Pagina 1 van 2

Snelheid 15 inch tegenover 17 inch (EN EXTRA VRAAG MAXI MAAT

Geplaatst: 03 jul 2007 00:27
door Delax80
Hallo!

Ik heb een vraag, ik heb nu 17 inch onder me auto (205/40/17) en dat is allemaal heel mooi enzo.

maar nu heb ik me nieuwe blok en nu zou ik er erg van balen als door de 17 inch hij als ware slomer word.

Nu is mijn vraag dan ook: hoeveel scheelt dit??

Toen ik mijn oude blok erin had (c18xe) merkte ik erg goed (aan alles) dat 15 inch gewoon stuk lekkerder reed, en voor me gevoel ook stuk harder doortrok!! natuurlijk is dit logisch omdat de omtrek kleiner is, maar is dit verschil te verwaarlozen??(dat gevoel heb ik dus niet)

Omdat ik toch cup velgen erg mooi vind zou dit een extra reden kunne zijn om me 17 inch "heey hoi" te zeggen.. en voor mooie 15 inch Brock velgen ofzo tegaan.

Natuurlijk heb ik even gerekend:

205/40/17 = 51.38 cm doorsnee

195/50/15 = 47.85 cm doorsnee

Dit scheelt dus maar 3.53 cm...opzich niet zoveel voor me idee??

Oftewel: wat zijn jullie ervaringen!!!

Geplaatst: 03 jul 2007 03:24
door Diem
Ik heb nu mijn 15 inch er weer onder gegooid en trekt een stuk sneller lijkt wel

Geplaatst: 03 jul 2007 07:19
door qgenius
Klopt wel dat je iets langzamer bent op 17" maar het is een afweging die je moet maken.

Zijn de paar tienden van een seconde dat je sneller van 0-100 km/h gaat het waard om het uiterlijk van je auto te veranderen.
Ik laat wel lekker mijn 17"eronder zitten. Je auto staat toch veel vaker stil dan dat ie rijdt.
Niemand ziet dan dat je ipv 7.7sec slechts in 7.9sec van 0-100 accelereert.
Maar ze zien wel je mooie 17" velgen. :wink:

Geplaatst: 03 jul 2007 10:51
door RedBill
Tja, je zou een hele berekening moeten maken met het draaimoment van de wielen, en dan vervolgens de kracht die aan het loopvlak van je banden nog overblijft.

Bijvoorbeeld, je hebt een maximum draaimoment van 150 Nm aan je wielen,

Dan heb je bij 205/40/17 banden een kracht aan het loopvlak van:

150Nm / 0,2569 m = 583,9 Newton

Bij 195/50/15:

150Nm / 0,23925 m = 626,9 Newton

Dat is het theoretische verschil. Maar let op, dat is puur het theoretische verschil op dat moment. Maar je acceleratie zal waarschijnlijk zo'n 6,8 % op achteruit gaan.

(583,9 / 626,9 = 93,15 %)

Geplaatst: 03 jul 2007 11:07
door Mad Driver
Het zal denk ik idd wel wat schelen...vooral de eerste meters wordt je auto langzamer...eenmaal op gang denk ik niet dat het veel meer uit maakt.
Zo denk ik erover tenminste.

Geplaatst: 03 jul 2007 16:06
door Roy 2.0 16v
ik vind de waaiers ook het lekkerst sturen en doen. maarja het oog wil ook wat en je merkt het bijna niet.
dan kun je je ook afvragen of je met nieuwe banden weer langzamer optrekt dan met afgesleten banden...

en hoevaak doe je nou stoplichtsprintjes dat je alle beetjes extra moet hebben

niet zo erg aan denken dat het snelheid scheelt en er gewoon onderzetten wat je het mooist vind.

Geplaatst: 03 jul 2007 16:35
door oenatje
je kunt ook op 17 inch blijven en extra gewicht uit de auto halen :D

Geplaatst: 03 jul 2007 17:20
door Theo Gsi
of je blok sneller maken ;)

Geplaatst: 03 jul 2007 20:39
door Bart(astra)
tegen gewicht valt (bijna) niet te tunen !




bandenmaten rekenmachine

Geplaatst: 04 jul 2007 11:31
door RedBill
Ik lees in het Te Koop forum dat je de 17" Wilt verkopen en weer op 15" wilt gaan rijden.

Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.

Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.

Geplaatst: 04 jul 2007 11:33
door Delax80
RedBill schreef:Ik lees in het Te Koop forum dat je de 17" Wilt verkopen en weer op 15" wilt gaan rijden.

Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.

Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.
als dat zo is gaak idd liever op 16" rijden :) thnx

gtre

Geplaatst: 04 jul 2007 11:53
door Delax80
en wat is nou eigenlijks de maximale maat voor 15 of 16 inch?? ik weet dat hier al veel vragen over geweest zijn dus zet het sowieso maar in dit topic. en vak ging het in die gevallen over 17 inch.

Als je bijv 15 inch neemt, met 195 bandjes, past 8J dan bijvoorbeeld eronder?? (mits ET waarde van 25 of minder)

Geplaatst: 04 jul 2007 12:29
door smatse
ik heb 15 inch 8 J et 35 met 195/45/15 bandjes.

past voor wel met 60 mm maar achter past het niet eigenlijk met een 40 mm verlaging.

nbv

Geplaatst: 04 jul 2007 12:31
door Delax80
smatse schreef:ik heb 15 inch 8 J et 35 met 195/45/15 bandjes.

past voor wel met 60 mm maar achter past het niet eigenlijk met een 40 mm verlaging.
hmm

dus 16 inch 8J met 205/40/16 bandjes (ET 25) zou dus misschien weer passen....

volgens mij ist toch altijd proberen als he top de grens zit. ik gaat zoeke:P

en schermen iets uit laten rollen?? ik heb geen roest dus opzich misschien mogelijkheid. iemand ervaring mee bij de astra?

Geplaatst: 04 jul 2007 13:03
door RedBill
Mijn velgen zijn 16" ET 39 - 7,5 J. Dat is voor de achterzijde met 215/40 R16 banden wel het maximum. Mijn pink kan er net niet tussen bij volledig inveren. En mijn wielkasten zijn niet uitgerold.

nv

Geplaatst: 04 jul 2007 13:13
door Delax80
RedBill schreef:Mijn velgen zijn 16" ET 39 - 7,5 J. Dat is voor de achterzijde met 215/40 R16 banden wel het maximum. Mijn pink kan er net niet tussen bij volledig inveren. En mijn wielkasten zijn niet uitgerold.
hmm ok...noig even voor de zekerheid....lage ET waarde = velgen ver naar binnen....hoge ET waarde = velgen ver naar buiten??

oftewel, zo laag mogelijke ET waarde??

Re: nv

Geplaatst: 04 jul 2007 13:28
door GSi Twente
Delax80 schreef:
RedBill schreef:Mijn velgen zijn 16" ET 39 - 7,5 J. Dat is voor de achterzijde met 215/40 R16 banden wel het maximum. Mijn pink kan er net niet tussen bij volledig inveren. En mijn wielkasten zijn niet uitgerold.
hmm ok...noig even voor de zekerheid....lage ET waarde = velgen ver naar binnen....hoge ET waarde = velgen ver naar buiten??

oftewel, zo laag mogelijke ET waarde??
Juist andersom, lage ET = veel verder naar buiten = dus slecht!

hgf

Geplaatst: 04 jul 2007 13:47
door Delax80
oowh ok :oops: daar wask dus alweer bijna de mist in gegaan met velgen kopen :lol:

ist nou ook zo dat als je 15 inch 7j cup velgen heb, je eigenlijk nooit echt een dikke cup heb?? ik zag bijv de Brock B2 supercup in 7J, maar volgens mij heb je nooit echt mooie brede cup onder de 9J

Geplaatst: 04 jul 2007 15:53
door RedBill
Ik zou sowieso als je nu geen roest hebt niets aan je schermranden doen! Het kan er ten slotte alleen maar slechter van worden? Mooie velgen is een hoop waard, maar als je nieuwe laat aanrukken, zorg dan gewoon dat je passende velgen aanschaft, zodat je je schermen niet hoeft te rollen.

Geplaatst: 04 jul 2007 16:10
door GSi Twente
Cup velgen zijn leuk wanneer je de randen kunt uitrollen, b.v. Corsa B of iets in die zin.
Astra heeft rechte schermen, wil je Cup velgen, kijk maar naar Raymond, die heeft nu wederom z'n randen laten vernieuwen.
Net zoals Redbill zegt, origineel laten, dan krijg je ook geen roest.

Geplaatst: 04 jul 2007 21:46
door Bart(astra)
RedBill schreef:Ik lees in het Te Koop forum dat je de 17" Wilt verkopen en weer op 15" wilt gaan rijden.

Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.

Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.
Je spreekt jezelf hier tegen !

Als je bandenmaat maar 0,1% afwijkt, is de diameter van het gehele wiel dus nagenoeg gelijk.

Dus hoe kan de 16" dan de wielkast mooier vullen ???? :wink: :lol:

gdf

Geplaatst: 04 jul 2007 22:19
door Delax80
haha das waar bart:P maar het oogt wel wat groter, door meer velg :)

Geplaatst: 04 jul 2007 23:39
door Theo Gsi
bla bla bla gewoon 17 inch eronder :? wat kan jou het schijten dat hij een halve sec trager is? dat merk je niet hoor met een sprintje...
Ik vind het gewoon weer dom uit de kast getrokke onzin

Geplaatst: 04 jul 2007 23:42
door Mad Driver
:lol: theo wij houden het op 17inch e :wink:

Geplaatst: 04 jul 2007 23:45
door Theo Gsi
daarom, ik doe niet meer zoveel aan sprintjes. Ja af en toe om van die snot jong van 18 die net ze rijbewijs hebben en in een golf gti rijden even te laten zien dat ze met 4 man in die auto nog niks zijn :lol: