Pagina 1 van 2

stuurbekrachtigingspomp kapot

Geplaatst: 22 jan 2008 21:48
door 2.nullutje
Hij heeft vandaag de geest gegeven. Hoorde wat geschreeuw onder de motorkap, dus ik kijk... hoorde eerst allemaal geknars/gepiep... daarna zag ik zelf ijzervijzel uit de as komen. Hoe kan ik die pomp makkelijk demonteren, d.w.z. de olie eruit halen?

Geplaatst: 22 jan 2008 23:06
door GSi Twente
(maar dan wel even nieuwe olie halen bij de dealer!)

Geplaatst: 23 jan 2008 06:54
door Bart(astra)
Pomp mag nooit droog (zonder olie) lopen !

Dextron II moet erin 1940700 (dacht ik)

Geplaatst: 23 jan 2008 09:17
door 2.nullutje
pomp stond niet droog, dat was het probleem niet. Er zat speling op de as (duidelijk zichtbaar)...

wat zeggen jullie, repareren of vervangen? en HOE vervangen (olie eruit enzo)?

Geplaatst: 23 jan 2008 09:36
door Mit
Dat wordt in de tussentijd met veel bochtjes rijden spierballen kweken ;)
Of laat je hem nu even staan totdat het gerepareerd is?

Geplaatst: 23 jan 2008 10:37
door Rellie opt werk
Heb eventueel nog wel een pomp liggen voor je, multi of v snaar.

Geplaatst: 23 jan 2008 20:09
door 2.nullutje
Rellie opt werk schreef:Heb eventueel nog wel een pomp liggen voor je, multi of v snaar.
het is een v-snaar pomp.

vanmorgen trouwens gekeken, gestart en plostseling zag ik dus dit :shock:

...edit fotootjes komen zo... even pc opnieuw opstarten :lol:

Geplaatst: 23 jan 2008 20:22
door 2.nullutje
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

:? wat is er in godsnaam aan de hand bij mij?? olie spoot eruit!

olie spoot uit een gaatje in de dop van het stuurbekr.olie reservoir!

Nu staat de auto idd stil, totdat hijj weer in orde is!

Geplaatst: 23 jan 2008 20:59
door RedBill
Als in je pomp een aantal draaiende delen kapot is (bijvoorbeeld een éénrichtingklep, en je gaat nu sturen, dan komt de olie die nog in de cilinders zit onder druk te staan. Die olie zoekt dan de weg van de minste weerstand, in dit geval het gaatje in je reservior.

Geplaatst: 23 jan 2008 22:17
door 2.nullutje
RedBill schreef:Als in je pomp een aantal draaiende delen kapot is (bijvoorbeeld een éénrichtingklep, en je gaat nu sturen, dan komt de olie die nog in de cilinders zit onder druk te staan. Die olie zoekt dan de weg van de minste weerstand, in dit geval het gaatje in je reservior.
zoiets dacht ik al, maar die pomp... hoe tap ik de olie dan uit het systeem?

Geplaatst: 24 jan 2008 08:56
door RedBill
Slangen loskoppelen van de pomp. Dop van je reservoir af en de zwaartekracht zijn werk laten doen.

Daarna goed doorspoelen. Misschien heeft één van de monteurs hier wel een tip hoe je dat het beste kunt aanpakken.

Geplaatst: 24 jan 2008 13:30
door 2.nullutje
pomp is eraf, wat een klotewerk (bewijst maar weer.. goed gereedschap...).
Hoe kan ik controleren of de pomp kapot is en wat er kapot is?

Afbeelding

Geplaatst: 24 jan 2008 14:18
door 2.nullutje
oke, pomp zelf losgehaald:

Afbeelding

als ik aan de poelie draai/trek voel ik speling op de as.

Nu zit er achterop een soort borgklemmetje. Met geen mogelijkheid gaat die los. Ik weet ook niet zeker of dit wel een borgklemmetje is. Hoe kan ik bij de as komen?

Afbeelding

Geplaatst: 24 jan 2008 14:45
door Rellie opt werk
Gewoon die hele pomp weggooien, andere er op en kaar.

Geplaatst: 24 jan 2008 15:15
door 2.nullutje
oke, had net even de sloop gebeld, ze hebben er één voor een 1.6 voor € 75,- met inruil oude pomp. Is dat goed/duur?

Geplaatst: 24 jan 2008 18:19
door Laagvlieger
das best wel duur ja.
:lol:

Geplaatst: 24 jan 2008 18:52
door lemans
Zou 30 euro een mooi bedrag vinden voor zon simpel opel pompje. en die oude maakt de sloop alleen maar oud ijzer van, zal wel niet echt een ruil pomp zijn :P

Niet vergeten systheem te spoelen met 2 ltr olie ofzo, stuurhuizen zijn duur!!! :wink:

Geplaatst: 24 jan 2008 19:50
door 2.nullutje
ok. mijn poepert wordt dus zwaar uitgerekt na dat bezoekje aan de sloperij? :lol:

Geplaatst: 24 jan 2008 20:37
door 2.nullutje
Dan nuttig ik bij deze dit topic ook gelijk tot het stellen van de volgende nOOb vraag...

Hoe werkt dit pompsysteem precies?

ik snap dat de pomp zelf wordt aangedreven door de krukas, dan pompt hij olie door de slangen. Waar gaat dit heen, hoe wordt deze druk overgebracht naar het stuurmechanisme? :oops:

Geplaatst: 24 jan 2008 21:48
door RedBill
Er zit in je stuurhuis een orbitrol. Voor de werking: Lees dit pdf document maar eens.
Die bepaalt hoeveel olie er naar je stuurcilinders gaat. Door de oliedruk van de stuurbekrachtiging wordt het sturen lichter. Dat even in het kort... De rest is een ingewikkeld hydrostatisch verhaal...

Geplaatst: 24 jan 2008 22:05
door 2.nullutje
RedBill schreef:Er zit in je stuurhuis een orbitrol. Voor de werking: Lees dit pdf document maar eens.
Die bepaalt hoeveel olie er naar je stuurcilinders gaat. Door de oliedruk van de stuurbekrachtiging wordt het sturen lichter. Dat even in het kort... De rest is een ingewikkeld hydrostatisch verhaal...
dank je! :wink:
weer wat wijzer.

Geplaatst: 28 jan 2008 12:49
door 2.nullutje
nog 1 ding...

dat "doorspoelen".. waarmee doe ik dat, stuurbekr. olie of gewone olie?

Geplaatst: 30 jan 2008 11:54
door 2.nullutje
zo, nieuwe pomp ontvangen (thanks Sander :wink: ) en meteen maar met bloed, zweet, tranen EN regendruppels gemonteerd. Maar hij zit. Meteen nieuwe olie bijgevuld en hij doet het weer perfect.

Afbeelding

Geplaatst: 30 jan 2008 12:21
door RedBill
Mooi man, goed werk.

Geplaatst: 30 jan 2008 13:13
door smatse
Waar die smats allemaal niet goed voor is !!! :lol: