Pagina 1 van 2

Multiriem geknapt EINDELIJK GOED

Geplaatst: 27 jul 2007 21:05
door Delax80
Hallo mensen! ik heb een probleem.

sinds een week slipte me Vsnaar nogal. omdat er een automatische spanner op zit vond ik dit al apart. hij stond ook namelijk nogal los. Nu is hij gister ochtend op weg naar me werk geknapt.

najah kan gebeuren nieuwe erop. de reden bleek tezijn dat 1 bout van me dynamo eruit lag, de andere los, en de beugel waarmee hij bovenaan vast zit was door. Alle bouten weer erin, beugel bovenaan gelast, nieuwe riem erom en klaar. (dacht ik :roll:)

nu reed ik vanmiddag ermee naar huis, en hij piepte al beetje (ik dacht stuurB pomp want de monteur die hem gemaakt had gaf aan dat alles er verder goed uitzag, behalve heel klein beetje speling op de StuurB pomp, nog geen MM maar je voelde het wel)

was bijna thuis en laatste stukje trapte ik even het gas in (lees 180). opeens FLAPFLAPFLAP :? dus gauw de vluchtstrook op en ja hoor....riem kapot:S
riem doorgeknipt (altijd handig een schaar in de auto) en gauw naar huis toe. ik even kijken waar het aan kon liggen. even alles op een rijtje

Dynamo bleek te piepen (deed hij voor 1e x geknapte riem nog niet) maar 0% speling en geen oneffenheden of scherpe kanten op de poelie.

StuurB pomp, heeel klein beetje speling, voor de rest in orde(geen scherpe kanten of wat ook)

Spanrol = 100% (geen scherpe kanten en monteur zij dat hij goed strak stond, doet ze werk dus)

aandrijfpoelie, voor zover ik kan zien geen scherpe kanten, en geen speling.

Als ik de geknapte riem bekijk zie je duidelijk dat 1 kant gesleten is. maar het is, dat is de kant van de motor. nu zoek ik het daar dus in. onder de dynamo zit een bout waarmee hij vast zit. deze steekt een klein beetje uit maar zit niet tegen de multiriem aan. ik denk dat hij er +- 3 mm vanaf zien. in combinatie met de kleine speling op de stuurB pomp en het harde geen en weer draaien tijdens het 180 rijden kan natuurlijk ervoor gezorgd hebben dat hij NET een klein beetje tege die dynamobout kwam, en dus knapte. dit is dus het eerste waar ik aan denk en morge mee bezig ga.

NU MIJN VRAAG :lol: : kan het nog ergens anders aan liggen wat ik nog niet heb gecheckt?? en kan een multiriem als je hard rijd toch een beetje zijdelings bewegen waardoor hij miss. toch tege die dynamobout is gekomen??

andere meningen/oplossingen of opmerkingen natuurlijk ook welkom!!

Alvast bedankt!!!!!!!!!!!! :( :(

Geplaatst: 27 jul 2007 22:14
door Bart(astra)
Check de krukaspoulie ook maar eens even



zie in mijn topic

Geplaatst: 27 jul 2007 22:33
door Rallyastra
Tijdens de ombouw is me iig zo niets opgevallen, maar goed blijft mechanisch kun je van te voren toch nooit iets zinnigs over zeggen.

Geplaatst: 27 jul 2007 23:09
door Laagvlieger
Heb je hem er wel goed omgelegd marnix?

Check echt heeel nauwkeurig op uitlijning van de poelies!
Echt even goed kijken.

fsd

Geplaatst: 28 jul 2007 01:24
door Delax80
Laagvlieger schreef:Heb je hem er wel goed omgelegd marnix?

Check echt heeel nauwkeurig op uitlijning van de poelies!
Echt even goed kijken.
heb ik laten doen. misschien zou ik het wel kunnen alleen laat dit liever doen door iemand die het vaker gedaan heeft.

Ik ga morge die uitstekende bout weghalen. en dan nog keer proberen. 90% datt daar inzit denk ik.

en bedankt voor het meedenken!!

Geplaatst: 28 jul 2007 11:51
door Sounddragon
die gelaste beugel van je dynamo.... is die 100% recht ????


Als er ook maar íets een beetje scheef zit in dat hele zooitje, gaat je multiriem aan de wandel, heb ik ook gehad, me de pokke gezocht toen, weet ook niet meer wat het precies was dat er scheef zat, maar omdat er iets scheef zat, liep de riem er elke keer vanaf, ribbeltje voor ribbeltje vrat ie hem op.... kan op zich niet heel veel kwaad, maar irritant is het op zeker wél :?

fgd

Geplaatst: 28 jul 2007 12:12
door Delax80
ja die is recht, daar heb ik de monteur nog speciaal naar gevraagt, en hij verzekerde me dat dit het geval was. ook is het een monteur van jaar of 50 die veel bijklust aan auto's, geen snotjochie van 21 dus die het goed denkt te weten. natuurlijk zal ik dit vanavond wel even checke...

daarnet gelukkig nog een multiriem kunnen score, mamamama haalt het zo op :D en dan straks maar eens bekijken......

tot die tijd dat hij hemaakt is een 206je van de zaak :lol: opzich wel grappig...maar doe mij me gsitje maar :(

Geplaatst: 28 jul 2007 19:52
door Bart(astra)
Sounddragon schreef:die gelaste beugel van je dynamo.... is die 100% recht ????


Als er ook maar íets een beetje scheef zit in dat hele zooitje, gaat je multiriem aan de wandel, heb ik ook gehad, me de pokke gezocht toen, weet ook niet meer wat het precies was dat er scheef zat, maar omdat er iets scheef zat, liep de riem er elke keer vanaf, ribbeltje voor ribbeltje vrat ie hem op.... kan op zich niet heel veel kwaad, maar irritant is het op zeker wél :?


...nee kan geen kwaad, maar als je pech hebt komen er resten tussen de kap van de distributie, en die kan er dan zomaar een paar tanden van verspringen, zodat je met een stel kromme kleppen zit.... :roll: :roll: :roll:

fgds

Geplaatst: 28 jul 2007 20:25
door Delax80
daarnet de uitstekende bout weg gezaagd en een nieuwe riem erop (jawel zelf gedaan 8) ) hope dattie nu heel blijft....

en Niels bedankt voor de telefonische ondersteuning :lol:

Re: fgd

Geplaatst: 29 jul 2007 14:53
door GSi Twente
Delax80 schreef:ja die is recht, daar heb ik de monteur nog speciaal naar gevraagt, en hij verzekerde me dat dit het geval was. ook is het een monteur van jaar of 50 die veel bijklust aan auto's, geen snotjochie van 21 dus die het goed denkt te weten. natuurlijk zal ik dit vanavond wel even checke...

daarnet gelukkig nog een multiriem kunnen score, mamamama haalt het zo op :D en dan straks maar eens bekijken......

tot die tijd dat hij hemaakt is een 206je van de zaak :lol: opzich wel grappig...maar doe mij me gsitje maar :(
Heb nog een nieuwe riem liggen voor een XE met dis onsteking.
Oftewel jouw type motor.

Re: fgd

Geplaatst: 29 jul 2007 19:30
door Delax80
GSi Twente schreef:
Delax80 schreef:ja die is recht, daar heb ik de monteur nog speciaal naar gevraagt, en hij verzekerde me dat dit het geval was. ook is het een monteur van jaar of 50 die veel bijklust aan auto's, geen snotjochie van 21 dus die het goed denkt te weten. natuurlijk zal ik dit vanavond wel even checke...

daarnet gelukkig nog een multiriem kunnen score, mamamama haalt het zo op :D en dan straks maar eens bekijken......

tot die tijd dat hij hemaakt is een 206je van de zaak :lol: opzich wel grappig...maar doe mij me gsitje maar :(
Heb nog een nieuwe riem liggen voor een XE met dis onsteking.
Oftewel jouw type motor.
nou stuur maar op dan die riem :? kom net aan in zwolle en ik de riem bekijken.

hij loopt helemaal netjes over de poelie's alleen bij de stuurB poelie zit hij een lijntje tever naar links waardoor hij over de opstaande rand van de poelie loopt als ware. gaat dus snel weer kapot :(

kan dit komen door de speling op de stuurB pomp?? denk het namelijk van wel.

oftewel: wie heeft er ook nog een goede stuurB pomp voor de c20xe??

mooi klote dit weer.

Marnix

Geplaatst: 29 jul 2007 20:03
door Bart(astra)
Is de bevestiging van de stuurbekr.pomp nog wel in orde dan ?

Geplaatst: 29 jul 2007 20:18
door Delax80
die is voor zover ik nu kan zien goed.

kan ik de spanrol niet beetje ontspannen en de riem bij de stuurB 100% op het goede gedeelte zetten?

Geplaatst: 29 jul 2007 20:22
door Laagvlieger
Jawel maar daar lootp ie toch ook weer uit.
Iets axiale speling op de pompas komt vaker voor.
Moeten natuurlijk geen milimeters zijn he!!!

Stom dat die ervaren monteurs het niet gezien hadden. :lol:

Geplaatst: 29 jul 2007 20:26
door Delax80
Laagvlieger schreef:Jawel maar daar lootp ie toch ook weer uit.
Iets axiale speling op de pompas komt vaker voor.
Moeten natuurlijk geen milimeters zijn he!!!

Stom dat die ervaren monteurs het niet gezien hadden. :lol:
het is denk ik maar 1 mm hooguit. en die monteur zei wel dattie wat speling had. maar niet verwachte dat het daardoor kwam. ik ga maar es opzoek naar nieuwe stuurB pomp. passen die van alle gsi 2.0 16v's erop?? of zit je ook met het disriem verhaa;.

Geplaatst: 29 jul 2007 20:28
door Laagvlieger
Je moet een van een M2.8 hebben idd.
Maar IS het wel die speling dan die het veroorzaakt?

bhgf

Geplaatst: 30 jul 2007 00:06
door Delax80
ik ga morge weer een riem hale :? en een dynamo proberen dioe ik nog heb liggen.

tis namelijk wel heel toevallig dat nadat de dynamosteun los ging de probnlemen zijn begonnen. die speling op de stuurB pomp zat er vast al wel langer op.

mooi klote maar tis nie anders

Geplaatst: 30 jul 2007 00:19
door Sounddragon
Sounddragon schreef:die gelaste beugel van je dynamo.... is die 100% recht ????
Dat zég ik, die beugel :lol:

Er zit ergens iets scheef, kán bijna niet anders...

Nog een leuke: ligt de snaar wel goed ?? zoals ie erop hoort bedoel ik..

iemand een plaatje ter vergelijking ???

Heb ik ook wel eens mee zitten klooien, was ie gebroken... ehhhh. hoe liep dat kreng ook alweer :?: :?

En hij kán er anders op, alleen krijg je hem dan niet goed gespannen :)

Geplaatst: 30 jul 2007 00:23
door Theo Gsi
mijn riem is er ook vanaf geweest maar nergens problemen mee gehad..Staat je spanner nog goed? niet te slap niet TE strak?

Geplaatst: 30 jul 2007 08:17
door Delax80
Theo Gsi schreef:mijn riem is er ook vanaf geweest maar nergens problemen mee gehad..Staat je spanner nog goed? niet te slap niet TE strak?
ies automatische spanner :)

ik ga vanavond me dynamo verwisselen. iemand toevallig nog een andere stuurB pomp liggen??

Geplaatst: 30 jul 2007 08:50
door opelforum
moet ik even het aantal ribben weten
heb er nog 1 liggen compleet met steun

Geplaatst: 30 jul 2007 13:36
door Rallyastra
Zal vandaag eens op de zaak kijken.

gd

Geplaatst: 30 jul 2007 17:23
door Delax80
ik gaat vanavond ribben tellen.

fdsfs

Geplaatst: 04 aug 2007 20:40
door Delax80
nou daarstraks een nieuw steuntje van de dynamo en nieuwe riem geprobeerd. oude steuntje was gelast maar zat +- 2 mm verschil in.

na +- 15 min en even redelijk veel gas bij liep hij er weer af :? hij zit nu 1 tandje naar links weer. ik heb een paar foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

zoals je ziet zit hij nog 100% goed op de dynamopoelie, ook loopt hij onderlangs goed over de krukaspoelie. hij begint eraf te lopen bij de stuurBpomppoelie.

ik weet dus 100% zeker dat het niet een uitstekend iets is of een oneffenheid op de poelie. dan zoudie namelijk kapot gaan. je ziet duidelijk dat hij niet 100% in lijn loopt en er daardoor afloopt.

graag de mening van jullie.........want ben het nu zo schijtzat dat ik het echt goed wil hebben.

enige +punt ervan is dat ik telkens erg mooie autoi's vant werk meekrijg :lol: gisteren een chrysler 300C die naar een klant toemoest, en nu tot maandag de nieuwste C klasse avantgarde :)

Geplaatst: 04 aug 2007 21:29
door RedBill
Heb je de ophangrubbers van de pomp al eens vervangen?