Zo, voor het complete verhaal zal ik toch maar eens een project topic aanmaken. Ondanks dat deze helaas niet aangevuld zal worden
Ik was mij in februari/maart 2009 aan het oriënteren op mijn eerste GSi. Ik las hier dat mensen heel marktplaats afspeurden om die laatste mooie harde GSi te vinden. Ik zocht gewoon de dichtstbijzijnde GSi die te koop stond uit, en ging daar eens kijken. Dat was 5km bij mij vandaan.
Auto bekeken. Zag er helemaal origineel uit! Met C20XE en zelfs de originele uitlaat nog (wel lek helaas).
Proefrit gemaakt, heerlijk! Enorme berg koppel al vanaf onderaan zeg! Dus dat was wel duidelijk, dat zou mijn nieuwe auto worden
.
Maart 2009 - GSi gekocht.
GSi was nagenoeg in originele staat, zelfs alle dopjes zaten op de bouten van de waaiervelgen
Wel de accu vervangen, want die was niet zo best.
Maart 2009
De thermostaat vervangen, want de kachel wilde niet meer warm worden.
In Augustus kwam er een setje nieuwe velgen onder en heb ik de achterplaat netjes gemaakt, met verse logo's
Ook de auto helemaal uitgelijnd.
Toen 19 Oktober 2009 voor het eerst naar de Nürburgring geweest. Wow wat een ervaring!
Klik hier voor de video (eerste rondje) [101MB]
Nou dat was een geweldige ervaring! Ik had pijn in m'n armen van hoe krampachtig ik het eerste rondje achter het stuur zat! De ronden daarna ging het al beter en voorzichtig ook iets sneller.
De autobahn is ook al een feest natuurlijk. Grote stappen snel thuis, zoals Tim altijd zegt
.
Autobahn video
Gemeten topsnelheid is 236km/u op de GPS.
Daarna werd het winter. Wat ook voor mooie plaatjes zorgde.
Stiekem een beetje plezier gemaakt in de sneeuw
Toen de 266.000km voorbij. Grote beurt gedaan.
Uitgerekend in de sneeuw besloot de ABS Sensor aan de linker voorkant er mee te stoppen. Dus dat was wel spannend
Die sensor had al
eerder voor problemen gezorgd, dus ik zat er al op te wachten eigenlijk.
Bij Niels de sensor vervangen, Distributieriem met alle rollen en waterpomp vervangen.
Ondertussen nog een keertje naar de ring geweest.
En in april begon het alweer te kriebelen om naar de ring te gaan. Zeker omdat er hier gesproken werd over een club meeting
Maar ik had nog een droom, de remmerij upgraden naar die van een Calibra Turbo.
Zo gedroomd, zo gedaan.
Samen met Tim de remmerij eronder gebouwd.
Tadaa!
Volgende dag naar de Nürburgring!
Ik kreeg het nieuws dat een dag eerder een Coureur in een Aston Martin was overleden op de ring. Dezelfde ochtend nog was er een motorrijder vlak bij de ring dodelijk verongelukt. Dus het begon goed!
Het was best wel druk toen we daar aankwamen. De hele Ford Focus club was er ook met 100 auto's ofzo
. Overal waar je keek reden die krengen.
Toen m'n eerste rondje gedaan. Nou dat ging best lekker moet ik zeggen! De remmen deden het super! Remt echt een stuk scherper!
Mijn bijrijder was nog nooit op de ring geweest, dus die vond dat ook wel spannend
Rondje Ring 25 april 2010
Vervolgens even naar Adenau gereden. Daar mooi naar alle andere auto's gekeken die hun rondje aan het doen waren. En toen we naar Zufahrt gingen reed toevallig Tim ineens achter ons
. Die had wat problemen met de motor, maar werd al snel opgelost
Toen een rondje met Tim meegereden, die slicks geven echt zoveel meer grip! Echt ongelofelijk.
Tim ging daarna lekker wat eten, en ik besloot nog een rondje te doen.
Dat ging ook heerlijk, was lekker aan het scheuren. Op mn gemakje, niet aan het pushen. En toen bij Brünnchen: Disaster.
Ik stuurde de bocht in, welke daar steil naar beneden loopt. De achterkant kwam mij voorbij en 1 wiel raakte het gras.
Vervolgens gingen we head-on op de vangrail af. BAM! En kregen we nog een tikkie na op de achterkant.
Resultaat: Auto van voor tot achter in de kreukels, en alle olie op het circuit. Shit!
Tsja, hesje pakken. En gaan zwaaien naar tegemoetkomers dan maar. Na een kwartier of wat kwamen er Marshalls aan die wat pionnetjes neerzette en werd de auto afgesleept. Dat ging ook niet makkelijk want de wielen stonden tegen elkaar in. Ondertussen stond ik met knikkende knieën wat schadeformulieren in te vullen en in mn achterhoofd was ik al druk bezig te bedenken hoe we nu thuis gaan komen!
Na ongeveer 3 kwartier werden we naar zufahrt gereden waar nog wat werd uitgelegd. De auto was afgevoerd.
Inmiddels vriendinlief gebeld dat ik een ongelukje heb gehad, maar zelf niets mankeer. En Tim gebeld, die zat te eten, of 'ie heel misschien eventjes naar zufahrt wilde komen.
Toen met wat lui van Renault Tuning Club (?) mee naar Nederland gereden. Waarvoor nogmaals dank!
In Nederland, om middernacht ofzo, eerst maar eens flink bij de MAC gegeten, want ik had nog helemaal niet gedaan! En gaan slapen. Pfffffff, wat een dag.
Nou daarna stroomden langzaam wat rekeningen binnen:
€ 255 voor het afslepen van mijn auto.
€ 85 voor het uitrukken van de marshalls.
En daarbij had ik 28 meter vangrail en 5 palen geraakt. Aiiiii!
Ik had bij de Ring zelf gelijk 3200 euro mogen aftikken, of ik mocht wachten op de factuur.
Omdat ik al had gezien dat meneer marshall ook stukken vangrail had gemarkeerd met alleen een klein krasje heb ik gekozen om de factuur achteraf (na de reparatie) te ontvangen. Misschien zou er nog wel wat vanaf gaan.
Ondertussen stond mn GSi nog in Duitsland. ANWB gebeld, waar ik lid van ben en europa service heb.
Hallo. Ik wil mijn voertuig naar Nederland repatriëren. Toen kenteken, garagenaam en adres opgegeven.
De garage heeft toen foto's gemaakt en naar de ANWB gestuurd. Die mij vervolgens terugbelde met het nieuws dat ze hem niet terug gaan halen. Het ongeluk is op de Nürburgring gebeurd en volgens de uitspraak van een of andere rechter is de nurburgring geen openbare tolweg. Bovendien heeft de ANWB de auto total loss bevonden en zouden de kosten van het repatriëren hoger zijn dan wat het wrak nog waard is. Pfffff. Daarom ben je dus lid van de ANWB
.
Nouja, ehhh, wat nu?
Veel papierwerk, veel uitzoekwerk en vele uren aan de telefoon. Ik heb overwogen zelf met een auto ambulance de GSi op te gaan halen. En dat wilde ik ook bijna uitvoeren. Tot dat de ANWB mij (3 weken later
) vertelde dat ze hem wel tegen betaling willen ophalen. En wat kost dat dan? 220euro. Nou goed, daar kan ik het zelf niet van doen. Dus doe dat maar!
Ik wilde hem af laten leveren op een woonerf, maar dat kon niet. De aflevering moest persé bij een garage zijn. Ik heb toen een garage gebeld die 100 meter van het betreffende woonerf zit. Mag de ANWB mijn auto heel even bij u voor de deur zetten? - Ja hoor! Geen probleem! Een dag later kreeg ik van de ANWB een sms dat mijn auto onderweg zou zijn. En nog later een SMS dat deze geweigerd was bij de opgegeven garage. Nu ging de auto naar Badhoevedorp. Pfffff, nouja, ook goed. Maar dat betekent dus dat ik hem nog een keer moet verplaatsen naar Boesingheliede. Ga ik dat zelf doen?
Het bleek dat de ANWB dat ook nog wel wil doen dan. Maar dat kost dan wel weer 75 euro. Voor die 2 kilometer! Naja, toch maar gedaan.
Uiteindelijk kwam de auto dan gistermiddag op de juiste locatie aan:
Toen moest ie nog naar het hoekje rechts achterin op de laatste foto. De voorwielen staan tegen elkaar in en rollen dus voor geen meter!
Dus toen maar met een krik over alle tegeltjes (wat geen succes is) de auto weggerold. Daar hebben we 3uur over gedaan! De krik schoot steeds weg
En ik had zn vrij inmiddels ook gevonden, dat is ongeveer zn 6 en een halve versnelling. Op de plaats waar zn zes zou zitten, daar staat ie nu vrij.
Uiteindelijk toch gelukt hoor
Nu kost 'ie mij eventjes geen geld meer. Want het vangrail grapje is al duur zat!
Totaal:
Code: Selecteer alles
€ 85 - Marshalls
€ 255 - Afslepen KFZ-Bongard
€ 220 - Stalling KFZ-Bongard (€12,50 excl. BTW per dag)
€ 220 - Repatriëren naar NL
€ 75 - Transport van Badhoevedorp naar Boesingheliede
€ 2300 - Vangrailschade
------ +
€ 3155
Nu hopen dat de verzekering de vangrail wil vergoeden. Ik verwacht het wel, maar heb er nog niets over gehoord.
En ik moet gaan bedenken wat ik wil houden. Want ik denk dat er wel weer een GSi komt, en dan is het zonde om bijvoorbeeld mijn velgen met banden te verkopen.
Al dat soort dingen wil ik houden. De rest gaat de verkoop in,
waarvoor dit topic.
Tot zo ver deze GSi.
(Ontzettend balen natuurlijk
, want ik vond hem toch errug mooi zo
)
Leon