Pagina 1 van 1

Boven 3000 RPM motorstoring, geen RPM

Geplaatst: 12 jun 2007 21:22
door RedBill
Wie o wie heeft er idee waar het volgende probleem door veroorzaakt zou kunnen worden?

Wanneer ik boven de 3200 RPM kom krijg ik een motorstoring, valt mijn RPM signaal weg (tenminste mijn RPM teller valt geheel terug) en kan ik niet meer accelereren totdat de motor weer onder de 3000 RPM is. Dan komt het signaal weer terug en verdwijnt de storing.

Dit probleem is ontstaan toen ik +/- 6000 RPM reed op de snelweg. Ik was aan het accelereren.

Ik kreeg hiervoor al regelmatig motorstoringen te zien, maar dat vertaalde zich niet in het gedrag van de motor, m.a.w. die bleef eerder normaal lopen. De storing die toen werd aangegeven was de LMM.

Gedrag doet zich ook voor na 15 minuten accupool los te hebben gehad.

Ik zit zelf nu te denken aan:

- Motronic defect
- krukas sensor defect (maar die is er nieuw opgekomen bij de revisie)

Geplaatst: 12 jun 2007 22:49
door Theo Gsi
kat dicht?

Geplaatst: 12 jun 2007 23:26
door Melbo
Theo Gsi schreef:kat dicht?
Valt daar je toerenteller ineens van weg?

Geplaatst: 12 jun 2007 23:29
door Army Gsi
opzich zou het kunnen omdat je ineens teveel tegen druk heb...maar ik betwijfel het ook heel erg of het de kat zou zijn,denk het niet

Geplaatst: 13 jun 2007 07:17
door bobosocka
Als je kat NIET dicht is dan heb je toch juist GEEN tegen druk.

Denk dat je hem even moet laten uitlezen, dan weet je iets. Nu zit iedereen maar te gissen.

Geplaatst: 13 jun 2007 09:06
door ricardo^gsi
ik zou zeggen krukas sensor
maarja even uitlezen en je weet et zeker

k heb et pas gehad met een omega mv6 die schoot elke keer bij 4000 in de begrenzer
was ook krukas sensor die der mee kapte

maarja wel raar als jij der al een nieuwe op heb zitte

Geplaatst: 13 jun 2007 10:19
door Laagvlieger
krukassensor er even uitdraaien.
Kijken of er geen vervuiling op de sensorpunt zit.
Wie weet zijn er wat deeltjes van de revisie achtergebleven?
Wat ook kan is dat de luchtspleet te groot is doordat de sensor niet ver genoeg in het gat zit (door dikke laag lak misschien?)

Geplaatst: 13 jun 2007 10:58
door GSi Twente
Zou kunnen, maar die heb ik destijds goed opgeschuurd, zodat deze vloeiend gemonteerd kon worden.
Maar loshalen kun altijd even doen, meet dan ook de weerstand.
Hoeveel was dat ook alweer Marcel?

Geplaatst: 13 jun 2007 20:44
door Laagvlieger
iets van rond de 200 ohm dacht ik.

Geplaatst: 13 jun 2007 23:19
door RedBill
Zaterdag even twee andere Motronics proberen die Erwin opstuurt, en even de krukassensor demonteren en controleren op werking.

Geplaatst: 13 jun 2007 23:46
door SmoothWriter
hmm vreemd..
die van mij wil ook wel eens branden!
vandaag nog zelfs..
ik weet neit wanneer het gebeurd.. ineens kijk ik en het lampje brand...
dus ik denk ook ..en nu..
gewoon doorrijden..
als er iets stuk ishoudt hij er vanzelf mee op..
maar het lampje gaat gewoon ineens uit..

alsof ie gewoon gedag komt zeggen zovan hoi ik zit hier.. als je me nodig hebt roep je maar..
wuahahahh

maar ik hoop niet dat de mijne ook zo gaat doen dan..
let me know what it is,...

Geplaatst: 16 jun 2007 07:38
door RedBill
Operation Electronics Check is about to begin...

Geplaatst: 16 jun 2007 11:32
door Melbo
RedBill schreef:Operation Electronics Check is about to begin...
Vandaag wel even je bevindingen posten dan hè!! Ben schieuwnierig...

Geplaatst: 16 jun 2007 11:50
door RedBill
Problem succesfully detected and eliminated.

Wat was er aan de hand:

Op de injectorrail zitten twee massapunten, welke gelijk de bevestiging van de injectorrail vormen. Op die massapunten zijn de vier massadraadjes van de injctoren gemonteerd, op elk van de punten twee.

Nu was de aan vliegwielzijde de moer die de draden klemt losgetrild, waardoor de draden zeer slecht massa maakten. Gevolg: De motor liep bij tijden op twee poten (en dat loopt slecht kan ik je vertellen), omdat de inspuiting van cilinder 3 en 4 niet of slecht verliep.

Geen inspuiting veroorzaakt een computerstoring die kennelijk de hele computer uitschakeld (wat het wegvallen van het toerentalsignaal verklaart).

Waarom de wagen dan precies boven de 3200 toeren in storing ging zal te maken hebben met het feit dat de injectoren dan zoveel stroom toegevoerd kregen dat de slechte massa het niet meer kon verwerken.

Kosten van de reparatie: Geen.
Gelukkig had ik wel eerst alles gechecked voordat ik de Motronics ging wisselen. Anders had ik dat voor niets gedaan.

Ik moet zeggen dat het erg goed voelt dat de wagen weer zo perfect draait. Dinsdag nog even laten uitlijnen, en ik kan er weer volop tegenaan!

Geplaatst: 16 jun 2007 17:32
door GSi Twente
En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.

Geplaatst: 16 jun 2007 18:20
door lemans
Injectoren hebben toch juist constante stroom en worden met massa geschakeld, heb net even in mijn schoolspullen gekeken.
Scoopbeelden die ik gemaakt heb van injectoren zijn allemaal negatief aangestuurd :!: :?:

Maja auto doet t weer daar ging t om :wink:

Geplaatst: 16 jun 2007 18:29
door Sounddragon
Goegedaanjoggie :wink:

gelukkig was het iets eenvoudigs :D

Geplaatst: 16 jun 2007 18:31
door RedBill
GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat... :wink:

Ik denk wel dat deze niet kapot is.

Geplaatst: 16 jun 2007 23:06
door GSi Twente
RedBill schreef:
GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat... :wink:

Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Zo'n ding gaat niet zomaar kapot... dus er heeft vast wel ergens een oorzaak gelegen! :wink:

Geplaatst: 17 jun 2007 09:55
door RedBill
GSi Twente schreef:
RedBill schreef:
GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat... :wink:

Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Zo'n ding gaat niet zomaar kapot... dus er heeft vast wel ergens een oorzaak gelegen! :wink:
Haha, ja dat er ergens een oorzaak was is onvermijdelijk...

Geplaatst: 17 jun 2007 20:55
door Laagvlieger
lemans schreef:Injectoren hebben toch juist constante stroom en worden met massa geschakeld, heb net even in mijn schoolspullen gekeken.
Scoopbeelden die ik gemaakt heb van injectoren zijn allemaal negatief aangestuurd :!: :?:

Maja auto doet t weer daar ging t om :wink:
Klopt helemaal. Goed opgelet :wink:

Gemiddelde stroomsterkte neemt wel toe uiteraard.
MAAR de oorzaak zal meer liggen in het kantelmoment/trilling die ontstaat bij bepaalde toerentallen. Dattie hem net van de massa aftrekt.

Geplaatst: 17 jun 2007 22:03
door RedBill
Of ie nu massa geschakeld is of niet, als de geleidingskring wordt onderbroken (of bij de plus of bij de min) kan er geen stroom meer lopen, en valt de spanning weg en werkt het dus niet meer goed.