Pagina 1 van 1

Radio anders aansluiten

Geplaatst: 16 okt 2007 15:11
door Charles 16V
Heb een andere radio erin gedaan.
Nu bleeft hij eerst altijd aan en moest je hem handmatig uitzetten.

Nu wil ik gewoon dat hij via het kontaktslot werkt. Alleen ik kan de kabel niet vinden die die spanning geeft.
Wie weet welke kabels ik moet hebben.

Geplaatst: 16 okt 2007 15:19
door Baas J.
Uit mn hoofd rood op geel...

Geplaatst: 16 okt 2007 15:23
door JW
Baas J. schreef:Uit mn hoofd rood op geel...
Klopt, anders zit er een kabeltje bij de radio die je kan pluggen, mem en +12

Probeer maar eens, zie je vanzelf wanneer deze op de goede manier uit en aan gaat.

Geplaatst: 16 okt 2007 16:49
door Charles 16V
Heb die isoblok niet meer. alleen maar losse kabels.

Geplaatst: 16 okt 2007 16:56
door JW
Charles 16V schreef:Heb die isoblok niet meer. alleen maar losse kabels.
hmmm... multi meter kan helpen... kan je zo niet uit het hoofd zeggen welke dat inderdaad zijn...

Geplaatst: 16 okt 2007 18:06
door Charles 16V
JW schreef:
Charles 16V schreef:Heb die isoblok niet meer. alleen maar losse kabels.
hmmm... multi meter kan helpen... kan je zo niet uit het hoofd zeggen welke dat inderdaad zijn...
heb gekeken maar kon geen geschakelde plus vinden.

Geplaatst: 16 okt 2007 18:32
door GrinX
Charles 16V schreef:
JW schreef:
Charles 16V schreef:Heb die isoblok niet meer. alleen maar losse kabels.
hmmm... multi meter kan helpen... kan je zo niet uit het hoofd zeggen welke dat inderdaad zijn...
heb gekeken maar kon geen geschakelde plus vinden.
even bij Monticar zo'n DIN stekker op de kop slaan, en netjes inbouwen.
Of natuurlijk even bij Loek naar binnen huppelen ;)

Geplaatst: 16 okt 2007 18:51
door gurdi
geel op rood en rood op geel.

als dit niet werkt wanneer er misschein is gebeunt ofzo..
kijk op je radio welke op je accu moet voor het geheugen,,,
deze kun je met bijvoorbeeld de alarmlichtenkoppelen( die hebben ook altijd stroom van de accu..
voor de andere die is voor het in en uitschakelen via contact kun je dan koppelen met de draad die na het lampje van je dashboardkastje gaat. deze krijgt spanning bij contact...

Geplaatst: 16 okt 2007 19:29
door Charles 16V
Heeft opel geen aparte kleur draad???

Geplaatst: 16 okt 2007 20:44
door David
Als er niet met de kabels gerommeld is MOET je een constante +12V hebben en een geschakelde ... vind deze en je bent "klaar". EN anders is je geschakelde ergens achter gevallen ofzo ... in princiepe MOET deze aanwezig zijn :wink:

Voor als je niet weet hoe je dit doet :arrow:

Met de multimeter heb je die zo gevonden, contact aan .. meet tussen carosserie en de pinnen .... op twee draadjes moet je 12V hebben .. doe contact uit en op de kabel waar geen 12V op staat is de geschakelde. Succes ermee.

Geplaatst: 16 okt 2007 22:25
door Charles 16V
David schreef:Als er niet met de kabels gerommeld is MOET je een constante +12V hebben en een geschakelde ... vind deze en je bent "klaar". EN anders is je geschakelde ergens achter gevallen ofzo ... in princiepe MOET deze aanwezig zijn :wink:

Voor als je niet weet hoe je dit doet :arrow:

Met de multimeter heb je die zo gevonden, contact aan .. meet tussen carosserie en de pinnen .... op twee draadjes moet je 12V hebben .. doe contact uit en op de kabel waar geen 12V op staat is de geschakelde. Succes ermee.
Heb ik gedaan maar geen gevonden.
DAcht misschien weet iemand welke kleur het is.

Laag misschien....???? :?

Geplaatst: 16 okt 2007 22:33
door gurdi
het gaat om de gele en de rode!!!

alleen zitten ze bij een opel andersom..
en je moet hem wel helemaal op contact zetten hea dus meerdere kere doorklikken:P

en anders kun je de manier van alarmlicht en dashboardlampje gebruiken..

Geplaatst: 17 okt 2007 06:14
door Blue Vectra
gurdi schreef:het gaat om de gele en de rode!!!

alleen zitten ze bij een opel andersom..
en je moet hem wel helemaal op contact zetten hea dus meerdere kere doorklikken:P

en anders kun je de manier van alarmlicht en dashboardlampje gebruiken..
oke... bij mij is het zo dat me radio wel werkt als die op contact staat, maar als ik hem uit zet en bv. de volgende dag weer aan doet ben ik me instellingen kwijt(blijft niet op geheugen staan)

dus moet ik dan de rode en de gele draad verbinden met elkaar??

tis klote om elke dag weer je zenders op te moeten zoeken :lol:

Geplaatst: 17 okt 2007 12:29
door David
Blue Vectra schreef:oke... bij mij is het zo dat me radio wel werkt als die op contact staat, maar als ik hem uit zet en bv. de volgende dag weer aan doet ben ik me instellingen kwijt(blijft niet op geheugen staan)

dus moet ik dan de rode en de gele draad verbinden met elkaar??

tis klote om elke dag weer je zenders op te moeten zoeken :lol:
:roll:

Je constante 12V input op je radio wordt onderbroken ... betekend dat je dus de constant + en geschakelde + verkeerdom hebt aangesloten. En als je de kabeltjes gaat doorverbinen moet je wel de kabelboom van de radio hebben natuurlijk, en die dan met de constante + doorverbinden anders krijg je weer last van "geheugenverlies" :wink:

Wel grappig dat mensen bijna nooit de handleiding lezen van hun relatief dure spullen ... staat het allemaal in :wink:
Ook kwakkeloos vanuit gaan dat alle kleuren met elkaar doorverbonden moeten worden. Het zijn auto's van >10 jaar oud met weet jij veel hoeveel gekke eigenaren voor je en weet jij veel wat ze wel niet allemaal met de bekabeling hebben gedaan. Voor zelfde geld is er een nieuwe kabel getrokken en issie zwart i.p.v. rood ofzo ... altijd even met de multimeter na meten die zooi.

@Charles: wil je schakelen dan zal je die geschakelde plus moeten vinden of opnieuw aanleggen als ie er echt niet is. Ik weet niet welke kleuren achterop zitten, is te lang geleden dat ik achter de radio heb gekeken.

Geplaatst: 17 okt 2007 14:50
door RedBill
Aanleggen van een nieuwe geschakelde plus is een kleinigheidje. Even de onderkant van je stuurkolom verwijderen, meten op je contactslot wat de geschakelde plus is. Extra draadje aan solderen, eventueel een zekering ertussen en onder je dash door naar de radio.

Geplaatst: 17 okt 2007 15:08
door GrinX
RedBill schreef:Aanleggen van een nieuwe geschakelde plus is een kleinigheidje. Even de onderkant van je stuurkolom verwijderen, meten op je contactslot wat de geschakelde plus is. Extra draadje aan solderen, eventueel een zekering ertussen en onder je dash door naar de radio.
Do it the beun way :S

Geplaatst: 17 okt 2007 15:23
door gurdi
Blue Vectra schreef:
gurdi schreef:het gaat om de gele en de rode!!!

alleen zitten ze bij een opel andersom..
en je moet hem wel helemaal op contact zetten hea dus meerdere kere doorklikken:P

en anders kun je de manier van alarmlicht en dashboardlampje gebruiken..
oke... bij mij is het zo dat me radio wel werkt als die op contact staat, maar als ik hem uit zet en bv. de volgende dag weer aan doet ben ik me instellingen kwijt(blijft niet op geheugen staan)

dus moet ik dan de rode en de gele draad verbinden met elkaar??

tis klote om elke dag weer je zenders op te moeten zoeken :lol:

nee rood en geel omwisselen...

Geplaatst: 17 okt 2007 15:38
door Blue Vectra
David schreef:
Je constante 12V input op je radio wordt onderbroken ... betekend dat je dus de constant + en geschakelde + verkeerdom hebt aangesloten. En als je de kabeltjes gaat doorverbinen moet je wel de kabelboom van de radio hebben natuurlijk, en die dan met de constante + doorverbinden anders krijg je weer last van "geheugenverlies" :wink:

ik heb alleen de stekkers in mekaar gestoken, want er zat al een (zeg ik het goed een iso stekker) uit me middenconsol vandaan en daar heb ik de stekker(iso ?) van me pioneer aangeklikt :wink:

volgens mij heb ik dit al een x eerder gehad met me witte GSI, toen bleef de radio ook niet op geheugen staan...
heb toen iets met de rode en gele draad gedaan, alleen ik weet het niet meer :(

Geplaatst: 17 okt 2007 15:43
door Blue Vectra
gurdi schreef:
Blue Vectra schreef:
gurdi schreef:het gaat om de gele en de rode!!!

alleen zitten ze bij een opel andersom..
en je moet hem wel helemaal op contact zetten hea dus meerdere kere doorklikken:P

en anders kun je de manier van alarmlicht en dashboardlampje gebruiken..
oke... bij mij is het zo dat me radio wel werkt als die op contact staat, maar als ik hem uit zet en bv. de volgende dag weer aan doet ben ik me instellingen kwijt(blijft niet op geheugen staan)

dus moet ik dan de rode en de gele draad verbinden met elkaar??

tis klote om elke dag weer je zenders op te moeten zoeken :lol:

nee rood en geel omwisselen...
hoe bedoel je?
ik heb niet de draden aan mekaar verbonden, maar het zit met stekkers(iso?) aan mekaar geklikt...

Geplaatst: 17 okt 2007 15:47
door gurdi
de gele van je radio heb je nu waarschijnlijk op de gele in je auto verbonden
en de rode van je radio aan de rode vanuitjeauto.

dan moet je de gele van de radio op de rode vanuit de auto en de rode uit je radio op de gele vanuit je auto....


want nu heb je je geheugen cel in je radio niet constant onder spanning staan maar alleen als deze op contact staat,

Geplaatst: 17 okt 2007 16:36
door Blue Vectra
thnx voor jullie advies tis gelukt, heb van me stekker die in de radio zit de rode op de gele & de gele weer op de rode gedaan :D

nou blijft die mooi op z'n geheugen staan...

Geplaatst: 17 okt 2007 17:39
door gurdi
(Y)