Hier is ie dan, de donor:
Die auto stond hier 3 km verderop te koop. Stond eerst voor €1200, toen op verschillende websites kwam ik hem tegen voor €800, op marktplaats stond hij voor €500, toen heb ik gereageerd en uiteindelijk voor €300 meegenomen.
Her en der een roestplek, dorpels voor de achterwielen aan de beide kanten lekker krokant (auto kwam niet zo goed omhoog met de krik eronder daar
) rechter voorscherm zit een deukje in en de motor liep voor geen reet. Liep volgens mij op 3 of 4 cilinders, heel de motor zat onder de olie en hij lekte op 3 plekken benzine.
Achter bij de tank lekte een brandstofslang, hier even gauw een stukje slang vervangen door een slangetje die ik nog had liggen. Voor bij de motor lekte hij ergens brandstof tussen de koppen, dat bleek het ventiel te zijn op de injectorrail. Deze was losgedraait. Met een bandenventieldraaier weer dicht gedraaid. Nu lekte er alleen nog benzine onder uit het voorste uitlaatspruitstuk. Dat leek mij vanwege kapotte koppakkingen, dat de betreffende cilinders niet ontbranden en dus zo de benzine de uitlaat in ging. Dit was niet (helemaal) correct kwam ik later achter... In ieder geval was sowieso de achterste koppakking lek (zwaar overdruk op de carterontluchting en olielekkage onder de achterste kop, precies ter hoogte van de koppakking. Dus het motortje ging uit elkaar.
Eerst uiteraard de toolbox met elektrische lier maar eens naar de crime scene gebracht.
Bumper eraf en front eruit geslepen, deze is geruild voor een tankje benzine
Thermostaat en kopjes eraf, en nieuwe koppakkingen geplaatst. Het viel mij bij hier op dat cilinder 4 (de middelste van de voorste kop) erg schoon was. Hier kom ik later op terug. Ook viel het me op dat de achterste oude koppakking hartstikke gaar en oud was, en de voorste oude nog bijna nieuw. In de cilinders 1 en 5 (achterste kop, linkse en rechtse cil.) waren de zuigers pikzwart en zat beetje pekkige aanslag op.
Hier misschien beter te zien, maar hier lach de achterste kop er nog op
Hier nog een los kopje. Niks speciaals aan te zien, maar vond het leuk om er een foto van te maken
Even gevochten met de oude thermostaat en de daaraan vast zittende buis:
Motorpakkingsetje
Motortje weer opbouwen
En als het donker wordt, staat er een bouwlamp op, zodat ik gewoon verder kan
Ik moet er alleen niet te dicht onder staan heb ik wel gemerkt, dan verbrand ik m'n hoofd...
Toen alles weer dicht zat liep de motor al een stuk beter, maar nog steeds niet op alle cilinders. D.m.v. het loshalen van bougiekabels van het bobineblok kwam ik erachter dat cilinder 4 niet mee deed. Om te beginnen zaten er 6 nieuwe bougies in, dus dat mocht het probleem niet zijn. Bougiekabels gemeten: ok. Bobineblok gemeten: ok. Toen bedacht ik me weer: oja, cilinder 4 was die ene waarvan de zuiger zo schoon was terwijl de koppakking daar bijna nieuw was. Dus injector gemeten en getest: ok. Injectorstekker los gemaakt en daar een LEDje op aangesloten en de motor gestart: LED bleef constant branden en kreeg dus constant voeding en constant massa. Dit ook op cil. 2 en 6 geprobeerd en daar zag je de LED duidelijk knipperen op het moment dat de injector zou moeten inspuiten. Deze injectoren zijn massa-geschakeld, wat inhoudt dat ze altijd spanning krijgen als de motor loopt, en de ECU regelt wanneer de injectoren massa krijgen. Er zat dus ergens kortsluiting naar massa in de massakabel van de injector, of ik had een defecte ECU. Hopend op dat eerste ging ik eerst de bedrading testen. Met een multi-meter weerstand gemeten op de massa in de stekker van de injector en op de minpool van de accu: oneindige weerstand, dus geen kortsluiting. Om er nog zekerder van de zijn had ik nog een lampje aangesloten op de massa van de stekker van de injector en op de plus van de accu. Wanneer ik dan de auto op contact zetten ging meteen het lampje branden. Deze ging pas weer uit als het contact weer uit ging. Mijn ECU was dus gaar en zette constant die injector open en zat dus constant benzine in die cilinder te spuiten, vandaar dat ie zo schoon was. Dit in combinatie met een lekkende pakking tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat zorgde ervoor dat er dus brandstof onder het uitlaatspruitstuk vandaan lekte.
Vandaag kreeg ik een andere ECU binnen met de post, ding was welliswaar gechipt, maar het was de enige die ik zo gauw kon vinden. Dus vanmiddag even ECU omgewisseld en het ding liep weer op 6 cilinders
Alleen liep hij nu 1500 tot 2000 rpm stationair. Ik verdenk die ECU een beetje, dus beide ECU's mee naar huis genomen en de chips uitgewisseld. Morgen of van t weekend even proberen of dat werkt, of dat het toch ergens anders aan ligt...