Pagina 1 van 1

wiellager of homokineet?

Geplaatst: 12 dec 2006 19:48
door DutchDevil
Er zijn al tig topics gepost over problemen met homokineten en wiellagers maar ik word er met mijn eigen probleem niet veel wijzer van.

Sinds enige tijd heb ik last van schurende en piepende geluiden rechtsvoor. Ik ontdekte (bij toeval) dat er nogal wat speling in mijn rechtervoorwiel zat. Na de kroonmoer van de aandrijfas wat vaster te hebben gedraaid (speling was weg) werd het schuren en piepen alleen maar erger, vooral bij optrekken en naar links sturen.

Ik twijfel nu over de oorzaak; het lijkt me sterk dat de homokineet kapot is, want de ashoes is niet gescheurd o.i.d. (ook nooit geweest sinds de auto in mijn bezit is) dus de homokineet kan op geen enkele wijze beschadigd zijn.
Dan blijft over het wiellager. Alleen vind ik het frapant dat wanneer ik mijn gas loslaat het geluid sterk afneemt en ik geen 'rollend' geluid hoor, iets wat bij een kapot wiellager wel het geval is.

Ik heb besloten de veerpoot te demonteren en er een nieuw wiellager in te laten persen, alleen twijfel ik een beetje over de werkelijke oorzaak.

Wie weet er een oplossing of oorzaak van het probleem?

greetz johan (topic ook gepost op opelgsiclub.nl)

Geplaatst: 12 dec 2006 19:51
door Laagvlieger
Bekijk je ABS sensor maar eens, goede kans dat die tegen de krans aanloopt.

Geplaatst: 12 dec 2006 19:57
door Maartje
Ik ken het :roll:

Geplaatst: 12 dec 2006 20:04
door DutchDevil
Dat heb ik inderdaad meer gelezen.

Nu je dat zo opmerkt; mijn ABS lampje brandt zo af toe. Alleen betwijfel ik dat zo een kleine sensor zoveel lawaai kan veroorzaken.

Maja het zou alleen maar mooi zijn, 2 problemen in 1 keer opgelost. Ga morgen meteen even kijken.

Thanx Laag.

Geplaatst: 12 dec 2006 20:05
door Maartje
Je wilt niet weten hoeveel lawaai zo'n ding kan maken :? . Vooral als de auto dag ofzo heeft stil gestaan :shock: . Echt iedereen kijkt me aan met dat gepiep en geschuur :? .

En zou maar snel nakijken, want bij mij is het al telaat. Is nu dus echt kapot :( .

Geplaatst: 12 dec 2006 20:36
door DutchDevil
Toch nog even gekeken zonet. Heb het imbusboutje los kunnen draaien alleen krijg die sensor met geen mogelijkheid uit de houder, nog niet tenminste. Morgen weer een dag.


@maartje; het valt mij inderdaad ook op dat wanneer de auto langere tijd heeft stilgestaan het lawaai een stuk erger is.
Bedankt voor je reactie.

Geplaatst: 12 dec 2006 20:52
door Maartje
Je moet de hele houder met sensor en al eruit halen, sensor zit vaak muurvast in de houder.

Geplaatst: 12 dec 2006 20:57
door Rallyastra
Bij het vervangen van een 2ehands sensor, de oude sensor uit je eigen houdertje boren, de nieuwe 2ehands sensor met houder en al van de voorpoot halen daar het houdertje omwegzagen anders krijg je hem dr niet uit. Maar ik zou even je wiellagers vervangen, ik heb nu al 2x mn aandrijfas doormidden gehad omdat ik mn kroonmoer te vast gedraaid heb.

Geplaatst: 12 dec 2006 21:11
door DutchDevil
Is er een 'degelijke' manier om de kroonmoer vast te draaien zonder gebruik van een momentsleutel?

Want 100 n/m vast, weer los draaien en dan op 20 n/m vast en vervolgens nog eens 90 graden draaien; respect voor degene die dat op gevoel kan doen.

Het lager wordt overigens gewoon vernieuwd. alleen de veerpoot moet ik zelf weer monteren (zonder momentsleutel).

Geplaatst: 12 dec 2006 22:24
door AstraMarc
100 Nm is 100 Newton over 1 meter. Dus als je er een sleutel op zet van een meter, en je druk aan het uiteinde met 100 N dan heb je een moment van 100 Nm.
Wil je een moment van 100 Nm op een halve meter hebben, dan moet je op het uiteinde 200 N drukken. Weet je ong. waar je over praat.

Ik heb gewoon de velg erop gezet, auto op de grond, vasttrekken (met een lange pijp) tot ie niet verder wou, pen er door, klaar.

Geplaatst: 12 dec 2006 23:38
door RedBill
En jij weet precies wanneer je met 100 Newton drukt op 1 meter?

Geplaatst: 13 dec 2006 02:00
door Rallyastra
Ik zet hem altijd op gevoel vast al jaren, je moet hem alleen niet te vast draaien als je speling hebt op je lager.

Geplaatst: 13 dec 2006 13:02
door AstraMarc
100 Nm is 10 kilo op een meter (ongeveer dan). T is maar om te weten waar je over praat.

Geplaatst: 13 dec 2006 15:41
door RedBill
Ja, ik heb ook natuurkunde gehad. Heb alleen geen sensoren in mijn handen zitten die weten wanneer ik met een krocht druk die overeenkomt met 10 Kgf. :cry: :wink:

Geplaatst: 13 dec 2006 15:48
door smatse
dan pak je een weegschaal in je hand en druk je daarmee tegen het voorwerk, net zo lang tot dat deze 10 kilo aangeeft :lol:

Geplaatst: 13 dec 2006 15:50
door RedBill
Dan rij ik liever een keer naar een ijzerwarenhandel om een momentsleutel te halen... :lol:

Geplaatst: 13 dec 2006 15:54
door smatse
snapk

Geplaatst: 13 dec 2006 18:40
door Rallyastra
Goede momentsleutel kost zo 2en half bankje

Geplaatst: 13 dec 2006 21:07
door eddie gsi
Rallyastra schreef:Ik zet hem altijd op gevoel vast al jaren, je moet hem alleen niet te vast draaien als je speling hebt op je lager.
precies.

wat je kunt proberen wat ik ook al meerdere jaren doe is gewoon borgpeneruit en dan voorzichtig wiellager vastdraaien naar het volgende gaatje, en dan weer voelen of de speling eruit is

Geplaatst: 17 dec 2006 09:35
door Maartje
Bij mij is het gepiep en geschuur weg, heb gisteren mijn ABS sensor laten vervangen mede dankzij Niels. Die had nog een donor sensor liggen voor mij :P . En het ABS lampje en ETC lampje branden niet meer.

Bij mij is het probleem dus gelukkig opgelost :D

Geplaatst: 17 dec 2006 16:14
door DutchDevil
Probleem is opgelost.

Het lager lag in tweeen. De naaf was dusdanig beschadigd (1 mm afgesleten doordat het was gaan meedraaien) dat deze ook vervangen moest worden; 25 euro van de sloop.
Een kennis van me heeft het hele zaakje weer in elkaar geperst en nu is het lawaai verdwenen. Gelukkig geen problemen met de homokineet.
Al met al 85 euro lichter (naaf + lager).

Nog wel een tip; rijd nooit te lang door met een versleten lager, dit voor behoud van je naaf.

Greetz