Pagina 1 van 2

Cuise-control Astra G Sport

Geplaatst: 24 mar 2007 21:24
door DutchDevil
Mijn vader is in het bezit van een Astra G Sport (DTI/DTL) uit '99.

Standaard is deze auto niet uitgerust met cruise control (volgens mij pas vanaf 2000) maar wel voorbereid. Er ligt een stekker in de stuurkolom die je zo kunt aansluiten op een schakelaar die is uitgerust met cruise-control bediening.
Echter als je de stekker aansluit en de schakelaar bedient werkt de cruise-control niet.
Navraag bij de opel dealer gedaan en volgens de servicer manager daar moet de bedrading nog doorgetrokken worden tot in de ECU. :?

beetje rare voorbereiding maja..

Iemand die hier ervaring mee heeft en weet waar de bedrading langsloopt en uitkomt? Laagvlieger bijv.

Geplaatst: 24 mar 2007 22:14
door Laagvlieger
1.7 gaat het NIET op werken.
Dat truucje werkt alleen op de Opel 2.0 diesels.
Niet op de Isuzu 1.7 en Opel 1.7.
helaas.

Geplaatst: 25 mar 2007 00:07
door Bossa'
Op de benzine Z-motoren wil het soms wel lukken,schakelaar erin en programmeren.

Motoren tot bj.2000 hebben gaskabel,dus heb je zowiezo ook een unit nodig ..weet laagvlieger wel.

Re: Cuise-control Astra G Sport

Geplaatst: 25 mar 2007 00:36
door pluggie
DutchDevil schreef:Astra G Sport
Sport is altijd het net niks model.

Bij elk merk.

Sport marketing technisch is altijd het model met de lichtmetalen wielen, het sportstuurtje, het extra biesje, Sport is altijd het 1.8 of 1.6 of net onder het snelle Diesel model, nooit het snelle model.

Marketting technisch best maf.

Geplaatst: 25 mar 2007 00:46
door DutchDevil
Laagvlieger schreef:Dat truucje werkt alleen op de Opel 2.0 diesels.
Het gaat hier wel om een 2.0 (sorry niet bij vermeld).

Bij een ander dealerbedrijf werd gezegd dat de schakelaar alleen geprogrammeerd hoeft te worden. Lijkt mij het verhaal van draden doortrekken wat aannemelijker.

Het elektrische schema hebben we wel. De vraag is alleen waar de draden uitkomen en of de ECU een beetje makkelijk te bereiken is... (volgens mij zit ie achter het linker voorscherm).

Re: Cuise-control Astra G Sport

Geplaatst: 25 mar 2007 00:58
door DutchDevil
pluggie schreef:Sport is altijd het 1.8 of 1.6 of net onder het snelle Diesel model, nooit het snelle model.

Marketting technisch best maf.
BIj veel mensen gaat het alleen om het uiterlijk. De presaties doen er niet zoveel toe. Zijn ook zat astra g modellen die zijn omgetoverd tot 'OPC' uitvoering :? Dan praat je dus over een 1.6 8v met een mooie bodykitt...

Ben er geen liefhebber van.

Geplaatst: 25 mar 2007 10:23
door Bossa'
Klopt niet helemaal Plug,de G Sport is geleverd vanaf de 1.6 8v tot aan de 2.2 DTi en de 2.2 benzine (Sport Edition II)
Je hebt ook nog de Elegance uitvoering met standaard ECC,Xenon,lichtmetaal,houtaccenten,4x elec. ramen enz. ,alleen geen sport-interieur,saai motief en leverbaar vanaf de 5d HB.
Heb je het geld niet voor een OPC Turbo-versie dan zijn dat de alternatieven.

@DutchDevil: De ECU zit idd achter het linker voorscherm,modderplaat weghalen en je ziet em zitten.

Geplaatst: 25 mar 2007 12:22
door Sounddragon
Sport heeft ook andere interieur met de recaro's net als GT geloof ik, alleen vaak in nogal aparte bekleding, stuurhuis is ook anders, heeft het korte stuurhuis á la GSi, getint glas, toerenteller, bij de G's heeft ie dan ook ietsie ander onderstel qua rijhoogte geloof ik, dempers weet ik eigenlijk niet .... zit iig meer verschil in als je denkt :wink:

Geplaatst: 25 mar 2007 13:46
door pluggie
Oh dat wist ik niet, ik heb altijd die associatie.
Het 1.4 GT idee zeg maar.

Geplaatst: 25 mar 2007 17:35
door RedBill
Als je het dan hebt over de Astra F Sport of Sportive, dan merk je dat daar vaak wel een relatief krachtige motor in ligt (C20NE of C18XE), maar dat ze kwa opties nergens op voorbereid zijn.

Maat van mij had een 93'er 5 deurs sportive met één van de eerste C18XE's erin. Heb ik een keer geprobeerd elektrisch bediende spiegels op te zetten. Nou dat kon ik mooi schudden. Nergens op voorbereid, zelfs niet op CV.

Geplaatst: 25 mar 2007 18:49
door Sounddragon
CV had de mijne gelukkig wel, de elektrische ramen en evt spiegels (spiegels hoeven voor mij niet zo) gaan nog wat meer voetjes in de aarde geven vrees ik... :?

Voorlopig kan ik alleen weinig doen hier, kan niet met de auto thuis komen nu (al 5 fokking maanden :evil: )

Geplaatst: 25 mar 2007 22:30
door Laagvlieger
Cruise control:

Programmeren of idd draden doortrekken naar stuurapparaat.
Nodige kennis voor draden trekken vereist!!!!
Stekkers MOETEN waterdicht blijven!!!

Geplaatst: 25 mar 2007 22:35
door Bossa'
Dat is bij de meeste stekkers zo he ;)

Ik heb trouwens nog een CC-hendel liggen afkomstig van een G uit 2003.Lettercode DX.

Geplaatst: 25 mar 2007 22:38
door Laagvlieger
Klopt, maar niet iedereen kan dat of heeft er het gereedschap voor.
:wink:

Geplaatst: 25 mar 2007 23:23
door DutchDevil
Laagvlieger schreef:Nodige kennis voor draden trekken vereist!!!!
Stekkers MOETEN waterdicht blijven!!!
Mn vader is zelf diagnose-technicus bij Mercedes. Vroeger zelf altijd gesleuteld aan personenauto's. Zit nu in de bedrijfsauto's.

(heeft zelf nog een Kadett GSI Champion in bezit gehad; vanaf dat moment was ik direct liefhebber :D )

Dus de kennis is wel aanwezig, echter weet hij niet precies waar de draden langslopen en uitkomen. Daarvoor moet je iets meer aan Opels sleutelen :lol:
Vandaar dat ik het hier even gepost heb.

Geplaatst: 26 mar 2007 20:19
door Laagvlieger
ik weet nog steeds niet wat voor motor in ligt.
X20DTL of X20DTH.

Maar dan zal je even een vraagbaak moeten halen voor de schema's.

Geplaatst: 26 mar 2007 20:59
door Bossa'
'99-er moet haast wel een X20DTL zijn. De X20DTH is niet in de Astra geleverd,wel in de Omega-B en Vectra-B.Vanaf 2000 of 2001 is in de Astra de Y20DTH gekomen.

Geplaatst: 26 mar 2007 22:37
door Laagvlieger
ja maar is bepertke informatie bossa.
Wie weet is het alwel een Modeljaar 2000.

Daarom, ik kan het niet vaak genoeg zeggen en het wordt helaas ERG vaak vergeten.
Bij ELK!! probleem MOTORTYPE!! vermelden.
Elkemotor i sanders en heeft zijn eigen bijzonderheden.
Zonder info over wat voor motor het is kan ik niets.
"Ja zo'n standaard motor" -> ja wat? wat is standaard??
"Gewoon zo'n 8 kleppertje" -> Ja welke!!! is in 100 smaken gebouwd!!
"gewoon zo'n gietijzeren ding dat vroem vroem doet" -> haha leuk!!

Sorry dat ik jouw topic ervoor gebruik, maar was even mooie aanleiding hier om dit te posten. :wink:

Dus mensen denk eraan!!!
Volledige informatie is een volledig en goed antwoord.

Geplaatst: 27 mar 2007 15:57
door DutchDevil
Weer even wat navraag gedaan;

Betreft een X2.0DTL
Bouwjaar: 19-01-99

Mn vader vertelde verder nog dat er een elektronische regeleenheid in zit (gaspedaal elektronisch in tegenstelling tot de 1.7 series).

Ik vraag mij eigenlijk af waarom opel dit op deze manier voorbereid. Waaron niet de bedrading doortrekken tot in de ECU zodat je alleen de stekker hoeft aan te sluiten en de schakelaar moet programmeren..?

Geplaatst: 27 mar 2007 19:49
door Laagvlieger
Omdat dat productieafhankelijk is.
Je zit met voorgenmonteerde kabelbomen he met verschillende opties.
Het is gigantisch duur om een auto met ALLE kabelbomen opties uit te rusten. Zeker op een productieaantallen van in de massa.
Nu kan het dus voorkomen dat op een bepaald euitvoering bepaalde circuits niet compleet zijn. Maar die circuits worden toch niet gebruikt dus dat is niet erg.
1 meter draad minder. wat kost dat? € 1 misschien. En dat op 100.000 auto's? hahah das €100.000 besparing he!!!!!

bedenk dat het volgens Opel niet mogelijk is achteraf zoiets in te bouwen.
Alles wat er nu al aan label sligt is meegenomen. Is extra. Zo moet je het zien.

Geplaatst: 27 mar 2007 19:57
door Roy 2.0 16v
als ze nou eens andersom denken, en wel de meest complete draadbomen in elke auto gooien, en stel 10,- per auto meer moeten neerleggen als kostprijs.

nou ik heb er wel meer dan 10,- voor over als ik een auto koop met het idee '' de opties die ik nu niet heb (of nu geen geld voor over heb) kan ik later altijd nog laten inbouwen''

dan heeft meneer opel zn draadboomgeld weer terug, en kan in de toekomst nog veel meer omzet verwachten als er 50 000 autos binnen 10 jaar ofzo terugkomen voor electrische ramen, spiegels, airco, cruisecontro, cv, stoelverwarming bladiebla

maar zo gaat het niet jammergenoeg. ( ik ga een brief posten in de opel-ideeenbus :lol: )

Geplaatst: 27 mar 2007 20:03
door Laagvlieger
Zo denken wij.
De gemiddelde boer niet. Die hoeft al die opties niet.
En zo wordt het steeds meer door de terreur van de joekie joekie koreaanse budget auto's.
mensen kijken steeds meer naar prijs ipv kwaliteit.
Koreense kreukelbakkies met verouderde technieken en mindere materialen en TOTAAL gebrek aan innovativiteit.
Verbieden die rommel.

Geplaatst: 27 mar 2007 21:31
door Bart(astra)
Koper is steeds duurder aan het worden ! :wink:

Geplaatst: 28 mar 2007 05:36
door DutchDevil
Ok das duidelijk verhaal.

Maaaarrrrr..
Krijg je dan niet het probleem dat, zodra je die draden hebt doorgetrokken en aangesloten op de regeleenheid, je de schakelaar niet kunt programmeren omdat er nog wat 'andere draadjes' missen die ervoor zorgen dat de boel met elkaar kan corresponderen....? :lol:

Aangezien Opel er ook vanuit gaat dat het niet mogelijk is.
Misschien beetje ver gedacht, maja ik sluit niks meer uit :?

Geplaatst: 28 mar 2007 19:35
door Laagvlieger
Het BLIJFT!!! altijd een soort van gok of het gaat werken.