Pagina 1 van 1
Tuning: Boordcomputer of OBD aansluiting ?
Geplaatst: 23 sep 2007 22:47
door astrasedan
Hey allemaal...
Ik heb een brandende vraag...
Als ik praat over het 'tunen van een auto' kun je dit doen op meerdere manieren.
Nou had ik met een maat van me, een discussie over het volgende:
Als ik een auto ga tunen, sluit ik mijn computer aan, op de ECU (met die lompe stekker...)
OF
Op de OBD stekker (vaak ergens verwerkt in het dashboard)...
Wie van jullie kan me meer vertellen over tuning ?
En, Is er ook een mogelijk om aan stekkers te komen ? (van PC > AUTO)
Met vriendelijke opel,
Wout
Geplaatst: 23 sep 2007 22:53
door RedBill
Ik weet niet of je de Astra F bedoelt, maar die is niet met een laptop te tunen op de standaard chip en computer.
Geplaatst: 23 sep 2007 22:55
door astrasedan
RedBill schreef:Ik weet niet of je de Astra F bedoelt, maar die is niet met een laptop te tunen op de standaard chip en computer.
Hoe dan wel ?
gaat idd om astra f
Geplaatst: 23 sep 2007 22:58
door RedBill
astrasedan schreef:RedBill schreef:Ik weet niet of je de Astra F bedoelt, maar die is niet met een laptop te tunen op de standaard chip en computer.
Hoe dan wel ?
gaat idd om astra f
Met een omgeprogrammeerde chip of DTA, al dan niet in combinatie met hardwaretuning (nokkenasjes e.d.)
Moet je maar eens vragen aan Dennis de Vos (
www.ddv.nl) hij is de chipmaster van de Astra F met 2 liter motoren. (Das de makkelijke versie).
Zie verder Laagvliegers verhaal, hij is de echte kenner.
Geplaatst: 23 sep 2007 22:58
door Laagvlieger
Eerste puntje wat je aanhaalt klopt niet.
De DIAG stekker is ALLEEN een seriele bus voor uitlezen van computerdata. Je kan e rnix aanpassen of wegschrijven. Alleen wat basis instellingen somz zoals stationair toerental en O2 leercorve resetten.
Je zult bij deze dus een EEPROM brander moeten hebben en dus de losse EEPROM programmeren.
OBD tuning gaat WEL via de diagnose stekker.
Das gewoon het omflashen van het stuurapparaat.
Dealer kan dit ook, alleen met een door de fabrikant uitgegeven programma.
Tuners zetten hun eigen software erop.
Geplaatst: 23 sep 2007 23:05
door Laagvlieger
Astra-F dus.
Die heeft GEEN van beide.
Dus niet te programmeren via de diagnose aansluiting en OBD bestond toen nog niet.
OBD is gekomen in 1998 ergens, in 2001 opgevolgd door OBDII.
Geplaatst: 23 sep 2007 23:09
door astrasedan
hoe kunnen mensen er dan bij komen, dat een astra F, gewoon via de normale manier te chippen is ?
m'n collega's zweren er bij...
Is dus totaal niet mogelijk ??
Je zou het dus moeten hebben van nokkenasjes e.d. ?
Geplaatst: 23 sep 2007 23:15
door RedBill
astrasedan schreef:hoe kunnen mensen er dan bij komen, dat een astra F, gewoon via de normale manier te chippen is ?
m'n collega's zweren er bij...
Is dus totaal niet mogelijk ??
Je zou het dus moeten hebben van nokkenasjes e.d. ?
Ja, of alleen een andere chip. Je kunt namelijk wel de bestaande chip in de Motronic vervangen voor een aangepaste. Of die ook voor de simtec verkrijgbaar zijn betwijfel ik.
Ter verduidelijking: Die chips worden dus buiten de auto geprogrammeerd.
Geplaatst: 23 sep 2007 23:21
door Laagvlieger
de chip vervangen IS de gebruikelijke manier
Dat is chippen.
De rest is OBD tuning.
Geplaatst: 23 sep 2007 23:24
door astrasedan
Kijk.. Al weer wat wijzer geworden..
Dan nog even als laatst:
Motronic, is de ecu ?? de grote kast ? met die lompe stekker ?
En:
Heeft iemand een foto, of filmpje, van zo'n chip ??
Jongens bedankt !
Geplaatst: 24 sep 2007 08:03
door RedBill
astrasedan schreef:Kijk.. Al weer wat wijzer geworden..
Dan nog even als laatst:
Motronic, is de ecu ?? de grote kast ? met die lompe stekker ?
En:
Heeft iemand een foto, of filmpje, van zo'n chip ??
Jongens bedankt !
Motronic is inderdaad de ECU. Simtec is ook een ECU. Welke je hebt hangt af van het type motor dat je in je Astra F hebt zitten.
Geplaatst: 24 sep 2007 08:07
door Marty
Foto van een Chip voor een C20LET
Bij een C20LET bestaat het "chippen" uit het vervangen van 2 EEPROMS. In dit geval is de 2e uitgevoerd met een schakelaar. Bij de meeste motoren (alle bij de Astra F ) zal het 1 enkele chip zijn zoals Foto 2.
Geplaatst: 24 sep 2007 08:18
door Blue Vectra
heb ik ook even een vraag...
klopt het dat als je de computer van een C18XE overzet in mijn astra(C18XEL) dat ik dan 125pk heb ipv 115pk?
dit had ik gehoord...
Geplaatst: 24 sep 2007 11:53
door Roy 2.0 16v
Blue Vectra schreef:heb ik ook even een vraag...
klopt het dat als je de computer van een C18XE overzet in mijn astra(C18XEL) dat ik dan 125pk heb ipv 115pk?
dit had ik gehoord...
dat zou wel erg leuk zijn! klinkt ook best redelijk
het klinkt te simpel
ik denk dat je auto heel beroerd gaat lopen met de ecu van een iets andere motor. als ie al aanslaat.
Geplaatst: 24 sep 2007 14:30
door gurdi
dit chippen klinkt wel interessant.
kan dit met een 8klepper?
is dit duur?
en wat doet dit met het brandstofverbruik en slijtage van de motor?
Geplaatst: 24 sep 2007 14:34
door 2.nullutje
gurdi schreef:dit chippen klinkt wel interessant.
kan dit met een 8klepper?
is dit duur?
en wat doet dit met het brandstofverbruik en slijtage van de motor?
tuurlijk kan dat, bij chippen wordt de fabrieksinstelling geoptimaliseert waardoor je motor "beter" en sneller handeld. Je motor zal dus, wanneer hij nog in goede staat is, ietsje zuiniger en beter gaan lopen. Slijtage zal dan natuurlijk ook ietsje minder worden omdat hij beter draait.
Geplaatst: 24 sep 2007 14:34
door RedBill
gurdi schreef:dit chippen klinkt wel interessant.
kan dit met een 8klepper?
is dit duur?
en wat doet dit met het brandstofverbruik en slijtage van de motor?
Brandstofverbruik gaat omhoog (vermogen moet ergens vandaan komen).
Slijtage van je motor hoeft niet per definitie erger te worden. Het monteren van een open luchtfilter is schadelijker voor je blok.
Geplaatst: 24 sep 2007 18:09
door astrasedan
Jongens bedankt voor de geweldige reacties...
Ben weer een hoop wijzer geworden...
Klasse...
Geplaatst: 24 sep 2007 18:24
door Laagvlieger
Blue Vectra schreef:heb ik ook even een vraag...
klopt het dat als je de computer van een C18XE overzet in mijn astra(C18XEL) dat ik dan 125pk heb ipv 115pk?
dit had ik gehoord...
Dat kan MITS!!! je de nokkenassen van een C18XE ook overneemt.
C18XEL is geknepen op de nokkenassen.
Dus computer (of alleen de EPROM overzetten kan ook) en de nokkenassen.
Dan heb jij ook 125 pk.
En wordt zeker leuk als je het ook nog combineerd met een CR versnellingsbakbak.