chris 3.0 v6 GSI: restauratie gaat door en een vraag (update 17/9)
Geplaatst: 23 mei 2009 00:09
chris dubbel gsi:nieuw stroom schema elektrisch waterpompje#FF0000]16v[/color][/i]
hallo,
ik dacht ik begin hier ook even een toppic voor jullie maar ook voor me zelf om alles bij te houden
nu zal er niet zo dramatisch veel ineens veranderen of een dikke v6 er in worden gehangen, al is dat wel een punt waar ik naar toe wil gaan .
waar het allemaal mee begon:
motor: c18xe
bouwjaar: 1994
kenteken: jg-tr-??
09-2008
de auto gekocht van mijn collega.
later er achter gekomen dat er veel achterstallig onder houd aan zat door dat de auto uit elkaar is geweest.
door mijn collega gedaan:
* nieuwe zijschermen
* motor er uit gelepeld en nieuwe pakkingen gemonteerd
* terwijl de motor er uit was en nieuwe schermen er in zaten opnieuw gespoten
(de schermen zijn orgineel GM doordat hij ervoor bij opel heeft gelopen)
ik ben veder gegaan
door dat ik nog geen rijbewijs had mocht de auto op mijn werk staan al zorgde dat toch voor een paar spanende momenten
uiteindelijk bijna elke vrije zaterdag (ik werk om de zaterdag) als nog om 10 over 7 uit bed om om 8 uur op het werk te zijn.
1e zaterdag: was de auto poetsen
2e zaterdag: wielen balanceren, velgen schoon maken
3e zaterdag: raare geur in de auto,
mijn collega: zit er dan een interieur filter in de astra??
4e zaterdag eindelijk uitslapen had de week er op rij examen
gelukkig ging toen alles goed rijbewijs gehaald nu nog een paar dagen wachten op het pasje
pasje binnen wou de auto gelijk op naam zetten (had hem geschorst maar achteraf was dat iets duurder)
maar toen waaren de auto papieren weg savonds weer gevonden in de rug zak die ik toen mee had naar het werk, deze lag bij een kameraad van mijn broer:worship:
de volgende dag vrij genomen tot half 10 zodat ik tijd had om de auto op naam te zetten, stiekem naar het postkantoor met de auto.
V-snaar en motersteun
ondertussen nog een motorsteun afgebroken bij het vervangen van de v-snaar
iets te letterlijk gelezen. als je de steun los draaid kun je zo met een bande lepel de steun weg drukken en kun je de v-snaar demonteren. ik natuurlijk nooit gedacht dat er ook een tweede bout in had kunnen zitten
maar plaatselijk sloop had nog een astra station staan die de zelfde steun had dus die nog opgehaald, (en trouwens nog veel meer opels - astra station, hatchback & calibra.)
angel eyes en rieger grill
mijn collega had nog een rieger grill en angel eyes liggen. over gekocht voor een helle scherpe prijs.
gelijk er in gezet savonds maar het ziet er super gaaf uit
mijn exuus voor de slechte kwaliteit foto's
versnellingsbak en druklager
uiteindelijk om het duidelijk hoorbare druklager te vervangen. gelijk ook de druk groep en de koppelings platen vervangen.
het duurde even, maar een snel belletje met DHZ twente kwam ik erachter dat het makkelijkst is om het subframe er onder weg te draaien. zo gezegt zo gedaan subframe er onder weg, bak er achter weg. druk lager lager proberen rond te draaien maar dat ding zat zo vast als maar kon.
alles weer terug bouwen bak afstellen, hmm de 5e versnelling gaat niet hellemaal vlekkeloos. eerst een harde tik naar rechts en dan voor. het was al laat dus een punt voor later.
afdekplaatje en bougie kabels
mijn collega had weer iets leuk in de schuur gevonden een rood afdekplaatje.
ik had er namelijk een zwarte op zitten en een rode auto met een rood afdek plaatje staat wel net zo leuk
dus ik begin heel opgewekt mijn oude plaatje los te draaien tot dat ik iets heel raar tegen kwam. ja precies bougie kabels
maar die van mij zagen er iets anders uit dan toch de meeste doen.
ik vermoed dat dit ook het probleem was van het toppic 250000 km en problemen viewtopic.php?f=3&t=11965
carterpakking
toen kwam de carter pakking aan de beurt, ik dacht toch nog iets orgineels aan die auto houden dus eentje bij de dealer bestelt.
alles gedacht goed geregeld te hebben. heb het kenteken door gegeven en motorcode aan gegeven dat het om een GSI uit '94 ging. ik zou hem vrijdag of zaterdag hebben, nou geen enkel probleem dus ik haal hem zaterdag op. alles er netjes onder weg bouwen. kom nog een stuk verot uitlaat tegen dat word iets voor later.
wil ik de pakking passen maar dat ging niet de pakking was vooraan aan de bakzeide een hoek in plaats van rond aflopende.
dus ik weer naar de dealer op bellen nummer door gegeven neej er was door iemand een fout gemaakt en toch nog voor een 2.0 GSI bestelt. ik dus hellemaal over de zeik tegen die vent . ik kon langs komen en dan zou er een nieuwe bestelt worden. maar daar was ik niet mee geholpen de auto moest lopen op het einde van de dag. uiteindelijk vloeibare pakking gebruikt (niet te veel) en toen weer monteren. netjes toen de pakking uitgehard was weg snijden en klaar was chris
fusee kogels en stuurkogel
uiteindelijk weer een vrije zaterdag om aan de auto te sleuten, de zondag erna zou ik met kameraden voor een paar dagen naar belgie gaan.
dus ik had het stuur iets scheef staan heb het al eerder proberen los te halen maar dat werkte niet. dit keer bij het stuur huis de helle stang losgehaalt in de werk bank en warm stoken.
aan een kant nieuwe kogel erop doordat deze speling had, gelijk 2 fusee erop door dat deze ook spelen hadden.
en toch wou ik die vijfde versnelling goed hebben voor het weekend weg. samen met mijn collega/broer op nieuw proberen af te stellen. uiteindelijk dacht ik het te hebben maar kwam snel bedrogen uit. op het einde van de dag wou weg rijden bij de stoplichten ineens in de 3e versnelling . uiteindelijk mocht ik van mn broer de fiesta ( ford fiest 1.8 xr2i ) meenemen.
leuk autootje om mee door de ardenne te rijden maar had toch liever de astra gehad.
schakelpennetje en afstellen
door rondvragen op het forum kreeg ik van laagvlieger, bart(astra) en astra gsi een mooie uitleg van hoe het moest. maar door mijn verkeerd begrijpen wou ik de bak vast zetten in het bijvul/ontluchtings gaatje
de volgende dag weer verder gegaan met de goed info. nog steets geen 5e versnelling uiteindelijk niels gebeld die de laatste door slag geven tip gaf: schakel pinnetje. snel naar de dealer nieuw pinnetje op halen en weer snel terug pin er uit slopen nieuwe er in, afstellen, en perfect schalen
met links de nieuwe en de twee rechtsen hoort 1 linkse te zijn
hemelvaartdag foto shoot
4-juni-09: xenon
wat ik toch altijd al wilde was xenon voor op de astra. ik had de angel eyes al en dan met xenon vind ik zelf echt super gaaf staan. beste;t bij de brezan. splinternieuwe h1 xenon:D moest zoals vel weten de lamp aanpassen:| niet zown heel groot probleem een klein stukje vrezen en het was gebeurt.
het zit er in ik zal nog eens een foto maken.
er zit 8000k in en het geeft echt bergen licht, geen melding op de BC
ik hoop jullie nog een helle lang tijd up to date te houden met de GSI
10-juni-09: digidash
begonnen aan een digitaal dashbord van een kadet. ben nu alleen een pulsgever vergeten en de stekker
de volgende dag gelijk terug gegaan naar de sloop waar ik hem vandaan had. nee de kadet was al weg.
chris
volgende update:
X mistlampen plaatsen
x andere bestuurders stoel
X recaro kadett stoelen gemonteerd
X vloermatten
x verlagen
X rook bakje fatsoeneren
x ruitenwisser rutienwisser motor vervangen
x auto nog 1 maal goed tectileren
X v6 inbouwen
X v6 omkeuren
X voor remmen aanpassen / achter remmen compleet vernieuwen
X BC x30xe inbouwen
X nieuwe angel eyes inbouwen
- xenon inbouwen angel eyes
- geluid's installatie afbouwen (niks aparts)
- achterplaat glans zwart spuiten
- voor grill rood spuiten
- deukjes weg werken
- digitaal dashboard op de v6 <- kadett dash
hallo,
ik dacht ik begin hier ook even een toppic voor jullie maar ook voor me zelf om alles bij te houden
nu zal er niet zo dramatisch veel ineens veranderen of een dikke v6 er in worden gehangen, al is dat wel een punt waar ik naar toe wil gaan .
waar het allemaal mee begon:
motor: c18xe
bouwjaar: 1994
kenteken: jg-tr-??
09-2008
de auto gekocht van mijn collega.
later er achter gekomen dat er veel achterstallig onder houd aan zat door dat de auto uit elkaar is geweest.
door mijn collega gedaan:
* nieuwe zijschermen
* motor er uit gelepeld en nieuwe pakkingen gemonteerd
* terwijl de motor er uit was en nieuwe schermen er in zaten opnieuw gespoten
(de schermen zijn orgineel GM doordat hij ervoor bij opel heeft gelopen)
ik ben veder gegaan
door dat ik nog geen rijbewijs had mocht de auto op mijn werk staan al zorgde dat toch voor een paar spanende momenten
uiteindelijk bijna elke vrije zaterdag (ik werk om de zaterdag) als nog om 10 over 7 uit bed om om 8 uur op het werk te zijn.
1e zaterdag: was de auto poetsen
2e zaterdag: wielen balanceren, velgen schoon maken
3e zaterdag: raare geur in de auto,
mijn collega: zit er dan een interieur filter in de astra??
4e zaterdag eindelijk uitslapen had de week er op rij examen
gelukkig ging toen alles goed rijbewijs gehaald nu nog een paar dagen wachten op het pasje
pasje binnen wou de auto gelijk op naam zetten (had hem geschorst maar achteraf was dat iets duurder)
maar toen waaren de auto papieren weg savonds weer gevonden in de rug zak die ik toen mee had naar het werk, deze lag bij een kameraad van mijn broer:worship:
de volgende dag vrij genomen tot half 10 zodat ik tijd had om de auto op naam te zetten, stiekem naar het postkantoor met de auto.
V-snaar en motersteun
ondertussen nog een motorsteun afgebroken bij het vervangen van de v-snaar
iets te letterlijk gelezen. als je de steun los draaid kun je zo met een bande lepel de steun weg drukken en kun je de v-snaar demonteren. ik natuurlijk nooit gedacht dat er ook een tweede bout in had kunnen zitten
maar plaatselijk sloop had nog een astra station staan die de zelfde steun had dus die nog opgehaald, (en trouwens nog veel meer opels - astra station, hatchback & calibra.)
angel eyes en rieger grill
mijn collega had nog een rieger grill en angel eyes liggen. over gekocht voor een helle scherpe prijs.
gelijk er in gezet savonds maar het ziet er super gaaf uit
mijn exuus voor de slechte kwaliteit foto's
versnellingsbak en druklager
uiteindelijk om het duidelijk hoorbare druklager te vervangen. gelijk ook de druk groep en de koppelings platen vervangen.
het duurde even, maar een snel belletje met DHZ twente kwam ik erachter dat het makkelijkst is om het subframe er onder weg te draaien. zo gezegt zo gedaan subframe er onder weg, bak er achter weg. druk lager lager proberen rond te draaien maar dat ding zat zo vast als maar kon.
alles weer terug bouwen bak afstellen, hmm de 5e versnelling gaat niet hellemaal vlekkeloos. eerst een harde tik naar rechts en dan voor. het was al laat dus een punt voor later.
afdekplaatje en bougie kabels
mijn collega had weer iets leuk in de schuur gevonden een rood afdekplaatje.
ik had er namelijk een zwarte op zitten en een rode auto met een rood afdek plaatje staat wel net zo leuk
dus ik begin heel opgewekt mijn oude plaatje los te draaien tot dat ik iets heel raar tegen kwam. ja precies bougie kabels
maar die van mij zagen er iets anders uit dan toch de meeste doen.
ik vermoed dat dit ook het probleem was van het toppic 250000 km en problemen viewtopic.php?f=3&t=11965
carterpakking
toen kwam de carter pakking aan de beurt, ik dacht toch nog iets orgineels aan die auto houden dus eentje bij de dealer bestelt.
alles gedacht goed geregeld te hebben. heb het kenteken door gegeven en motorcode aan gegeven dat het om een GSI uit '94 ging. ik zou hem vrijdag of zaterdag hebben, nou geen enkel probleem dus ik haal hem zaterdag op. alles er netjes onder weg bouwen. kom nog een stuk verot uitlaat tegen dat word iets voor later.
wil ik de pakking passen maar dat ging niet de pakking was vooraan aan de bakzeide een hoek in plaats van rond aflopende.
dus ik weer naar de dealer op bellen nummer door gegeven neej er was door iemand een fout gemaakt en toch nog voor een 2.0 GSI bestelt. ik dus hellemaal over de zeik tegen die vent . ik kon langs komen en dan zou er een nieuwe bestelt worden. maar daar was ik niet mee geholpen de auto moest lopen op het einde van de dag. uiteindelijk vloeibare pakking gebruikt (niet te veel) en toen weer monteren. netjes toen de pakking uitgehard was weg snijden en klaar was chris
fusee kogels en stuurkogel
uiteindelijk weer een vrije zaterdag om aan de auto te sleuten, de zondag erna zou ik met kameraden voor een paar dagen naar belgie gaan.
dus ik had het stuur iets scheef staan heb het al eerder proberen los te halen maar dat werkte niet. dit keer bij het stuur huis de helle stang losgehaalt in de werk bank en warm stoken.
aan een kant nieuwe kogel erop doordat deze speling had, gelijk 2 fusee erop door dat deze ook spelen hadden.
en toch wou ik die vijfde versnelling goed hebben voor het weekend weg. samen met mijn collega/broer op nieuw proberen af te stellen. uiteindelijk dacht ik het te hebben maar kwam snel bedrogen uit. op het einde van de dag wou weg rijden bij de stoplichten ineens in de 3e versnelling . uiteindelijk mocht ik van mn broer de fiesta ( ford fiest 1.8 xr2i ) meenemen.
leuk autootje om mee door de ardenne te rijden maar had toch liever de astra gehad.
schakelpennetje en afstellen
door rondvragen op het forum kreeg ik van laagvlieger, bart(astra) en astra gsi een mooie uitleg van hoe het moest. maar door mijn verkeerd begrijpen wou ik de bak vast zetten in het bijvul/ontluchtings gaatje
de volgende dag weer verder gegaan met de goed info. nog steets geen 5e versnelling uiteindelijk niels gebeld die de laatste door slag geven tip gaf: schakel pinnetje. snel naar de dealer nieuw pinnetje op halen en weer snel terug pin er uit slopen nieuwe er in, afstellen, en perfect schalen
met links de nieuwe en de twee rechtsen hoort 1 linkse te zijn
hemelvaartdag foto shoot
4-juni-09: xenon
wat ik toch altijd al wilde was xenon voor op de astra. ik had de angel eyes al en dan met xenon vind ik zelf echt super gaaf staan. beste;t bij de brezan. splinternieuwe h1 xenon:D moest zoals vel weten de lamp aanpassen:| niet zown heel groot probleem een klein stukje vrezen en het was gebeurt.
het zit er in ik zal nog eens een foto maken.
er zit 8000k in en het geeft echt bergen licht, geen melding op de BC
ik hoop jullie nog een helle lang tijd up to date te houden met de GSI
10-juni-09: digidash
begonnen aan een digitaal dashbord van een kadet. ben nu alleen een pulsgever vergeten en de stekker
de volgende dag gelijk terug gegaan naar de sloop waar ik hem vandaan had. nee de kadet was al weg.
chris
volgende update:
X mistlampen plaatsen
x andere bestuurders stoel
X recaro kadett stoelen gemonteerd
X vloermatten
x verlagen
X rook bakje fatsoeneren
x ruitenwisser rutienwisser motor vervangen
x auto nog 1 maal goed tectileren
X v6 inbouwen
X v6 omkeuren
X voor remmen aanpassen / achter remmen compleet vernieuwen
X BC x30xe inbouwen
X nieuwe angel eyes inbouwen
- xenon inbouwen angel eyes
- geluid's installatie afbouwen (niks aparts)
- achterplaat glans zwart spuiten
- voor grill rood spuiten
- deukjes weg werken
- digitaal dashboard op de v6 <- kadett dash