Pagina 1 van 1

Velgen Krom?

Geplaatst: 22 jun 2007 12:49
door Mad Driver
heb een probleemje.
Als ik 50km rij dan voel ik de auto heel lichtjes op en neer gaan. (een soort van bokken) maar zeer licht dus de meeste mensen voelen het niet, ik wel.
Als ik 100 rij opde snelweg, dan trilt mijn tom tom enorm, terwijl die gewoon op zijn houder vastzit aan mijn voorruit.


Boven de 100km zie ik lichte trillingen, als ik in mn achteruitkijk spiegel kijk. Als ik 140 rij dan beweegt mn tom tom al stukken minder en trilt de hele auto ook wat minder.
Mijn stuur die trilt ook lichtjes in de buurt van 100km maar daarboven niet meer.
Zijn dit tekens van kromme velgen?
Of wielen balanceren? want ja als ik wielen doe balanceren zou het niet helpen dat mn auto op lage snelheid een beetje bokt?


ik hoor het graag Maddie

Geplaatst: 22 jun 2007 12:56
door JW
same prob here....
heb momenteel geen kromme velgen.... denk dat ik ze nog moet laten uitlijnen... balanceren is al gedaan

Geplaatst: 22 jun 2007 14:39
door smatse
of je band op een plek vlak geremd

Geplaatst: 22 jun 2007 14:55
door Baas J.
kijk eens naar bobbels op je band, auto opkrikken en de omtrek van je band vergelijken met een vast punt. Als t erg op en neer gaat is het niet goed.

Geplaatst: 22 jun 2007 15:24
door Tiem
materiaal even goed controleren..
is dit allemaal goed zou ik de wielen balanceren en de auto uitlijnen..

tenzei je ergens overheen bent gereden of een dikke stoeprand hebt gepakt kunnen je velgen niet zomaar krom gaan..

Geplaatst: 22 jun 2007 17:19
door Mad Driver
ik ben een keer over de stoeprand gegaan. Maar dat was erg langzaam, 10km ofzo.
Maar dit kan dus best wel daaraan liggen.

Vlak geremd lijkt me sterk omdat ik de banden nog nooit piepend heb geremd. (kan nog wel door vorige eigenaar zijn gedaan natuurlijk).

Maar dankje voor alle tips. Ik zal ze komende dagen effe goed bekijken. ALs ik niks vind dan zal ik 2 weekies wachten. Want mn auto wordt dan verlaagd. Waarna ik gelijk zal balanceren.

Re: Velgen Krom?

Geplaatst: 22 jun 2007 17:32
door Melbo
Mad Driver schreef:Als ik 100 rij opde snelweg, dan trilt mijn tom tom enorm!
Dit zou zo een topic-onderwerp kunnen zijn op OGC!! :lol: :lol:

Geplaatst: 22 jun 2007 19:55
door GSi Twente
Wat denkt men van goedkope k*tbanden die vervormen en hoogteslag krijgen?

Men vraagt zich soms af waarom sommige banden zoveel in prijs verschillen.
Door de uitermate k*t kwaliteit die er in banden is.

Plaats eens het merk en type e.d.
Want 9 van de 10 keer ligt het met zulke problemen aan het rubber zelf.

Geplaatst: 22 jun 2007 20:09
door Sounddragon
Ghi... mijn P Zero Nero's moesten ook opnieuw gemonteerd worden omdat het balanceerapparaat begon te piepen en krijsen dat de band niet goed was, dus erg merk- en typegebonden zijn zulke probs niet :wink:

Auto even opkrikken wiel voor wiel en gewoon even laten draaien terwijl je erlangs kijkt, een eventuele slag kan je dan heel makkelijk zien...
gezien het feit dat het bij bepaalde snelheden is, lijkt het me een simpel onbalans probleem...
Voel je het in je stuur ??? en alléén in het stuur ??? of voel je het meer in je stoel/hele auto ????

stuur --> voorwielen, stoel/auto --> achterwielen... dat is een indicatie he... kan ook gewoon zijn dat het voor EN achter is...

Zijn de centreerringen van je velgen aanwezig en OK ????

Geplaatst: 22 jun 2007 23:18
door Mad Driver
Merk van de banden kijk ik morgen wel effe.
Heb een keer gehoord dat daar idd de goedkoopste versie rubber opzit.
Maar ja dat is door de vorige eigenaar gedaan dus.....het hele auto was kut toen ik hem kocht.

Verder als ik 100 rij dan trilt mn stuur en mijn tomtom...dus de auto trilt ook mee.

Als ik bijv 120 rij dan trilt mijn stuur NIET maar mn tom tom nog steeds wel.
Zou dus best eens kunnen, dat zowel de velgen krom zijn en tegelijkertijd de wielen gebalanceerd moet worden.
Verder zijn de centreerringen helemaal goed. Die zitten erg stevig op hun plaats, verder niet kapot ofzo en ze zitter er pas 6 maanden op.

Morgen zet ik de merk banden erbij.

Geplaatst: 23 jun 2007 11:13
door Mad Driver
Nou effe gekeke naar de bandenmerk/en.

Achter ...super steel 595
Voor ....Clear / HP166

Zegt mij niks, hopelijk snappen jullie er wat van.
in ieder geval 2 verschillende soorten banden op mn auto....

Geplaatst: 23 jun 2007 15:01
door OllieGsi
GSi Twente schreef:Wat denkt men van goedkope k*tbanden die vervormen en hoogteslag krijgen?

Men vraagt zich soms af waarom sommige banden zoveel in prijs verschillen.
Door de uitermate k*t kwaliteit die er in banden is.

Plaats eens het merk en type e.d.
Want 9 van de 10 keer ligt het met zulke problemen aan het rubber zelf.
Ik zag laatst een setje Vikings, jezus!
banden lagen er 200km op, maar hij bleef trillen en lawaai maken...
Hele loopvlak vol bulten en verhogingen....
Daar bespaar je 2 tientjes op een band en dan blijkt dat je toch beter fatsoenlijke bandjes erop kan leggen;)!

Geplaatst: 23 jun 2007 17:52
door Bart(astra)
Die merken zijn idd cheap-ass.
Kwaliteit zal daar ook naar zijn.

Kijk idd even naar platte/vlakke stukken in het loopvlak.
Ook kan er een hoogteslag in zitten. Dan zie je de band ook uitslaan naar boven als je hem los rond draait. En idd ook je velgen kunnen krom zijn.

Maar al deze dingen kan je zien als je het wiel los laat draaien en met een vast referentie punt bekijkt (wat al eerder gezegd was)

Ook idd even checken of het naafgat klopt met de naaf (evt pasringen als nodig)



@JW uitlijnen heeft niets met trillen te maken :wink:

Geplaatst: 23 jun 2007 23:11
door Mad Driver
:roll: hoop echt dat mn velgen niet krom zijn.
Zal morgen effe kijken thx mensen.

Geplaatst: 24 jun 2007 14:29
door Mad Driver
Goed heb zonet alle 4 de banden met de krik opgetild.
Ik weet niet of dit normal is maar alle 4 de banden hebben een miniscuul beweging inzitten.

Kan niet zeggen dat ze alle 4 perfect rond zijn, want een klein slagje zat ik elke band wel. Maar ja echt een groot slag dat opvalt tegenover de rest kon ik niet vinden.....

Verder als je kijkt bij de randen, waar de band in de velg verdwijnt kun je zien dat het niet overal perfect effe diep is ingestoken.
Al met al spelen hier veel factoren een rol denk ik....kan dus zijn band, velg, verkeerde uitlijning, band verkeerd opgezet.

Maar wat ik me vooral afvraag is, of het normaal is dat alle 4 de banden een miniscuul slagje hebben??

Geplaatst: 24 jun 2007 15:21
door GSi Twente
Jij draait het wiel rond met nog geen 1km/h, als jij 100km/h rijd merk je die vervorming duidelijk!

Als je ze op het balanceerapparaat zet, kun je vaak ook de hoogteslag e.d. duidelijker bekijken.

Geplaatst: 24 jun 2007 16:17
door Mad Driver
mn achterwielen draaiden een paar minuten goed door als ik een goeie ruk gaf.
kwam in de buurt van 20kmu denk ik.

Maar denk dat je gelijk hebt dat zal meer effect hebben op hoger snelheid....denk dus dat het gewoon mn banden zijn...aangezien het een beetje raar is, als alle 4 de velgen krom zijn.

Dus ga ik verder geen kosten op deze banden maken, ze gaan er over een paar maanden toch onderuit, waarna ik wel een set goeie banden erop zal zetten.

Conclusie: banden zijn goedkoop en slecht gebalacneerd. Waardoor ze niet perfect rond zijn.

Geplaatst: 24 jun 2007 16:59
door GSi Twente
Mad Driver schreef:mn achterwielen draaiden een paar minuten goed door als ik een goeie ruk gaf.
kwam in de buurt van 20kmu denk ik.
Sorry, maar nu moet ik toch even hard lachen.... :lol: :lol:
Maar denk dat je gelijk hebt dat zal meer effect hebben op hoger snelheid....denk dus dat het gewoon mn banden zijn...aangezien het een beetje raar is, als alle 4 de velgen krom zijn.

Dus ga ik verder geen kosten op deze banden maken, ze gaan er over een paar maanden toch onderuit, waarna ik wel een set goeie banden erop zal zetten.

Conclusie: banden zijn goedkoop en slecht gebalacneerd. Waardoor ze niet perfect rond zijn.
Als je slim bent, laat een goeie bandenzaak de set wielen bekijken.
En als je hierna een fatsoenlijk setje velgen wilt kopen, neem een A-merk en geen autostyle shit wielen, goedkoop materiaal, welke je met een goeie drempel snel hoogteslag krijgt.

Setje OZ-racing b.v. is een goed merk, ook een hard aluminium wiel, en neem een setje kwaliteitsbanden.
Het kost in vergelijk maar een aantal 10tjes meer, maar dan heb je zulke dingen in de toekomst ook niet.

Geplaatst: 24 jun 2007 17:45
door RedBill
GSi Twente schreef:
Mad Driver schreef:mn achterwielen draaiden een paar minuten goed door als ik een goeie ruk gaf.
kwam in de buurt van 20kmu denk ik.
Sorry, maar nu moet ik toch even hard lachen.... :lol: :lol:
Even feitelijk: om een GSi wiel (Standaard bandenmaat) met 20 km/u rond te laten lopen, moet deze ongeveer 4 omwentelingen per seconde maken. Dat ga je met de hand net niet redden denk ik. Maar 1 km/u is ook wel heel erg langzaam.

De waarheid ligt in dit geval in het midden. Met de hand ronddraaien lukt je zeker wel op 2 - 2,5 omwenteling per seconde, en dat is dan ongeveer 12,5 km/u.

Geplaatst: 24 jun 2007 21:36
door Bart(astra)
RedBill schreef:
GSi Twente schreef:
Mad Driver schreef:mn achterwielen draaiden een paar minuten goed door als ik een goeie ruk gaf.
kwam in de buurt van 20kmu denk ik.
Sorry, maar nu moet ik toch even hard lachen.... :lol: :lol:
Even feitelijk: om een GSi wiel (Standaard bandenmaat) met 20 km/u rond te laten lopen, moet deze ongeveer 4 omwentelingen per seconde maken. Dat ga je met de hand net niet redden denk ik. Maar 1 km/u is ook wel heel erg langzaam.

De waarheid ligt in dit geval in het midden. Met de hand ronddraaien lukt je zeker wel op 2 - 2,5 omwenteling per seconde, en dat is dan ongeveer 12,5 km/u.
Ik denk 13km/h :lol: :lol: :lol:
Maakt weinig uit, want als er een hoogteslag inzit, zie je dat echt wel.
Laat ze anders idd gewoon even op een balanceerapparaat ergens bekijken en evt meteen balanceren :wink:

Maare, uitlijning heeft hier niets mee te maken ! :wink:

Geplaatst: 24 jun 2007 23:41
door Mad Driver
Okee nou goed dan 12 km uu dat maakt niet zoveel uit.
Punt is dat ik overal een kleine slagje zag.

Maar ik ben eig niet van plan om andere velgen te kopen...dus het word of repareren of andere banden als het daaraan ligt.
IK zal ns van de week langs een bedrijf gaan die het kan bekijken of balanceren.
bedankt en ik houd jullie op de hoogte.