Nou we zijn weer wat verder gekomen. Het is even lezen/kijken, maar hoop dat jullie dat niet erg vinden....
Wat betreft de bumper:
Voor het netjes uitzagen mezelf een Fein zaag bemachtigd. Wat een geweldig apparaat voor dit soort klusjes. Je kunt perfect recht vooruit zagen waardoor je een mooie zaagsnede kan krijgen.
Hiermee het gat dus verder netjes uitgezaagd, wat het volgende resultaat gaf:
Toen begonnen met de bumper helemaal te schuren met grit 600 (hier is een klein stukje gedaan):
Nadat ik hem helemaal had geschuurd de imperfecties geplamuurd:
Toen de plamuur hard was kon deze weer geschuurd worden en heb ik de overtollige plamuur weg geschuurd met grit 800. Daarna de bumper geschuurd met waterproof 1000, waterproof 1200 en waterproof 1500. Toen de metalen binnenbalk op maat gezaagd zodat dit niet meer hoef te gebeuren wanneer de bumper in kleur is. Hierna de bumper in de plastic primer gespoten en het gaas pas gemaakt en erin gekit:
Toen hij in de plastic primer stond eerst de kentekenplaathouder pas gemaakt. Niet iedereen zal dit goedkeuren, maar ik wilde niet gaan boren of steuntjes maken enzo. Ik heb gekozen voor zuignapjes. Dit word in de show wereld met regelmaat gebruikt. Hiervoor heb ik een assortie zuignapjes besteld die hiervoor geschikt zijn en een carbon dipped kentekenplaathouder. Deze moest wat verbogen worden (door te verwarmen) om hem in de lijn van de bumper mee te laten lopen. Dit is het eindresultaat:
Toen is de bumper in de kleur gespoten. 5 lagen kleurlak en 5 lagen blanke lak. Dit heb ik gewoon met professionele spullen gedaan, alleen niet in een spuitcabine. Wel is alles van te voren geveegd in de schuur en de vloer volledig nat gemaakt. Dit verminderd de hoeveelheid stof.
Zoals je kan zien is er wat sinasappelhuid aanwezig (dit is bijna niet te voorkomen) en op sommige plekken zaten er hele kleine stofdeeltjes is. Maar dit is geen probleem gezien het verdere werk wat er nog in de planning stond...
Na een paar dagen gewacht te hebben, om de lak te laten uitharden, heb ik heel de bumper weer geschuurd. Welliswaar waterproof met grit 2000 en 2500, waarna lokaal nog met grit 4000:
Nadat hij zo helemaal was geschuurd mijn polijstspullen ter hand genomen en de bumper in 4 stappen volledig gepolijst. Door het schuren en polijsten zijn alle sinasappelhuid en kleine stofdeeltjes verdwenen en heb ik een ongelofelijk strakke bumper over. Ik durf gerust te zeggen dat de meeste professionele spuiter geen netter eindresultaat opleveren.
Zo op de foto is het niet goed te zien natuurlijk, maar is zal duidelijke foto's maken wanneer hij gemonteerd is.
Dat is overmorgen. Zaterdag morgen 19-10 ga ik hem monteren.
Het nakijken van de motor:
Voordat de motor afgesteld gaat worden heb ik contact gehad met Niels van DHZ Twente om de motor na te kijken zodat hij helemaal goed loop in de basis. Afgesproken dat ik 12-10 langs zou komen in Vriezenveen, dus zo gezegd zo gedaan.
Er waren geen foutcodes te bekennen, maar wel waren de rotor, verdelerkap en bougiekabels erg slecht (lees versleten en geoxideerd). Dit is dus allemaal vervangen. Verder is de brandstof druk afgesteld en hebben we gekeken of er verder niets verkeerd was, maar de rest was allemaal goed.
Resultaat is dat hij veeeel lekkerder oppakt bij gas geven en dat hij ook wat zuiniger is geworden. Tevens hoor ik goed dat hij lekkerder loopt (minder ruw). Al met al ben ik ontzettend tevreden.
De vooruitzichten:
Vanmorgen naar Cabrio Partner in Leersum geweest voor een nieuwe kap. Dit bedrijf staat erg goed aangeschreven en wat ik vandaag bij hun binnen heb zien staan geeft mij wel een goed gevoel (oude maserati's, Mercedessen, Mustangs, noem maar op). En het werk wat er aan gedaan was zag er top uit! Dit wil ik altijd graag zien voordat ik er iets aan mijn auto laat doen, omdat ik zeker wil zijn van goed en vakkundig werk, zeker wanneer je een hoop geld achter laat.
We zijn tot de overeenkomst gekomen dat er een nieuwe sonneland buitendak op komt met extra isolatie en geluidsdemping, al het binnenwerk word na gekeken en o.a de trekbanden worden vernieuwd, verder word er custom een zwarte hemel gemaakt voor de binnenzijde.
Dit gaat alleemaal op de 29e en de 30e gebeuren. Zo heb ik hem ook weer op tijd terug om 2 november naar de Opel Test Dag te gaan voor een winterplannetje (ook al rijd ik er in de winter niet mee
).
Zo.... hoop dat het het lezen en kijken waard was. Dit was het weer voor vandaag. Zaterdag dus de bumper monteren, hiervan zal ik dan ook weer wat plaatjes posten.