V power tanken?

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

V power tanken?

Bericht door Blue Vectra »

weten jullie of ik met me astra (C18XEL) bouwjaar 95 ook V power mag tanken??
en zit er ook net als bij een GSI zo'n sensor die het oktaangehalte regelt (klopsensor klopt dat)? of zeg ik nou wat raars :?

en nu ik toch wat aan het vragen ben, niels heeft me lfr en gasklephuis gereinigd toen ging het lekker , maar nu schommelt me stationair weer het 1ne moment loopt die terug naar 800 toeren en als ik dan weer voor een stoplicht moet wachten loopt die op naar 1500 toeren en zakt dan weer af naar 900/1000 toeren (is een beetje lastig)

wie wil en kan mij daar enige duidelijkheid over verschaffen?
of is me blok aan het dood gaan :(

alvast thnx

gr. sjaak
Mit
forum-gebruiker
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 aug 2007 20:14
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mit »

Ik weet niet of het waar is wat ik nu zeg... maar check even je olie-pijl.
Heb zelf de motor-olie net wat bijgevuld en hij loopt nu stabieler dan ervoor.

Je kan ook je stappenmotor schoonmaken (met remmenreiniger).
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Je blok is duidelijk aan het dood gaan :lol: nee een nieuwe LFR zal waarschijnlijk de oplossing zijn :wink:
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

Rellie opt werk schreef:Je blok is duidelijk aan het dood gaan :lol: nee een nieuwe LFR zal waarschijnlijk de oplossing zijn :wink:
oeff... gelukkig me blok niet aan het doodgaan :lol:
wat kost een nieuwe LFR bij u meneer niels?
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

Mit schreef:Ik weet niet of het waar is wat ik nu zeg... maar check even je olie-pijl.
Heb zelf de motor-olie net wat bijgevuld en hij loopt nu stabieler dan ervoor.

Je kan ook je stappenmotor schoonmaken (met remmenreiniger).
lfr was al schoon gemaakt :wink:
en me oliepijl is ok check het elke dag 8)
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

even op me eerste vraag terug tekomen, mag ik V power tanken?
en heeft de c18xel ook zo'n sensor (klopsensor?) net als een GSI?
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

V-Power heeft een octaanwaarde van 97.
Aangezien in Nederland alleen 95 en 98 verkocht mag worden, en geen andere benzine verianten heeft Shell de 98 afgeschaft, en onder de noemer V-Power een nieuwe brandstoflijn (naja nieuw) in het leven geroepen.
De hoger je octaan de beter voor de verbranding.
Het kan geen kwaad voor je motor, is zelfs alleen maar beter want je hebt een hogere klopwaarde dus hogere pingelgrens.
Minder kans op pingelen, dus ook minder kans op motorschade.
Pingelen is het resultaat van een onregelmatig of ongecontroleerde verbranding
Als je een LPI installatie monteert heb je een klopwaarde van 120.
Dit is ook weer één van de redenen waarom tuners altijd een hoog octaan gehalte voorschrijven nadat je auto is gechipt.
Motoren met een LPI installatie kunnen daarom ook altijd "beter" getuned worden. (Bekend is dat dit soort motoren ook een stuk korter leven ivm het "droge" mengsel er is bij gas.
De marges van het pingelen worden een stuk lager zodra je auto gechipt is, vandaar dat je na een chippie (bij de meeste tuners) ook standaard RON98 moet tanken ipv 95.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

dus grinx ik kan gewoon V power tanken...
maar heeft mijn astra nou ook zo'n klopsensor die het oktaangehalte zelf regelt?
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

Blue Vectra schreef:dus grinx ik kan gewoon V power tanken...
maar heeft mijn astra nou ook zo'n klopsensor die het oktaangehalte zelf regelt?
Je omschrijft een klopsensor redelijk kort door de bocht.
Hij ziet niet welk oktaan dat je tankt, maar geeft aan de ECU een signaal door waneer je motor begint te pingelen.
En daar past je ECU dan weer het mengsel / inspuiting / ontsteking op aan.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

GrinX schreef:
Blue Vectra schreef:dus grinx ik kan gewoon V power tanken...
maar heeft mijn astra nou ook zo'n klopsensor die het oktaangehalte zelf regelt?
Je omschrijft een klopsensor redelijk kort door de bocht.
Hij ziet niet welk oktaan dat je tankt, maar geeft aan de ECU een signaal door waneer je motor begint te pingelen.
En daar past je ECU dan weer het mengsel / inspuiting / ontsteking op aan.
sorry dat ik het misschien verkeerd heb geschreven/bedoelt, maar ik bedoelde als ik bv overgaat op ron 97 ipv 95 dan word dat toch automatisch geregeld door een bepaalde sensor?

zo'n ding heeft een c18xel toch ook? :oops:
ben misschien lastig, maar bedoel het goed :lol:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

@ Sjaak.

Als je gasklephuis WEER vies is, en veel oliesmurri eheeft is het niet goed.
Is het schoon, dan zul je nieuwe LFR moeten hebben.
V-power lost niets op.

Nog even over het klopsensor verhaal:
Het inspuitsysteem zal de onteking steeds later zetten tot hij Pingelt. Dan stelt ie hem terug naar de laatste goede waarde. Hij past zich dus aan op de brandstof. Echter afhankelijk per motortype in hoeverre dat gebeurd.
Een X18XEL is een blok dat is ontworpen voor 95.
C20XE bv is ontworpen voor 98. Die kan de ontsteking dus veel verder verstellen dan bij de Ecotec.
Dus ja hij past zich aan op de brandstof alleen afhankelijk van de constructie van de motor in hoeverre dit kan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

ok marcel dus als ik het goed begrijp kan ik beter ron 95 blijven tanken.

ik was gewoon benieuwd of V power geschikt is voor me blokkie :wink:

en ga binnenkort weer even afspraak maken bij niels, kan hij gelijk even kijken hoe vies me gasklephuis weer is, mocht dat niet het geval zijn dan een nieuwe LFR :wink:

tis gewoon lastig met dat schommelende toerental als je stil staat :evil:

ik ben tot nu toe zeer in me nopjes met me astra :D
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Heb ook ooit paar keer v knouwer getankt, merkt er geen zak van.

zonde van je geld!
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

kost idd een godsvermogen per liter :shock:
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

ja 1,46
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Blue Vectra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
Locatie: lelystad

Bericht door Blue Vectra »

nou dan blijf ik lekker bij de tango tanken (ron 95) Afbeelding
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

v-power.... :roll:

maar omdat ie zo schommelt, je hebt er geen powerluchtfilter op, luchtslangen zijn nog goed, geen scheuren. nergens kans op valse lucht?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Bericht door pascal1109 »

Theo Gsi schreef:Heb ook ooit paar keer v knouwer getankt, merkt er geen zak van.
Heb ook een testje gedaan. Was wel benieuwd.
De eerste keer van 95 naar vpower merk je het idd alleen in je portemonee. Het is dan natuurlijk geen goeie test om maar 1x vpower te tanken, dus ik heb het gewoon een paar maandjes gedaan. Merkte er toen vrij weinig van, moet ik eerlijk zeggen.
Echter toen ik er weer 95 in gooide, merkte ik in eens wel weer een verschil. Het leek en ik benadruk dat het voor mij leek, dat het blok op vpower gewoon wat soepeler en fijner liep. Echter omdat de brandstofkosten dan helemaal de pan uit gingen rijzen, ben ik weer terug naar 95 gegaan. En van de shell hier rijdt die ook best op eigenlijk, in tegenstelling tot de 95 van een lokale Tango :evil:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Ik tank wel alijd shell 95
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3340
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik bijna altijd 98.
voor het gevoel wat beter. ja minder voor in de portomonnee.. dan betaal ik maar 2,- meer op een volle tank. :wink:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

ik deed in het begin BP 95tanken. Dacht probeer BP ultimate.
Merkte zeker veel verschil. Motor liep soepeler...trok veel krachtiger door.
Dus sinds rijd ik met BP Ultimate!
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

waarom tank je geen 98 dan?
Je vergelijkt nu Ultimate met 95 maar das een heel ander octaangetal.

Het is echt geen wondermiddel ofzo!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

ik vind gewoon dat BP goeie brandstof levert....en bpultimate is ook goedkoper als bijv. esso 98, terwijl het ook 98is.

nee het is ook geen wondermiddel....maar na het uitproberen van een aantal 98 brandstoffen vind ik bp toch het lekkerste rijden.
Maar kan me voorstellen dat dat per persoon en per auto verschilt.
Zal ook te maken hebben met de staat van de blok denk ik.
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
qgenius
forum-gebruiker
Berichten: 160
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:24
Locatie: Hilversum

Bericht door qgenius »

Mad Driver schreef:ik vind gewoon dat BP goeie brandstof levert....en bpultimate is ook goedkoper als bijv. esso 98, terwijl het ook 98is.

nee het is ook geen wondermiddel....maar na het uitproberen van een aantal 98 brandstoffen vind ik bp toch het lekkerste rijden.
Maar kan me voorstellen dat dat per persoon en per auto verschilt.
Zal ook te maken hebben met de staat van de blok denk ik.
Esso heeft een octaangetal van 100 alleen mag dat in nederland niet onder dat getal verkocht worden. Ga maar bij de oosterburen kijken
daar mag het weer wel. 1 Europa? ja,ja.

Soms zullen de verschillen misschien wel een klein beetje merkbaar zijn,
maar de meeste vermogenswinsten en soepelere motorprestaties zitten allemaal in ons koppie.
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

ik beweer ook niet dat je auto sneller gaat lopen van 98.
Maar je merkt wel dat hij soepeler loopt, dan is de keus aan jouofje voor 98 kiest of voor 95.

en dat esso 100 verkoopt zal mieschien wel verklaren waarom het zo gestoord duur is. :shock:
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Plaats reactie