Pagina 1 van 1

Help, probleem verholpen!

Geplaatst: 16 dec 2006 15:20
door Trijzeltje
Het volgende doet zich voor.


Auto loopt stationair een minuut goed en dan gaat de toerenteller naar beneden (gewoon dood) en de auto zakt ook in qua toeren, (waarschijnlijk noodloop)

op het dashboard gaan de volgende lampjes branden:
Accu brand fel. ABS brand zwakjes. als ik dan de handrem aantrek brand deze ook zwak.

Auto slaat niet af maar loopt slecht. accu lampje gaat niet meer uit bij gasgeven ( toerenteller wel mee omhoog ) als ik het contact uit zet krijg ik op mijn boardcomp kort het woord "stoplicht" te zien ???

Heb de garage al gebeld maar op zaterdag zijn er geen monteurs aanwezig, kan pas maandag terecht...

Wie heeft er tips omtrent dit probleem. Dynamo is 4 weken oud...
Probleem is spontaan ontstaan...

Het gaat trouwens om een C 1.8 XE E2

Geplaatst: 16 dec 2006 15:26
door RedBill
Mijn eerste opwelling is kortsluiting, maar dat verklaart niet alle problemen die je beschrijft...

Geplaatst: 16 dec 2006 15:54
door GrinX
Ik denk dat het in de dynamo zit.
Wellicht is je diodebrug defect.
Het kan zijn dat er alleen maar wisselspanning van de dynamo door het circuit gaat, hier kunnen alle componenten (op de lampen na) heel slecht tegen.
Ik hoef niet uit te leggen dat dit zeer slecht is voor alle electrische componenten (motronic / radio / versterker / ...)
Je kunt dit eenvoudig zelf testen door b.v. in je sigaretten aansteker aansluiting een multimeter te hangen.
Op je multimeter staan normaal o.a. 2 stroom standen.
Gelijkspanning (herkenbaar aan een = vormig teken, en wisselspanning herkenbaar aan een ~ teken)
Je start de auto en sluit de multimeter aan.
Zodra je multimeter begint te flipperen op de = stand, moet je hem zetten op de ~stand, als deze spanningspieken geeft dan weet je dat hij wisselspanning door je systeem aan't duwen is. (MOTOR GELIJK UITZETTEN!!!)
Mocht dit niet het geval zijn, dan zijn er nog tal van andere zaken welke defect kunnen zijn.
Denk b.v. aan een massakabel (wellicht niet goed aangesloten op de dynamo), corosie aan de aansluitpunten van de massa / van je dynamo, mogelijk een te zware accu gemonteerd voor de diodebrug (gelijkrichter), etc...

Geplaatst: 16 dec 2006 16:19
door Trijzeltje
Het probleem is opgelost.

Jawel, er was een zekering stuk onder het dashboard :twisted:
weet niet waar het voor staat maar op de deksel stond "KL'
zekering nummer 7 van de bovendste rij (10Amp) (van links gezien)

Alles werkt weer.

Geplaatst: 16 dec 2006 23:41
door Laagvlieger
voedingprobleem dus. Stond KL15 denk ik in kleppie.
Das je contactvoeding.

Geplaatst: 17 dec 2006 12:24
door Trijzeltje
ik snap niet hoe die zekering opeens stuk kan gaan ?

Geplaatst: 17 dec 2006 12:27
door Laagvlieger
slijtage/slechte zekering of een tijdelijke kortsluiting/overbelasting.

Geplaatst: 17 dec 2006 12:29
door Trijzeltje
:( Voortaan heb ik een doosje zekeringen en lampjes bij me :)

Geplaatst: 17 dec 2006 12:37
door Laagvlieger
een zekering kan altijd spontaan stuk gaan zonder aanwijsbare reden.
Dus idd, reserve meenemen. Zitten standaard ook al reservezekeringen in je zekeringkast he!