Pagina 1 van 1

olieverbruik

Geplaatst: 14 jan 2007 13:55
door kari774
Ik heb de indruk dat mijn gsi nogal wat olie verbruikt, 2000km geleden is hij naar de garage geweest voor onderhoud. maar toen ik gisteren mijn oliepeil controleerde stond ie al onder het min. streepje op mijn peilstok.Kan ik hier iets aan doen(buiten olie bijvullen natuurlijk)?

Geplaatst: 14 jan 2007 14:19
door 2.nullutje
als eerst onder je auto kijken of hij lekt,

zo niet, kijk dan onder je oliedop of de olie een beetje witgrijs geworden is. Als dit zo is, is je koppakking lek.

Re: olieverbruik

Geplaatst: 14 jan 2007 14:27
door eddie gsi
kari774 schreef:Ik heb de indruk dat mijn gsi nogal wat olie verbruikt, 2000km geleden is hij naar de garage geweest voor onderhoud. maar toen ik gisteren mijn oliepeil controleerde stond ie al onder het min. streepje op mijn peilstok.Kan ik hier iets aan doen(buiten olie bijvullen natuurlijk)?
heb je je oliepeil niet eerder zien zakken??

want ik (en me hele omgeving) peilen iedere vrijdag of zaterdag de olie.

Geplaatst: 14 jan 2007 14:31
door kari774
ik heb het oliepeil nog niet eerder gecontroleerd, rij nu ongeveer 2 maanden met de wagen. olie lekken doet ie zeker niet, heb al gekeken onderaan. zal straks es kijken of ik onder de oliedop iets wit-grijs zie

Geplaatst: 14 jan 2007 14:40
door eddie gsi
kari774 schreef:ik heb het oliepeil nog niet eerder gecontroleerd, rij nu ongeveer 2 maanden met de wagen. olie lekken doet ie zeker niet, heb al gekeken onderaan. zal straks es kijken of ik onder de oliedop iets wit-grijs zie
als de motor warm is en hij heeft 10-15 minuen niet gelopen en je start hem dan komt er dan een blauwe rookpluim uit de uitlaat.

dan kunnennamelijk de klepseals (kleprubbers) versleten zijn

Geplaatst: 14 jan 2007 14:43
door kari774
die blauwe rookpluim heb ik inderdaad al een paar keer gezien, ook bij het hoog in toeren gaan

Geplaatst: 14 jan 2007 15:11
door eddie gsi
dan heb je kans dat je klepseals (kleprubbers) versleten zijn,

als je niks anders kunt vinden in en om het motorblok aan olielekkage zul je er toch aan moeten gaan denken om die te gaan/laten vervangen

Geplaatst: 14 jan 2007 16:39
door kari774
en wat kost ziets ongeveer?

Geplaatst: 14 jan 2007 16:52
door GSi Twente
Cilinderkop reviseren?
Enkel klepseals kan, maar als je dan toch alles los hebt liggen, dan zou ik alles meenemen.
Variabel met de werkzaamheden, ligt eraan welke onderdelen (distributie e.d.) ook vernieuwd... dan kom je denk ik wel over de 500 euro heen.
Uiteenlopend tot zover je zelf wilt gaan natuurlijk, niet iedereen heeft er budget voor.

Geplaatst: 14 jan 2007 17:09
door kari774
nogal kostelijk blijkbaar, zal er voorlopig af en toe zelf nog wel wat olie bijgieten. Ben nog student,voorlopig mag het allemaal niet te kostelijk zijn

Geplaatst: 14 jan 2007 17:45
door Laagvlieger
2.nullutje schreef:als eerst onder je auto kijken of hij lekt,

zo niet, kijk dan onder je oliedop of de olie een beetje witgrijs geworden is. Als dit zo is, is je koppakking lek.
Gevaarlijke opmerking.
Dat heb je ook als je veel korte stukjes rijd.

Geplaatst: 14 jan 2007 20:42
door Bart(astra)
Laagvlieger schreef:
2.nullutje schreef:als eerst onder je auto kijken of hij lekt,

zo niet, kijk dan onder je oliedop of de olie een beetje witgrijs geworden is. Als dit zo is, is je koppakking lek.
Gevaarlijke opmerking.
Dat heb je ook als je veel korte stukjes rijd.
Sludge ! :evil:

Geplaatst: 15 jan 2007 09:35
door Bartje,
eddie gsi schreef:dan heb je kans dat je klepseals (kleprubbers) versleten zijn,

als je niks anders kunt vinden in en om het motorblok aan olielekkage zul je er toch aan moeten gaan denken om die te gaan/laten vervangen
Versleten olieschraapveren ook nog een optie..

Geplaatst: 15 jan 2007 10:19
door Sounddragon
1 keer in de 2 maanden peilen is niet genoeg :!:

Olieverbruik kan inderdaad betekenen dat er nogal wat inwendige slijtage is aan de motor. Als het een 8V is, zou ik eerder kijken naar een ander blok als laten reviseren, dat kost 5 keer zoveel en is meer werk als een ander blokkie erin hangen :wink:
Een goed 8V blok heb je voor rond de 200 €, als je mazzel hebt minder :)

Als het een 16V is, is reviseren ook een optie, omdat dan de kosten opwegen tegen de kosten van het vervangen van het complete blok.

Geplaatst: 15 jan 2007 19:03
door Laagvlieger
Meestal zijn het gewoon de klepseals.

Geplaatst: 15 jan 2007 20:45
door kari774
de tijd zal het uitwijzen zou ik zo zeggen zeg ik zo :wink:
voorlopig het oliepeil op tijd en stond eens controleren en indien nodig wat bijvullen,kwestie van de kosten een beetje te drukken.
ben ook maar een arme student :D

Geplaatst: 15 jan 2007 20:51
door pluggie
Gewoon netjes de olie bijhouden, en in principe is er niks aan de hand.

Kan die oud mee worden.