Pagina 1 van 2

Koelvloeistof rommel?

Geplaatst: 15 mar 2007 19:11
door OllieGsi
Gebeurt me toch iets:

Ik lekker rijden, opeens dikke rook onder de kap vandaan... meteen stil gezet en gekeken of ik iets zag.. Zag ik achter het inlaatspruitstuk water weglopen...

Ik heb hem eraf gedraait en kom tot een mooie ontdekking....

-inlaatspruitstukpakking kapot(hele hap uit?)
-2 buisjes uitstekende achter de kap, finaal doorgerot, na tikje knapte het.
-Slang is voorzien van meerdere mooie gaten(kachelslang ofzo?)
- een soort van plastic buis/achtige slang ook lek(vlak achter de kop)...

Heb hem naar een opel monteur laten slepen en die had zoiets nog nooit gezien, hij dacht dat er rotzooi in de koelvloeistof had gezeten wat was gaan "vreten" in het alu... Hij had het wel vaker soortgelijk bij renault's gezien....

Hoe kan dit, ik rijd verdomme toch geen renault :?: :!:

Echt te raar, jij ooit zoiets mee gemaakt Laag?

Onderdelen besteld en maar eens kijken of het zelf erop te beunen valt, tips iemand? :roll:

Geplaatst: 15 mar 2007 19:21
door Mad Driver
:shock: wow man das minder zeg

in ieder geval veel succes met het herstel

Geplaatst: 15 mar 2007 19:44
door GSi Twente
Foto's...!

Maar duidt op lang doorgereden met te oude koelvloeistof.
Termijn bijhouden is een must.

Geplaatst: 15 mar 2007 19:48
door Mad Driver
Om de hoeveel tijd moeje vloeistof vervangen igg??

Geplaatst: 15 mar 2007 21:04
door Laagvlieger
officieel om de 2 jaar dacht ik. Bart help es. of was het 4 jaar?

Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?

Geplaatst: 15 mar 2007 21:34
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:officieel om de 2 jaar dacht ik. Bart help es. of was het 4 jaar?

Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?
Ik geloof niet om de twee jaar. Was veel langer volgens mij. Eerder iets van 8 ofzo. Maar wordt eigenlijk nergens ooit gedaan.

Meestal is in die tijd wel een keer de waterpomp of thermostaat om de hoek gekomen, waardoor er al een (groot) deel vernieuwd is.

Maar is zeker een aanrader om het eens een keer te vervangen !!

Geplaatst: 15 mar 2007 21:35
door OllieGsi
C20xe....


Was zogenaam vervangen door Opel Dealer, altans staat op de rekening....

Vervangen me reet, was stinke bruin..!

Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...:P(no offence tegen monteurs ed :oops: )!

Geplaatst: 15 mar 2007 21:36
door Bart(astra)
OllieGsi schreef:C20xe....


Was zogenaam vervangen door Opel Dealer, altans staat op de rekening....

Vervangen me reet, was stinke bruin..!

Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...:P(no offence tegen monteurs ed :oops: )!
Hoeveel is er dan vervangen ? paar liter ? Zit namelijk iets van 6,8 liter in !

En die bruine smurrie kan ook een andere oorzaak hebben... :wink:

f

Geplaatst: 15 mar 2007 22:12
door Delax80
koelvloeistof laat je via de radiateur eruit lopen?? ga het binnenkort ook x doen :) en remvloeistof moet denk ik ook af en toe??

Geplaatst: 15 mar 2007 23:15
door Roy 2.0 16v
hier nog 1, moet cker nog dit jaar eens koel en remvloeistof ( het is remolie :x ) vervangen

kunnen wel n meeting ervoor houden :wink:

Geplaatst: 16 mar 2007 20:22
door Laagvlieger
OllieGsi schreef: Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...:P(no offence tegen monteurs ed :oops: )!
Aha! jammer dat de dealer zo'n mooie TECH heeft en Motronic kennis :lol:
Zoek een goede dealer. :wink:

Geplaatst: 16 mar 2007 21:56
door GSi Twente
Roy 2.0 16v schreef:hier nog 1, moet cker nog dit jaar eens koel en remvloeistof ( het is remolie :x ) vervangen

kunnen wel n meeting ervoor houden :wink:
Remvloeistof om de 2 jaar.
Koelvloeistof zou gewoon een termijn moeten hebben, al die dopes die erin zitten, verliezen in de loop der jaren hun eigenschap.
Dan krijg je aangevrete koelkanalen.

Als de koelvloeistof bruin is, dan zou ik het zeker eens laten vervangen!

Geplaatst: 17 mar 2007 01:06
door pluggie
Ja maar goed, dat verklaart volgens mij echt voor geen meter zijn echte totale verrotheid.

Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.

Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.

Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.

Geplaatst: 17 mar 2007 09:57
door Laagvlieger
Kheb f fgekeken, voor onze auto's is daar id dgeen termijn voor.

Maar ik zie het ook vaak hoor, bij slecht onderhouden auto's.
Compleet weggevreten cilinderkoppen en zelfs keer onderblok gezien die al begon weg te vreten.

Hoe komt het?
Zal wel combinatie zijn met veroudering van de vloeistof en de grote snelheid waarmee door het systeem spoelt.
Soort van cavitatie zeg maar.
Waterpomp heeft een capaciteit van 150 L/min.
Spoelt dus aardig door de vernauwingen (venturiwerking) van motorbnlok naar de aanbouwdelen (spruitstuk/cilinderkop bla bla).
Denk dat het in die combinatie zit. maar zo extreem als hier voorgesteld dat heb ik nog nooit gehoord.

f

Geplaatst: 17 mar 2007 12:20
door Delax80
en welke kleur koelvloeistof ist beste? of maakt dat niks uit. je ziet vaak blauw en groen. ook x rood gezien dacht ik.

en wat voor soort remvloeistof?? of als je zegt bij Lasaulec remvloeistof (remolie :roll: :lol: ) weten ze het wel??

Geplaatst: 17 mar 2007 19:52
door Bart(astra)
Remvloeistof moet DOT4 zijn !

Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)

Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.

Geplaatst: 17 mar 2007 20:40
door OllieGsi
pluggie schreef:Ja maar goed, dat verklaart volgens mij echt voor geen meter zijn echte totale verrotheid.

Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.

Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.

Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.

Ik vind totale verrotheid beetje overdreven, kop beetje proberen te bekijken maar zag er ok uit...

Ook is niet mijn totale inlaatspruitstuk niet aangevreten, ik zeg dat de pakking ervan kapot is, verder is er niks mis mee?

Er zijn 2 buisjes rot(volgens mij geen alu!) en een lekje in een slang....

Die plastike erachter vond ik wel heel vreemd, hoe kan zoiets kapot zijn...

koelvloeistof was geen drap, het was gewoon heel erg dun, meer bruin van roest vermengd ofzo...

Maargoed, opel dealer had paar onderdelen niet op voorraad en dinsdag pas...

Komt wel goed, hoop ik:)

Geplaatst: 17 mar 2007 22:48
door Roy 2.0 16v
of het was bruin omdat iemand een keer heeft bijgevuld met rode vloeistof

maakt ook niet uit, als het maar weer gemaakt wordt en niet teveel kost

Geplaatst: 18 mar 2007 00:23
door Rallyastra
Koelvloeistof kan wel gewoon vervangen zijn, als je de auto weer start is je nieuwe koelvloeistof zo weer ranzig door alle drek wat nog in je complete systeem zit.

Geplaatst: 18 mar 2007 11:32
door AstraGSI
vervangen heeft dan idd weinig zin. Vaak is he toch een probleem dat de concentratie antivries te laag is. en met een tehoge concentratie water krijg je roest water. Wat je kan proberen is het koelsysteem te spoelen met bv Forte. daarna een paar keer het systeem leeghalen vullen met water, warmdraaien en weer vullen met goede antivries en desnoods een flesje forté erbij voor onderhoud van het koelsysteem.

Geplaatst: 18 mar 2007 17:11
door GSi Twente
Bart(astra) schreef:Remvloeistof moet DOT4 zijn !

Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)

Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.
Idd, G11 en G12 (de benaming) nooit met elkaar gaan mengen, kan ook een vreetproces in gang zetten.

Blauw/groen is voor de Astra motoren goed.

Geplaatst: 18 mar 2007 17:40
door Laagvlieger
Ik had er altijd rood in, nu met de V6 ook. Mag ook. Zolang je maar niet mengt.
En op moderne motoren mag in geen geval die groene/blauwe gebruiken.

Geplaatst: 18 mar 2007 20:25
door Roy 2.0 16v
vanaf welk punt kan je het beste je koelvloeistof aftappen om te vervangen?

en als ie bijna leeg is, of als je em doorpoel met normaal water, mag je dan de auto even starten om de laatste vloeistof uit de leidingen te rossen of is dat not done..

Geplaatst: 18 mar 2007 21:02
door Delax80
Roy 2.0 16v schreef:vanaf welk punt kan je het beste je koelvloeistof aftappen om te vervangen?

en als ie bijna leeg is, of als je em doorpoel met normaal water, mag je dan de auto even starten om de laatste vloeistof uit de leidingen te rossen of is dat not done..

Geplaatst: 18 mar 2007 21:40
door Laagvlieger
Laagste punt, meestal onderkant radiateur.
Daarna met een doek en luchtspuit bovenin reservoir het sytseem leegspuiten.