Pagina 10 van 13

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 03 sep 2016 11:22
door Ray
Bedankt voor de reacties, heren.
Het wordt een F25, Danny.
Iemand nog interesse in een AF22?

Afbeelding

Afbeelding

Edit: bak is inmiddels met het oud ijzer mee.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 11 sep 2016 14:57
door Ray
Hier de 2 bakken nog eens naast elkaar. De handbak is goed te tillen, de automaat niet... :p
Afbeelding

Afbeelding



Nu de bak eraf lag kon ik goed bij het carterventilatiehuisje, wat al een poosje kapot is. Die rubber klep wordt hard en breekt dan af. Klepje heeft wel een onderdeelnummer, maar is helaas niet los leverbaar. Dus een compleet nieuw carterventilatiehuis geplaatst.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens krukasskeerring vervangen.
Afbeelding

En licht vliegwiel met koppelingsset ertegenaan.
Afbeelding

Ik had toevallig nog een buis liggen die perfect dient als centreerpen voor de koppelingsplaat. Wordt aan het einde iets smaller zodat deze ook in het vliegwiel past.
Afbeelding

Afbeelding



Hier de F25 op z'n plek hangen.
Afbeelding

Toen die ook aan z'n baksteun hing, viel het op dat de motor scheef hing. De bak leek te ver naar voren te hangen. Ik ging er vanuit dat de AF22 en de F25 op dezelfde manier aan de auto hingen, daarom had ik de linker baksteun op dezelfde plaats gemonteerd als dat die eraf kwam. Kennelijk is de automaat een stok forser, waardoor de baksteun ook verder naar voren aan de carrosserie hangt. Baksteun moest dus verder naar achter, maar vanwege de vorm van de steun moest er eerst een andere steun onder.
Afbeelding

Afbeelding



Bij de laatste APK viel het op dat de remleidingen slecht waren. Nu het subframe eronderuit ligt, kan ik goed bij de leidingen. Ik wil gelijk alle leidingen vervangen, en als ik dan toch bezig ben, gelijk ABS erop bouwen.
Omdat de auto van origine geen ABS heeft heb ik ook geen bevestigingspunten voor de ABS-pomp-houder. Hier gaan een drietal bijzondere moeren in, deze nieuw besteld voor een paar euro:
Afbeelding

ABS-pomp-houder gemonteerd:
Afbeelding

ABS-ringen op de aandrijfassen vervangen vanwege breuk op de sensorring. Via die ringen verkreeg ik mijn snelheidssignaal, vandaar dat ik deze wel al had.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik ABS wil gebruiken, moet ik ook een andere hoofdremcilinder (hrc) hebben. Er komen nu namelijk 4 leidingen uit de hrc, die elk direct naar een wiel gaan. Een hrc voor ABS heeft maar 2 leidingen. Ik had een geschikte hrc wel liggen, maar heb een nieuwe besteld. Als ik die nieuwe hrc monteer, past ook de rembekrachtiger niet meer. Eentje van een GSi netjes gemaakt, en gemonteerd.

Oud:
Afbeelding

Afbeelding

Geen:
Afbeelding

Nieuw:
Afbeelding

Afbeelding


En zo ben ik lekker alles door elkaar aan het doen :mrgreen:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 11 sep 2016 17:29
door oenatje
mooi mooi.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 12 sep 2016 07:28
door pascal1109
Dit is echt een heerlijk project. Mooi gedetailleerd met de foto's enzo :thumbsup:

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 12 sep 2016 08:34
door Vincent_R
Super tof!
Zoals Pascal al zegt, erg fijn ook met al de foto's erbij.

Keep up the good work Ray :D

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 12 sep 2016 18:38
door astra-gsi-666
vet project ray,abs en handbank :worship: :worship: .
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 17 sep 2016 10:59
door Ray
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 17 sep 2016 18:33
door AlexAstra
lekker bezig, mooie hobby zo! :D

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 18 sep 2016 18:03
door astra-gsi-666
echte remmen :worship: :worship: .
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 18 sep 2016 23:25
door Ray
Dit weekend niet veel gedaan aan de Astra. Heb de voorbumper eraf gehaald voor kabelboomwerkzaamheden binnenkort, toen nog even onderstaande foto gemaakt. Kun je meteen zien waar het luchtfilter hangt. Aanzuigrichting is niet ideaal, maar ging even niet anders.
Afbeelding



Verder nog met de achterremmen bezig geweest. Bevesting van de handremkabels zit nu op een andere plek, dus de lengte van de kabels klopt niet meer. Dus nieuwe handremkabels gemonteerd van een Astra F X20XEV station.
Ook links en rechts nog een beugeltje op de achteras gemonteerd, die alleen Astra's met schijfremmen hebben. Als je die niet monteert, heb je ten eerste een kabel die redelijk los hangt, ten tweede is er een kunststof ringetje die los over de kabel kan schuiven en ten derde zou de handremkabel onder een te scherpe hoek staan t.o.v. de ankerplaat.
Kijk maar even naar de plaatjes, dat is misschien duidelijker :)

Afbeelding

Afbeelding

(Let niet op de remleidingen, die worden nog vervangen.)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 19 sep 2016 07:35
door pascal1109
Bij dit luchtfilter zit toch nog een soort flexibele slang die je eraan kan maken om zo de aanzuigrichting te verbeteren?
En zo niet, kun je die er wel aanmaken denk ik.
Zo had ik dat ook destijds.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 19 sep 2016 12:45
door Ray
De diameter van die slang die erbij hoort is te groot om scherpe bochten te maken, als je dan een 90 graden bocht met die slang wil maken komt de slang onder de bumper uit, omdat de bocht dan te groot is.
Wellicht kan ik er iets van een PVC bochtje aan maken, maar dat is eerlijk gezegd nog niet echt prioriteit :)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 02 okt 2016 21:14
door Ray
Kabelboom in de motorruimte (niet van de motor) vervangen vanwege de ABS inbouw. Links oud, rechts nieuw.
Afbeelding

Kabelboom achter dashboard vervangen vanwege inbouw van een MID en passagiersairbag. Links oud, rechts nieuw.
Afbeelding

Hoe de auto er momenteel uitziet van binnen:
Afbeelding

Rechter interieurluchtbuis vervangen vanwege inbouw passagiersruimte. Hieronder de oude:
Afbeelding

En de nieuwe:
Afbeelding

Cruise-control lampje ingebouwd op de plaats van het automaatbaklampje.
Afbeelding

Afbeelding

Staat ergens een topic in het technisch archief daarover, echter heb ik daar een kleine aanvulling op. Ik wilde namelijk geen draadjes aan een lampje solderen. Als je het lampje op de plek wil hebben zoals beschreven in het technisch archief, kun je ook een draadje plaatsen op positie 10 van de kleine stekker achterop de tellerbak. Die draad verbind je dan met positie J op de CC-unit.
Afbeelding

Inmiddels ben ik ook bezig alle remleidingen te vervangen. Voor de geïnteresseerden onder ons zal ik bij een kleine remleiding laten zien hoe ik die maak.
Je meet met een touwtje de oude leiding, en snijdt een nieuw stuk:
Afbeelding

Je felst er aan 1 kant een kraagje aan:
Afbeelding

Afbeelding

Je schuift er 2 wartels over (let op de goeie maten, ze zijn niet overal hetzelfde) en felst ook het andere kraagje eraan:
Afbeelding

Vervolgens buig je de bochten erin. Dat leidingbuigertje is geen noodzaak, wel handig :)
Afbeelding

Resultaat:
Afbeelding

Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 17 okt 2016 23:06
door Ray
Remleidingwerkzaamheden afgemaakt:
Afbeelding

ABS-sensor geplaatst op de rechter veerpoot. Links zat deze al, daar haalde ik het snelheidssignaal vandaan.
Afbeelding

Ik vond de auto voorheen te stuiterig, Dus om te proberen voorveren van een Astra GSi gemonteerd, met nieuwe schokbrekers.
Afbeelding

Op het stuk plaatwerk waar het schutbord overgaat in de bodem, begon de roest een beetje de neus op te steken. Kaal gemaakt en tegen roest behandeld. Kon er zo mooi bij zonder subframe.
Afbeelding

Die achterste baksteun op de bovenstaande foto is de steun die al op de F25 zat toen ik deze monteerde. Ik kreeg de onderste moeren alleen niet vastgeschroefd:
Afbeelding

Gelukkig was de steun van de automaatbak hetzelfde, dus die maar gemonteerd. Geen foto van, ziet er hetzelfde uit, alleen dan met schroefdraad... :p

Verder nog wat kleine dingetjes gedaan, zoals nieuw bobineblok gemonteerd, bougies + bougiekabels vervangen (Ja, ook die van de achterste cilinderrij ;))
Afbeelding

2-polige temperatuurschakelaar in de radiateur vervangen door een 3-polige.
Afbeelding

Met bijbehorende weerstand.
Afbeelding

Klopsensor van voorste cilinderrij vervangen. Ik had hier af en toe storing op.
Afbeelding


Inmiddels is ook de versnellingspook gemonteerd en het schakelmechanisme afgesteld, subframe en aandrijfassen teruggehangen, bak met bakolie gevuld, ruitensproeiertank met niveausensor en koelvloeistofreservoirdop met niveausensor geplaatst, en vast nog wel wat, maar dat vertel ik wel als ik het me weer herinner :p

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 23 okt 2016 20:40
door Ray
Vlak voordat ik de veerpoten terugplaatste, keek ik even omhoog en zag ik dit:
Afbeelding

Schoongemaakt, kaal gemaakt, anti-roestbehandeling erover. Andere kant hetzelfde kunstje gedaan.
Afbeelding

Ik had al een poosje een stabilisatorstang van de achteras van een GSi liggen. Volgens EPC is de station nooit uitgevoerd met zo'n stang. Toch even geprobeerd, en hij past :) Ontroest, anti-roestehandeling en anti-steenslag erover.
Afbeelding

Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 24 okt 2016 19:03
door astra-gsi-666
mooi werk ray ga zo door,vette caravan jongen.
danny gsi 666

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 24 okt 2016 23:17
door Ray
Bedankt Danny. Ik ga inderdaad nog even door :p
Heb nog zat plannen, deze week wil ik achteruitrijverlichting aansluiten. Bij de automaatbak was dat toch net weer wat anders geregeld.
En bij het schakelen komt het schakelmechanisme tegen verwarmingsslangen aan, dus daar moet ik ook nog wat mee doen.
Hopelijk kan ik van het weekend de motorruimte afmaken. Inlaatspruitstuk met gasklep en zo ligt er nog af, en ik moet een nieuwe positie fabriceren voor m'n elektrische koelvloeistofpompje, aangezien er op de oude plek nu een ABS-pomp hangt.
Cruise control, dynamokoeler en accu moeten er terug in, en ik denk dat we dan een heel eind klaar zijn onder de kap. Maar goed, de tijd zal het leren wanneer dat klaar is, dan heb ik binnen in de auto nog het één en ander te doen.
Als ie ergens in mei maar weer klaar is, dan mag ie in juni weer buiten spelen :)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 04 dec 2016 19:27
door Ray
Zoals hierboven beschreven heb ik inmiddels de achteruitrijlichten werkend, verwarmingsslangen aangepast zodat ze niet meer tegen het schakelmechanisme aanliggen, motorruimte is inmiddels weer helemaal afgebouwd, motor geflushed, olie ververst, oliefilter vernieuwd, ontstekingsmodule vernieuwd;
Afbeelding

3-polige knipperrelais vervangen door een 4-polige t.b.v. aanhangerherkenning.
Bedrading ervan was al voorbereid (de wit/groene draad):
Afbeelding

Ik had ook al een poosje last van waterlekkage langs het dak. Onder de dakrails en de afdeklijsten op het dak zitten een kitnaad. Die is poreus geworden waardoor regenwater naar binnen kan.
Afbeelding

Afbeelding

Kit is knetterhard geworden en brokkelt gewoon af:
Afbeelding

Afbeelding

Rand helemaal schoongemaakt en in de primer gezet.
Afbeelding

En afgekit.
Afbeelding

De waterlekkage en ouderdom hebben ook m'n hemelbekleding goed aangetast.
Afbeelding

Hemelbekleding heb ik opnieuw laten stofferen, toen die er weer in ging meteen leeslampjes achterin ingebouwd, Omega zonnekleppen en Omega interieurverlichting voorin ingebouwd.
Afbeelding

Die verlichting die nu brandt, is gaat branden als er een portier open staat (via constante plus en geschakelde massa), die lampjes eronder zijn een soort spotjes, die kun je bedienen met die knopjes ernaast (via geschakelde plus en constante massa)
Afbeelding

Inmiddels ook de complete interieurkabelboom vervangen voor eentje van een 3-deurs hatchback, maar daarover meer in de volgende post.
Afbeelding

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 04 dec 2016 20:42
door aapje
Mooie update! :) Tnx voor het nr van die relais, had ooit een originele GM relais maar die hield opeens op met werken. Nooit een vervanger gevonden :)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 27 dec 2016 09:57
door RedBill
Nice! Ben ook benieuwd naar de reden voor het vervangen van de kabelboom door die van de hatch. Zit daar een speciale reden achter?

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 27 dec 2016 17:16
door oenatje
optie's

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 27 dec 2016 23:33
door Ray
Klopt. Ik heb destijds die F2 GSi gesloopt, die veel opties had die ik wilde hebben. Daarom heb ik van die auto al het elektrische bewaard.
Ik wilde die opties netjes en zo origineel mogelijk aansluiten. Om bij de kabels te komen voor de opties die ik wilde bijbouwen moest toch het hele interieur eruit, dusja, met een klein beetje extra werk gewoon die andere kabelboom erin.

Zo heb ik nu dus de leeslampjes achterin. Foto staat een stukje hierboven al.
Elektrische raambediening voor en achter:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kabelboom voor de achterportieren moet ik wel zelf aanpassen, aangezien de donor een 3-deurs was, en mijn station uiteraard een 5-deurs. Uiteraard wel de originele penaansluitingen in de stekkers en originele draadkleuren!
Afbeelding

Afbeelding

Moest wel de deurpanelen aanpassen ivm het gat van de raamslingers.
Achter had ik pasklare delen om te vervangen.
Afbeelding

Voor had ik die ook, alleen bleek dat het verkeerde bekledingsprintje te zijn, dus toch maar m'n eigen bekleding gebruikt en het gat dicht gemaakt (voor zolang ik nog geen andere zwarte onderste bekleding heb zonder gat)
Afbeelding

Afbeelding

Verder de wijziging Van TID naar MID, uiteraard met alle benodigde sensoren in de motorruimte voor de check control.
Afbeelding

Airbag aan de passagierszijde:
Afbeelding

Deze foto had ik eigenlijk gemaakt voor de nieuwe pookhoes en de nieuwe handremhoes, maar hier is ook te zien dat de nieuwe kabelboom voorbereid is op stoelverwarming. (stekkers onder de stoel en onder het bakje bij de handrem) Moet alleen dan nog eens kijken of ik ooit ergens stoelverwarming vandaan kan halen. Hoewel dat echt een bijzonder lage prioriteit zal krijgen omdat deze auto (voorlopig) toch niet meer buiten komt in de koude maanden.
Afbeelding

En de hatchback had een aparte stekker in de reservewielruimte voor trekhaak voorbereiding.
Bij mij station had iemand daar gewoon draden achter in de lampenfittingen bij geprikt en vastgeplakt met tape...
Contrastekker naar de 7-polige trekhaakstekkerdoos had ik niet (de donor-hatchback had geen trekhaak), maar de spiegelverstelschakelaar heeft dezelfde stekker, en daar had ik nog een kapotte van liggen, dus die erop gemaakt. Werkt perfect :)

Toen die kabelboom er toch naast lag, maakte dat het inbouwen van de comfortsluiting ook wel erg makkelijk, dus dat werkt nu ook :)

En ook niet geheel onbelangrijk: de kabels naar de ABS-sensoren van de achterwielen lopen ook via de interieurkabelboom.

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 28 dec 2016 08:41
door RedBill
Kwam je qua lengte naar je boom van de kofferbakdeksel wel uit? Of zit die elders dan aan het uiteinde aan deze boom gekoppeld?

Wel gaaf, met name de elektrische ramen achter enzo. Cool hoor!

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 28 dec 2016 14:57
door pascal1109
De comfort-sluiting is pas vet :worship:
maar een heel goed uitgangspunt, vele (originele) opties inbouwen is gewoon cool 8)

Re: Astra F Caravan

Geplaatst: 28 dec 2016 15:08
door Bart(astra)
is dat MID van een astra gsi ?