak
Ja idd, er zat weinig mee, en dat bij 35+ graden, ik was door en door nat.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 11 jul 2010 14:17
door QuerulouS
mocht het allemaal niet lukken met je lambda, en je verdeelkap enzo (verdeelkap met rotor kan ook het benodigde aan problemen geven als deze zijn ingesleten) dan heb ik nog wel een tip voor je co..

er loopt een klein vacuum slangetje vanaf je ... ja hoe moet ik het uit leggen, wacht ik maak even een foto....


update :D

Afbeelding
Afbeelding

als je dit slangetje bij je interieurfilter lostrekt (de linker lostrekken) Dan moet je CO naar beneden kelderen!

Dit heb ik zelf ervaren! ik moest hem vorig jaar keuren, alles zag er goed uit behalve me CO (komt omdat ik een katvervanger heb). Maar toen haalde de beste man dit slangetje los, en zijn CO meterapparaat schoot ineens van 1, nog wat, naar 0,3 ofzo :D

Probeer dit maar eens even,
Dus je haalt je rubber los bij je interieurfilter (dit is het rubber over de gehele breedte van de auto), dan trek je je waterafvoerplaat (kunststof plaat wat boven je interieurfilter is gemonteerd) los, en trek je je slangetje gewoon los.

Wat is het gevolg van het slangetje? Nou, je kan nu niet meer recirculeren in de auto met je blower. Dus als het buiten naar schijt stinkt, dan heeft dat knopje onder je blowerstandenknop geen nut meer. :P

SUCCES!!!!!

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 11 jul 2010 15:58
door gurdi
lambda is soms kut eruit te halen. maar wat heb je een c20ne?

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 11 jul 2010 17:18
door GSI 8V freak
@QuerulouS Dit was nou EXACT wat ik zocht, ik was al aan het kijken welke ik moest los trekken, gaan we morgen gelijk proberen.

@Gurdi idd een c20ne. (trouwens, mooie roodwangen heb jij daar, ik heb er al 25 jaar 1, die zit nu al meer dan 10 jaar buiten in de vijver tussen de koi's)

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 12 jul 2010 11:16
door GSI 8V freak
Pffff daar lig je dan, in een plas onder de auto, nu maar even bakkie doen en wachten tot het droog is.
Voordeel is wel dat het lekker af is gekoelt en ik straks weer fris en fruitig verder kan :)

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 12 jul 2010 20:17
door GSI 8V freak
Nou optappen van lambda was vrijwel onmogelijk, m18 fijn draad tap hebben ze hier in de buurt NERGENS, toen maar naar de sloop, oude lambda van een benz met wat langer draad gehaald, op 4 plekjes ingeslepen zoals een tap, daarna erin gedraaid, beetje snijolie dr bij. De lambda van de benz er stukje bij beetje ingekregen, ging vrij moeizaam maar uiteindelijk was het draad weer bijna zoals het moest zijn. Nieuwe pakkingen erin, hij loopt nu erg netjes stationair, zo rond de 800 a 900, hij trek een STUK beter op in lage toeren. Al met al wat werk geweest, liters zweet, pleisters op de duimen (ben net koud 3 weken uit het gips, rechterduim op 2 plekken gebroken).
Morgen nog even bougies en verdelerkap, en de astra is weer fris en fruitig. Kreeg nog komplimentje vanwege de roest die er niet zat :). 1 lekbakje begint op het randje en onderkant deur ??? roest. onder skirts etc geen roest.

1 adviespunt waren de banden voor. Morgen keuren en als het goed is moet het goed komen.

Re: Co te hoog.

Geplaatst: 12 jul 2010 22:18
door gurdi
Ik heb er nog maar 1, twee zijn er vorigjaar overleden.
Deze heeft nu een hele vijver voor zich alleen. Er moeten nog vissen bij maar de kleinere heeft ie opgegeten.

en mooi dat het opgelost is. heb je al afspraak apk?