Pagina 1 van 1
Uitlezen via paperclipmethode
Geplaatst: 13 feb 2007 10:34
door Baas J.
Mensen...
ik weet niet wat ik verkeerd doe maar bij mij gebeurd er helemaal niks...
Ik verbind de 2de linksboven met de 1e rechtsboven.
Contact aan, het enige wat r gebeurd is dat mn check lampje aangaat... maar voor de rest gebeurd er helemaal 0.0.
Heeft de computer geen foutmeldingen of doe ik wellicht iets verkeerd?
Wat wil ik uitvinden? Of mijn lambdasonde nu wel reageert en het goede voltage geeft. (SIMTEC systeem).
Geplaatst: 13 feb 2007 10:38
door Matt
Deze 2
Geplaatst: 13 feb 2007 10:54
door D_V_R_O_S
motor moet ook draaien heh
en sommige foutcodes komen pas echt naar voren als je aan het rijden bent. net zoals bijv een storing in je ETC
Geplaatst: 13 feb 2007 10:56
door Matt
Motor hoeft niet te draaien. Als de motor niet draait krijg je code 31 erbij. Geen toerental is dat en dat klopt aangezien de motor niet draait.
ETC kan je apart uitlezen via 2 andere pinnen, net zoals je ABS
Geplaatst: 13 feb 2007 11:05
door D_V_R_O_S
Matt schreef:Motor hoeft niet te draaien. Als de motor niet draait krijg je code 31 erbij. Geen toerental is dat en dat klopt aangezien de motor niet draait.
ETC kan je apart uitlezen via 2 andere pinnen, net zoals je ABS
ik zeg toch ook niet dat etc op dezelfe pin zit
waarom zet de dealer dan altijd de motor aan met uitlezen; voor de lol om zichzelf te vergassen?
Geplaatst: 13 feb 2007 12:03
door Matt
Nee, dat weet ik. Ik dacht zeg het maar effe voordat iemand z'n TC of ABS niet werkt en er geen foutcodes van vind
Als mensen niet bekend zijn met deze methode kan het nog wel is gebeuren.
Heb het namelijk ook gehad toen ik voor de 1ste keer ging uitlezen. Vond het raar dat het MM lampje niet ging knipperen, later bleek dat ik m'n ABS aan het uitlezen was.
Geen idee waarom de dealer de motor laat draaien. Misschien dat bv code 31 alleen met draaiende motor te constateren is. Als de motor uitstaat klopt het inderdaad maar als je geen toerental heb met draaiende motor zal daar toch iets mis mee zijn.
Een Marcel kan hier wel duidelijkheid in brengen!
Geplaatst: 13 feb 2007 14:22
door Roy 2.0 16v
het wordt eens tijd dat alle uitleesmogelijkheden en de juiste 2 pinnen en foutcodes eens in het technisch archief komen
wat ik bij elkaar heb gesprokkeld:
Bij deze uitleg kun je eventueel zelf foutcodes uitlezen van de volgende Astra GSi motortypes C20XE en de C20NE. Om de codes te kunnen uitleggen heb je enkel een paperclip nodig.
1. In je zekeringenkastje zit een grijze 10-pins connector..zoek deze op.
2. Zet het contact aan en start de motor.
3. Verbind de 2 aangeven stippen met elkaar d.m.v. een paperclip. (zie foto)
4. Nu kan je de foutcodes uitlezen d.m.v. het knipperen van het motorstoringslampje.
Een foutcode zoals 28 zou worden doorgegeven als 2 x snel knipperen gevolgd door een pauze en dan
8 x gevolgd weer door een pauze.
Wanneer je begint zal hij eerst code 12 aangeven en ook na het uitlezen geeft hij dit weer aan.
In het volgende overzicht kan je jou storingscode herkennen, toch is het beter om gelijk naar een Opel
dealer te gaan die kan je gelijk ook een oplossing voor de storing geven.
Uitlezen bij een dealer kost meestal vanaf een 10,- euro (verschilt per dealer)
CODE MEANING Links To Test Procedures CODE MEANING Links To Test Procedures
12 Fault download started 52 Check engine light - voltage high
13 Oxygen sensor open circuit 53 fuel pump relay - volt low
14 Coolant Sensor- voltage low 54 Fuel pump relay - volt high
15 Coolant Senor - voltage high 55 ECU faulty
16 Knock Signal circuit 56 Idle air control - voltage low
17 Knock Signal circuit 2 57 Idle air control - voltage high
18 knock control module (ECU) 61/62 Fuel vent valve volts low / high
19 Incorrect RPM signal 71 Air intake temperature - volt. high
21 Throttle position sensor - voltage high 73 Air mass flow sensor - voltage low
22 Throttle position sensor - voltage low 74 Air mass flow sensor - voltage high
25 - 29 injector 1-5 - voltage high (injector short) Injector Short -Batt. voltage being applied 75 Torque Control - Voltage high
31 No RPM signal Engine not running 79 Full load (limiter), volt. low
32 Fuel pump relay - volts high 81 - 86 Injector 1-6, voltage low Injector lead shorted to ground or open
38 Oxygen circuit - Volt. low (weak) 87 A/C cut-off relay - voltage low
39 Oxygen circuit - Volt. high (rich) 88 A/C cut-off relay - voltage high
48 Battery Volt. Low 93 MAP sensor volt. low
49 Battery Volt. High 97 Ignition / Injector cutoff volt. high
12 is inderdaad startcode. Deze krijg je 3 keer.
wat ik op me comp heb staan:
12 - Fault download started
13 - Oxygen sensor open circuit
14 - Coolant Sensor- voltage low
15 - Coolant Senor - voltage high
16 - Knock Signal circuit
17 - Knock Signal circuit 2
18 - Knock control module (ECU)
19 - Incorrect RPM signal
21 - Throttle position sensor - voltage high
22 - Throttle position sensor - voltage low
25/29 - Injector 1-5 - voltage high (injector short)
31 - No RPM signal - Engine not running
32 - Fuel pump relay - volts high
38 - Oxygen circuit - Volt. low (weak)
39 - Oxygen circuit - Volt. high (rich)
48 - Battery Volt. Low
49 - Battery Volt. High
52 - Check engine light - voltage high
53 - Fuel pump relay - volt low
54 - Fuel pump relay - volt high
55 - ECU faulty
56 - Idle air control - voltage low
57 - Idle air control - voltage high
61/62 - Fuel vent valve volts low / high
71 - Air intake temperature - volt. high
73 - Air mass flow sensor - voltage low
74 - Air mass flow sensor - voltage high
75 - Torque Control - Voltage high
79 - Full load (limiter), volt. low
81/86 - Injector 1-6, voltage low
87 - A/C cut-off relay - voltage low
88 - A/C cut-off relay - voltage high
93 - MAP sensor volt. low
97 - Ignition / Injector cutoff volt. High
ABS uitlezen
bovenste 2 pinnetjes doorverbinden van de diagnose stekker.. Dan gaat je ABS lampje knipperen. eerst 3 keer code 12 en dan de foutcodes...
Foutcodes
12 Test begin
16 Magneetklep linksvoor
17 Magneetklep rechtsvoor
18 Magneetklep achter
19 ABS-relais
25 Wielsensor
35 Hydroliek pomp
37 Rempedaal schakelaar
39 Wielsensor linksvoor (sensor defect)
41 Wielsensor linksvoor (weerstand of verbroken contact)
42 Wielsensor rechtsvoor (sensor defect)
43 Wielsensor rechtsvoor (weerstand of verbroken contact)
44 Wielsensor linksachter (sensor defect)
45 Wielsensor linksachter (weerstand of verbroken contact)
46 Wielsensor rechtsachter (sensor defect)
47 Wielsensor rechtsachter (weerstand of verbroken contact)
48 Accuspanning te laag
55 Regeleenheid ABS defect
Misschien goed voor technisch archief
ABS pin A met K verbinden
bij ETC is het j met a
Uitlezen door Pin A met J te verbinden. De storing zal in een knipper code weer gegeven worden.
Fout codes.:
Table 2, Trouble Code Table TC 14
COOLANT TEMP. VOLTAGE LOW
Table 2, Trouble Code Table TCO 15
COOLANT TEMP. VOLTAGE HIGH
Table 2, Trouble Code Table TC 21
THROTTLE POSIT. SENSOR VOLTAGE HI
Table 2, Trouble Code Table TC 22
THROTTLE POSIT. SENSOR VOLTAGE LO
Table 2, Trouble Code Table TC 26
ETC THROTTLE POS SENSOR VOLTAGE
Table 2, Trouble Code Table TC 27
ETC THROTTLE POS SENSOR VOLTAGE
Table 2, Trouble Code Table TC 31
NO ENGINE RPM SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TC 39
FL WHEEL SENSOR BAD SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TO 42
FR WHEEL SENSOR BAD SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TC 44
RL WHEEL SENSOR BAD SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TC 46
RR WHEEL SENSOR BAD SIGNAL
Table 2, Trouble Code Table TC 55
REPLACE ECU
Table 2, Trouble Code Table TC 57
ABS STATUS SIG. VOLTAGE LOW
Table 2, Trouble Code Table TC 58
ABS STATUS SIG. OPEN CIRCUIT
Table 2, Trouble Code Table TC 63
ETC-THR. MOTOR OPEN CIRCUIT
Table 2, Trouble Code Table TC 64
ETC-THR. MOTOR SHORT CIRCUIT
Table 2, Trouble Code Table TC 82
ETC ON/OFF SW. VOLTAGE LOW
Geplaatst: 13 feb 2007 18:17
door qgenius
Wat is dan A en wat is dan J?
Ik wil weten waarom mijn TC het niet doet,
maar nu weet ik nog steeds niet welke pinnen ik moet doorverbinden.
Bij ETC is het j met a
Uitlezen door Pin A met J te verbinden. De storing zal in een knipper code weer gegeven worden.
Geplaatst: 13 feb 2007 18:17
door Laagvlieger
Dealer hoeft hem ook niet te laten lopen.
Schiet je nix mee op.
Geplaatst: 13 feb 2007 18:44
door Matt
Pic uit technisch archief
Geplaatst: 13 feb 2007 19:22
door chucky66
Geplaatst: 13 feb 2007 21:07
door Baas J.
Volgens mij is deze methode bij C18XE in ieder geval niet mogelijk... ook als ik A met B vebind gebeurd er helemaal niks.
Geplaatst: 13 feb 2007 21:10
door Bart(astra)
Als je nou eens gewoon naar een goede dealer gaat ....
d
Geplaatst: 13 feb 2007 21:51
door Delax80
Baas J. schreef:Volgens mij is deze methode bij C18XE in ieder geval niet mogelijk... ook als ik A met B vebind gebeurd er helemaal niks.
.
100% zeker van wel
heel misschien dat er daar ook weer verschillende van zijn. maar bij mijn c18xe werkt het wel!!
misschien volgorde verkeerd??(kzeg maar wat). bij mijn auto deed hij het niet als ik de motor liet draaien. met motor uit en op contact deed hij het wel. dus probeer het vooral es met motor uit!!
Geplaatst: 13 feb 2007 22:34
door GSi Twente
Laagvlieger schreef:Dealer hoeft hem ook niet te laten lopen.
Schiet je nix mee op.
Even de waarden bij draaiende motor wellicht aflezen...
Geplaatst: 13 feb 2007 23:10
door stef21
Misschien dat je lampje defect is of verwijderd.
Het lampje had de vorige eigenaar bij mij verwijderd dus zag geen foutmeldingen.
Geplaatst: 13 feb 2007 23:14
door Laagvlieger
GSi Twente schreef:Laagvlieger schreef:Dealer hoeft hem ook niet te laten lopen.
Schiet je nix mee op.
Even de waarden bij draaiende motor wellicht aflezen...
Ja maar dat is geen foutcodes uitlezen meer.
Das weer een stap verder.
Geplaatst: 13 feb 2007 23:26
door stef21
Zonder lampje is het lastig uitlezen en zoals baas j zegt dat er niets gebeurd met de paperclip methode zal het best een kapot lampje kunnen zijn.
Geplaatst: 14 feb 2007 09:23
door Baas J.
nopes... want bij de zelfcheck gaat ie gewoon aan.. net zoals ABS en Airbag etc... lampje is dus 100% zeker niet kapot.