Pagina 1 van 1

Dealer of basic instinct

Geplaatst: 16 okt 2007 11:08
door GrinX
Hoi!

Zoals wel bekend, ben ik sinds een maandje geen GSI rijder meer (helaas, want mis hem wel).
Toen ik ging proefrijden in de OPC wist ik al dat er een motorstoring aanwezig was, na uitleeswerk ter plekke (helaas geen Tech2 maar een Autodiagnos) konden we de storing niet achterhalen.
Aangezien de auto verder perfect liep, alleen stationair een beetje rottig (schommelen in de toeren +/- 100) was mijn eerste verwachting dat het de BDP sensor zou zijn.
De G van mijn pa had dit destijds ook gehad, en vertoonde toen ook dezelfde symptomen.
Eenmaal de OPC bij mijn monteur te hebben staan, en naar een hele oud boekje te hebben gekeken dacht ik dat het nog mogelijk was om een Symtec70 uit te lezen met het al bekende kabeltje.
1 klem doorverbinden aan de massa zou uitkomst moeten bieden.
Gek genoeg scheen dit te werken, het motormanagmentlampje gaf een foutcode 34 op.
Na wat speurwerk bleek dit inderdaad de BDP sensor te zijn.
Helaas bleek na het vervangen ervan, dat uitlezen op deze manier bij de Symtec70 niet zou kunnen.
Ik vraag me dan op de dag van vandaag nog steeds af waarom ik er wel een foutcode uit kreeg.
Heel apart.
In ieder geval... enkele dagen later bleek mijn monteur een kennis te hebben die bij de plaatselijke dealer werkt.
Die werd dus lief aangekeken, en kwam al snel met een Tech2 aanhuppelen.
Tech2 ingeprikt, even uitlezen.. klaar.
Foutcode is Open Circuit Lambda sonde, je lambda is kapot jonge man.

Ik blij als een klein kind, een nieuwe lambda besteld, erin geschroefd.. starten... en huilen als een schaap met 2 poten.
De dealert had het mis.
Na slapeloze jaren te hebben gehad, even contact gelegd met onze famous (niet dom en lompe) Laagvlieger, welke me vervolgens een hele berg aan info verstrekte.
Ondertussen al van 5 monteurs advies gehad wat het wel niet allemaal zou kunnen zijn.
Uiteindelijk kwam de dealer met DE oplossing!!!!
Je stuurapparaat is kapot.
Ik met stuiptrekkingen geinformeerd wat dat geintje ging kosten...
Iets met 3 nullen aan het eind.
Hmmm..

Een minuut of 5 later een vergelijkbaar verhaal gepost @ OTCN.
Meteen ging de telefoon van 5 kanten (surround telefoon), en kreeg ik niet veel later ook een post @ OTCN met alle 6 hetzelfde antwoord.
Eej... je had toch een zeer lichtjes lekkend uitlaatspruitstuk?
Ik euhm, ja... maar dat is zo minimaal dat kan het toch nooit zijn.
Vol ongeloof naar mijn monteur toe, die me op dat moment dat ik daar aan kwam skippyballen, met hetzelfde verhaal kwam.
Afin.... 7 mensen hadden inmiddels verteld dat het het uitlaatspruitstuk zou kunnen zijn.
Ik geloofde het nog steeds niet, aangezien het lek zo minimaal was...

Vol met wiskundige telsommen wat het dan wel zou kunnen zijn, toch het spruitstuk rondom laten lassen, en vervolgens met de vlakmaat erover heen.
WOOOOOOOW, krom!
Vanaf dat moment viel er 20% twijfel weg, en kreeg ik het idee dat de mensen om me heen toch wel eens gelijk zouden kunnen hebben.
Maargoed, die andere 80% aan twijfel bleef bestaan.
Het spruitstuk werd weggebracht, kwam vervolgens vanuit het niets, vanzelf aanlopen met een blaadje erop.
1 mm gevlakt, 3 beitels versleten, klote hard staal!

's avonds ging de telefoon, of ik zin had om even te komen kijken.
Het spruitstuk werd voor mijn ogen gemonteerd, en niet veel later ging de sleutel het startslot in.
Starten..... met handen voor de ogen kijkend naar het dashboard...
Het storingslampje was uit!!!

Het is dat ik er zelf bij stond, anders had ik het nooit geloofd.
Een spruitstuk welke 1 mm krom was, lichtjes lekte aan de 4e cylinder (uitlaatbuis) kon een motorstoring opleveren.
Wat is de electronica toch gevoelig tegenwoordig he..

In ieder geval is de storing dus opgelost.

Geplaatst: 16 okt 2007 11:38
door Baas J.
Herkenbaar voor vage problemen die ik ook al es heb gehad met m'n GSi... Daar was het stuurapparaat overigens wel kapot...

Geplaatst: 16 okt 2007 12:14
door Mad Driver
Mooi verhaal zeg...relaxt dat het opgelost is...

Geplaatst: 16 okt 2007 12:14
door Roy 2.0 16v
je kon het achteraf weten door je lambda foutcode, en je wist al dat het spruitstuk iets lekte. dus dan zou je als eerste je spruitstuk laten maken en daarna weer starten en testen.

maar zoals nu, herkenbaar. slapeloze nachten en kopzorgen over de kosten, blij als een aap met 2 lullen als de oorzaak eindelijk gevonden is, opgelost is, en minder kost dan verwacht

en nou rijden met je hok!

Geplaatst: 16 okt 2007 12:21
door GrinX
Roy 2.0 16v schreef:je kon het achteraf weten door je lambda foutcode, en je wist al dat het spruitstuk iets lekte. dus dan zou je als eerste je spruitstuk laten maken en daarna weer starten en testen.

maar zoals nu, herkenbaar. slapeloze nachten en kopzorgen over de kosten, blij als een aap met 2 lullen als de oorzaak eindelijk gevonden is, opgelost is, en minder kost dan verwacht

en nou rijden met je hok!
Deels wel deels niet.
Open Circuit Lambda is geen erkende foutcode, achteraf heeft de dealer dus gewoon wat liggen blaten.
Het lek was echt zo klein, dat ik er niet vanuit ging dat het dat zou zijn.
Schijnbaar is de huidige electronica zo gevoelig, dat het dus wel zo is.
Kwa kosten valt het erg mee via OTCN krijgen we een aangename korting bij mijn monteur (www.krijnseitz.nl)
Ik zie het overigens ook niet als een probleem dat de auto wat geld kost, er zijn een aantal zaken vervangen, welke ik dus de komende tijd niet meer als euvel ga krijgen.
Van de andere kant is dit natuurlijk ook leergeld.
Ik ben in ieder geval erg blij dat de storing uit het systeem is.

Omdat ik nog steeds op een typeplaatje aan het wachten ben welke alleen via de dealer bij GM Nederland besteld kan worden kan ik helaas nog niet cruizen met de OPC.
Hij is nog niet ingevoerd.
Het mooie is, dat het typeplaatje al een kleine maand geleden is aangevraagd, waarop ik zojuist contact heb gehad met de dealer.
De dealer vertelde me dat ze gisteren iets binnen hadden gekregen, echter was dit het stickertje welke in een Astra G geplakt zit aan de bijrijderskant in de deurstijl.
Hier staat o.a. je kleurcode en as gewicht op.
Deze had ik dus niet nodig (dat had de dealer nog onthouden), en ze hebben gisteren meteen doorgegeven welke het wel moet zijn.
Ik hoop dat die ponskaarten bakkers een beetje opschieten, want het duurt me langzamerhand te lang.

Geplaatst: 16 okt 2007 17:36
door oenatje
kun je geen langere verhalen typen?

tof dat ie weer "beter" is

Geplaatst: 16 okt 2007 17:40
door GrinX
oenatje schreef:kun je geen langere verhalen typen?
Kan wel maar ik heb mijn leven gebeterd.
Ik zal niet meer Afbeelding

Geplaatst: 16 okt 2007 18:44
door RedBill
Goeie verhalen Grinx!!!!

En weer wat meer ervaringskennis erbij op dit forum. Altijd goed!

Geplaatst: 16 okt 2007 20:40
door Bart(astra)
Roy 2.0 16v schreef:je kon het achteraf weten door je lambda foutcode, en je wist al dat het spruitstuk iets lekte. dus dan zou je als eerste je spruitstuk laten maken en daarna weer starten en testen.

maar zoals nu, herkenbaar. slapeloze nachten en kopzorgen over de kosten, blij als een aap met 2 lullen als de oorzaak eindelijk gevonden is, opgelost is, en minder kost dan verwacht

en nou rijden met je hok!
Achteraf is mooi wonen ! :wink:

Geplaatst: 16 okt 2007 22:08
door gsipiloot
geinig en leerzaam verhaal
"goed bezig herman" (grinxie)