Pagina 1 van 2
Crap, linker aandrijfas losgelopen...
Geplaatst: 12 mar 2007 18:35
door RedBill
Zow, schrik me zojuist de pleuris, nam even een stevige bocht, piepen ineens!!! Ik de auto aan de kant, naafkap eraf, en wat zie ik? Wielmoer een eind losgedraaid, borging nergens te vinden...
Nou, eerst maar even beunen, voor het donker is...
Geplaatst: 12 mar 2007 18:48
door Laagvlieger
Die grote moer van de as????
Mag je je lager ook wel even goed checken!!!!
Geplaatst: 12 mar 2007 18:49
door RedBill
Op speling? Of op breuk?
Geplaatst: 12 mar 2007 18:51
door Laagvlieger
allebei. Die moer kan niet zomaar loslopen.
Kan wel iets met lager mis zijn.
Speling, bijgeluiden.....
Geplaatst: 12 mar 2007 18:51
door RedBill
Moer kan wel losgelopen zijn als de borging niet weer (goed) is aangebracht na de motorswap...
Geplaatst: 12 mar 2007 18:54
door Laagvlieger
dat kan, maar dan nog:
Moer zit fokking vast, zal niet ZOMAAR loslopen.
Lager gewoon checken.
Is ok, dan weer vastzetten en borgen.
Geplaatst: 12 mar 2007 19:20
door RedBill
Laagvlieger schreef:dat kan, maar dan nog:
Moer zit fokking vast, zal niet ZOMAAR loslopen.
Maar heb er na de ombouw al weer 4.500 km mee gereden hè? Als de borging er inderdaad niet op zat vind ik dat ie het nog lang heeft volgehouden.
Laagvlieger schreef:Lager gewoon checken.
Is ok, dan weer vastzetten en borgen.
Dat heb ik nu ook inderdaad gedaan. Voelde totaal geen speling als ik em aan de onder- en bovenkant beet pakte en probeerde heen en weer te bewegen. Komende tijd in de gaten houden in ieder geval.
Geplaatst: 12 mar 2007 20:16
door Laagvlieger
Waardoor zou die moer moeten losdraaien dan???
Als het lager goed is heb je alleen een trekbelasting op die moer.
As op naaf, met daartussen het lager.
Komt totaal geen koppel op.
Geplaatst: 12 mar 2007 20:31
door RedBill
Laagvlieger schreef:Waardoor zou die moer moeten losdraaien dan???
Als het lager goed is heb je alleen een trekbelasting op die moer.
As op naaf, met daartussen het lager.
Komt totaal geen koppel op.
trillingen... Moeren die niet geborgd zijn hebben in alle gevallen de neiging om los te lopen, gewon door trillingen. De goede kant op zullen ze niet draaien omdat daar geen ruimte zit...
De bout van mijn voorpijp ophanging aan het blok is losgetrild...
Geplaatst: 12 mar 2007 20:31
door Laagvlieger
ja maar die zit niet zo giga vast als die naafmoer
Geplaatst: 12 mar 2007 20:43
door RedBill
Laagvlieger schreef:ja maar die zit niet zo giga vast als die naafmoer
Met wat voor moment moet die moer aangedraaid worden, anders mag ik namelijk morgen eerst nog wel even langs de dealer rijden...
Geplaatst: 12 mar 2007 21:05
door Laagvlieger
25 nm en 90 graden verdraaiing. en das BEHOORLIJK vast!!!!
Dat is dubbel zo vast als wiebouten volgens mij.
Geplaatst: 12 mar 2007 23:54
door Rallyastra
Ja draaid echt niet zo los, maar als die niet op 25nm en 90 graden vastgezet is is het goed mogelijk.
Geplaatst: 13 mar 2007 09:25
door Kakashi
25nm???
Das weinig.
Geplaatst: 13 mar 2007 16:19
door vd_wel
die 90 graden doet t m
Geplaatst: 13 mar 2007 18:14
door Laagvlieger
lezen.....
Geplaatst: 13 mar 2007 22:09
door Kakashi
90 graden verdraaiing?
Leg is uit.
Geplaatst: 13 mar 2007 22:16
door Laagvlieger
Om precies te zijn:
100 Nm vast, daarmee trek je de as helemaal het lage rin en druk je het lager samen.
Dan moer weer los.
Dan 25 Nm vast (basisafstelling)
dan draai je de moer nog een kwartslag verder en dan borg je hem.
kwartslag lijtk weinig, maar das GOED vast.
Wringstaaf van 1 meter moet je best aan trekken nog.
Geplaatst: 13 mar 2007 22:17
door Kakashi
Laagvlieger schreef:Om precies te zijn:
100 Nm vast, daarmee trek je de as helemaal het lage rin en druk je het lager samen.
Dan moer weer los.
Dan 25 Nm vast (basisafstelling)
dan draai je de moer nog een kwartslag verder en dan borg je hem.
kwartslag lijtk weinig, maar das GOED vast.
Wringstaaf van 1 meter moet je best aan trekken nog.
Oww zo 90 graden.
Ik snap em. En kwart slag dus
Geplaatst: 13 mar 2007 22:18
door Laagvlieger
Yup!
Kennen ze dat niet bij vliegtuigen of zijn daar nauwkeurigere manieren voor?
Geplaatst: 13 mar 2007 22:20
door Kakashi
Gewoon torqen met een momentsleuten.
En dan verder vast draaien tot je bij het borg gaatje zit. En dan een mooi split pennetje er doorheen jassen.
Geplaatst: 13 mar 2007 22:22
door Laagvlieger
Gevolgen zijn bij vliegtuigjes wel wat groter als er wat losloopt
Geplaatst: 13 mar 2007 22:24
door Kakashi
Laagvlieger schreef:Gevolgen zijn bij vliegtuigjes wel wat groter als er wat losloopt
Behoorlijk groter jah.
Geplaatst: 13 mar 2007 22:30
door Laagvlieger
Vind ik wel interesant zo de technieken die her en der gebruitk worden, buiten de autotechniek om.
Post eens repo's ofzo, of rare dingen die je meemaakt met vliegtuigen. of zijn dat bedrijfsgeheimen?
Geplaatst: 13 mar 2007 22:46
door GSi Twente
Idd, reviseer eens zo'n vliegtuigmotor, camera is er nu, dus REPO!!!