Pagina 1 van 1

Stationair -> gekraak uit versnellingsbak

Geplaatst: 19 feb 2007 19:20
door D_V_R_O_S
Me broer heeft een Volkswagen Polo en er komt nu een hard gierend geluid uit als die stationair draait. zodra die ze koppeling intrapt dan loopt hij gewoon normaal.

als hij probeert weg te rijden dan grijpt hij veel later aan. dus hij staat stil en ineens geeft die een schok en rijdt die. (normaal trek je gewoon langzaam en gelijderlijk op)

wat zou dit kunnen zijn?

hij heeft trouwens veel versnellingsbakolie verloren.
zowiezo heeft het te maken met te weinig olie, maar wat zou er kapot kunnen zijn?

Geplaatst: 19 feb 2007 19:30
door GSi Twente
Polo van welk bouwjaar.
VW staat er om bekend dat versnellingsbakken een drama zijn.
Polo 6N en 6N2, Golf 3 en Golf 4 eerste series.

Geplaatst: 19 feb 2007 19:31
door D_V_R_O_S
VW 1.6 6N AEE uit 1998

Geplaatst: 19 feb 2007 19:32
door GSi Twente
Als je olie verliest, zou ik dat eerst maar eens (laten) oplossen.

Geplaatst: 19 feb 2007 19:34
door D_V_R_O_S
GSi Twente schreef:Als je olie verliest, zou ik dat eerst maar eens (laten) oplossen.
ja dat begrijp ik maarja als je nu olie bijvult dan zal die nog steeds niet goed zijn.
maar ik denk misschien weet iemand hier wat er dan kapot is als die dat soort kuren heeft.

Geplaatst: 19 feb 2007 19:55
door GSi Twente
Ik heb er zelf geen ervaring mee.
Als er geen olie op heeft gezeten, hou eens rekening met schakelbanen, synchromeshringen, lagers, enz.

Geplaatst: 19 feb 2007 20:47
door ricardo^gsi
misschien komt het wel niet echt uit je versnellingbak

omdat hij ook zo laat en raar aan grijpt
zou ik eerder aan een druklager denken die helemaal gaar is dat hoor je
of hij staat vast ofzo

en dat die dan ook vreemd aan grijp zou kunne dat hij helemaal is ingelopen op je diavragma veer van je druk groep

maarja beetje lastig te zeggen allemaal zo

maar dat zou ik eerst even bekijken dat je nie gelijk een andere bak gaat hale

Geplaatst: 19 feb 2007 21:17
door D_V_R_O_S
ricardo^gsi schreef:misschien komt het wel niet echt uit je versnellingbak

omdat hij ook zo laat en raar aan grijpt
zou ik eerder aan een druklager denken die helemaal gaar is dat hoor je
of hij staat vast ofzo

en dat die dan ook vreemd aan grijp zou kunne dat hij helemaal is ingelopen op je diavragma veer van je druk groep

maarja beetje lastig te zeggen allemaal zo

maar dat zou ik eerst even bekijken dat je nie gelijk een andere bak gaat hale
drukgroep is nog (redelijk) goed want schakelen doet die wel gewoon.
alleen in zijn achteruit knarsde die weleens (dit is ook bij versleten koppeling bij opel)

Geplaatst: 19 feb 2007 21:37
door pluggie
Het grote manco wat Erwin al zegt bij de 6N is dat ze ijzeren bouten gebruiken in de bak die breken af, eerste series Golf SDI's en TDI's idem, iig das de achilles hiel.

Slaat bak aan gort. Ze vervangen ze met stalen.

Dus duimen maar, anders is bak aan gort.

Geplaatst: 19 feb 2007 21:46
door D_V_R_O_S
pluggie schreef:Het grote manco wat Erwin al zegt bij de 6N is dat ze ijzeren bouten gebruiken in de bak die breken af, eerste series Golf SDI's en TDI's idem, iig das de achilles hiel.

Slaat bak aan gort. Ze vervangen ze met stalen.

Dus duimen maar, anders is bak aan gort.
klinkt kut.. hij heb pas heel ze motorblok laten reviseren toen heel ze blok vast was gedraait.
vorige eigenaar had oliesensor doorgelust dus gaf ook geen melding over olie tekort :roll:

Geplaatst: 19 feb 2007 22:02
door Melbo
DaVaRiOuS schreef:klinkt kut.. hij heb pas heel ze motorblok laten reviseren toen heel ze blok vast was gedraait.
vorige eigenaar had oliesensor doorgelust dus gaf ook geen melding over olie tekort :roll:
Als die melding komt ben je eigenlijk al te laat! ALTIJD regelmatig je olie peilen met dat stokje wat ervoor bedoeld is...

Geplaatst: 19 feb 2007 22:07
door D_V_R_O_S
Melbo schreef:
DaVaRiOuS schreef:klinkt kut.. hij heb pas heel ze motorblok laten reviseren toen heel ze blok vast was gedraait.
vorige eigenaar had oliesensor doorgelust dus gaf ook geen melding over olie tekort :roll:
Als die melding komt ben je eigenlijk al te laat! ALTIJD regelmatig je olie peilen met dat stokje wat ervoor bedoeld is...
ja dat moet je tegen me broer zegge nie tegen mij :lol:
tis niet mijn auto dus ik ga hem niet peilen :wink:

Geplaatst: 19 feb 2007 22:28
door pluggie
En das helemaal niet waar, min-max is 1 liter, en der zit 5 liter in, kweet niet waar pcies oliepeil melding zit bij Polo, maar lijkt me, dat niet meteen slopen is. Dan doorrijden wel uiteraard.

even ontopic, wat Erwin en ik zeggen. Bak is bekend probleem. Duimen maar.

Geplaatst: 19 feb 2007 22:30
door D_V_R_O_S
pluggie schreef:En das helemaal niet waar, min-max is 1 liter, en der zit 5 liter in, kweet niet waar pcies oliepeil melding zit bij Polo, maar lijkt me, dat niet meteen slopen is. Dan doorrijden wel uiteraard.

even ontopic, wat Erwin en ik zeggen. Bak is bekend probleem. Duimen maar.
oke tnx iig voor de reacties... ik zal het doorgeven :wink:

Geplaatst: 19 feb 2007 22:32
door Mad Driver
alleen in zijn achteruit knarsde die weleens (dit is ook bij versleten koppeling bij opel)
:? Dit heb ik zelf soms ook met mijn GSI betekent dit dat mijn koppeling op is??
Want verder rijdie prima :idea:

Geplaatst: 19 feb 2007 22:33
door D_V_R_O_S
pluggie schreef:Het grote manco wat Erwin al zegt bij de 6N is dat ze ijzeren bouten gebruiken in de bak die breken af, eerste series Golf SDI's en TDI's idem, iig das de achilles hiel.

Slaat bak aan gort. Ze vervangen ze met stalen.

Dus duimen maar, anders is bak aan gort.
wat bevestigen die bouten?
en als die zijn afgebroken vergalt het zeker alles van binnen?

en waarom vervangen voor stalen als de bak aan gort is?

Geplaatst: 19 feb 2007 22:36
door pluggie
Je leest verkeerd (en goed), de ijzeren bouten breken en die slaan door de bak.
Exact mega technisch moet je even op VW forum zijn, kheb het bv ook wel eens aan Marcel gemaild, tis zeer bekend punt. Kan link niet exact vinden. Zegt niet dat je broer het heeft, maar dat is het bekende zwakke punt van de vroeger Golf IV, de Polo 6N, etc.

Geplaatst: 19 feb 2007 22:39
door D_V_R_O_S
pluggie schreef:Je leest verkeerd (en goed), de ijzeren bouten breken en die slaan door de bak.
Exact mega technisch moet je even op VW forum zijn, kheb het bv ook wel eens aan Marcel gemaild, tis zeer bekend punt. Kan link niet exact vinden. Zegt niet dat je broer het heeft, maar dat is het bekende zwakke punt van de vroeger Golf IV, de Polo 6N, etc.
oke nouja de bak moet toch zowiezo open(eraf), je ken het niet van de buitenkant zien :wink:
dus we zullen zien!

Geplaatst: 20 feb 2007 09:49
door JW
Ik denk zelf dat het de drukgroep van je koppeling is... heb hetzelfde gehad namelijk... complete koppeling was toen kapot gelopen

Geplaatst: 20 feb 2007 10:54
door D_V_R_O_S
JW schreef:Ik denk zelf dat het de drukgroep van je koppeling is... heb hetzelfde gehad namelijk... complete koppeling was toen kapot gelopen
zoals ik al zei.. drukgroep werkt nog goed anders zou die niet kunnen schakelen :wink: