Pagina 1 van 1

20xe distributiesnaar vervangen motor loopt vreemd

Geplaatst: 04 mei 2007 22:57
door Michel82
Beste astra fanaten,

Michien dat jullie mij hiermee kunnen helpen

ik heb zojuist een compleet nieuwe distributie set gemonteerd + multisnaar en toebehoorende meelooprollen en spanrollen + waterpomp.
(Wel laten doen door een monteur)

Stationair vind ik de motor niet zo mooi lopen ( toeren blijft wel hetzelfde )

maar het lijkt wel of de ontsteking niet helemaal 100% is.
Hij rijd wel vele malen soepeler en is gewoon lekker rap (geen vermogen verlies) aleen het stationair lopen klink onrustig.


ik hoop wat te horen en verder te kunnen komen alvast bedankt

Geplaatst: 05 mei 2007 18:56
door gsipiloot
2.0xe lopen stationair allemaal wat onregelmatig krijg je er gratis en voor niks bij...... :D

Geplaatst: 05 mei 2007 19:17
door Marty
Onzin, een goede C20XE loopt gewoon netjes regelmatig en rustig.

Geplaatst: 05 mei 2007 19:19
door Army Gsi
correct me if i am wrong.

maar is het niet zo dat als je bij een XE met dis de snaar of iets vernieuwd dat je moet uitkijken dat je ontsteking niet van ze tijd afdraait???

of ben ik nu onzin aan het uitkrammen ?? :oops: :oops: :oops: :oops:

Geplaatst: 05 mei 2007 22:34
door GSi Twente
Das gewoon de standaard volgorde, de streeptjes op elkaar en afstellen maar!

Lijkt me eerder met je inlaattraject (LMM of LFR) iets aan de hand te wezen...

Geplaatst: 06 mei 2007 09:46
door Laagvlieger
Spanning van de riem is wel goed???

Heb nogal eens wat beunhazen gezien die de spanrol de verkeerde kant op spanden :shock:

20xe

Geplaatst: 06 mei 2007 11:30
door Michel82
Voordat ik dit allemaal had vervangen maakte me motor een heel erg rauwig/scharperig geluid. Toen we alles vervangde en vergelijkte met de nieuwe spullen was was het niet normaal wat een verschil het was. me waterpomp daar zat 1 a 2 mm speling in en alle meelooprollen en spanrollen daar hoorde je de lagers heel erg lopen (net of er zand tussen zat).

toen al het nieuwe spul erop zat en alles gecontroleert was (streepjes staan goed) loop de motor stationair niet lekker. hij zoekt en je krijgt het idee dat ie wilt afslaan. de lfr heb ik reeds laten vervangen en ik heb ook me gashuisklep gereinigd / nieuwe bougies/ olie enz.

maar zodra ik rij is de motor lekker soepel en ik mis geen vermogen en hij pakt ook veel sneller op in de lage toeren.
maar zodra hij weer stationair draait gaat ie zoeken terwijl je de toerentellen niet ziet zoeken.

Ik kom er in ieder geval niet meer uit en ga zowie zo naar het motorhuis mischien dat het zo kunnen oplossen maar ik heb in het verleden hier ook oplossing gevonden dus vandaar ik het deze keer ook via deze weg probeer

alvast bedankt voor de reacties

Geplaatst: 06 mei 2007 12:55
door Sounddragon
Dealer is je beste optie denk ik, die kunnen precies zien wat er mis is... misschien heb je het ervoor over om naar het filiaal van Laagjuh te rijden, dan weet je zeker dattie vertroeteld wordt, en er een EXPERT naar kijkt 8)

Wat ik niet helemaal snap is dat je nu nu bereid bent om naar de dealer te gaan met een zoekplaatje wat tijd kost, maar niet de disriem door de dealer laat doen, terwijl dat juist zo´n belangrijke ingreep is. :wink:

Je bent iig goed op weg met onderhoud zo te lezen, nu nog de puntjes op de i :wink:

Geplaatst: 06 mei 2007 15:03
door Laagvlieger
Kijk als het direct na de riemwissel is gekomen dan lijkt het mij ERG aannemelijk dat er iets niet goed zit.

Geplaatst: 06 mei 2007 15:14
door Sounddragon
Mijn idee, al vind ik het wel vreemd dattie daarvoor een rauw geluid maakte (pingelen ivbm foute riem :?: ) en nu beter loopt volgens TS :? :roll:

Moet gewoon even iemand naar kijken met verstand van zaken vóórdat er iets mis gaat :wink:

motorproblemen

Geplaatst: 06 mei 2007 18:46
door Michel82
Ik laat al jaren lang m'n auto onderhouden door m'n buurman. Die werkt zelf bij een dealer en heeft zelf ook nog een garage. Verkeerd gemonteerd sluit ik ook uit want anders zou de motor in de soep moeten lopen en zou je het ook moeten merken in het rij gedrag en ik heb het alleen als ik de auto stationair laat draaien (800 toeren)

Ik heb ondertussen ook niet stilgezeten en heb ook gelezen dat als je je distributie vervangt dat je ecu (computer) zich ook weer moet aanpassen.
en aangezien ik ook nog een andere luchtinlaat heb schijnt het zo te zijn dat je ecu er moeite mee heeft om zich aan te passen aan de nieuwe waarden. Maar dit haal ik ook maar uit andere opel forums dus of het waar is ?

Het is onder tussen wel minder gewoorden. Ik ga woensdag naar het motorhuis en michien als sounddragon het adres heeft van zijn dealer dat ik daar dan woensdag langs rij.

wel bedankt voor de reacties

Geplaatst: 06 mei 2007 18:49
door Michel82
Sounddragon schreef:Mijn idee, al vind ik het wel vreemd dattie daarvoor een rauw geluid maakte (pingelen ivbm foute riem :?: ) en nu beter loopt volgens TS :? :roll:

Moet gewoon even iemand naar kijken met verstand van zaken vóórdat er iets mis gaat :wink:
De motor liep voor de vervanging mooi stationnair alleen dat rauwige geluid kwam van de waterpomp in combinatie van spanrollen en multirollen die verwaarloost waren

Geplaatst: 06 mei 2007 19:17
door Sounddragon
Hmmm, dit verandert wel een beetje het beeld wat je schetste in je eerste post... mijn dealer ben ik zelf, ik heb bijna nooit elektronische ellende, dus dealer is bij mij niet nodig, daarbij heb ik een klojo proof 8 klepper waar ik weinig discussies mee heb :lol:

Ik bedoelde eigenlijk de Opel dealer, waar Laagvlieger werkt als storingsoplossert/tech goeroe :D
Ik kan me niet bedenken bij wie je auto in betere handen is... alleen dat is wel een eindje weg vanuit Haarlem..

Motorhuis is waar ik zelf ook altijd ga als ik wat heb wat wél door de dealer moet worden bekeken, alleen is de ene dealer de andere niet helaas.. en ik geloof nooit dat je van plan was om naar het Motorhuis in Gouda te gaan, en misschein is het filiaal waar jij gaat ook wel gewoon prima in orde :wink: :lol:

Geplaatst: 06 mei 2007 20:00
door Laagvlieger
Bij het vervangen van de riem verandert er NIETS aan de motor.
ECU hoeft niet gereset te worden want er verandert nix aan de ingeleerde waardes.

Dan nog het volgende:
Stationair: toerental laag, veel onregelmatigheden in de aandrijving.
Op toeren: gelijkmateigere loop.

Dus HOEZO zou een foute riemspannign nie tuitmaken?
haal de kappen er maar af bij lopende motor. En kijk eens naar de bewegingen van de riem bij verschillende toerentallen.
laag toerental -> Riem klappert iets heen en weer. Hoog toerental: Riem draait mooi stabiel.
Spanner moet dat allemaal opvangen.

maar kan die monteur niet zien wat er niet goed is dan?

Geplaatst: 06 mei 2007 20:58
door Michel82
hmm dus eigenlijk wat je zegt is dat de spanner in stationair toerental niet genoeg aantrekt (spanning opbouwd)

Ik ga dat even checken of dat het is

bedankt

Geplaatst: 06 mei 2007 22:04
door Michel82
Nou kap eraf gehaald en riem blijft tot 5000 toeren mooi op spanning ook bij de 900 toeren als ie slecht loopt.

Ga morgen de het motorhuis bellen voor een afspraak en dan dan horen jullie wel wat het was.

heel erg bedankt voor de reacties.

vgr michel

Geplaatst: 06 mei 2007 22:10
door Sounddragon
We zijn benieuwd :wink:

Geplaatst: 09 mei 2007 18:30
door Astrid_fahrer
ik wilde er even graag op inspringen :wink: aangezien ik dus ook net een nieuwe distributie riem, spanrollen en waterpomp heb is het mijn vraag of je het geheel zeg maar nog moet inrijden? moet de waterpomp rustig in bedrijf gereden worden enz of maakt dit allemaal niks uit en kun je bij wijze van spreken al 6500 toeren draaien? (niet dat ik dit doe!) :lol:

Geplaatst: 09 mei 2007 18:52
door Laagvlieger
maakt niet uit.
Rop maar naar de 7000 rpm :wink:

Neej maar serieus. Hoeft niet ingereden te worden.

Geplaatst: 09 mei 2007 19:14
door Astrid_fahrer
Ok bedankt.. :wink:

Je weet maar nooit he en op nieuwe spullen moet je zuinig zijn! :lol:

Motortje loopt weer als een zonnetje

Geplaatst: 10 mei 2007 17:30
door Michel82
Nou Laagvlieger je had toch gelijk. De motor stond niet op tijd.

Gelukkig was ik er op tijd bij want over 2 weken lekker op vakantie naar frankrijk en het motorhuis zei dat als ik die trip had gemaakt me hele motor in de soep was gelopen. Wel heel erg bedankt voor alle reacties, zo zie je maar weer dat zo'n forum echt helpt.

groeten michel

Re: Motortje loopt weer als een zonnetje

Geplaatst: 10 mei 2007 17:44
door Delax80
Michel82 schreef:. Wel heel erg bedankt voor alle reacties, zo zie je maar weer dat zo'n forum echt helpt.

groeten michel
vind eerlijk gezegd de reacties op een forum (niet van alle personen maar van bepaalde :lol: ) betrouwbaarder als wat de monteur zegt die iemand zo nu en dan helpt.

op een forum (en al helemaal van een bepaald merk/type auto) zitte meerdere experts bij elkaar..

Geplaatst: 10 mei 2007 19:53
door Laagvlieger
Mooi, weer een C20XE behoed voor ernstige schade!
:wink:

Geplaatst: 10 mei 2007 20:46
door Bart(astra)
1 tandje kunnen ze nog net hebben.

En voor alle klussers een c20xe is best moeilijk op tijd te zetten, omdat de merktekens van het klepdeksel niet 100% staan. Dus zet zelf even merktekens bij, als je het nog nooit gedaan hebt :wink: