Pagina 2 van 13

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 25 okt 2012 18:22
door AlexAstra
Gaaf allemaal orr!
mooie station 8)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 26 dec 2012 14:52
door Ray
Ben weer eventjes bezig geweest. De auto bonkte op klinkerweggetjes en kleine drempeltjes. Na een krikje eronder gehad te hebben, bleek het euvel speling te zijn op beide stuurkogels. 2 nieuwe erop gezet en het gebonk was weg.

Hier nog een handig gereedschapje voor het loshalen van de stuurkogel uit de veerpoot. Daarmee hoef je niet als een gek te gaan zitten hameren. Werkt best goed :)
Afbeelding

Afbeelding

En mn achterste draagarmrubbers lagen eruit, de voorste kraakten en fuseekogelhoesjes waren lek. Remmen deed ie ook al niet geweldig, dus daar ook maar nieuw spul op gezet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 26 dec 2012 17:35
door Bart(astra)
staat hem goed !

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 27 dec 2012 12:14
door Vincent_R
Mooi mooi :D
Staat netjes!

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 13 feb 2013 21:53
door Ray
Het is alweer een poosje stil geweest rondom deze auto, maar ik ben er ondertussen wel mee bezig. Hieronder alvast een kleine sneak peak van wat ik aan het doen ben. Ik zal later, wanneer ik wat meer tijd en zin heb, een wat uitgebreider verhaaltje en meer foto's posten.

Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 13 feb 2013 22:03
door Bart(astra)
mooi project !

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 08:25
door The Undertaker
Nice!

Heb je de oliekoeler ook vervangen of is deze nog prima?
Nu kan je er nog makkelijk bij namelijk

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 09:29
door pascal1109
Gebeurd een hoop moois daar idd :speed:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 09:29
door TurboTim
lekker bezig, leuk om je project te volgen

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 10:16
door Ray
The Undertaker schreef:Nice!

Heb je de oliekoeler ook vervangen of is deze nog prima?
Nu kan je er nog makkelijk bij namelijk
Oliekoeler is nog goed. Leek ook nog niet zo heel oud, net als de voorste koppakking, die leek ook nog vrij nieuw, maar de achterste koppakking was wel kapot, dus heb er daarom 2 nieuwe tussen gezet. Maar het is dus een gokje geweest die koeler te laten zitten. Van de week even kijken of hij wil lopen (motor ligt nog steeds in de donorauto)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 10:47
door oenatje
heb je de ecu al binnen?

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 12:49
door Ray
Ligt op het postkantoor, planning is om die vandaag op te halen en kijken of hij start.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 13:05
door oenatje
ben benieuwd

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 13:06
door The Undertaker
Altijd spannend als het blok uit elkaar is geweest.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 14:20
door Vincent_R
Lekker bezig! :D
Ben benieuwd naar de rest van de foto's.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 16:28
door .:johan:.
Lekker bezig geweest en leuk blokje voor een caravan

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 20:48
door Ray
Hier is ie dan, de donor:
Afbeelding

Afbeelding

Die auto stond hier 3 km verderop te koop. Stond eerst voor €1200, toen op verschillende websites kwam ik hem tegen voor €800, op marktplaats stond hij voor €500, toen heb ik gereageerd en uiteindelijk voor €300 meegenomen.
Her en der een roestplek, dorpels voor de achterwielen aan de beide kanten lekker krokant (auto kwam niet zo goed omhoog met de krik eronder daar :mrgreen: ) rechter voorscherm zit een deukje in en de motor liep voor geen reet. Liep volgens mij op 3 of 4 cilinders, heel de motor zat onder de olie en hij lekte op 3 plekken benzine.
Achter bij de tank lekte een brandstofslang, hier even gauw een stukje slang vervangen door een slangetje die ik nog had liggen. Voor bij de motor lekte hij ergens brandstof tussen de koppen, dat bleek het ventiel te zijn op de injectorrail. Deze was losgedraait. Met een bandenventieldraaier weer dicht gedraaid. Nu lekte er alleen nog benzine onder uit het voorste uitlaatspruitstuk. Dat leek mij vanwege kapotte koppakkingen, dat de betreffende cilinders niet ontbranden en dus zo de benzine de uitlaat in ging. Dit was niet (helemaal) correct kwam ik later achter... In ieder geval was sowieso de achterste koppakking lek (zwaar overdruk op de carterontluchting en olielekkage onder de achterste kop, precies ter hoogte van de koppakking. Dus het motortje ging uit elkaar.

Eerst uiteraard de toolbox met elektrische lier maar eens naar de crime scene gebracht.
Afbeelding

Bumper eraf en front eruit geslepen, deze is geruild voor een tankje benzine :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Thermostaat en kopjes eraf, en nieuwe koppakkingen geplaatst. Het viel mij bij hier op dat cilinder 4 (de middelste van de voorste kop) erg schoon was. Hier kom ik later op terug. Ook viel het me op dat de achterste oude koppakking hartstikke gaar en oud was, en de voorste oude nog bijna nieuw. In de cilinders 1 en 5 (achterste kop, linkse en rechtse cil.) waren de zuigers pikzwart en zat beetje pekkige aanslag op.
Afbeelding

Hier misschien beter te zien, maar hier lach de achterste kop er nog op
Afbeelding

Hier nog een los kopje. Niks speciaals aan te zien, maar vond het leuk om er een foto van te maken :)
Afbeelding

Even gevochten met de oude thermostaat en de daaraan vast zittende buis:
Afbeelding

Motorpakkingsetje
Afbeelding

Motortje weer opbouwen
Afbeelding

Afbeelding

En als het donker wordt, staat er een bouwlamp op, zodat ik gewoon verder kan :D Ik moet er alleen niet te dicht onder staan heb ik wel gemerkt, dan verbrand ik m'n hoofd... :?
Afbeelding

Afbeelding

Toen alles weer dicht zat liep de motor al een stuk beter, maar nog steeds niet op alle cilinders. D.m.v. het loshalen van bougiekabels van het bobineblok kwam ik erachter dat cilinder 4 niet mee deed. Om te beginnen zaten er 6 nieuwe bougies in, dus dat mocht het probleem niet zijn. Bougiekabels gemeten: ok. Bobineblok gemeten: ok. Toen bedacht ik me weer: oja, cilinder 4 was die ene waarvan de zuiger zo schoon was terwijl de koppakking daar bijna nieuw was. Dus injector gemeten en getest: ok. Injectorstekker los gemaakt en daar een LEDje op aangesloten en de motor gestart: LED bleef constant branden en kreeg dus constant voeding en constant massa. Dit ook op cil. 2 en 6 geprobeerd en daar zag je de LED duidelijk knipperen op het moment dat de injector zou moeten inspuiten. Deze injectoren zijn massa-geschakeld, wat inhoudt dat ze altijd spanning krijgen als de motor loopt, en de ECU regelt wanneer de injectoren massa krijgen. Er zat dus ergens kortsluiting naar massa in de massakabel van de injector, of ik had een defecte ECU. Hopend op dat eerste ging ik eerst de bedrading testen. Met een multi-meter weerstand gemeten op de massa in de stekker van de injector en op de minpool van de accu: oneindige weerstand, dus geen kortsluiting. Om er nog zekerder van de zijn had ik nog een lampje aangesloten op de massa van de stekker van de injector en op de plus van de accu. Wanneer ik dan de auto op contact zetten ging meteen het lampje branden. Deze ging pas weer uit als het contact weer uit ging. Mijn ECU was dus gaar en zette constant die injector open en zat dus constant benzine in die cilinder te spuiten, vandaar dat ie zo schoon was. Dit in combinatie met een lekkende pakking tussen uitlaatspruitstuk en uitlaat zorgde ervoor dat er dus brandstof onder het uitlaatspruitstuk vandaan lekte.
Vandaag kreeg ik een andere ECU binnen met de post, ding was welliswaar gechipt, maar het was de enige die ik zo gauw kon vinden. Dus vanmiddag even ECU omgewisseld en het ding liep weer op 6 cilinders :mrgreen:
Alleen liep hij nu 1500 tot 2000 rpm stationair. Ik verdenk die ECU een beetje, dus beide ECU's mee naar huis genomen en de chips uitgewisseld. Morgen of van t weekend even proberen of dat werkt, of dat het toch ergens anders aan ligt...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 21:00
door ivo303
Wow!

Ziet er goed uit!

Komt deze motor in je statoin?

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 21:08
door The Undertaker
Dat ziet er goed uit. Mooie en voor anderen leerzame repo.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 21:15
door oenatje
mooi verhaaltje, waar zit de thermostaat ergens? klote om te vervangen zeker?

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 21:30
door Ray
ivo303 schreef:Wow!

Ziet er goed uit!

Komt deze motor in je statoin?
Ja, de bedoeling is motor in orde maken, nog wat onderdelen verzamelen en dan overbouwen in de station.

The Undertaker schreef:Dat ziet er goed uit. Mooie en voor anderen leerzame repo.
Dank :)

oenatje schreef:mooi verhaaltje, waar zit de thermostaat ergens? klote om te vervangen zeker?
Thermostaat zit op deze foto links van de warmtewisselaar, die buis met die flens eraan. Die zit inderdaad niet zo handig.
Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 21:57
door Vincent_R
Lekker bezig geweest zeg! Mooie vorderingen.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 14 feb 2013 22:26
door AlexAstra
mooi project! lekker bezig :mrgreen:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 15 feb 2013 07:20
door Mikeopel
lekker bezig hoor!! en wat een koopje :clown:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 15 feb 2013 07:24
door The Undertaker
Ik vind dit echt een geweldige oplossing voor het vervoer van je gereedschapskar :worship:

Afbeelding