Baas J. schreef:Hmm elektronisch heb ik ook nog geen enkel probleem gehad... ook is de auto volgens mij goed voorbereid / zijn alle opties bijna in gebruik behalve stoelverwarming (kabels liggen er wel zag ik). Op de plaats waar die knopjes horen zit echter het edition en OPC logo.
Ik rijd mn auto ook altijd goed warm en vaak rijd ik lange stukken.
Zoals de koppakking eruit zag kan dat gewoon niet van de laatste weken zijn. Heb het vermoeden dat dit de eerste keer is dat de koppakking er van tussen knalt. Misschien toch nog iets van de vorige eigenaar geerft.
Waarom 15w50 olie... ik heb er vorige week nog 5w30 ingegooid zoals t boekje voorschrijft. Nu is deze olie natuurlijk naar de klote nu (dag 50euro). Maar waarom 15w50 olie?
5W30 is ontzettend dunne olie, zowel warm als koud.
15W50 blijft zowel warm als koud een stukje dikker, waardoor het smerende en koelende vermogen bij last hoger is.
Doordat de olie dikker is, duurt het langer voor je motor op bedrijfstempertuur is, en duurt het dus ook langer voordat je cylinderkop de juiste smering en koeling krijgt (voordat de olie rondgepompt wordt).... daarom is het van groot belang dat je hem met een fluwelen voetje warm rijdt.
15W50 en zelfs 15W60 wordt normaliter gebruikt bij turbo motoren, zou je daar 5W30 ingooien en een sportieve rijstijl hebben, dan zal je motor het niet lang uithouden.
In tegenstelling tot de X20XEV is een X20XER een toerenmotor, dit uiteraard icm de nokkenassen en de F23 bak.
Waar een X20XEV bij 4.500 toeren het wel al gehad heeft met zijn koppel, begint de X20XER pas rond de 4.000 toeren.
Bekijk tevens het toerental van de motor eens (als deze weer rijd) als je 120km/h in de 5 rijdt.
Van de X20XEV weet ik dat even niet precies (ik meen rond de 3400-3500 toeren), maar van de X20XER ligt dit om en nabij de 4.000 toeren.
Veel toeren maken betekend veel wrijving, dus ook veel koeling nodig.
5W30 smeert en koelt schijnbaar niet voldoende, en daardoor wordt dikkere olie geadviseerd (15W50).
De lagerschalen zou ik (nu je toch bezig bent) ook even controleren.
Waarom? Mede door het smeer en koel probleem, doordat Opel de verkeerde olie voorschrijft, krijg je veel warmte in je carterpan.
Te hete olie betekend verbranden ipv koelen en smeren.
In mijn geval kwam de legering van de lagerschalen los, welke duid op of te zwak materiaal, maar zeker een koel en smeerprobleem.
De kans dat je ze moet vervangen (voor een versterkt setje) is zeer hoog.
Ookal klinkt 310 euro als een hoop geld, voorkomen is beter dan genezen.
Ik zou je dus willen aanraden om deze ook te controleren.
310 euro is overigens incl. carterpakking (Dat had ik er bij het voorgaande bericht niet bijgezet)