Pagina 1 van 2

Tikken in de motor....

Geplaatst: 01 jan 2008 22:42
door 2.0 freak
zoals jullie weten heb ik me kop moeten laten reviseren vanwege gebroken distributieriem.nu zit alles weer in elkaar maar wat heb ik nu voor probleempjes gekregen:

1. nog steeds tikken van de motor. hij staat op tijd. zit voldoende olie in(5W40). maar wat is het dan?

2. nog steeds foutcode 94.ik heb gelezen dat het om je hall-sensor gaat. dat is tog dat stekkertje op je onstekingsunit? ik heb me oude ontsteking vervangen door een andere die wel een goed stekkertje heeft want de mijne was niet helemaal lekker meer.zou het ergens anders in kunnen zitten?

Geplaatst: 01 jan 2008 22:46
door Laagvlieger
Tikken...hoeveel heeft ie gedraait sinds de opbouw?
Olie...waarom 5W40?

Geplaatst: 01 jan 2008 22:54
door 2.0 freak
hij heeft al een tijdje gedraaid om de thermostaat open te zetten dus hij is al flink goed warm geworden. heb er ook al een paar x mee gereden.

waarom die olie? dat werd voorgeschreven door het handboek van de desbetreffende olie. zou die TE dun zijn waardoorhet tikken komt?

Geplaatst: 02 jan 2008 12:48
door Theo Gsi
Ik denk dat je hydrolische klepstoters teweinig olie krijgen waar door ze gaan tikken, ik gebruik altijd 10w40.. Ik weet niet wat de meeste hier zeggen over die dikte van olie?

Geplaatst: 02 jan 2008 14:23
door Rallyastra
Je hebt toen nieuwe stoters van me gekocht geloof ik he ? Nieuwe stoters tikken altijd de eerste tijd tot de ingelopen zijn. Anders 10W40 olie er op gooien.

Geplaatst: 02 jan 2008 18:06
door Laagvlieger
ow kijk. Nieuwe stoters. Kwestie van inlopen.
En ik blijf erbij.....10W40.

Geplaatst: 02 jan 2008 18:16
door 2.0 freak
ja klopt niels die heb ik bij jou gehaald. ik heb er nu bijna een tank meegereden. hoelang duurt dat ongeveer dat inrijden?
er kan niets kapot gaan tog? voordat de boel weer uitelkaar moet :(
zou het dan erg verschil zijn die 5w40 en 10w40?

Geplaatst: 02 jan 2008 18:41
door GSI-Sneek
2.0 freak schreef:ja klopt niels die heb ik bij jou gehaald. ik heb er nu bijna een tank meegereden. hoelang duurt dat ongeveer dat inrijden?
er kan niets kapot gaan tog? voordat de boel weer uitelkaar moet :(
zou het dan erg verschil zijn die 5w40 en 10w40?
denk t niet
mijn auto was laats voor de grote buert bij een vakgarage
hebbe ze ook 5w40 er in gedaan

ga er vanuit dat ze daar verstand van hebben 8)

Geplaatst: 02 jan 2008 21:25
door Roy 2.0 16v
ik heb ook nieuwe stoters, maandje of 5 geleden bij niels gedaan
10w40 erin zoals altijd

tikte heel ffies., maar eigelijk na enkele kilometertjes niet meer

Geplaatst: 02 jan 2008 21:49
door 2.0 freak
okeej ik ga er vrijdag even nieuwe olie in gooien en dan moet het goedkomen denk ik....

nu alleen nog die foutcode 94....wat zou dat kunnen zijn?

Geplaatst: 02 jan 2008 22:25
door Laagvlieger
GSI-Sneek schreef:
2.0 freak schreef:
ga er vanuit dat ze daar verstand van hebben 8)
Nou schijnbaar niet!

Geplaatst: 02 jan 2008 23:10
door Melbo
Sinds ik mijn Astra'tje heb heeft hij 2 Opel-dealers bezocht en die hebben er beide 5w40 ingegooid. Moet zeggen dat ik hem er wel lekkerder op vind draaien! Tikte gelijk een stuk minder en verder nooit problemen mee gehad.

Misschien dat het voor olielekkages wel beter is om 10w40 erin te doen, omdat de pakkingen daarop ontwikkelt zijn?

Geplaatst: 02 jan 2008 23:58
door Rallyastra
Zal je nog sterker vertellen, tis afhankelijk van de staat van je motor. Mijn gsi knikkerde ik altijd 15W40 in, deed ik puur omdat de motor olie ok het circuit altijd zo knetter heet werd, hoe heter hoe dunner als het te heet word smeert het niet goed meer. Normaal gesproken gooi ik er altijd 10w40 in ! wel goed spul uiteraard van valvoline of shell. Maar ik heb op sommige ook wel 0w40 gegooid. Motor die gaar is zal eerder olie gaan zuipen met een dunne olie als een dikke.

Geplaatst: 03 jan 2008 07:30
door bobosocka
5W40 en 10W40 is in warme toestand toch even dik. Alleen in koude toestand is die 5W40 iets dunner. getal voor de W is toch in koude toestand en na de W in warme toestand.

Geplaatst: 03 jan 2008 11:27
door Delax80
ik heb altijd 10w40 erin. miss maakt het idd niet zoveel uit maar id wat marcel zegt zit er orgineel ook 10w in. en lijkt iets dikkere olie me wel goed:P ook al kan ik niet zeggen waarom :lol:

bij mij tikt de motor 5 seconde....daarna niet meer. gebruik 10w40 vol syntheet van Valvoline

Geplaatst: 03 jan 2008 11:35
door pluggie
Gaat om slijtage.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.

Dealer gooit overal eenheids 5W40 in.

Overigens is het slecht voor een motor om verschillende olieen door
mekaar te gebruiken. Dus eerst een syntheet, erna weer een half syntheet etc. Verder schijnt een langere tijd stilstaan met een synthetische olie slechter te zijn dan met een niet syntheet.

Geplaatst: 03 jan 2008 11:48
door pluggie
bobosocka schreef:5W40 en 10W40 is in warme toestand toch even dik.
Helemaal correct. Eerste is 'winterklasse', 2e is 'zomerklasse'.
Eerste is viscositeit bij koude temperatuur, 2e in warme toestand.

Geplaatst: 03 jan 2008 12:02
door JW
Is toch een bekend kwaaltje? Mijn motor tikt ook aardig... dacht dat het de klepstoters waren.

Geplaatst: 03 jan 2008 17:15
door 2.0 freak
pluggie schreef:Gaat om slijtage.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.
vriend van me adviseerde me ook castrol RS 10w60. het is dan wel dure olie maar wel super goed. en wat je zegt plug er is inderdaad onderzoek naar gedaan.

Geplaatst: 03 jan 2008 18:14
door Laagvlieger
Een minder klantvriendelijke dealer doet er 5W30 in, das voor de nieuwe Opels.
Das een longlife olie.

Wij hebben daarnaast ook gewoon 10W40 voor de pre 2001 Opels.
Dan betalen die mensen zich niet scheel aan de olie waar ze toch geen profijt van hebben.

Geplaatst: 03 jan 2008 19:04
door astra 1.8
Waarom een 10W60 erin, als standaard voorgeschreven wordt om er een 10W40 in te doen.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet de olie een bepaalde vloeibaarheid/dikte hebben, een ..W40 en een ..W60 zit dan behoorlijk verschil in.

Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
Pas als je van plan bent om met een motor het circuit op te gaan (en je olie dus warmer wordt) moet je er een andere olie in flikkeren, anders houd het lekker bij origineel.
En het ene merk olie is niet beter als een ander merk, het gaat om de kwalificaties. Dus welk merk je neemt boeit geen fuck, zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...

Geplaatst: 03 jan 2008 20:39
door pluggie
astra 1.8 schreef: Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
...
zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...
Wat meer leesvoer:

http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113

Geplaatst: 05 jan 2008 20:36
door ricardo^gsi
ik heb ook castrol edge 10w60 motorsport in me wage zitte

maarja das ook geen c20xe maar een let en ook geen standaart motor meer
maar dit werd mij aan bevolen :wink:

Geplaatst: 07 jan 2008 18:21
door 2.0 freak
nou de 10W40 zit erin. maar ik hoor nog steeds getik!!!
wat zou het dan kunnen zijn? moet ik dan tog iets van 10W50 ofzo erin gooien dat ie wat dikker is bij warme toestand? en gaat er niets kapot zo?

Geplaatst: 07 jan 2008 19:02
door GSi Twente
Gissen kan ook lang duren... misschien handiger om even langs Ricardo te rijden.
Die heeft tenslotte ervaring als monteur.