Pagina 1 van 1

wiellager vervangen

Geplaatst: 14 apr 2007 18:59
door 2.0 freak
na wat geknutsel aan de auto kwam ik erachter dat me wiellager rechtsvoor overleden is. speling dus op het wiellager
nu is mijn vraag is het mogelijk om dit zelf te doen?
en moet ik dan alleen het lager kopen of dat hele gedeelte.
en waar zou ik het kunnen kopen|? heb al zitten kijken op internet en kwam op deze site http://www.versteeg-trading.nl/

gr rainier

Geplaatst: 14 apr 2007 20:12
door Laagvlieger
dealer heeft die lagers ook wel, onderdelen toko om de hoek ook.
Maar zijn inperslagers. Je hebt dus een hydraulische pers nodig.

Geplaatst: 14 apr 2007 20:15
door DutchDevil
Zou er niet te lang mee wachten, als je ermee doorrijdt bestaat de kans dat je naaf gaat meedraaien en inslijt. Heb ik ook gehad tijdje terug.

Geplaatst: 14 apr 2007 20:24
door 2.0 freak
okeej wat kosten gemiddeld zo lager?

Geplaatst: 14 apr 2007 20:34
door DutchDevil
Iets van 60 euro bij de dealer.

Geplaatst: 14 apr 2007 21:32
door Raymond-oud
DutchDevil schreef:Zou er niet te lang mee wachten, als je ermee doorrijdt bestaat de kans dat je naaf gaat meedraaien en inslijt. Heb ik ook gehad tijdje terug.
naaf die mee draait :roll: :roll: raar die draait toch altijd

ik moet ook een nieuw lagertje voor hebben was apk afkeur
maar dat is niet zo gek als je een auto laat keuren op vrijdag de 13
haha

Geplaatst: 15 apr 2007 15:26
door DutchDevil
De naaf zit in het lager geperst. Als er teveel ruimte op zit gaat de naaf los van het lager draaien, dan gaat ie dus inslijten. Lager ligt dan gewoon in tweeen..

Geplaatst: 15 apr 2007 15:56
door GSi Twente
Niels heeft/had volgens mij nog setje wiellagers.
En op tijd vervangen is wel aan te raden, anders moet je ook nog een extra naaf kopen door het inslijten.

Geplaatst: 15 apr 2007 22:02
door 2.0 freak
okeej vandeweek even hobbyen... weet megod niet hoe het uitmekaar moet maar dat zien we dan wel lukt het niet horen jullie het.

Geplaatst: 19 apr 2007 18:41
door 2.0 freak
net even gekeken in me vraagbaak boekje om te kijken hoe het lager eronderuit moet.
heeft er iemand ervaring mee?en die mij hiermee kan helpen?

Geplaatst: 19 apr 2007 18:52
door Laagvlieger
Eerst de naaf eruit persen,
Dan zie je daar achter een borgveer zitten.
Die haal je weg en dan kun je het lager zelf eruit persen.

Geplaatst: 19 apr 2007 19:12
door 2.0 freak
ik had al een pm gehad van dutchdevil:
Nog even wat tips voor het demonteren van je veerpoot:

De stuurkogel en fuseekogel kunnen nogal behoorlijk vast zitten (zijn conisch). Als je de moer van de stuurkogel los hebt draai em dan naar beneden totdat ie gelijk ligt met de bout van de stuurkogel. Vervolgens moet je een paar keer met een flinke hamer (moker) op de moer slaan. Pas er wel op dat je de moer niet beschadigd anders heb je kans dat de schroefdraad belemmerd wordt. Hopelijk schiet ie dan los.

Fuseekogel moet je 'laten schrikken'. Als je de moer los hebt gedraaid moet je met een lange buis een soort hefboom maken tussen de onderkant van je auto en de bovenkant van je draagarm. Het makkelijkste is als je dit even met 2 man doet; de een slaat met een hamer tegen het gedeelte waar de fuseekogel inzit terwijl de ander wat probeert te wrikken.

En het beste is om bij montage 2 nieuwe moeren te monteren. (fuseekogel is een kroonmoertje en stuurkogel een zelfborgende moer).


lijkt mij een heel karwei dus...of lijkt het meer dan het is...

Geplaatst: 19 apr 2007 19:43
door Laagvlieger
Lijtk meer dan het is.

Mijn ervaring is trouwens dat dat met die buis enzo nieteens nodig is.
Fuseekogels knallen vaak al los met een paar ferme tikken op het fuseelichaam.

Stuurkogels kan ERG klote zijn bij de Astra.
Kunnen echt GIGA vast zitten. Dan ben je fucked zonder een kogelpers.

Geplaatst: 19 apr 2007 19:48
door Sounddragon
Vorig jaar is de uitlijnboer een half uur bezig geweest om een kogel van iets meer dan een jaar gangbaar te krijgen, de andere kant heb ik nog geen halfjaar geleden aan vellen getrokken met de kogeltrekker, toen wilde hij nog steeds niet los.... :evil:

Nu zit overal kopervet tussen, dus ik hoop dat het de volgende keer wat makkelijker gaat... :wink:

Geplaatst: 19 apr 2007 20:15
door 2.0 freak
ohhww is het dan misschien verstandiger om het te laten doen??
en een kogeltrekker, is dat een andere naam voor poulietrekker?

Geplaatst: 19 apr 2007 20:35
door Sounddragon
is volgens mij zelfs speciaal Opelgereedschap, met een poelietrekker gaat niet echt meevallen denk ik..

Is wél te maken denk ik, met wat creatief elektrisch lijmwerk en handigheid... maar daar heb je nu niks aan... :wink:

Er zijn ook vorken die je ertussen kunt rossen om hem los te drukken, maar daar worden ze niet beter van, en je stofhoesjes overlijden ter plekke als je geweld gaat plegen.. :?

Geplaatst: 19 apr 2007 21:56
door 2.0 freak
hmm lekker dan...
dan maar even informeren wat het kost als ik het laat doen...

Geplaatst: 19 apr 2007 22:08
door Roy 2.0 16v
ik vat niet waarom die wiellagers zo stervesduur zijn....

Geplaatst: 19 apr 2007 22:26
door Laagvlieger
valt wel mee. iets van €45 ofzo.
Wees blij dat je geen achternaaf kapot hebt. DIE zijn duur.

Geplaatst: 19 apr 2007 22:34
door ricardo^gsi
jah ik zou wel aanrade om het te late doen
of je moet zelf een garage hebbe

want als je bij da lager ben
is die der nog niet uit ook

want daar moet je ook weer gereedschap voor hebben om die naaf uit het lager te perse en daarna heel het lager uit het fussee stuk

dat gaat denk k niet egt lukke zonder pers of goed gereedschap

Geplaatst: 20 apr 2007 17:40
door DutchDevil
Misschien scheelt het wat in de kosten als je zelf de demontage werkzaamheden doet en het in- en uitpersen van het lager door een garagebedrijf o.i.d.

Geplaatst: 20 apr 2007 17:48
door 2.0 freak
in en uitpersen is het niet dat kan ik zelf op me werk daar hebben we een pers.
maar ik ga gewoon even rond bellen vragen wat het kosten om het gehele plaatje te latend doen...

Geplaatst: 13 mei 2007 23:37
door 2.0 freak
nou ik heb dus gekozen om het zelf te doen voor de deur. is goed gelukt lagers bij de dealer gehaald en me wielnaaf ook gelijk vervangen want die was ingesleten door het lager. het is welliswaar geen nieuwe geworden maar een monteur van de opeldealer had nog 2 veerpoten liggen van een kadett en heb 1 wienaaf overgenomen van hem.
op me werk het lager erin geperst en veerpoot beetje schoongemaakt.
alles weer in elkaar geflansd en hup rijden weer.
achteraf bleek het maar een klein klusje te zijn alleen de stuurkogel zat aardig vast de rest was zo los. maar met een flinke moker en wat flinke rammen erop was ie ook los.

alleen het volgende probleem kwam boven toen ik weer ging rijden om te kijken of het allemaal wel goed was hoorde ik een soort aanloopgeluid van 2 metalen tegenelkaar. ik de dag erna weer alles nagekeken. ook gekeken of er nog wat nagetrokken moest worden maar dat hoefde niet.hup de andere kant omhoog en kwam tot de ontdenkking dat beide hoesen gescheurd waren. k heb er al een topic met foto's bij problemen opgezet!!
dus daar ga ik wel verder :lol: