op vakantie en wat voor voorzorgmaatregelen?
op vakantie en wat voor voorzorgmaatregelen?
goeiendag, ik ga in augustus met mijn vrienden met mijn gsi op vakantie + nog een andere auto, we zijn van plan aardig km te maken maar ik wil natuurlijk wel vertrouwd op vakantie en nu druk bezig met onderhoud van de auto!...
Ik heb al even een dynamo riem en oliepomp riem aangeschaft + olie filter dat zal ik binnenkort even vervangen + nieuwe olie! (btw kan er ook 15 w 40 olie in? iets dikker maar naar mijn idee is dat niet erg of wel? ..
ook zal ik mijn velgen opnieuw spuiten + mijn voorbumper, dit is de kleur e266 toch? iig weet iemand waar ik die verf kan krijgen + tips voor het spuiten van velgen en remklauwen?
mijn dis riem is 45000 km oud, deze zou nog even mee moeten kunnen, hebben jullie nog tips?
zijn heel wat vragen maar daar is dit forum voor toch:D!!.. hardstikke bedankt iig jongens:D...
groetjes wiebe
Ik heb al even een dynamo riem en oliepomp riem aangeschaft + olie filter dat zal ik binnenkort even vervangen + nieuwe olie! (btw kan er ook 15 w 40 olie in? iets dikker maar naar mijn idee is dat niet erg of wel? ..
ook zal ik mijn velgen opnieuw spuiten + mijn voorbumper, dit is de kleur e266 toch? iig weet iemand waar ik die verf kan krijgen + tips voor het spuiten van velgen en remklauwen?
mijn dis riem is 45000 km oud, deze zou nog even mee moeten kunnen, hebben jullie nog tips?
zijn heel wat vragen maar daar is dit forum voor toch:D!!.. hardstikke bedankt iig jongens:D...
groetjes wiebe
Astra GSI 2.0 16v
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
velgen zou ik niet spuiten, maar laten poedercoaten. Is uiteindelijk bijna even duur en is veel beter (stevigere verf). Ik was voor 4 velgen in de kleur wit 220 euro kwijt. Dat was met stoeprandschadeverwijdering!!
Dat was bij www.renoblastandcoatings.nl in mijdrecht.
perfect geholpen daar overigens!
voorbumper kun je ook beter LATEN spuiten, of je moet echt gereedschap daarvoor hebben (tip). Zelf spuiten met een spuitbus = NIET DOEN!!!
als jij denkt dat die disriem vervangen moet worden moet je het doen. Maar officieel hoeft het voorlopig nog niet hoor. Dat hoeft pas iedere 90.000 km dacht ik..
Dat was bij www.renoblastandcoatings.nl in mijdrecht.
perfect geholpen daar overigens!
voorbumper kun je ook beter LATEN spuiten, of je moet echt gereedschap daarvoor hebben (tip). Zelf spuiten met een spuitbus = NIET DOEN!!!
als jij denkt dat die disriem vervangen moet worden moet je het doen. Maar officieel hoeft het voorlopig nog niet hoor. Dat hoeft pas iedere 90.000 km dacht ik..
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
mijnes is vorig jaar met me meegegaan naar kroatie, 1500 heen ( ook 1500 terug ) over een maand ga ik weer 2 weken daarheen !
maar dat ging allemaal prima.
ik heb van te voren een zelfcheck gedaan en alleen een klein beurtje gegeven
- olie en filter, bijna 5 liter 10w40
- lucht en benzinefilter
- bougies
- v snaar en multiriem
- interieurfilter
- banden waren nog goed, alleen even op hogere spanning gezet
- remblokken waren nog goed
- koelslangen waren nog goed
- vloeistofniveaus van rem, koel, en olie waren goed
zorg wel, als je naar een warm land gaat, dat je een paar van die zonreflectieschermen hebt voor je ramen.
niks zo slopend als na een dag strand of stad in een oven te stappen...
en neem een tasje noodhulpgereedschap mee.
schroevedraaiers, dopsetje met 8, 10, 13 zowieso, rol goede tape, paar taywraps, tang. en natuurlijk een litertje olie en koelvloeistof voor de zekerheid, en een handje extra zekeringen, en 2 koplampbolletjes
zorg voor een goed reservewiel en anders een plugsetje om er zelf in te proppen bij een lekke band ( niet dat ik dat weleens heb gedaan, maar t zou handig zijn aangezien je niet weet waar garages zijn)
snelwegshit red je wel 600km op een tank, en wordt ie erg heet of je sta in de file in de hitte. ga dan even een keer vaker de weg af, kwartiertje pauze met de auto in de schaduw.
beetje het gebruikelijke dus, bij fatsoenlijk onderhoud kom je net als ik hopelijk zonder problemen je vakantie door!
maar dat ging allemaal prima.
ik heb van te voren een zelfcheck gedaan en alleen een klein beurtje gegeven
- olie en filter, bijna 5 liter 10w40
- lucht en benzinefilter
- bougies
- v snaar en multiriem
- interieurfilter
- banden waren nog goed, alleen even op hogere spanning gezet
- remblokken waren nog goed
- koelslangen waren nog goed
- vloeistofniveaus van rem, koel, en olie waren goed
zorg wel, als je naar een warm land gaat, dat je een paar van die zonreflectieschermen hebt voor je ramen.
niks zo slopend als na een dag strand of stad in een oven te stappen...
en neem een tasje noodhulpgereedschap mee.
schroevedraaiers, dopsetje met 8, 10, 13 zowieso, rol goede tape, paar taywraps, tang. en natuurlijk een litertje olie en koelvloeistof voor de zekerheid, en een handje extra zekeringen, en 2 koplampbolletjes
zorg voor een goed reservewiel en anders een plugsetje om er zelf in te proppen bij een lekke band ( niet dat ik dat weleens heb gedaan, maar t zou handig zijn aangezien je niet weet waar garages zijn)
snelwegshit red je wel 600km op een tank, en wordt ie erg heet of je sta in de file in de hitte. ga dan even een keer vaker de weg af, kwartiertje pauze met de auto in de schaduw.
beetje het gebruikelijke dus, bij fatsoenlijk onderhoud kom je net als ik hopelijk zonder problemen je vakantie door!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
ditjaar gaan er wel nieuwe banden op, + nieuwe remmerij rondom en nog veel meer maar dat is per auto anders. bij mij is het nu aardig nodig en ik wil dat goed hebben voor vakantie.
goed uitbalanceren en nieuwe centreerringen anders heb ik de hele rit een trillend stuur.
velgen ga ik (zelf) stralen en laten poedercoaten, zal alles bij elkaar zo'n 250,- kosten
remklauwen ga ik schoonmaken, opschuren, en met de kwast te lijf met een pot rode verf. moet ik nog even voor informeren bij de plaatselijke automaterialenzaak. en anders komt er histor rood op van de gamma.
maar je hebt nog even de tijd, augustus. waar ga je heen ?
goed uitbalanceren en nieuwe centreerringen anders heb ik de hele rit een trillend stuur.
velgen ga ik (zelf) stralen en laten poedercoaten, zal alles bij elkaar zo'n 250,- kosten
remklauwen ga ik schoonmaken, opschuren, en met de kwast te lijf met een pot rode verf. moet ik nog even voor informeren bij de plaatselijke automaterialenzaak. en anders komt er histor rood op van de gamma.
maar je hebt nog even de tijd, augustus. waar ga je heen ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
dis riem vervang ik ook niet, is het nodig om het intereur filter te vervangen? want die is volgens mij al een hele tijd niet vervangen, benzine filter misch ook wel makkelijk te vervangen!! ben zelf landbouwmechanisatie monteur dus weet wel ongeveer hoe het te werk gaat, velgen ga ik wel zelf spuiten met speciale velgen spuitbus, moet volgens mij te doen zijN!! voorbumper heb ik nu een spuitbus voor dat percies de goede kleur is, ik spuit het gewoon bij doe niet de hele bumper!! en dan even polijsten en in de was volgensmij krijg je het er dan aardig bij!! ik ga naar een warm land, en die zonnecollectoren zijn idd een goed idee!! ik zoek nog mistlampen want die zijn uit mijn gsi gestolen, weet je nog 2? olie enz ververs ik ook van te voren, banden komen er 2 nieuwe op en 2 houd ik,,,, centreer ringen daar zeg je me wat .... ik heb 4 4x100 velgen er op 17inc maar ik heb daar geen centreer ringen bij.. en ik heb trilling in het stuur vanaf 110 tot 130,, zou het daar van kunnen komen? alvast bedankt voor de reacties allemaal
Astra GSI 2.0 16v
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
interieurfilter kun je best even doen ja.
Mijne laatste gedaan. en die was vies niet normal.
kost 15 euro en is binnen 5 minuten vervangen.
En als je nu last van beslagen ruiten hebt, tijdens regen......dan word het daarna stukken minder....
Mijne laatste gedaan. en die was vies niet normal.
kost 15 euro en is binnen 5 minuten vervangen.
En als je nu last van beslagen ruiten hebt, tijdens regen......dan word het daarna stukken minder....
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
dat ligt niet aan je intrieurfilter hoor (ja of hij was zeiknat) maar dat komt door de afdekplaat onder je parafaan die dus niet goed zat waardoor er water op het intrieurfilter sijpelt en zo naar binnen geblazen wordtMad Driver schreef: En als je nu last van beslagen ruiten hebt, tijdens regen......dan word het daarna stukken minder....
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Is je <enter> toets al vooruit op vakantie ??? lees niet erg prettig ditwiebe_gsi schreef:dis riem vervang ik ook niet, is het nodig om het intereur filter te vervangen? want die is volgens mij al een hele tijd niet vervangen, benzine filter misch ook wel makkelijk te vervangen!! ben zelf landbouwmechanisatie monteur dus weet wel ongeveer hoe het te werk gaat, velgen ga ik wel zelf spuiten met speciale velgen spuitbus, moet volgens mij te doen zijN!! voorbumper heb ik nu een spuitbus voor dat percies de goede kleur is, ik spuit het gewoon bij doe niet de hele bumper!! en dan even polijsten en in de was volgensmij krijg je het er dan aardig bij!! ik ga naar een warm land, en die zonnecollectoren zijn idd een goed idee!! ik zoek nog mistlampen want die zijn uit mijn gsi gestolen, weet je nog 2? olie enz ververs ik ook van te voren, banden komen er 2 nieuwe op en 2 houd ik,,,, centreer ringen daar zeg je me wat .... ik heb 4 4x100 velgen er op 17inc maar ik heb daar geen centreer ringen bij.. en ik heb trilling in het stuur vanaf 110 tot 130,, zou het daar van kunnen komen? alvast bedankt voor de reacties allemaal
Poetsen en verven horen niet bij vakantie voorbereiding;
Doe de dingen die belangrijk zijn,
- olie(ën) + filters ( lucht, olie, brandstof als je niet weet wanneer hij voor het laatst gedaan is) interieurfilter is minder belangrijk.
- koelvloeistof checken en evt vervangen
- check radiateur en koelsysteem.
- banden minimaal 5 mm ofzo als je écht ver weg gaat, spanning is erg belangrijk als je lang gaat rijden, ook voor je brandstofverbruik onderweg, kan je aardig wat biertjes schelen
Check je banden ook op scheurtjes, uitdroging e.d, banden hebben het zwaar onder een volgeladen auto, uren achterelkaar op (vaak wat mindere) autowegen in de zon..
- remmen nazien, blokken nog genoeg dikte ??? schijven nog OK ??? zéker als je door heuvel- en/of bergachtig gebied gaat rijden erg interessant.
Als je echt een eind gaat rijden zou ik het spuit en verfwerk lekker doen als je terug komt, als je het ervóór doet, doe je het voor Jean Pipe, maak je je bumpertje weer een beetje netjes, ga je even 2500 Km steenslag opdoen.. klinkt niet erg logisch
Veel plezier
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
En bij heuvelachtig gebied is dit nog de beste voorbereiding: weten hoe je daar moet rijden.
In zelfde versnelling de berg af als waarin je erop gaat.
En afremmen op blok.
Anders zijn zelfde je nieuwe remmen onderaan de berg al weg
Nog een tip: als je nu van alles gaat liggen sleutelen: rij der eerst even een week mee voordat je gaat.
In zelfde versnelling de berg af als waarin je erop gaat.
En afremmen op blok.
Anders zijn zelfde je nieuwe remmen onderaan de berg al weg
Nog een tip: als je nu van alles gaat liggen sleutelen: rij der eerst even een week mee voordat je gaat.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Die laatste tip is een hele goede/verstandige !!pluggie schreef:En bij heuvelachtig gebied is dit nog de beste voorbereiding: weten hoe je daar moet rijden.
In zelfde versnelling de berg af als waarin je erop gaat.
En afremmen op blok.
Anders zijn zelfde je nieuwe remmen onderaan de berg al weg
Nog een tip: als je nu van alles gaat liggen sleutelen: rij der eerst even een week mee voordat je gaat.