Krukas sensor verrot??

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roderick
forum-gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 11 apr 2007 10:02
Locatie: Onbekend

Krukas sensor verrot??

Bericht door Roderick »

Sinds vorige week heb mijn nieuwe astra en gelijk zit ik met een (klein?) probleem.

Als ie koud is wil hij erg moeilijk starten. Meestal pas na 4/5 keer proberen doet ie het pas. Als ik de sleutel omdraai, hoor je hem 1 omwenteling maken en daarna niks.
Ook als ik af en toe op wil trekken heb ik het idee dat ie een beetje verzuipt. Dan begint ze een klein beetje te stotteren. Zodra ik wat meer toeren maak, loopt ze weer perfect.

Nou kwam pas iemand ermee dat het eventueel de krukas sensor zou kunnen zijn. Nu zijn er meerdere verschillende krukas sensoren. Je hebt ze geloof ik met een lange en korte kabel...
Welke moet ik halen? Heb een C20XE uit 94'

Of zou het iets anders kunnen zijn?
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

kan zoveel zijn.
Krukassensor bekabel;ing kon wel eens slecht zijn (afscherming) en voor de rest kan het ook altijd luchtmassamater zijn en dat soort sensoren.

Uitlezen die sjit.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Roderick
forum-gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 11 apr 2007 10:02
Locatie: Onbekend

Bericht door Roderick »

Nou. Ik heb de krukas sensor vervangen.
Wat blijkt... het heeft geen reet geholpen. Het stotteren is nu wel (doormiddel van het weggooien van een gare powerfilter) alleen het start probleem is er nog steeds.

Van Martin had ik begrepen dat de 2 sensoren (krukas sensor en nokas sensor) het van elkaar zouden moeten overnemen als er 1 uitvalt.
Dus ik met draaiende motor uitgeprobeerd. Trek ik de krukas sensor eruit, dan valt ie dood. Trek ik de nokas sensor eruit, dan blijft hij gewoon lopen.
Dit zou dus moeten betekenen dat de nokas sensor kapot is. Ik heb hem vandeweek bij Ricardo laten uitlezen op z'n werk en hij geeft de volgende fouten aan:
> Hal sensor niet aanwezig
> Geen toeren signaal (ofzo)

Na dit heb ik ook de nokas sensor vervangen maar het blijft klote starten s'ochtends.
HEEELLPP!!!!!!

Zou er ergens een draadbreuk in zitten, of is mijn computer gewoon kapot?? Kan ik van iemand z'n Gsi de computer even overzetten om te kijken of het daar aan ligt of is dit volop veel werk?

Reactie word gewaardeerd :(
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Ja hoorrrr.. en weer iemand die graag geld over de balk dondert :roll: :lol:

Laagjuh roept : UITLEZEN ! ! ! ! niet lukraak gaan vervangen dus :)

koop anders meteen ALLE sensoren nieuw, eens heb je de goede te pakken :lol:

Lostrekken van sensoren terwijl ie loopt geeft bijna nooit het gewenste FFekt, enige wat je nu hebt bereikt is dat als je hem nu uitleest dat ie een foutcode geeft op die sensor OMDAT JIJ HEM HEBT LOSGERUKT... resetten die handel, foutcode laten registreren door normaal gebruik, en alsnog laten uitlezen, dán pas weet je wat... :wink:

En dan lees je hem uit, zegt ie hallsensor, en je vervangt.... natuurlijk de nokkenassensor..logisch :lol:
Laatst gewijzigd door Sounddragon op 06 jul 2007 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Army Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 mar 2007 15:41
Locatie: spijkenisse

Bericht door Army Gsi »

wijze woorden van de sound ;)
lijkt me indd het beste!
BOHICA!!!
Gebruikersavatar
Roderick
forum-gebruiker
Berichten: 70
Lid geworden op: 11 apr 2007 10:02
Locatie: Onbekend

Bericht door Roderick »

Sounddragon schreef:Laagjuh roept : UITLEZEN ! ! ! ! niet lukraak gaan vervangen dus :)

koop anders meteen ALLE sensoren nieuw, eens heb je de goede te pakken :lol:

Lostrekken van sensoren terwijl ie loopt geeft bijna nooit het gewenste FFekt, enige wat je nu hebt bereikt is dat als je hem nu uitleest dat ie een foutcode geeft op die sensor OMDAT JIJ HEM HEBT LOSGERUKT... resetten die handel, foutcode laten registreren door normaal gebruik, en alsnog laten uitlezen, dán pas weet je wat... :wink:

En dan lees je hem uit, zegt ie hallsensor, en je vervangt.... natuurlijk de nokkenassensor..logisch :lol:
Wat denk je dat ik als eerste heb laten doen?? Als eerste heb ik hem uit laten lezen....
Toen gaf hij die foutcodes op. Ik heb de fout codes laten wissen en een week later stonden ze er weer in. Heb dit nogmaals herhaalt en DAARNA pas de sensoren laten vervangen.

Dus jij denkt dat als ik nu met die nieuwe sensoren hem opnieuw moet laten uitlezen en resetten en hij zou het moeten doen?
Astra GSI C20XE
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Nee, maar als je sensoren lostrekt krijg je foutcodes die dus niet kloppen, omdat je never nooit kan inschatten wat de reaktie van je motronic is op die aktie, lostrekken is dus NOOIT basis voor een goede storingsanalyse...

Als je hem nu weer reset, kan je iig weer met een schone lei uitlezen als hij nog niet goed is.. :wink:

Het beste is gewoon in dit soort gevallen om hem met een Tech uit te laten lezen door iemand die er kaas van heeft gegeten, je hebt veel meer aan waardes als aan een knipperend lampie... het klinkt als een verkeerd inspuitmengsel bij lagere toeren, en dat kan door vanalles veroorzaakt worden...

Ritje Kampen er voor over ????? :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
ricardo^gsi
forum-gebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
Locatie: zuidland

Bericht door ricardo^gsi »

ik heb em met de tech uit gelezen

en als je even die foutcodes wist
staan ze der na 10 minute weer in
of al ga je even een rondje rije ofzo

maar nou geeft tie op
-hall-sensor spanninghoog
-geen toerental signaal

duz zou je zeggen nokkenas sensor dan
omdat hij ook hallsensor zegt
maarja daar zit een nieuwe in
en trouwens ook een nieuwe krukas sensor
duz jah ik zij probeer even nog een andere nokkenas sensor (voor de zekerheid want nieuw hoeft ook nie altijd goed te zijn)

en anders zal der wel ergens een draadbreuk of in iedergeval iets in de bedrading niet goed zitte
calibra doet et weer!!!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Wat Laag in de eerste reaktie in dit topic al zei idd. :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Een foutcode is een hulpmiddel.
Het verwijst NOOIT direct naar een component. (uitgezonderd: vervang stuurappraat)
De foutcode helpt jou bij het kiezen van de juiste strategie (mooi verwoord :lol: )

Ook al eens gedacht aan een foute nokkenastiming?
Dus distributie die er een tandje naast staat. Of de spanning van de distributieriem die te laag is waardoor er een iets verloop van nokkenastiming ontstaat?

Denk eens verder dan alleen sensornivo. Ga na wat e rgebeurd. Wat kan een fout veroorzaken, wat gebeurd er in de motor.

The Art of troubleshooting.


suc6.

PS. naast uitlezen hebben we ook nog Datalijst check en snap shot, maar das voor de monteurs.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie