Pagina 1 van 1

Temp loopt niet op...

Geplaatst: 19 feb 2007 19:59
door Trijzeltje
Het valt mij op dat mijn tempo meter niet omhoog komt (gaat maar 2 mm ophoog en blijft dus in het blauwe vlak, kwam er gister achter dat mijn kvs tankje leeg was (kompleet leeg) nu heb ik geen idee hoelang deze al leeg is maar dat is waarschijnlijk al erg lang.

Heb vandaag 150km gereden en de temp loopt helemaal niet op, kachel wordt wel loei heet en de motor zelf (klepdeksel) wordt ook lekker warm.


Wat kan dit zijn ? Waar moet ik het zoeken ??

ASTRA GSI C1.8XE E2, Juni 1995

Geplaatst: 19 feb 2007 20:19
door 2.nullutje
koelvloeistofsensor kapot of metertje in cockpit kapot of ergens slechte contacten. Even je koelvloeistofsensor loshalen en in een warm badje water leggen, draadjes erop naar een multimeter en kijken of de spanning veranderd, zoniet > sensor kapot.

Geplaatst: 19 feb 2007 21:14
door Sounddragon
Wordt de kachel ook niet warm ????

Geplaatst: 19 feb 2007 21:21
door Trijzeltje
De kachel wordt erg heet. die doet het prima.

Alle water slangen worden ook heet.

Geplaatst: 19 feb 2007 22:22
door Sounddragon
Dan is het in ieder geval niet je thermostaat :wink:

Re: Temp loopt niet op...

Geplaatst: 20 feb 2007 18:19
door eddie gsi
Trijzeltje schreef:Het valt mij op dat mijn tempo meter niet omhoog komt (gaat maar 2 mm ophoog en blijft dus in het blauwe vlak, kwam er gister achter dat mijn kvs tankje leeg was (kompleet leeg) nu heb ik geen idee hoelang deze al leeg is maar dat is waarschijnlijk al erg lang.

Heb vandaag 150km gereden en de temp loopt helemaal niet op, kachel wordt wel loei heet en de motor zelf (klepdeksel) wordt ook lekker warm.


Wat kan dit zijn ? Waar moet ik het zoeken ??

ASTRA GSI C1.8XE E2, Juni 1995
hangt er geen vocht/ water aan je motorblok en dan vooral even aan de passasierskant even goed kijken, kan zijn dat je waterpomp lekt.

heb je geen last van beslaande ramen en dat ze vettig zijn??
want dan kan het je kachel radiateur zijn.

controleer ook even het kleine slangetje op je koelvloeistoftank ---> je radiateur die slang en die aansluiting op je tank willen ook weleens kapot gaan, je tankje kan je het makkelijkst controleren door met een goed warme motor even op de aan sluiting te drukken net alsof je de aansluiting naar beneden probeert om te schanieren. als die daar lek is zal er water uit spuiten
Trijzeltje schreef: De kachel wordt erg heet. die doet het prima.

Alle water slangen worden ook heet.
dat betekent dat je nog redelijk wat water in het systeem hebt en dat je waterpomp ook niet kapot is.

Geplaatst: 21 feb 2007 19:38
door Trijzeltje
Vandaag weer even gekeken en het tankje was weer leeg :twisted:
Alle slangen plus leidingen nagelopen en nergens lekkage gevonden. Ook worden alle slangen nogsteeds goed (en snel) warm.

Ik heb wel het idee dat mijn achterruit vettig wordt tijdens het rijden.
Hij wordt "mistig" zegmaar. Betekend dit dat de koppaking eruit ligt ?

De auto rijd en loopt verder prima, net alsof er niets mis is.

Geplaatst: 21 feb 2007 21:35
door Roy 2.0 16v
ik kan de link niet leggen tussen een vettige mistige achterruit en een lekke koppakking

achterruit komt waarschijnlijk gewoon door vocht vanuit de auto of condens, het is nu ook nat buiten, mijnes is ook weleens wit, even achterruitverwarming aan en klaar

koppakking zou wel kunnen vanwege je koelvloeistofverlies, zou er eens goed naar gaan/laten kijken

Geplaatst: 21 feb 2007 22:03
door Laagvlieger
Nouw, vettig aan buitenkant???

Spoiler creeert een vacuum achter de auto he, dus zuigt de uitlaatgassen tegen de achterzijde aan. Als daar koelwater bijzit kan dat best. Maar das natuurlijk niet DE manier om het vast te stellen.

Geplaatst: 21 feb 2007 22:15
door Trijzeltje
Ik bedoel idd aan de buitenkant en als ik rij zie ik de vochtige lucht sirculeren (ronddraaien) langs de achterruit.

Maargoed ik zal zaterdag de auto even op de brug zetten en er even goed naar kijken.

Geplaatst: 21 feb 2007 22:22
door Laagvlieger
Heb jij niet heel veel druk in je koelsysteem dan?
Motor starten. 5 min rijden.
Dop koelreservoirvoorzichtig losdraaien.
is het dan Pffff of doet ie PPPPSSSSSSSSSSSSSSSSSSJJJJJJJJJJJJJJJJ ?

Gniffel.
leuk uitleggen zo.

Geplaatst: 21 feb 2007 22:23
door Roy 2.0 16v
nee idd niet de beste manier om het vast te stellen :lol:

als het al zo vacuum trekt, er zit meer vocht in de buitenlucht dan het koelvloeistofverlies van 1 ritje.. maar:

er zal wel een slang lekken, poreuze ouwe slangen en strakke slangeklemmen gaan niet goed samen, of je kop is stuk, of je radiator lekt, waterpomp lek. kan van alles zijn.
je temp. meter vangt hierdoor blijkbaar ook weinig vloeistof, of is gewoon stuk dat ie maar 2mm omhoog gaat

een keer even goed onder de auto en motorkap kijken, bij alle slangaansluitingen en rondom je kop, of je ergens vloeistof of wittige oxidatie ziet.
en even langs je garage voordat het ergere kosten veroorzaakt. systeem even onder druk en hun laten snuffelen

Geplaatst: 22 feb 2007 18:59
door Trijzeltje
Vandaag even de bougies er uit gehaald en deze zien er keurig uit.
Volgens de monteur zou het niet de koppaking zijn.

Olie is ook nog kraakhelder (is pas vervangen)

Heb alle slangen even bekeken en zie nergens lekkage.
Zal hem wel even laten afpresen zaterdag.