Pagina 1 van 2

katvervanger tussendempervervanger

Geplaatst: 11 okt 2007 18:13
door gurdi
hey GSI-People

katvervanger komt niet door de apk ofwel?
-vermogewinst? zoja, hoeveel?
- geluidverandering? minimaal toch?



een tussendempervervanger wel door de apk?
-hollepijp beter als een vervanger?
-gaat dit geluid ook omhoog met een originele demper(die wilk iets later vervangen)
-vermogenwinst???

Geplaatst: 11 okt 2007 18:19
door GrinX
Ligt aan je CO en Lambda waarde, en van welk jaar je auto is.

Als ik voor mezelf spreek was het wel merkbaar, maar ik had toen een Iresa spruitstuk geen cat, en een groep A catback.
Veel pk's win je er niet door, maar.. ik heb hem niet op de bank gehad, dus daar kan ik je weinig zinnigs over vertellen.

Geluid wordt trouwens een stuk scheller.

Geplaatst: 11 okt 2007 19:56
door BASS GSI
Katvervanger scheelt VEEL in geluid...

Denk zelfs nog wel meer als middendempervervanger..!!

Geplaatst: 11 okt 2007 19:57
door BASS GSI
Komt trouwens wel niet door de APK vanwege te hoge
uitstoot, even kat er terug onder en klaar..!!

Vermogenswinst, nou verwacht geen wonderen..

Geplaatst: 11 okt 2007 22:14
door Roy 2.0 16v
Gurdi, mijnes is van 1992 en heb een katvervanger
gaat telkens prima door de apk. kat is voor mijnes nog net niet verplicht en de co waardes zijn nog gunstig door goed werkende sensoren en het blok is nog prima

vermogenswinst, vast wel een beetje maar geen 20, eerder 5 pk met mazzel
merkbaar? vooral tussen de oren vanwege meer geluid
geluidverandering: niet minimaal. vrij maximaal in vergelijking met een astra met kat. vanaf 3000 rpm ongeveer hoor je het aardig, als ik 140 rij moet ik hard praten en hoor je flink wat geluid.

tussendempervervanger, geen ervaring mee maar volgens mij alleen meer herrie.

Geplaatst: 11 okt 2007 22:20
door Matt
Roy 2.0 16v schreef:tussendempervervanger, geen ervaring mee maar volgens mij alleen meer herrie.
Klopt :oops:

Geplaatst: 11 okt 2007 22:30
door Baas J.
Ik had een katvervanger... mijne ging er alleen maar kutter door riden, lees langzamer optrekken.

Toen kreeg ik het lumineuze idee om een katvervanger met een middendempervervanger te combineren.

Een F-16 werd vervolgens jaloers op m'n geluid..

Bij de benzinepomp durfde ik niet meer weg te rijden omdat er ook een motoragent stond te tanken..

Toen de katvervanger verkocht en de middendempervervanger laten zitten. Hier rijd ik nu mee rond. Op lage toeren klinkt de Remus lekker zwaar, op hoge toeren als een speenvarken dat door een paard wordt uitgewoond.

Geplaatst: 12 okt 2007 00:01
door gurdi
o oke goed om te weten. dacht al zoiets van 5pk:P maar alle pk helpen:P
en ik wil ook een mooi geluid krijgen:D

dus ik zla beginnen met katvervanger.

mijne is ook uit 92 maar volges mij voor mij wel verplicht,
het is een C2.0NE U9 die u9 kunje toch aan zien dat het verplicht is??

maar das gewoon voor de apk fff verwisselen..
ennuh heeft dit ook gevolgen voor als je word aangehouden ofzo?
Ik had een katvervanger... mijne ging er alleen maar kutter door riden, lees langzamer optrekken.

Toen kreeg ik het lumineuze idee om een katvervanger met een middendempervervanger te combineren.
met de combinatie reed ie weer wel beter??

Geplaatst: 12 okt 2007 00:45
door GrinX
Denk ook eens aan de tegendruk die je motor moet krijgen om lekker te kunnen lopen.
Wat voor een turbomotor niet geld, geld voor een niet belazen motor wel.
Trek je cat er maar tussen uit, en ga eens een blokje om.
Je hebt totaal geen kracht meer in je motor.
Het is allemaal erg leuk dat dit soort dingen gedaan worden, en nog leuker dat elke tuningshop ze verkoopt, maar wat is het effectieve nut van minder druk terwijl je motor wel juist deze druk nodig heeft.

Kortom wil je echt weten wat het doet.
Zet hem dan eerst in huidige toestand op een rollenbank, en vervolgens met je catvervanger.
Ik weet voor 99,9% zeker dat je het geld wat je in een katvervanger zou stoppen niet gaat uitgeven als je de resultaten gezien hebt.

Geplaatst: 12 okt 2007 08:20
door Baas J.
met de combinatie reed ie weer wel beter??
Als je een denkt dat je F-16 rijd heb je al snel het idee dat je harder gaat... wat in werkelijkheid niet zo is.

Als voorbeeld neem ik die mannen in die k** civic'jes die hun uitlaatgeluid tunen met stukken rioolpijp en ander gevonden materiaal.

Als je het hoort van een afstand denk je van "wow die gaat zeker 230 waar je 50 mag..." en zie je 'm uiteindelijk voorbij komen en dan lach je je de pleuris. :lol:

Geplaatst: 12 okt 2007 09:12
door Marty
Zoveelste Kat + APK topic.

Toch ook maar een keer een archief topic van maken.
Bij >93ers is het zelfs VERPLICHT om een kat zichtbaar aanwezig te hebben in het uitlaatsysteem. Of je nou door de CO meting MET of zonder kat komt maakt niet uit, kat moet aanwezig zijn.

Bij goede uitlaat systemen (GROTE diameter , groep A enz) zal je nog een redelijk geluid overhouden wanneer de kat weg is. Kat zorgt in veel systemen dat het geluid "mooi"donker is en wanneer hij weg gehaald wordt bij de standaard utilaat systemen waar allerlei vervangers (midden demper verv. enz) zitten zal het geluid behoorlijk schel worden. Niet mooi.

En PK winst niet aanwezig , kans op verlies is zeer aanwezig als je de volledig uitlaat leeg trekt. Lees verhaaltje van GRinks goed.

Je moet het echt voor het geluid doen.. anders lekker laten zitten.

Sin schreef:Is je auto van vóór 1993 (dus 1992-1991...enz)
dan hoeft je auto geen katalysator te hebben, het maakt ook niet uit of je U9 of E2 op je kenteken hebt staan voor dit jaartal hoef je geen kat eronder. :!:

Auto's van 1993 of daarna wel

Afbeelding

Geplaatst: 12 okt 2007 10:11
door gurdi
92'er:D

en voor als het een mooiergeluidmaakt is het voor mij al beter maar moet niet veel te overdreven zijn want wil ook nog wel muziek kunnen luistere:P

Geplaatst: 12 okt 2007 11:44
door Marty
Goed lezen.. bij standaard systemen heeft het verwijderen van de kat vaak een NEGATIEF effect!

Geplaatst: 12 okt 2007 12:08
door JW
Matt schreef:
Roy 2.0 16v schreef:tussendempervervanger, geen ervaring mee maar volgens mij alleen meer herrie.
Klopt :oops:
same :oops:

Maar icm remus is het wel super geluid 8)

Apk van mij moet nog komen in feb. ben benieuwd of hij er doorheen komt met kat en middendemper vervanger

Geplaatst: 12 okt 2007 12:44
door Roy 2.0 16v
hoort bij de apk ook een geluidsmeting? of alleen bij twijfel of helemaal nooit?

(Dit lijkt me trouwens geen probleemtopic)

Geplaatst: 12 okt 2007 13:22
door Marty
Geen geluidsmeting.

Geplaatst: 12 okt 2007 15:12
door GrinX
Roy 2.0 16v schreef:hoort bij de apk ook een geluidsmeting? of alleen bij twijfel of helemaal nooit?

(Dit lijkt me trouwens geen probleemtopic)
Geen geluidsmeting, wel lektest (je uitlaat moet gasdicht zijn)

.

Geplaatst: 12 okt 2007 15:45
door Michel82
Waarom spaar je niet voor een compleet uitlaat systeem van voor naar achter. Ik was voor 600 euro helemaal klaar. Ik praat dan wel over een groep a (rvs) uitlaatsysteem.

Er zitten hier een paar leden die goeie adressen hebben waar je het kan laten monteren.

succes

Re: .

Geplaatst: 12 okt 2007 15:46
door GrinX
Michel82 schreef:Waarom spaar je niet voor een compleet uitlaat systeem van voor naar achter. Ik was voor 600 euro helemaal klaar. Ik praat dan wel over een groep a (rvs) uitlaatsysteem.

Er zitten hier een paar leden die goeie adressen hebben waar je het kan laten monteren.

succes

Groep A is alles behalve effectief op een niet geblazen (turbo) motor..
Klinkt leuk, maar je merkt er voor dat geld heeel erg weinig van.
Zoals hierboven al vermeld heeft een NIET turbo motor tegendruk nodig om goed te kunnen presteren.
Het enigste wat je gaat bereiken met minder tegendruk is een hoger brandstof verbruik doordat je motor voor dezelfde kracht meer inspanning moet leveren.

Geplaatst: 12 okt 2007 17:54
door gurdi
pmadt 600 euro erg veel is voor die 5 pk winst.

en een einddemper kan ik tijdelijk van iemadn lenen om tetesten.

Geplaatst: 12 okt 2007 18:07
door Markwout
ik had een katvervanger met een middendemper vervanger en een remus einddemper ,veel mensen vonden me een zwaar en een mooi geluid hebben niet overdreven hard en niet schel maar eenmaal boven de 120 moet je wel wat harder gaan lullen in de auto.

Maar vond het een combinatie qua geluid en eenvoudig te verwisselen best goed en snel te doen 20 min voor de kat er weer eronder te hangen.

Maar er staan vette boetes op als je de kat weg heb gehaald.

Grtjs Mark

Geplaatst: 12 okt 2007 18:09
door Markwout
JW schreef:
Matt schreef:
Roy 2.0 16v schreef:tussendempervervanger, geen ervaring mee maar volgens mij alleen meer herrie.
Klopt :oops:
same :oops:

Maar icm remus is het wel super geluid 8)

Apk van mij moet nog komen in feb. ben benieuwd of hij er doorheen komt met kat en middendemper vervanger

Komt ie makkelijk doorheen , kat en einddemper verplicht middendemper is een comfortable geluids niveau voor het rijden maar niet verplicht.

Geplaatst: 12 okt 2007 18:11
door gurdi
Markwout schreef:ik had een katvervanger met een middendemper vervanger en een remus einddemper ,veel mensen vonden me een zwaar en een mooi geluid hebben niet overdreven hard en niet schel maar eenmaal boven de 120 moet je wel wat harder gaan lullen in de auto.

Maar vond het een combinatie qua geluid en eenvoudig te verwisselen best goed en snel te doen 20 min voor de kat er weer eronder te hangen.

Maar er staan vette boetes op als je de kat weg heb gehaald.

Grtjs Mark

hey mark:) jij bent toch degene die alles in onderdelen verkocht.
waar ik die achterlichten van had...

en ik heb een 92'er dus ik mag zonder kat rijden:D

Geplaatst: 12 okt 2007 18:19
door Markwout
gurdi schreef:
Markwout schreef:ik had een katvervanger met een middendemper vervanger en een remus einddemper ,veel mensen vonden me een zwaar en een mooi geluid hebben niet overdreven hard en niet schel maar eenmaal boven de 120 moet je wel wat harder gaan lullen in de auto.

Maar vond het een combinatie qua geluid en eenvoudig te verwisselen best goed en snel te doen 20 min voor de kat er weer eronder te hangen.

Maar er staan vette boetes op als je de kat weg heb gehaald.

Grtjs Mark

hey mark:) jij bent toch degene die alles in onderdelen verkocht.
waar ik die achterlichten van had...

en ik heb een 92'er dus ik mag zonder kat rijden:D
Ja klopt ja alles in losse onderdelen.
Zocht je nu ook nog die achteras voor je auto?
Me auto gaat aankomende week naar de sloop.

vanaf model 92 is een kat verplicht als ik me goed herrinner maar

Geplaatst: 12 okt 2007 23:45
door gurdi
Marty schreef:Zoveelste Kat + APK topic.

Toch ook maar een keer een archief topic van maken.
Bij >93ers is het zelfs VERPLICHT om een kat zichtbaar aanwezig te hebben in het uitlaatsysteem. Of je nou door de CO meting MET of zonder kat komt maakt niet uit, kat moet aanwezig zijn.

Bij goede uitlaat systemen (GROTE diameter , groep A enz) zal je nog een redelijk geluid overhouden wanneer de kat weg is. Kat zorgt in veel systemen dat het geluid "mooi"donker is en wanneer hij weg gehaald wordt bij de standaard utilaat systemen waar allerlei vervangers (midden demper verv. enz) zitten zal het geluid behoorlijk schel worden. Niet mooi.

En PK winst niet aanwezig , kans op verlies is zeer aanwezig als je de volledig uitlaat leeg trekt. Lees verhaaltje van GRinks goed.

Je moet het echt voor het geluid doen.. anders lekker laten zitten.

Sin schreef:Is je auto van vóór 1993 (dus 1992-1991...enz)
dan hoeft je auto geen katalysator te hebben, het maakt ook niet uit of je U9 of E2 op je kenteken hebt staan voor dit jaartal hoef je geen kat eronder. :!:

Auto's van 1993 of daarna wel

Afbeelding