Astra F Caravan
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Astra F Caravan
Omdat ik mijn auto toch al een poosje heb (voor mijn doen dan) dacht ik: laat ik ook eens een projecttopic maken.
Het gaat om een 1996 Opel Astra Caravan, met X16SRZ motor en automaat.
Zo was hij toen ik hem kocht:
Eerst wat dingetjes repareren. Een aantal interieurlampjes werkten niet en de ruitensproeiers sproeiden niet. Die beide sproeikopjes zaten verstopt en wat erin zat kreeg ik er niet uit, dus 2 nieuwe sproeikopjes gemonteerd.
Aan de achterkant sproeide er ook niks, hoewel wel die bak rechts naast het reservewiel naar ruitensproeiervloeistof rook en er daar ook een plas water in lag. De oorzaak:
En de oplossing:
Toen vond ik het tijd voor nieuwe wieltjes. Setje waaiers gescoord en 4 nieuwe bandjes gekocht.
En gemonteerd:
Dit plezier duurde nog geen week. Toen was rechtsachter alweer lek. Dikke schroef erin.
Propje erin en rijden maar weer.
Voor m'n verjaardag van m'n broer (Pascal1109) Bonrath Powerlifts gekregen.
Rubbertjes op de grille gemonteerd. Extreem moeilijk natuurlijk..
Ik heb ergens in januari 2012 ook mijn distributieriem, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof, thermoschakelaar en remvloeistof vervangen en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening ingebouwd, maar hier heb ik helaas geen foto's van.
Daarna heb ik hem een onderhoudsbeurtje gegeven.
Die kleine oprijbrugjes zijn trouwens uitvouwbaar, is wel handig als ik een keer ergens een klusje moet doen en m'n gereedschap mee moet. Ik heb een 12V accu en een elektrische lier op die gereedschapskar gemaakt, hoef ik hem zelf niet te duwen
Uit een sloopauto heb ik elektrische ruit- en spiegelbediening gehaald en bij mijn eigen Astra ingebouwd. Maar aangezien de sloper gauw werd opgehaald moest ik de bedrading knippen helaas. Op de foto hieronder dus even uitzoeken hoe alles aangesloten moest worden. Wel leuk om te doen vond ik.
1 spiegel draaide niet links of rechts, ook al hoorde je het motortje wel draaien. Spiegel uit elkaar gehaald, was zo'n kogelkopje afgebroken. Daar een gaatje in geboord en een schroef in gedraaid met een kopje van dezelfde diameter als het originele kopje, en het werkte weer
En ingebouwd:
Toen wilde ik graag een andere einddemper hebben. Die dingen zijn nergens 2de hands te vinden voor een Astra F stationwagen, dus kon ik er 1 nieuw kopen, maar dat kost ongeveer 300 euro ofzo. Dat vond ik aan de dure kant. Heb er dus maar 1 van een hatchback gekocht, die natuurlijk voor geen meter past:
Gelukkig had ik nog een uitlaatbochtje en klemmen liggen.
Eindresultaat ben ik zelf erg blij mee:
4 juni 2012 is de Astra meegeweest op vakantie, probleemloos op en neer naar Zuid-Frankrijk, de Alpen in (60 km van Italië). Machtig mooi daar.
Ideale auto ook als je gaat kamperen
Ook eventjes gewassen in de sprinkler van de camping
Mijn volgende klusje was de auto iets verlagen. 40/40. Geen dure set, gewoon even om te proberen. Het ding ging erg lomp door de bocht, schokbrekers waren ook niet alles meer, en ik vond het niet mooi hoe hoog hij (vooral van voren) stond.
Opmerking: Safety first! Met sleutelen met de wielen van de grond altijd goeie assteunen (of een brug) gebruiken! Heb ik hier dus in verzuimd... Geen voorbeeld aan nemen dus.
Anyway: rechtsvoor begonnen, veerpoot eronderuit halen:
Oude veer samendrukken en eruit halen.
Oud vs nieuw.
Dop waar schokbreker onder zit losdraaien. Die zat enorm vast. Maar met wat kruipolie, een flinke tang, en kneitherhard trekken kwam die uiteindelijk toch los.
Oude en nieuwe schokbreker.
Nieuwe schokbreker in z'n holletje geschoven.
Nieuwe dop erop.
Nieuwe veer samengedrukt:
En gemonteerd:
Veerpootje
Bij het demonteren van de linkerkant ging het ineens regenen. Autootje stond er toen maar zielig bij. Even naar de schuur gegaan om de veer en schokbreker te vervangen, en toen ik weer buiten kwam was het weer droog
Achter heb ik ook gedaan, maar als er spullen in de auto lagen stond de auto achterover geleund. Dat vond ik lelijk, dus heb ik achter de originele veren weer terug gezet. Wel de nieuwe schokbrekers gemonteerd.
Ik kan nog steeds overal over drempels heen, zonder dat dat meteen stapvoets moet. Hij is ook niet ver omlaag gegaan natuurlijk, maar 4 cm, maar hij rijdt zoveel beter nu, vooral op rotondes en dergelijke. Was toen een aanbieding op Hottuning.nl. 4 Schokbrekers en 4 veren samen voor 120 euro. Geen kwaliteitsspul natuurlijk, maar voor mij is het perfect. Ben er erg blij mee.
Het gaat om een 1996 Opel Astra Caravan, met X16SRZ motor en automaat.
Zo was hij toen ik hem kocht:
Eerst wat dingetjes repareren. Een aantal interieurlampjes werkten niet en de ruitensproeiers sproeiden niet. Die beide sproeikopjes zaten verstopt en wat erin zat kreeg ik er niet uit, dus 2 nieuwe sproeikopjes gemonteerd.
Aan de achterkant sproeide er ook niks, hoewel wel die bak rechts naast het reservewiel naar ruitensproeiervloeistof rook en er daar ook een plas water in lag. De oorzaak:
En de oplossing:
Toen vond ik het tijd voor nieuwe wieltjes. Setje waaiers gescoord en 4 nieuwe bandjes gekocht.
En gemonteerd:
Dit plezier duurde nog geen week. Toen was rechtsachter alweer lek. Dikke schroef erin.
Propje erin en rijden maar weer.
Voor m'n verjaardag van m'n broer (Pascal1109) Bonrath Powerlifts gekregen.
Rubbertjes op de grille gemonteerd. Extreem moeilijk natuurlijk..
Ik heb ergens in januari 2012 ook mijn distributieriem, waterpomp, thermostaat, koelvloeistof, thermoschakelaar en remvloeistof vervangen en centrale deurvergrendeling op afstandsbediening ingebouwd, maar hier heb ik helaas geen foto's van.
Daarna heb ik hem een onderhoudsbeurtje gegeven.
Die kleine oprijbrugjes zijn trouwens uitvouwbaar, is wel handig als ik een keer ergens een klusje moet doen en m'n gereedschap mee moet. Ik heb een 12V accu en een elektrische lier op die gereedschapskar gemaakt, hoef ik hem zelf niet te duwen
Uit een sloopauto heb ik elektrische ruit- en spiegelbediening gehaald en bij mijn eigen Astra ingebouwd. Maar aangezien de sloper gauw werd opgehaald moest ik de bedrading knippen helaas. Op de foto hieronder dus even uitzoeken hoe alles aangesloten moest worden. Wel leuk om te doen vond ik.
1 spiegel draaide niet links of rechts, ook al hoorde je het motortje wel draaien. Spiegel uit elkaar gehaald, was zo'n kogelkopje afgebroken. Daar een gaatje in geboord en een schroef in gedraaid met een kopje van dezelfde diameter als het originele kopje, en het werkte weer
En ingebouwd:
Toen wilde ik graag een andere einddemper hebben. Die dingen zijn nergens 2de hands te vinden voor een Astra F stationwagen, dus kon ik er 1 nieuw kopen, maar dat kost ongeveer 300 euro ofzo. Dat vond ik aan de dure kant. Heb er dus maar 1 van een hatchback gekocht, die natuurlijk voor geen meter past:
Gelukkig had ik nog een uitlaatbochtje en klemmen liggen.
Eindresultaat ben ik zelf erg blij mee:
4 juni 2012 is de Astra meegeweest op vakantie, probleemloos op en neer naar Zuid-Frankrijk, de Alpen in (60 km van Italië). Machtig mooi daar.
Ideale auto ook als je gaat kamperen
Ook eventjes gewassen in de sprinkler van de camping
Mijn volgende klusje was de auto iets verlagen. 40/40. Geen dure set, gewoon even om te proberen. Het ding ging erg lomp door de bocht, schokbrekers waren ook niet alles meer, en ik vond het niet mooi hoe hoog hij (vooral van voren) stond.
Opmerking: Safety first! Met sleutelen met de wielen van de grond altijd goeie assteunen (of een brug) gebruiken! Heb ik hier dus in verzuimd... Geen voorbeeld aan nemen dus.
Anyway: rechtsvoor begonnen, veerpoot eronderuit halen:
Oude veer samendrukken en eruit halen.
Oud vs nieuw.
Dop waar schokbreker onder zit losdraaien. Die zat enorm vast. Maar met wat kruipolie, een flinke tang, en kneitherhard trekken kwam die uiteindelijk toch los.
Oude en nieuwe schokbreker.
Nieuwe schokbreker in z'n holletje geschoven.
Nieuwe dop erop.
Nieuwe veer samengedrukt:
En gemonteerd:
Veerpootje
Bij het demonteren van de linkerkant ging het ineens regenen. Autootje stond er toen maar zielig bij. Even naar de schuur gegaan om de veer en schokbreker te vervangen, en toen ik weer buiten kwam was het weer droog
Achter heb ik ook gedaan, maar als er spullen in de auto lagen stond de auto achterover geleund. Dat vond ik lelijk, dus heb ik achter de originele veren weer terug gezet. Wel de nieuwe schokbrekers gemonteerd.
Ik kan nog steeds overal over drempels heen, zonder dat dat meteen stapvoets moet. Hij is ook niet ver omlaag gegaan natuurlijk, maar 4 cm, maar hij rijdt zoveel beter nu, vooral op rotondes en dergelijke. Was toen een aanbieding op Hottuning.nl. 4 Schokbrekers en 4 veren samen voor 120 euro. Geen kwaliteitsspul natuurlijk, maar voor mij is het perfect. Ben er erg blij mee.
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 17:10, 9 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Astra F Caravan
Volgens mij heb ik je wel vaker gesponsord, alleen ben je maar 1x per jaar jarigRay schreef: Voor m'n verjaardag van m'n broer (Pascal1109) Bonrath Powerlifts gekregen.
Wel mooi gedetaileerd allemaal en leuk bezig zo, ben benieuwd naar de volgende update(s). Heb ook nog wel wat ideeën.,,
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: Astra F Caravan
heb ook een set van 4 cm met schokbrekers,
omdat de achterste lek waren.
een hele verbetering moet ik zeggen. stuk strakker en kan idd ook nog over alle hobbels heen met redelijk snelheid. Heb je hem ook uitgeleind "?
omdat de achterste lek waren.
een hele verbetering moet ik zeggen. stuk strakker en kan idd ook nog over alle hobbels heen met redelijk snelheid. Heb je hem ook uitgeleind "?
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Nee, heb hem (nog) niet uitgelijnd. De auto rijdt netjes rechtdoor als je het stuur loslaat en ik heb geen last van overmatige of scheve bandenverslijting. Zolang dat zo blijft laat ik het zo.Vannos schreef:heb ook een set van 4 cm met schokbrekers,
omdat de achterste lek waren.
een hele verbetering moet ik zeggen. stuk strakker en kan idd ook nog over alle hobbels heen met redelijk snelheid. Heb je hem ook uitgeleind "?
Re: Astra F Caravan
klopt je stuur blijft ook recht staan,. aangezien er aan beide kanten even veel verlaagd is.
het zal niet snel zijn( slijtage ) maar ze zullen toch niet 100% meer staan. Heb het bij direct erna gedaan stond behoorlijk buiten zijn waardes.
het zal niet snel zijn( slijtage ) maar ze zullen toch niet 100% meer staan. Heb het bij direct erna gedaan stond behoorlijk buiten zijn waardes.
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 8637
- Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52
Re: Astra F Caravan
Leuke station, waaiers staan hem goed!
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Leuk om een station te zien waar aan gesleuteld word !
Altijd leuk, veel plaatjes.
Altijd leuk, veel plaatjes.
- TurboTim
- Moderator
- Berichten: 1528
- Lid geworden op: 19 jan 2010 19:35
- Auto('s): ASTRA GS16V c20let
- Locatie: Zeeland
Re: Astra F Caravan
Mooie station die heb ik nog gehad voor me werk
Leuk om te zien al die foto's en succes met de wagen
Leuk om te zien al die foto's en succes met de wagen
* Never drive your faster than your guardian angel can fly ! *
* ASTRA GSi16V c20let
Irmscher promoteam
Digidash promoteam
* ASTRA GSi16V c20let
Irmscher promoteam
Digidash promoteam
Re: Astra F Caravan
Netjes allemaal!
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Iedereen bedankt voor de complimenten.
- Mikeopel
- Oud-Clublid
- Berichten: 2451
- Lid geworden op: 31 jan 2011 12:49
- Auto('s): gsi x20xev to G.M
- Locatie: Assen, en Pijnacker
Re: Astra F Caravan
mooie wagen.
en nog bedankt voor de grill
en nog bedankt voor de grill
Spelling- en grammatica fouten in bovenstaand bericht zijn enkel bedoeld ter amusement van de lezer
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
i am driving a Fozzy And A Driftcar what is your profession?
Nissan Skyline R33 OO-skyline-OO
Subaru Forrester AKA De Boswachter
C18XE/X20XEV GSI
C20ne GSI KIA
golf 1600 rat KIA
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: Astra F Caravan
mooie astra station,vindt de standerd astra veel te hoog staan.
danny astra gsi
danny astra gsi
- .:johan:.
- forum-gebruiker
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
- Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
- Locatie: Hedel
Re: Astra F Caravan
heerlijk bezig geweest +'
- AlexAstra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1287
- Lid geworden op: 07 aug 2011 15:43
- Auto('s): Hobby: Astra GSI 2.0 16v Daily: Vectra C 2.2 GTS
- Locatie: Rotterdam
Re: Astra F Caravan
Mooie Astra!
en gaaf orr zo'n foto, net een mooie Opel folder
en succes met de verdere plannen enz!
Gr.
Alex.
en gaaf orr zo'n foto, net een mooie Opel folder
en succes met de verdere plannen enz!
Gr.
Alex.
Re: Astra F Caravan
mooie station Ray
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Poosje geleden nog wat spulletjes bij elkaar gezocht, vorige week had ik (bijna) alles bij elkaar, dus kon ik weer wat knutselen.
Onderstaande foto geeft grofweg wel een idee van wat ik wilde denk ik
Bumper mist een beugeltje, dus daar wat nieuws op gemaakt.
Zelfde verhaal voor één van de mistlampen
Verfje erover en hier het resultaat:
Inmiddels ook met nieuwe lip, wederom met dank aan Pascal
Onderstaande foto geeft grofweg wel een idee van wat ik wilde denk ik
Bumper mist een beugeltje, dus daar wat nieuws op gemaakt.
Zelfde verhaal voor één van de mistlampen
Verfje erover en hier het resultaat:
Inmiddels ook met nieuwe lip, wederom met dank aan Pascal
Laatst gewijzigd door Ray op 18 mei 2018 17:15, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Astra F Caravan
Mooie updates!
GSI neusje staat hem goed Nu alleen de rubberen lip er nog onder
GSI neusje staat hem goed Nu alleen de rubberen lip er nog onder
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: Astra F Caravan
Dankje, en inderdaad, er moet nog een lipje onder. Maar die kon ik zo snel nog niet vinden, in fatsoenlijke staat. Zijn die dingen nog nieuw te krijgen? Of is dat onmenselijk duur?Laserlite schreef:Mooie updates!
GSI neusje staat hem goed Nu alleen de rubberen lip er nog onder
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Astra F Caravan
Nieuw natuurlijk
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Vincent_R
- Donateur 2013
- Berichten: 1395
- Lid geworden op: 18 mei 2012 19:40
- Auto('s): Opel Astra F cabrio
Re: Astra F Caravan
Staat hem zeker goed !
- .:johan:.
- forum-gebruiker
- Berichten: 528
- Lid geworden op: 15 mar 2011 22:38
- Auto('s): Astra-F Sedan C20Let, Corsa-C C12xe
- Locatie: Hedel
Re: Astra F Caravan
heeel moooi!, zeker dikke station!
- astra-gsi-666
- forum-gebruiker
- Berichten: 3081
- Lid geworden op: 05 jan 2012 23:22
- Auto('s): OPEL ASTRA GSI F1 1993 en astra gt 2.0I F1 1993,OPEL KADETT GT16V E1 1985(R.I.P.),OPEL VECTR B1 CDX 1998 (EX)
- Locatie: sittard zuid limburg
Re: Astra F Caravan
gsi neus staat echt goed,de achterbumper in kleur en de stootstrips er af maakt hem echt strak.
danny gsi 666
danny gsi 666
Re: Astra F Caravan
Staat em goed!
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 136
- Lid geworden op: 08 okt 2012 12:34
- Auto('s): Opel F station x17DT 559.000km 03-2014
- Locatie: Maastricht
Re: Astra F Caravan
Respect echt een sjeune harde F station die verlaging van voor staat super .
- GSI4ever
- forum-gebruiker
- Berichten: 303
- Lid geworden op: 10 nov 2011 21:59
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 24v Station
- Locatie: Groningen
Re: Astra F Caravan
Mooie Station...
Cruise Control Promoteam
Bonrath Promoteam
Irmscher Promoteam
V6 Promoteam
Bonrath Promoteam
Irmscher Promoteam
V6 Promoteam