Pagina 1 van 2

stuur trilt zonder reden?

Geplaatst: 26 mar 2007 10:50
door Mad Driver
ik had gisteren mijn voorbanden afgehaald om de remklauwen te spuiten.
Banden terug alles goed gegaan.
Maar vandaag opde snelweg bij 110km trilt mn stuur lichtjes.
dat was daarvoor niet.
Hoe kan dat?
de banden kunnen niet verkeerd opgezet zijn.
hoort wel

edit/ ik lees net op een porsche forum dat je stuur kan trillen als 1 van je bouten slotbouten zijn.
Dit omdat die slotbouten niet hetzelfde wegen als de rest van de bouten. :shock:
Want tijdens uitblalanceren word het gewicht aangepast aan de manier van hoe de slotbout op dat moment vastzit.
als dit verandert zou het dus je stuurtrilling kunnen veroorzaken.
dus ik zou moeten experimenteren met de slotbout en dan zou het goed moeten komen.
laat het weten zodra opgelost is.edit/

Geplaatst: 26 mar 2007 11:19
door Baas J.
ja ik heb iets soortgelijks... stuur is ook opeens gaan trillen... maar dan bij vrijwel elke snelheid nu... misschien dat ik een gewichtje ben verloren.. komt straks wel goed met 2 nieuwe voorbanden.

Geplaatst: 26 mar 2007 11:22
door Roy 2.0 16v
volgens mij worden je wielbouten nieteens gebruikt op een balanceerapparaat...

niet toevallig een raar stukje wegdek gehad waar het je opviel dat ie trilde?

mijnes trilt ook iets bij 110km/u maar dat ligt vrijwel cker aan de banden

Geplaatst: 26 mar 2007 11:27
door Mad Driver
ja viel me wel op dat op sommige wegdek wel trilt dan weer niet
:? als de wielbouten niet worden gebruikt
kan het niet aan de banden liggen want voor ik gisteren de banden afhaalde had ik er total geen last van.

conclusie???
mieschien tog de bouten?

Geplaatst: 26 mar 2007 11:33
door Roy 2.0 16v
krijgen we nog een foto te zien van je gepimpte klauwen? en heb je die nou gespoten terwijl ze nog vast zaten?

Geplaatst: 26 mar 2007 11:36
door Mad Driver
:D ja foto moet ik morgen maken aangezien ik vandaag niet meer thuis kom.

Ik heb ze gespoten terwijl ze vastzaten ja.
Gewoon goed schuren met remmenreiniger over de hele klauw spuiten.
goed drogen. Het hele schijf met plakband afdichten en spuiten in dunne laagjes.
Dan kun je gelijk je wiel terug monteren want die komt er tog niet aan.
En zo ook de andere kant.
Had wel geen tijd voor de achterkant dus nu zijn nog maar de voorste klauwen zwart.
Ziet er wel netjes uit die gele kleur vondk beetje overdreve.

Geplaatst: 26 mar 2007 11:43
door AstraMarc
Gewoon een keer alles loshalen en weer kruislings aanhalen.
Of even bij een garage langsgaan en op moment laten aanhalen.

Als t aan de slotbout zou liggen zou 'half nederland' met een trillend stuur rijden, want de wielbouten worden niet gebruikt bij het balanceren.

Geplaatst: 26 mar 2007 13:31
door Mad Driver
ja net weer over de snelweg
op sommige stukjes trilt mn stuur en effe later niet meer.
Dit is raar denk dat het toch wel aan de wegen ligt.
Al heb ik dit eerst niet opgemerkt ofzo.

zal de slotbout effe tegenovergestel plaatsen en dan weer kijken.

f

Geplaatst: 26 mar 2007 13:37
door Delax80
Mad Driver schreef:ja net weer over de snelweg
op sommige stukjes trilt mn stuur en effe later niet meer.
Dit is raar denk dat het toch wel aan de wegen ligt.
Al heb ik dit eerst niet opgemerkt ofzo.

zal de slotbout effe tegenovergestel plaatsen en dan weer kijken.
dat heb ik ook....mijn onbalans zit bij +- 110. maar ligt er maar weer net aan. soms stuur je licht naar rechts en gaattie trille...maar naar links weer niet. ik weet niet waar het aan ligt:S

sowieso trilt me achterkant doordat ik een stuk profiel van me linkerachterband heb liggen. maar eind deze week heb ik me nieuwe bandjes...dus dan maar weer es kijken.

Geplaatst: 26 mar 2007 13:54
door Mad Driver
hm zal wel normal zijn denkk trilt ook niet hevig ofzo maar ja trillen is trillen.
Heb net de slotboutjes van plaats gewisseld.
Moet zeggen dat de slotboutjes iets lichter zijn als die andere boutjes.
maar moet zo mn vriendin ophalen kan gelijk teste of het goed is.

Geplaatst: 26 mar 2007 15:11
door DutchDevil
Als je je banden perfect uitgebalanceerd wilt hebben, moet je ze aan de auto laten balanceren.

Hierbij worden de banden in gemonteerde toestand gebalanceerd, waardoor er veel nauwkeuriger gemeten kan worden. Afwijkingen in de aandrijflijn worden meegenomen en zo kunnen je wielen (bijna) perfect uitgebalanceerd worden.
Alleen goed opletten hoe je je wielen demonteerd; ze moeten op exact dezelfde manier weer worden gemonteerd, op dezelfde plaats. Je kunt je wielen niet meer wisselen.


Zijn trouwens niet veel bedrijven waar je dit kunt laten doen, naja hier dan... Maar daarvoor woon je ook in friesland :lol:

Geplaatst: 26 mar 2007 15:32
door Mad Driver
pff ja net niet hard genoeg kunne rijden om het te testen
maar zal strax toch nog over de snelweg moeten dus kan dan kijken.

Geplaatst: 26 mar 2007 18:49
door GSi Twente
DutchDevil schreef:Als je je banden perfect uitgebalanceerd wilt hebben, moet je ze aan de auto laten balanceren.
Finish balanceren, das idd om de minimale er nog uit te halen.

Geplaatst: 26 mar 2007 20:16
door Laagvlieger
Denk er ook om dat je het wiel aftekent voordat je hem demonteerd.
Als je het wiel er iets anders op zet kan hij ook gaan trillen.

Geplaatst: 26 mar 2007 23:16
door Mad Driver
:roll: nouja marcel dat heb ik nooit geweten.
niemand heeft me dat ooit gezegd arme ik :cry:

Nee maar moet zeggen mn stuur trilt wel lichtjes bij bepaalde snelheden en op sommige wegdek triltie totaal niet dus echt een ramp is het niet vind ik.
:? hopelijk kan het geen kwaad ofzo want trilling is minimaal.
met mn kadett was het pas feest boven de 100km trilde die erger als een vibrator.

Geplaatst: 27 mar 2007 01:09
door Roy 2.0 16v
als je net je velgen er weer op hebt en bouten strak hebt aangedraaid, dan een stukje rijden, daarna nogmaals de bouten controleren en zonodig strakker zetten

Geplaatst: 27 mar 2007 11:00
door Rallyastra
Je centreer ringen goed geplaatst ? naaf schoongemaakt met een staalborstel ?

Geplaatst: 27 mar 2007 12:37
door Mad Driver
:? centreerringen heb ik niet aan gezeten gewoon wiel eraf en daarna weer erop.
Denk dat als centreerringen verkeerd zaten dat het wel wat erger zou trillen.
vuil e.d. ja niet echt naar gekeken maar leek allemaal wel schoon.

Geplaatst: 27 mar 2007 16:07
door Rallyastra
Centreer ringen moet je er altijd afhalen, in je velg drukken en dan alles samen op je naaf drukken :wink: Daarna even met een staalborstel je naaf en als het nodig is het montage vlak wat tegen je naaf aan komt ook schoonmaken, desnoods even wat kopervet aan je naaf. Probeer maar eens :wink: als je de centreer ring laat zitten en je zet je velg er op kan het zijn dat je je ring kapot drukt of dat die niet goed centreerd in de velg.

Geplaatst: 28 mar 2007 00:08
door pluggie
En dat 'stuur trillen bij bepaalde snelheid' klinkt 100% als balanceren.

Op bepaalde eigenfrequentie van het geheel gaattie in eigenfrequentie.
En dan krijg je resonantie.

Geplaatst: 28 mar 2007 08:08
door Baas J.
mn auto trilt nu vrijwel bij elke snelheid de laatste tijd... hard rijden is niet echt comfortabel meer.. zelfs bij 40km/u krijgt mn stuur iedere keer een schokje. Alsof ik een gigantische slag in mn velg heb ofzo :o

Geplaatst: 28 mar 2007 10:18
door Mad Driver
:( hmm ja zal dan vandaag wel effe de voorwielen afhalen en volgens de methode van niels weer opzetten.

Geplaatst: 28 mar 2007 11:37
door Rallyastra
Heb zelf bij een banden zaak gewerkt, kwam vaak voor dat klanten zelf velgen verwisseld hadden en dan trilde het spul. Of er zat rotzooi tussen de centreer ring en de velg, je drukt ook makkelijk een centreer ring kapot als je hem op de naaf laat zitten. Want hij heeft niet getrild voor dat je het wiel er af haalde ? dan kan het dus niet liggen aan opnieuw balanceren, tenzij hij ooit een keer aan de auto gebalanceerd is.

Geplaatst: 28 mar 2007 11:43
door Mad Driver
voor ik de wielen eraf haalde op de klauwen te spuiten had ik er geen last van, toen ik de auto pas had heb ik laten balanceren en toen was het perfect.
maar zal na mn stage effe de voorwielen opniuw monteren en dan goed schoonmaken daar.

Geplaatst: 31 mar 2007 23:05
door D_V_R_O_S
ik heb dus vandaag al mijn wielen eraf gehaald (1 voor 1).
ging even met een staalborstel alles schoonmaken, zat nogal wat troep tussen en de centreerringen ook goed schoon gemaakt.

ringen netjes in de velg terug gedaan en wiel erop gezet en aangedraait.
maar nu trilt alles veel meer.
stuur trilt meer als voorheen. voorheen alleen rond de 110 zoals meerdere dit hebben, nu trilt die tussen de 80 en de 130 :?

snap er geen aars van! :evil:

ringen zijn nog gewoon goed (niet gescheurd oid).
velgen zijn los van deauto gebalanceerd, dus niet aan de auto.