Pagina 1 van 2

Dynamo probs, nieuwe dynamo gehad

Geplaatst: 08 jan 2007 11:00
door Matt
Ik stap net in m'n auto en zie dat m'n acculampje brand. Sleutel zit er niet eens in!

Nou heeft mijn moeder vanochtend mijn auto achteruit gereden omdat mijn vader er dan met hun eigen auto uit kon en mijn auto weer teruggezet. Lampje is waarschijnlijk toen aangegaan en niet meer uit!
Nu is mijn accu zo leeg als het maar kan en gaan mijn deuren niet eens meer op slot.

Help! :cry:

Auto inmiddels opgestart. Lampje bleef branden.
Stukkie gaan rijden en ineens ging het lampje heel erg fel branden. Volgende stoplicht na het optrekken ging het lampje ineens uit!
Effe naar de kwik fit gereden en dynamo gemeten. 13,82 dus dat zit wel goed.
Op naar het tankstation omdat m'n tank bijna leeg was. Volgetankt en we gaan weer. Geen problemen! Net 1km na het tankstation motormanagement lampje branden.
Bij het volgende stoplicht gaat het lampje ineens uit. Boven de 1250 toeren gaat het lampje branden.
Thuis gelijk uitgelezen en ik kom op code 49: Battery voltage high.
Wat kan dit zijn??? Heb zelf geen idee :(

Geplaatst: 08 jan 2007 12:26
door Sounddragon
Hmmm... lijkt erop dat je accu de geest aan het geven is, maar dat lampie hoort volgens mij niet te branden als je contakt uitstaat :?
Hebben ze de accu zelf ook getest ??? of alleen je laadspanning ??

Misschien iets met de sleepcontakten van je contaktslot ofzo, dat ie de accesoirestand niet uitschakelt, of dat het slot niet ver genoeg terugdraait ???

even wachten op de experts maar :wink:

Geplaatst: 08 jan 2007 12:29
door Matt
Accu zelf niet getest :wink: apparatuur is niet al te best en als ze em belasten heb je kans dat je accu op dat moment de geest geeft.
Heb me dynamo zelf gemeten.

Mijn acc stand op het contactslot werkt niet door de startonderbreker die ze er ooit in hebben gezet.

Ik ga nu effe mijn accupolen eraf halen om te resetten. Dat heb ik nog niet geprobeerd.

Geplaatst: 08 jan 2007 12:35
door Sounddragon
Dan zou ik beginnen met die startonderbreker meuk te amputeren, of in ieder geval uit te schakelen als dat kan ????

Ligt wel erg voor de hand dat dat ermee te maken heeft dan :wink:

Je kan ook even lekstroom testen, is een speciaal maniertje voor geloof ik, heeft Laag pas ergens op het forum gepost :)

Geplaatst: 08 jan 2007 12:53
door Matt
Heb net me accupolen er een kwartier afgehad.
Starten en geen lampje! Maar na paar keer naar de 1500 toeren geven lampje weer branden.
Weer uitgelezen en weer foutcode 49: Battery voltage high

Startonderbreker werkt niet meer. Die heb ik er al een keer tussenuitgehaald. Alleen achter me zekeringenkast zit nog wat zooi waardoor me acc stand op het contactslot niet werkt.
Verder zit het houdertje er nog wel waarvan het lampje knippert maar ik heb hier nog nooit problemen mee gehad.

Geplaatst: 08 jan 2007 12:55
door oenatje
Sounddragon schreef:Dan zou ik beginnen met die startonderbreker meuk te amputeren, of in ieder geval uit te schakelen als dat kan ????

Ligt wel erg voor de hand dat dat ermee te maken heeft dan :wink:

Je kan ook even lekstroom testen, is een speciaal maniertje voor geloof ik, heeft Laag pas ergens op het forum gepost :)
Lekstroom meten
Minkabel losnemen, voltmeter aan de min kabel zetten.
En de andere v.d. meter aan de min van de accu.
Zo zie je wat er wegloopt aan stroom.

Geplaatst: 08 jan 2007 12:58
door Matt
En dat kan die foutcode 49 veroorzaken?

Acculampje heb ik namelijk geen problemen meer mee. Alleen als ik boven de 1250 toeren kom gaat het MM lampje branden en geeft ie code 49 aan

Geplaatst: 08 jan 2007 12:59
door Sounddragon
Laag had er een speciaal maniertje voor geloof ik, maar kan het ook zo snel niet vinden :(

Maarrehh Matt, als je de meter er aan hangt en je geeft gas, blijft de spanning dan wel een beetje op een fatsoenlijke waarde ???
Kan natuurlijk ook zijn dat de spanningsregelaar op de dynamo overleden is, dus als je dan gas geeft, loopt de spanning op tot boven de 16 volt en dan gaan er idd lampies knipperen, dat vindt je stuurapparaat niet leuk :roll:

Hij mag MAX 14.5 volt ofzo geven, boven de 15 is zowieso teveel :wink:

Geplaatst: 08 jan 2007 13:00
door Matt
Dat zal ik nog is effe checken. Weet niet of ik hier een voltmeter heb liggen dus ik ga effe opzoek!

Geplaatst: 08 jan 2007 13:02
door Sounddragon
Ikke hier wel, maar Spijk is net weer even een beetje ver om heen en weer te vliegen, daarbij kan ik niet weg hier ivbm een epileptische hond :?

Geplaatst: 08 jan 2007 13:07
door Matt
Sounddragon schreef:Ikke hier wel, maar Spijk is net weer even een beetje ver om heen en weer te vliegen, daarbij kan ik niet weg hier ivbm een epileptische hond :?
Jammer :( heb hier wel een voltmeter gevonden maar dat ding is in het engels en die dingen snap ik niet.

Moet ie op Ac of Dc???

Geplaatst: 08 jan 2007 13:07
door oenatje
soundje? pak je toch een f16 of apachie. die staan er zat in gilze rijen. hemelsbreed is dat niet zo ver :shock:

Geplaatst: 08 jan 2007 13:09
door Matt
oenatje schreef:soundje? pak je toch een f16 of apachie. die staan er zat in gilze rijen. hemelsbreed is dat niet zo ver :shock:
Ja! Er ligt een dijk hierachter waar hij makkelijk kan landen :lol: eventueel met helikopter op het basketbalplein hier

@fotograaf: ik bel je effe
Gebelt en neem is op! :P

Geplaatst: 08 jan 2007 13:18
door Sounddragon
oenatje schreef:soundje? pak je toch een f16 of apachie. die staan er zat in gilze rijen. hemelsbreed is dat niet zo ver :shock:
Uhhh. Nieuwerkerk aan den IJssel is een jeeeeezus eind bij Gilze Rijen vandaan hoor :lol: :lol: :lol: :lol:

@ Matt hij moet op DC, gelijkstroom, schaal tot 20 volt meestal :wink:

Geplaatst: 08 jan 2007 13:21
door Matt
Dat is niet zover! Als het niet lukt o.i.d kan ik ook nog wel langsrijden want ik ben een ramp met meter en verdere elektronica!

Ik hoorde het net ook van Oenatje, die heb ik effe gebelt.

Ik wacht effe op een maat van me om gas te geven. Ik heb nu niet zoveel vertrouwen meer in m'n ma :lol:

Geplaatst: 08 jan 2007 13:26
door Sounddragon
Als je wilt kom je maar langs, dan kijken we even...

gas geven kan je zelf ook met dat kabeltje wat op het inlaatspruitstuk zit eej, gewoon rustig aan trekken en stoppen als de waardes boven de 15.5 volt komen :wink:

Mijn nummer hangt in je PM :wink:

Geplaatst: 08 jan 2007 13:32
door Matt
Ik hoor ook een raar geluid.
Mijn voltmeter is aardig klote en ik zie niet precies waar deze opstaat en ding klopt volgens mij ook niet.

Op de tester bij de kwikfit gaf ie 13,82 aan en op mijn voltmeter op de accu stationair al 15! Klein beetje gas geven komt deze op de 19 volt dus volgens mij klopt die meter niet.

Geplaatst: 08 jan 2007 13:54
door Sounddragon
As said on the phone; alleen het spanningsverschil van 4 volt is al veel te veel, dan zou de meter van de Quick Shit ook al op 13.8 + 4 volt is 17.7 staan en dat is veeeeels te veel :shock:

Geplaatst: 08 jan 2007 14:52
door Matt
Sounddragon schreef:As said on the phone; alleen het spanningsverschil van 4 volt is al veel te veel, dan zou de meter van de Quick Shit ook al op 13.8 + 4 volt is 17.7 staan en dat is veeeeels te veel :shock:
Heehee! Niet m'n werk belachelijk gaan maken heh :lol:

Nou, inderdaad spanningsregelaar! Effe naar een zaak gereden en op advies van sound radio keihard aan, kachel op stand 4, achteruit verwarming aan en de spiegelverwarming aan. Effe tot 2500 toeren gegaan maar geen MM lampie aan! Dus de spanningsregelaar.

Nog een keer getest daar en hun verhaal was exact hetzelfde.
Dynamo was verder ook helemaal naar de klote. Lagers liepen niet goed waardoor deze een of ander hoog geluid maakten.
Nieuwe dynamo komt erin en hij staat ongeveer kwart voor 5 klaar!
Ik ben benieuwd!

Geplaatst: 08 jan 2007 14:54
door Sounddragon
:thumbsup:

Geplaatst: 08 jan 2007 16:56
door Matt
Nou, kom net terug van de zaak waar ik me auto heb gebracht.
Ze hadden vanmiddag een klus die tegenzat dus ze hebben nog niks aan m'n auto gedaan!
Morgenochtend beginnen ze er gelijk aan.

Gelijk m'n werk gebelt en kon geen vrij krijgen. Krijg de auto van m'n ouders mee en moet daar aardig mee naar huis scheuren aangezien ik pas om 4 uur uit rotterdam weg mag en voor 5 uur iemand op moet halen en m'n auto moet halen. Nou maar hopen dat ik het haal!

Geplaatst: 08 jan 2007 17:05
door oenatje
oef kleine tegenslag.

Geplaatst: 08 jan 2007 17:20
door Matt
oenatje schreef:oef kleine tegenslag.
Best een grote want ik moet in me pauzes morgen doorwerken en dan eerder weg.
En ik moet in een Hyundai 1.3 12V rijden!

Geplaatst: 08 jan 2007 18:28
door Sounddragon
HmmZ, echt een dag om snel te vergeten dus :roll:

Morgen is ie weer goed joh, dan is snel alles weer vergeten :wink:

Geplaatst: 08 jan 2007 18:28
door Laagvlieger
Dynamo stuk overduidelijk.
En als je even goed opgelet had met dat acculampje had je gezien dat ie feller brande als normaal. :shock:
Lampje is nu doorgebrand. Daar zal een nieuwe in moeten.
Zonder lampje -> laadproblemen.
Bij de kwik shit gaf ie goeie spanning aan omdat het lampje stuk is, en dus de dynamo amper bijlaad!!!
Op toeren wordt de spanning te hoog en krijg je de foutcode.
Regelaar in de dynamo kapot, helaas.