Pagina 1 van 1

astra 5deurs handgrepen met lichtjes

Geplaatst: 29 jun 2007 13:31
door Roy 2.0 16v
jooo

ik heb mezelf voorzien van de handvaten, die aan je hemeltje zitten boven de deuren. maar dan van een astra 5deurs, deze hebben er namelijk een interieurlichtbalkje in. deze horen te branden als deuren open gaan, en er zit een knopje op, aan/uit.

allemaal leuk en aardig, maar deze hebben 3 draden..
ik was van plan om mn draden van het interieurlichtje (gewoon die boven je binnenspiegel) te splitten en verlengen naar de nieuwe handgreeplichtjes. alleen heeft deze maar 2 draden, plus en min.

in de 5deurs astra zitten deze 2 handgrepen met licht, via een apart kabelboomje. deze komt mee aan de dikke draadboom achter het paneeltje naast de bestuurdersstoel, en gaat dan via de B-stijl omhoog, achter de gordel langs zegmaar.

dit draadboompje heb ik ook mee, maar die kan ik haast onmogelijk aansluiten zoals de 5deurs.

kan ik de 3 draden, evengoed koppelen aan de 2 draden van het huidige lampje? kleuren zijn: bruin, grijs, en zwart. ik neem aan 1 plus, 2 min.

2 massa's samenvoegen en op de - van interieurverlichting, en de plusdraad op de rode plus van interieur lijkt mij het eerste uitprobeersel.

alleen ben ik bang dat er dan iets doorbrand, en dat de zekering het niet trekt als dan alle 3 tegelijk branden bij een open deur( of 5 want ik heb 4 handgrepen)
en dan zou ik hebben, dat als ik handmatig mn interieurlampje aandoe, dat ze dan automatisch allemaal aangaan. zelfde circuit. hmm

sorry voor het lange verhaal :roll: maar dat is even niet anders. foto kan eraan komen voor degene die plaatje bij praatje willen enz.

gedachtes please!

gd

Geplaatst: 29 jun 2007 14:06
door Delax80
geen idee eerlijk gezegd :( maar vet dat je dat erin gaat zetten:P als je het werkend krijgt ga ik er ook zeker voor. vind die kleine dingen altijd leuk!!

alleen kan je niet hebben dat je teveel vermoge van je + vraagt als je meerdere dingen op het + draad heb??

Geplaatst: 29 jun 2007 14:38
door Roy 2.0 16v
ja daarom, het laatste wat ik wil is een overbelaste +draad, ik heb al een keer een kortsluiting gehad met mn hemeltje en interieurlichtje waardoor ik heel wat draden moest nakijken en halve dash uit elkaar moest halen om te solderen enzo. en me de tering schrok van de rook :x

maarja dat was kortsluiting, als dit gaat werken en zekering poeft kan er altijd een sterkere in. (gok ik)

is alleen even de vraag of ik van 3 draden, 2 kan maken. en wat de functie ervan is.

zou heel goed kunnen dat de 3e draad contact had met het deurcontact (deur open=licht aan) maar dan achterdeur open = alleen achterste interieurlichtjes aan.

ps, ik heb 4 van die grepen, en bouw er zowieso 2 in, misschien alle 4. dat moet ik nog even kijken. maar misschien dus 2 over

Geplaatst: 29 jun 2007 14:58
door RedBill
Ik heb die dingen ook nog liggen.

Lastige met het aansluiten van die dingen is dat je ze eigenlijk kwa plus niet van de interieurverlichting voor kunt afhalen, omdat die het alleen doet als er een deur open staat, of als je de knop uit trekt.

Het gevolg zou zijn dat dan je leeslampjes achterin alleen werken als je interieurlamp voorin ook aan staat. Dat wil je niet.

Wat je het beste kunt doen is een nieuwe plusdraad vanaf je geschakelde plus bij je contactslot vandaan halen en via de a-stijl omhoog laten lopen (net als je doet wanneer je een elektrisch dakraam installeert.

Kwa bedrading van die lampjes: Die zijn doorgaans op twee manieren geschakeld:

1. Via een massacontact in de achterdeuren
2. Via de schakelaar op het lampje zelf (Volgens mij verbreekt die ook de massa, maar dat moet ik even nakijken).

Je hoeft alleen optie 2 aan te sluiten, omdat je toch geen achterdeuren hebt.

Dus je haalt de geschakelde plus van het contact, en de massa van je schakelaar op het lampje kan naar de massa van je interieur verlichting.

Geplaatst: 29 jun 2007 15:10
door Roy 2.0 16v
Kijk zoiets moest ik weten

maar via de optie 2, dan gaan de leeslampjes het alleen doen als je em handmatig aanzet met het knopje

ze gaan dan niet mee aan, als je een deur opendoet. ( geen probleem hoor)

enige hierbij is een goede plusdraad fixen en via je dash en a-stijl naar boven wurmen. ik vraag me nu al af waar je zo'n + het beste vandaan kunt pakken.


met de andere methode, dus huidige interieurlichtdraden splitten en verlengen, zullen ze wel aangaan als je een deur opendoet.

het is dus de keuze wat nou beter is:
of aan uit met de deuren open/dicht en je lichtschakelaar uittrekken
( net als nu met huidige lichtje)

of in principe altijd uit, en handmatig aan te zetten door de passagier


hoe dan ook zijn dus 2 draden genoeg en de 3e overbodig want ik heb geen achterdeuren

Geplaatst: 29 jun 2007 16:05
door RedBill
Dat hangt er vanaf waar je ze wilt plaatsen.
Ik vind zelf voorin geen nut hebben, omdat je daar toch niet echt een boek gaat zitten lezen, en voor het lezen van bijvoorbeeld een kaart de middenverlichting wel voldoet.

Voor achterin volstat het dat je ze alleen met de schakelaar aan kunt zetten.

Wil je ze en via de deur, en via de schakelaar kunnen bedienen, dan moet je één massa van de interieurverlichting voorin aftappen, en een ander van de geschakelde plus bij je contactslot.

Hmmm... ik zit me ineens te bedenken dat als de interieur verlichting voorin massageschakeld is daar dus wel een constante plus aanwezig is. Die is dus ook wel bruikbaar voor je lampjes achterin.

Echter geen geschakelde plus (die alleen werkt als de auto op contact staat).

Moet ie daarvandaan dus ook af te tappen zijn.

Geplaatst: 29 jun 2007 16:14
door Roy 2.0 16v
oke, ik zet er alleen 2 boven de achterbank. alleen te schakelen met het knopje en niet als de deuren opengaan.

dat kan toch ook met een plus direct vanaf de accu? die heb ik al liggen bij de motorkaphendel. enige nadeel is dat je accu leeg is als je perongeluk een lampje aan hebt laten staan, verder toch niks ?

voordeel, je belast geen huidig circuit en zekering, alhoewel die extra belasting minimaal is, 5 watt per lampje.

welke draad zou ik anders moeten pakken die wel geschakeld is via het contactslot? contactslot ombouw even losschroeven, een draad volgen en die doormeten lijkt me, of weet iemand zo een draad te noemen.

en waar de minkabel opkomt maakt toch helemaal niks uit?

Geplaatst: 29 jun 2007 16:17
door Marty
Pak + vanaf je verlichting in het hemeltje.

Die heeft constante +. Kun je zo door je hemel een draad trekken en is het meteen afgezekerd.

Geplaatst: 29 jun 2007 16:21
door Roy 2.0 16v
simpel maar doeltreffend!

met een aparte min moet alles het dan inderdaad doen zoals ik wil!

bedankt, als het misgaat meld ik het wel maar voorlopig komt er de komende dagen toch niks van. ik weet iig. genoeg

Geplaatst: 29 jun 2007 16:22
door Marty
Sterker nog.. waarom schakel je hem niet paralell aan de hemelverlichting.

Kun je alles UIT / ALTIJD AAN of op DEUREN open schakelen..

Geplaatst: 02 jul 2007 18:07
door Roy 2.0 16v
update

keihard gefaald..

moest zowieso mn hemeltje vervangen dus het was niet helemaal kansloos. maar ik zag pas toen ik bezig was, dat de handgrepen met lichtjes nooit kunnen passen. het lichtje moet natuurlijk ruimte hebben, een inham. en bij ons is het hemeltje al strak, en in het staal erachter zit ook geen gat..

dus mission failed

ach dan toch niet! :wink:

Geplaatst: 02 jul 2007 18:11
door Mad Driver
Jammer dat het niet gelukt is... :cry:

Geplaatst: 02 jul 2007 23:31
door RedBill
Slijptol?

Haha, nee, dat was ook de reden waarom ik er nog niet aan was begonnen... Ik wist niet of dat kon. Er zitten daar wel inhammen in die rand maar ik wist dus ook niet of die overeenkwamen met de plaats van de lampjes.

Niet dus... Helaas...

Geplaatst: 03 jul 2007 16:01
door Roy 2.0 16v
nee komt totaal niet overheen en ik heb geen zin om daarin te slijpen.

plus, dan moest ik ook de hemelpaneeltjes :?: aanpassen, dat beige plastic heeft namelijk ook geen inham.

nou toen hield het al snel op.

wel dom eigelijk dat ik dat allemaal vertel, nou kan ik ze ook niet verkopen hiero :twisted: :wink:

Geplaatst: 03 jul 2007 16:33
door oenatje
hahaha even op ogc proberen? :oops:

nhg

Geplaatst: 04 jul 2007 23:41
door Delax80
jammer idd :( hatt anders ook zeker gedaan :)

wie gaat kijken voor een astra station lampje int midden van je hemeltje :lol:

Geplaatst: 05 jul 2007 00:04
door Roy 2.0 16v
wat heeft die dan voor speciaals, extra leeslampje?

zat er bij mij eerst ook in, simpel hoor. of bedoel je een ander lampie

cvx

Geplaatst: 05 jul 2007 00:08
door Delax80
Roy 2.0 16v schreef:wat heeft die dan voor speciaals, extra leeslampje?

zat er bij mij eerst ook in, simpel hoor. of bedoel je een ander lampie
ik bedoel de verlichting int midden voor de achterbank, is maar gein:P past denk ik ook niet.

Geplaatst: 08 jul 2007 20:04
door Astrid_fahrer
Gewoon senator hemelverlichting monteren staat ook leuk... 2 richtbare spots en één normale verlichting. kun je alle drie los van elkaar aan enuit zetten... is dat geen optie? :wink:

Geplaatst: 12 jul 2007 22:55
door Roy 2.0 16v
ja die had ik er eerst in, met die 2 spotjes , was van een omega volgens mij.

tot ik een keer kortsluiting had, en me halve dash uit elkaar kon slopen en draden nakijken en solderen totaan de zekeringkast, hemeltje een zwarte plek en ik was me een hoedje geschrokken van de rook! ( alleen ik had geen hoed op hoor)

Geplaatst: 14 jul 2007 20:19
door Astrid_fahrer
Omega kan idd ook... k heb dr drie uit allerlei auto's dus... maar kortsluiting heb ik gelukkig niet gehad :lol:

Had je trouwens die ene angel eye makkelijk weer in de auto gekregen?

Geplaatst: 14 jul 2007 21:01
door Roy 2.0 16v
ja angel eye was geen probleem, stukje polyester op geplakt en vastgemaakt., zit prima

maar ik ben nu in kroatie en kutding wil niet starten! :evil: