Pagina 1 van 2

Bak in de soep

Geplaatst: 26 mei 2007 16:06
door RedBill
Het regent problemen deze week. Gisteren is mijn bak in de soep gelopen.

In z'n vrij staat ie nu in een (onbekende zware) versnelling, in z'n 3 en 4 wil ie niet meer. In z'n 1, 2 en vijf slaat de motor af zodra ik de koppeling te ver op laat komen.

Verder geen geratel uit de bak of niks, hij wil gewoon niet meer. Pokken dus. Maandag gaat de wagen naar Niels. Andere F20 eronder. Het zit me niet mee de laatste tijd.

fds

Geplaatst: 26 mei 2007 16:19
door Delax80
idd beetje minder :?

maarja een verse versnellingsbak is natuurlijk ook weer fijn.

Geplaatst: 26 mei 2007 17:00
door Laagvlieger
hmm lekker.
Mechaniek is goed nog dan?
En zomaar ineens?

Geplaatst: 26 mei 2007 17:15
door RedBill
Mechaniek is nog goed, zo lijkt het. Heb de pook nog los gehad van de bak. Met de hand op de bak in de versnellingen gezet. Zelfde effect, koppeling op laten komen, motor daalt in toeren, en als ik de koppeling niet weer intrap zou ie afslaan.

Ik kwam gisteren van de snelweg af bij Apeldoorn Noord, nog twee rotondes gehad, kon gewoon op- en terugschakelen. Na de 2e rotonde ging het mis.

Geplaatst: 26 mei 2007 17:16
door Laagvlieger
Gruis van binnen dus :shock:

Geplaatst: 26 mei 2007 17:18
door RedBill
Laagvlieger schreef:Gruis van binnen dus :shock:
Denk het idd. Ik moet wel zeggen dat deze bak al helderweg zwaarder schakelde dan mijn F16. Ik had het gevoel dat de synchromeshringen al aardig versleten waren.
Delax80 schreef:idd beetje minder :?

maarja een verse versnellingsbak is natuurlijk ook weer fijn.
Geen tijd om er ééntje te reviseren hoor. Erwin heeft er nog 1 liggen, die moet er gewoon z.s.m. onder. Afhankelijk van hoe die aanvoelt bepaal ik of ik deze die er nu onder zit ga reviseren en later terugswap.

Geplaatst: 28 mei 2007 00:27
door RedBill
De auto staat intussen in vriezenveen. Vriend van me was zo aardig om mij de hele 101 km te slepen.
Ik heb nog nooit zo zuinig gereden. 1,4 liter / 100 km gemiddeld. (Motor liep stationair voor de stuur- en rembekrachtiging).

Ik heb nog een interessante theorie over wat er in de bak aan de hand is.

Ik denk dat de schakelvork van de 3e / 4e versnelling kapot is (verbogen, gebroken). Waarom denk ik dat?
- Ik schakelde op het moment van dienstweigering van z'n 3 naar z'n vier. De auto staat in de derde versnelling als de pook in z'n vrij staat.
- Wanneer ik 1, 2, 5 of R schakel blokkeert de bak, wat mij erop wijst dat er dan 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn. Dit zou alleen moeten kunnen als de vork(en) niet meer goed functione(e)rt(en).

Zou dat mogelijk kunnen zijn?

Geplaatst: 28 mei 2007 09:55
door Laagvlieger
kan. maar buigen kunnen die vorken niet, breken kan wel.
Maar blijft gissen. Eerst maar beginnen met het schakeldeksel eraf te halen.

Geplaatst: 28 mei 2007 10:24
door GSi Twente
Die bak gaat dus zeker voor een kijkje binnenin uit elkaar.
Wil wel eens weten wat er mee aan de hand is.

Dat is ook het grootste probleem met zulke dingen, staat v.d. bakken (wanneer je er zelf niet mee gereden hebt) is vaak onbekend.
Gezien beide bakken van motoren afkomen welke ik ooit eens gekocht heb, kun je er weinig aan na vertellen.

Geplaatst: 28 mei 2007 18:55
door Rallyastra
Bak is er inmiddels onderweg, morgen even nieuwe olie halen en een ashoesje dan alles er weer onder sleutelen.

Geplaatst: 31 mei 2007 22:24
door RedBill
Der wagen fahrt wieder! Mit einem F16.

Teeeeeeerrrrring wat trekt dat zeg! Pfuuuuu.

Geplaatst: 31 mei 2007 23:10
door Mad Driver
:lol: nu weetje hoe de mijne trekt...

Geplaatst: 31 mei 2007 23:49
door Melbo
Mad Driver schreef::lol: nu weetje hoe de mijne trekt...
Niet, want hij heeft een C20XE...scheelt toch weer 25pk... :wink:

Geplaatst: 31 mei 2007 23:53
door Mad Driver
8) jaaa OK dat weet ik ook wel

:lol: maree spaghettie spruitstuk+sportdemper+ goed onderhoud doen wonderen...

Nee hoor snap ook wel dat die stukkie harder zal trekken..
:shock: maar is best kut op de top....bij de 210 zit ik al op de 6d toeren.
en ja veel meer kan ik niet.
maar die 2l zal natuurlijk tot de 7d toeren gaan. scheelt weer.

Geplaatst: 31 mei 2007 23:57
door Melbo
Mad Driver schreef: :lol: maree spaghettie spruitstuk+sportdemper+ goed onderhoud doen wonderen...
C20XE heeft standaard al een spaghettie en een sportdemper geeft geen extra peekaas... :P :lol:

Nee hoor, hij zal vast lekker lopen. We zullen het wel zien als we die Club Chiptune Dag nog eens hebben he! :wink: Zal er binnenkort trouwens nog eens achter bellen, want heb nog steeds geen reactie van Dennis!

Geplaatst: 01 jun 2007 08:08
door RedBill
Ik hoop wel dat de F16 op lange termijn het geweld van de C20XE aan kan. Ik zal toch in de toekomst wel weer overgaan naar een F20. Eerst deze klap maar weer te boven komen.

Ennuh, Mad Driver, je mag em er nog wel eens naast zetten hoor... Eens kijken wat 30 Nm minder doet...

Geplaatst: 01 jun 2007 10:29
door Melbo
RedBill schreef:Ennuh, Mad Driver, je mag em er nog wel eens naast zetten hoor... Eens kijken wat 30 Nm minder doet...
Oef!!...onder de gordel! :lol:

Geplaatst: 01 jun 2007 14:09
door Mad Driver
:D ach het zal geen 30NM meer zijn denkk.
Iets minder.
8) + een goede chauffeur telt ook nog mee :lol:

maree goed we zetten ze naast mekaar een keer......

Geplaatst: 01 jun 2007 14:15
door SmoothWriter
wat is het verschild an met een f20 en een f16 bak...
:roll:

Geplaatst: 01 jun 2007 14:18
door Roy 2.0 16v
ratios.

er zwerft hier ergens een vergelijking dacht ik, van elke versnelling van enkele vernellingsbakken.

ik zat er ook een split second aan te denken om er een f16 in te gooien als dat zo geweldig trekt. maar dat trekt ook weer sneller kapot.

Geplaatst: 01 jun 2007 14:29
door GSi Twente
Er zijn tig verschillende versies van F20 en F16 bakken.
Eindreducties maken vaak het verschil.
Close ratio, Long ratio, enz.

Mooi dat ie weer rijd WJ!

Geplaatst: 01 jun 2007 14:59
door SmoothWriter
GSi Twente schreef:Er zijn tig verschillende versies van F20 en F16 bakken.
Eindreducties maken vaak het verschil.
Close ratio, Long ratio, enz.

Mooi dat ie weer rijd WJ!
ow ok..
close ratio is voor snellere acceleratie en long ratio is voor hogere top...
toch ?

wat is nou de beste bak als je een standaard c20xe hebt en je wilt lekkere acceleratie en een gemiddelde top maar niet een bak die snel aan gort getrokken wordt.. ;)

Geplaatst: 01 jun 2007 17:01
door Mad Driver
Denk F18 is het beste voor wat jij bedoelt.....want dan heb je f16 is de kortste ratio en f 20 is de wat langere..F18 zit er dan tussen in.
Weet dit niet zeker maar lijkt me een beetje logisch.

Geplaatst: 01 jun 2007 18:47
door Laagvlieger
zo werkt dat niet!

Het getal staat ALLEEN maar voor het gegarandeerde max koppel.
Zegt NIETS over de verhoudingen!!!!!

Plus dat je idd per bak verschillende smaken hebt ook nog.

Geplaatst: 01 jun 2007 23:08
door Mad Driver
:roll: ow dan is het toch niet zo simpel als ik dacht..