Pagina 1 van 2

nokkenas sensor vervangen

Geplaatst: 18 aug 2007 10:26
door pascal1109
Van de week even een nieuwe nokkenas sensor gehaald, omdat de oude kapot is. Het probleem doet zich alleen voor dat ik de oude er niet uit krijg en dus de nieuwe er ook niet in :?
Wat zou ik dus allemaal los moeten halen en hoe?
Alle hulp wordt gewaardeerd

Oja, de motor waar het om gaat is een c18xe

Geplaatst: 18 aug 2007 14:48
door Laagvlieger
De distributiekap moet eraf. Dan zit er tussen de 2 nokkenastandwielen een E10 boutje. Draai die los en dan kun je de sensor er zo uitpakken.

Let op bij het demonteren van de distributiekap dat de rubbers niet in de distributieloop vallen!!!!

Geplaatst: 18 aug 2007 15:15
door pascal1109
Bedankt voor de informatie, was daar zelf ook al mee begonnen, maar het lukt mij niet om dat ding eraf te krijgen. Die zit volgens mij met 3x een E10 boutje vast.
De bovenste is makkelijk los te maken
De middelste wil ook nog wel lukken
De onderste is alleen niet bij te komen

Daarbij komt dat om die kap eraf te halen, moet toch ook nog een aandrijfriem (of hoe dat ding heten mag) los gehaald worden?

Geplaatst: 18 aug 2007 15:18
door Laagvlieger
waarom kom je daar niet bij dan. Zit idd vast met 3X E10.
Onderste kun je zo bij, desnoods even via de wielkast.

Geplaatst: 18 aug 2007 15:26
door pascal1109
Ik zal nog is goed kijken hoe ik het beste bij die 3e kan komen.
Maar waar ik meer mee zit is dat die kap er toch niet af kan zonder die riem die ervoor zit de demonteren? Of kan die er net voorlangs ofzo?

Geplaatst: 18 aug 2007 18:12
door Laagvlieger
Die riem moet er zo en zo af ja.
Heel misschien de krukaspoelie ook nog wel, maar als ik het me goed herinner kan ie er net langsheen.

Geplaatst: 18 aug 2007 18:18
door GrinX
Ik hoop dat je een orginele hebt gekocht en geen imitatie.
Het prijsverschil is behoorlijk, echter de functionaliteit ook.
Krukas poellie kan gewoon blijven zitten, daar heb je geen last van.

Geplaatst: 18 aug 2007 18:31
door Laagvlieger
Ja ik heb laatst lopen martelen op een imitatiesensor.
Zo'n imitatiesensor drukt de contacten in de stekker kapot!
Die stekker op de imitatiesensor heeft te dikke contacten.

Geplaatst: 18 aug 2007 18:40
door pascal1109
De sensor komt bij de dealer vandaan, dus dat is geen probleem. Zit ook een stukje draad bij omdat ze blijkbaar nieuwe sensoren hebben ofzo, maar dat is gewoon een kwestie van oude eraf knippen, nieuwe er weer aan maken mbv de bijgeleverde bevestigingsstukjes.

Over de riem, hoe krijg ik die eraf? En vervolgens er weer op?

Geplaatst: 18 aug 2007 18:41
door Laagvlieger
zit een spanrol, die moet je ontspannen met een sleutel 15.
Schrijf ook even op hoe die liep, anders krijg je dat delax80 verhaal :lol:

Geplaatst: 18 aug 2007 18:46
door pascal1109
Zal wel aan mij liggen, maar ik zie de spanrol zo gauw even niet. Ben ook al vanaf veel te vroeg wakker vandaag. Ook al een tijdje aan de auto bezig. Moest nog meer repareren, maar dit wil maar niet lukken.
Misschien morgen maar is verder gaan.
Waar zit die spanrol dus ongeveer en hoe weet ik dat die bij het terugzetten weer strak genoeg zit?

Geplaatst: 18 aug 2007 18:54
door GrinX
Laagvlieger schreef:Ja ik heb laatst lopen martelen op een imitatiesensor.
Zo'n imitatiesensor drukt de contacten in de stekker kapot!
Die stekker op de imitatiesensor heeft te dikke contacten.
3x woordwaarde!!! :)

Ik denk dat we het woord "imitatie" maar omdopen in irritatie.

Geplaatst: 18 aug 2007 19:29
door Laagvlieger
imitatie is meestal irritatie. :lol:

Geplaatst: 18 aug 2007 22:26
door pascal1109
Nog even bezig geweest, maar het werd echt te donker. Het begint idd wel een beetje te irriteren dat ik dit niet voor elkaar krijg :(
Waar moet ik morgen kijken om de spanrol te vinden? En hoe weet ik dat hij weer strak genoeg zit? Want te strak lijkt me ook niet goed.
Alvast erg bedankt voor alle hulp en steun!

Geplaatst: 18 aug 2007 23:14
door Laagvlieger
Spanrol is de enige loze rol in het systeem.
Dus dat ding wat NIET de krukas is, NIET de Dynamo, NIET de stuurbekrachtiging en NIET de airco. Die overblijft is de spanner.
Is een automatische spanner.
Dus spanning is altijd goed.

Let erop dat je het boutje van de sensor goed vastdraaid! Als ie losloopt heb je een grooot probleem. Desnoods even loctite eraan. Kweetniet hoe jou gevoel is met het aanhalen van boutjes. vandaar.

Geplaatst: 19 aug 2007 09:21
door pascal1109
Als ik iets vastdraai heb ik vaak het gevoel dat het "te vast" zit. Als dat hier niet mogelijk is, dan zou het ws geen probleem moeten zijn denk.
Loctite zegt mij nix, dus zal ik wel niet tot de beschikking hebben :lol:

Geplaatst: 19 aug 2007 09:39
door Peter_89
Loctite is lijm :wink:

Geplaatst: 19 aug 2007 10:26
door pascal1109
Aha, nou dan weet ik nu zeker dat ik dat niet heb :lol:
Verder schoot mij net nog te binnen dat ik geen airco heb, dus zitten er dan 2 loze rollen in het systeem en moet ik dan kiezen ofzo?

Geplaatst: 19 aug 2007 11:06
door Laagvlieger
1 loze rol heb je dan.

Geplaatst: 19 aug 2007 11:22
door pascal1109
Ok, dan zou het moeten lukken denk. Had alles weer even terug in elkaar gezet omdat ik de astra nodig had, even kijken hoe/wat/waar was dus wat moeilijk.
Ik dacht, laat ik gelijk alles duidelijk maken voor mezelf, kan ik het in 1x afronden.
Erg bedankt voor de info en als het niet lukt, horen jullie het wel. Als het wel lukt ook natuurlijk :wink:

Geplaatst: 19 aug 2007 12:24
door Sounddragon
Afbeelding

het rolletje wat tussen de stuurbekrachtigingspomp en de krukaspoelie zit is de spanrol :wink:

Geplaatst: 19 aug 2007 16:35
door pascal1109
Wordt het helaas niet veel duidelijker door soundje, ziet er bij mij wat anders uit :lol: mis wat rollen op jouw plaatje
Maar er zit toch volgens mij maar 1 E15 moer aan al die rollen, dus die draai ik los, kan die band eraf, even die sensor vervangen, band er weer op en dan die moer weer vastdraaien ofzo? Want hij zou hem zelf automatisch stellen?

Geplaatst: 19 aug 2007 18:29
door Laagvlieger
Jou riemloop ziet er exact hetzelfde uit hoor.
Ecotec of niet, multiriem is zelfde.
En GEEN!!!! bouten losdraaien in d eriemloop. Het is een spanner. Die moet je tegen de veerkracht in wegdrukken (ja gaat best zwaar!!!). Dan trek je zo de riem eraf.

Geplaatst: 19 aug 2007 18:57
door pascal1109
Hmm, dan zou ik nog even goed moeten kijken, maar het lijkt op die foto of de riem alleen van links naar rechts loopt en bij mij er 4 (?) rollen in zitten ipv de 2 op de foto.
Goed dat je ngo even zegt dat er niets losgedraaid moet worden, dus mooi dat het regende, anders lag dat er allemaal af :oops:

Geplaatst: 19 aug 2007 19:09
door Laagvlieger
Op de foto van mijn C20XE zie je ook maar 1 rol.
:roll: :wink: