Pagina 2 van 2

Geplaatst: 14 sep 2008 23:23
door GrinX
@Laag.

Electronica heb ik nou juist nog nooit problemen mee gehad.
-Koppakking
-Klepgeleiders die loslaten
-Lagerschalen
-Uitlaatspruitstuk

Maar voor de rest kan ik me volledig in je verhaal vinden.
Als ze hem met een C20XE hadden uitgevoerd was dat in ieder geval goed geweest!

Geplaatst: 14 sep 2008 23:26
door Laagvlieger
En die dingen die jij nu opnoemt op het spruitstuk na :lol: zijn een X20XEV vreemd.
Dat vind ik ook zo vreemd.

Geplaatst: 14 sep 2008 23:30
door GrinX
Laagvlieger schreef:En die dingen die jij nu opnoemt op het spruitstuk na :lol: zijn een X20XEV vreemd.
Dat vind ik ook zo vreemd.
Het zal dan vast aan de klanten bij jou in de buurt liggen :lol:
De X20XEV van mijn pa, en van een maat van hem hebben beiden ook al de koppakking eruit gehad, en de klepgeleiders die loskwamen.
En nee dat zijn geen mensen die een loden voet hebben, en de auto niet doen warm rijden :lol:
Kortom.... voor mij ook geen ecotec meer. :evil:

Geplaatst: 15 sep 2008 00:03
door Baas J.
Hmm elektronisch heb ik ook nog geen enkel probleem gehad... ook is de auto volgens mij goed voorbereid / zijn alle opties bijna in gebruik behalve stoelverwarming (kabels liggen er wel zag ik). Op de plaats waar die knopjes horen zit echter het edition en OPC logo.

Ik rijd mn auto ook altijd goed warm en vaak rijd ik lange stukken.
Zoals de koppakking eruit zag kan dat gewoon niet van de laatste weken zijn. Heb het vermoeden dat dit de eerste keer is dat de koppakking er van tussen knalt. Misschien toch nog iets van de vorige eigenaar geerft.

Waarom 15w50 olie... ik heb er vorige week nog 5w30 ingegooid zoals t boekje voorschrijft. Nu is deze olie natuurlijk naar de klote nu (dag 50euro). Maar waarom 15w50 olie?

Geplaatst: 15 sep 2008 09:03
door GrinX
Baas J. schreef:Hmm elektronisch heb ik ook nog geen enkel probleem gehad... ook is de auto volgens mij goed voorbereid / zijn alle opties bijna in gebruik behalve stoelverwarming (kabels liggen er wel zag ik). Op de plaats waar die knopjes horen zit echter het edition en OPC logo.

Ik rijd mn auto ook altijd goed warm en vaak rijd ik lange stukken.
Zoals de koppakking eruit zag kan dat gewoon niet van de laatste weken zijn. Heb het vermoeden dat dit de eerste keer is dat de koppakking er van tussen knalt. Misschien toch nog iets van de vorige eigenaar geerft.

Waarom 15w50 olie... ik heb er vorige week nog 5w30 ingegooid zoals t boekje voorschrijft. Nu is deze olie natuurlijk naar de klote nu (dag 50euro). Maar waarom 15w50 olie?
5W30 is ontzettend dunne olie, zowel warm als koud.
15W50 blijft zowel warm als koud een stukje dikker, waardoor het smerende en koelende vermogen bij last hoger is.
Doordat de olie dikker is, duurt het langer voor je motor op bedrijfstempertuur is, en duurt het dus ook langer voordat je cylinderkop de juiste smering en koeling krijgt (voordat de olie rondgepompt wordt).... daarom is het van groot belang dat je hem met een fluwelen voetje warm rijdt.
15W50 en zelfs 15W60 wordt normaliter gebruikt bij turbo motoren, zou je daar 5W30 ingooien en een sportieve rijstijl hebben, dan zal je motor het niet lang uithouden.

In tegenstelling tot de X20XEV is een X20XER een toerenmotor, dit uiteraard icm de nokkenassen en de F23 bak.
Waar een X20XEV bij 4.500 toeren het wel al gehad heeft met zijn koppel, begint de X20XER pas rond de 4.000 toeren.
Bekijk tevens het toerental van de motor eens (als deze weer rijd) als je 120km/h in de 5 rijdt.
Van de X20XEV weet ik dat even niet precies (ik meen rond de 3400-3500 toeren), maar van de X20XER ligt dit om en nabij de 4.000 toeren.
Veel toeren maken betekend veel wrijving, dus ook veel koeling nodig.
5W30 smeert en koelt schijnbaar niet voldoende, en daardoor wordt dikkere olie geadviseerd (15W50).

De lagerschalen zou ik (nu je toch bezig bent) ook even controleren.
Waarom? Mede door het smeer en koel probleem, doordat Opel de verkeerde olie voorschrijft, krijg je veel warmte in je carterpan.
Te hete olie betekend verbranden ipv koelen en smeren.
In mijn geval kwam de legering van de lagerschalen los, welke duid op of te zwak materiaal, maar zeker een koel en smeerprobleem.
De kans dat je ze moet vervangen (voor een versterkt setje) is zeer hoog.
Ookal klinkt 310 euro als een hoop geld, voorkomen is beter dan genezen.
Ik zou je dus willen aanraden om deze ook te controleren.
310 euro is overigens incl. carterpakking (Dat had ik er bij het voorgaande bericht niet bijgezet)

Geplaatst: 15 sep 2008 09:14
door GrinX
Overigens... bij het gebruik van Motul 15W50 wordt je motor een stuk rustiger, en rijd hij een stuk soepeler.

Geplaatst: 15 sep 2008 09:20
door Baas J.
Dan zetten we dat op t verlanglijstje.... lagerschalen kan ik vanmiddag pas bekijken. Nu kop wegbrengen en waslijst aan onderdelen bij elkaar gan sprokkelen... alle boutjes die ik loshaal vervang ik ook meteen door RVS imbusuitvoeringen. Verroestte k*t torx boutjes zijn niks waard.

Geplaatst: 15 sep 2008 09:28
door GrinX
Succes kerel!
Als ik het nog een keer zou moeten overdoen, dan bleef de motor dicht, en kwam er een ruilmotor voor terug.

Geplaatst: 15 sep 2008 23:01
door Baas J.
OK, dag 1 voorbij...

's ochtends:
Kop schoongetold, alle resten eraf en kleppen eruit gehaald
Kop weggebracht naar revisiebedrijf waar ie wordt gevlakt (Had er een rei overheen gelegd en de kop was behoorlijk krom).


Daarna spullen bij diverse toko's gehaald:
- kopset
- waterpomp
- Bougies FR91X 4 vonkers
- Thermostaat + huis
- distributie set
- multiriem
- diverse pakkingen LFR Carter etc
- cheap ass olie + filter, straks eerst blok schoondraaien alvorens d'r 15w50 in komt
- koelvloeistof
- vloeibare pakking
- alle losgehaalde boutjes nieuw in RVS
- paar bussen remreiniger ;)
- revisie EGR unit (compleet)
- pijpje waar je peilstok in komt (oude brak spontaan af!)

Arm maar voldaan m'n weg vervolgd.

's middags kop opgehaald, ziet er maagdelijk uit :D

- Stoterbussen, veren en klepstoters alvast goed schoongemaakt.
- Nieuwe waterpomp alvast gemonteerd.
- cilinder schoongetold
- koppakking erop
Morgen

kleppen opnieuw inslijpen op de kop
alles goed spoelen
nieuwe klepseals erin
kleppen bussen en veren terugbouwen

En dan is in ieder geval de kop klaar.
Dan kop monteren en kijken hoever ik ga komen totdat t te donker word.

Wat picca's voor de foto geyle mensen...

Afbeelding
Niiice!

Afbeelding

Kleppen eruit... oude klepseals verwijderd.

Geplaatst: 15 sep 2008 23:55
door Astrid_fahrer
Zo respect zeg dat je dit allemaal zo snel gedaan krijgt en het ook kunt :)

Het ziet er echt goed uit weer!

Zijn er voor de X20XER eigenlijk geen sterkere koppakingen te krijgen zoals dit bij de C20XE wel het geval is?
Althans bij de C20XE kan die van de C20LET gebruikt worden is zoiets bij de X20XER ook mogelijk?

Geplaatst: 16 sep 2008 06:56
door GrinX
Pakking van de Z20LET kan er ook tussen, echter heb ik ook weer de orginele ertussen gezet.
Z20LET pakkingen schijnen zelfs niet al te best te zijn.
Het beste zou een volledige stalen koppakking zijn, maar die zijn dan ook redelijk aan de tjing tjing.

Geplaatst: 16 sep 2008 07:13
door Baas J.
Pakking van de Z20LET kan er ook tussen, echter heb ik ook weer de orginele ertussen gezet.
Ik ook.
Zo respect zeg dat je dit allemaal zo snel gedaan krijgt en het ook kunt
Meeste dingen zijn gewoon een kwestie van doen, je wordt niet geboren met kennis. Ik ben ook geen automonteur o.i.d. Misschien wel iemand die redelijk praktisch is. Het is echt niet moeilijk, maar sommige dingen moet je gewoon net even weten.
Heb je het een keer van voor naar eind gedaan dan weet je het wel. Heb bij mn oude 1.6 astra ook al es de kop gedaan. Maar dat is lang niet zo aangepakt als nu. Gewoon koppakking ertussen en klaar xD. Deze auto moet langer mee, ga ik geen risico mee lopen, zeker niet met t oog op de toekomst, ik ben van plan er rally nokkenassen in te zetten icm chippen.

Geplaatst: 16 sep 2008 14:10
door Baas J.
Weet iemand het aanhaalmoment van de nokkenasgeleiders? (zitten met 2x torx vast).