Pagina 1 van 1
dooie accu / dynamo of lekstroom
Geplaatst: 06 dec 2006 23:45
door Roy 2.0 16v
GVD!
vanmiddag heb ik even lope kloten in mn auto, dus misschien 25 min. is de accu belast door de radio en interieurlicht. (had even de accupolen losgehaald om te resetten. meteen bolletjes vervangen door nightvision, en daarna zenders en tijd opnieuw ingesteld)
wil ik vanavond starten... drrrkliklik accu dood
slaat toch nergens op? auto heeft het altijd al gehad terwijl de accu net een half jaar oud is... daarvoor had ie t ook al.
lijkt op een lekstroom als me contact aanstaat? maar hoe meet ik dat.. want komop je kan toch wel een half uur radio luisteren en daarna starten!!
of kan het komen door alleen maar korte stukjes te rijden en veel gebruikers aan? lijkt me stug want bijladen doet ie altijd toch wel, en ik zie nooit het acculampje branden
accu en dynamo heb ik 2 maanden terug laten doormeten en zouden gewoon goed zijn.
groene vlek van het kijkglaasje heb ik alleen op de accu gezien op vakantie ( lange rit, veel bijgeladen blijkbaar)
accu is 55 ampere, dat word dus een 70 amp binnen korte tijd.
suggesties zijn zeer welkom
Geplaatst: 07 dec 2006 07:57
door pluggie
Begin eens ding aan de startkabels te hangen.
Geplaatst: 07 dec 2006 09:37
door Roy 2.0 16v
Geplaatst: 07 dec 2006 09:51
door pluggie
Ja zou ik eens doen. En vervolgens meet je eens de waardes van accu en lopende motor, dus dynamo.
En als je radio aanstaat en nog wat verbruikers half uur aanstaan en hij is dan leeg zonder draaiende motor,
dan is het dus GEEN lekstroom.
Geplaatst: 07 dec 2006 10:25
door Roy 2.0 16v
ja oke meten doe ik vanavond als er geen hoosbui is.
maar het is toch niet normaal dat mn accu binnen een half uurtje totaal leeggetrokken is, door alleen een radio met geluid zacht, en het hemellampje..
grootste passende accu is 70 amp ?
Geplaatst: 07 dec 2006 11:21
door pluggie
Als je accu al flink leeg is, en je hebt sleutel op contact, deuren open, nog wat kleppen (bij mij alarm) open, achterbakverlichting, lampen aan af en toe en radio aan, dan wildie wel hoor.
Geplaatst: 07 dec 2006 11:43
door wiebe_gsi
ik heb ook een accu van een half jaar oud.. maar een half uur radio aan dan is ie wel leeg op contact dan!!..
Geplaatst: 07 dec 2006 12:50
door Laagvlieger
Neem eens een originele GM accu!!!!
Dit soort dingen maak ik ook vaak mee en dan zit er weer zo'n knaken kwikfitaccu in.
Maar veel korte ritten met verbruikers aan dan trekt ie hem ook leeg hoor!!!!! Lampje brand alleen als de dynamo totaal niets doet!
Geplaatst: 07 dec 2006 13:09
door Matt
Laagvlieger schreef:Neem eens een originele GM accu!!!!
Dit soort dingen maak ik ook vaak mee en dan zit er weer zo'n knaken kwikfitaccu in.
Goeie om eens te proberen. Accu's komen bij de kwik fit vaak terug
Geplaatst: 07 dec 2006 15:36
door RedBill
Laagvlieger schreef:Neem eens een originele GM accu!!!!
Dit soort dingen maak ik ook vaak mee en dan zit er weer zo'n knaken kwikfitaccu in.
Maar veel korte ritten met verbruikers aan dan trekt ie hem ook leeg hoor!!!!! Lampje brand alleen als de dynamo totaal niets doet!
Ehm... laag... ik wil je niet publiekelijk afvallen hoor, maar ik had laatst met een 44 Ah
GM accu van een jaar oud hetzelfde...
Geplaatst: 07 dec 2006 15:37
door Rallyastra
Ik rij al 2 jaar met een accu van 30 euro
Geplaatst: 07 dec 2006 18:58
door Laagvlieger
@redbill, tuurlijk kan altijd stuk.
Heb jij toevallig een slechte gehad. Maar ik zie dat die delco's (GM) gewoon lange rmeegaan dan de knakenaccu's die met 2 jaar echt op zijn.
Dan kunnen ze nog wel gewoon goed werken hoor, alleen op de accuanalyser zie je dan dat je heel wat koudstartstroom moet inleveren.
Nu hebben wij vaak grotere accu's erin dan de voorgeschreven 44Ah, dus we hebben flink reserve. Maar buiten dat om vind ik het ook mooier staan zo'n originele accu.
Geplaatst: 07 dec 2006 19:13
door RedBill
Laagvlieger schreef:@redbill, tuurlijk kan altijd stuk.
Heb jij toevallig een slechte gehad. Maar ik zie dat die delco's (GM) gewoon lange rmeegaan dan de knakenaccu's die met 2 jaar echt op zijn.
Dan kunnen ze nog wel gewoon goed werken hoor, alleen op de accuanalyser zie je dan dat je heel wat koudstartstroom moet inleveren.
Nu hebben wij vaak grotere accu's erin dan de voorgeschreven 44Ah, dus we hebben flink reserve. Maar buiten dat om vind ik het ook mooier staan zo'n originele accu.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens...
Geplaatst: 08 dec 2006 16:33
door Roy 2.0 16v
oke gasten, update met feitjes
accuspanning was 11.86 en hij startte dus niet, startmotor ging nieteens rond en verder was het dus kliklikdrr
startkabels erop en starten, 14.22
30 min snelweg gereden, daarna bij thuiskomst stationair 13.72
motor uit,. 12.56
20 minuten later weer gemeten, 12.38
loopt dus wat terug en het zal nu weer ietsie lager zijn, maar kan ook dat ie zakt tot zn maximum. hoeveel is dat meestal?
ik zag ook geen groene vlek op de accu maar meer zwart, maar dat schijnt wel vaker te zijn,. dat ie alleen groen is bij optimaal
maaaaar: eerst 11.86 en nu 12.38 scheelt maar een halve volt.. startmotor moet dus kunnen draaien lijkt me.
startmotor kapot ? ?
Geplaatst: 08 dec 2006 16:36
door Laagvlieger
spanning zegt nix. Een accu kan een keurige spanning geven alleen onder belasting compleet instorten. Op moment dat hij niet wou starten, viel dan ook alle stroom weg?
12.38 is prima verdrs. alles boven de 12 volt is ok. 11.86 is een beetje weinig, maar daar hoor tie nog wel op te kunnen starten MITS de accu niet instort.
Geplaatst: 08 dec 2006 17:10
door Roy 2.0 16v
inderdaad ja, ik zal nog wel testen met bobinekabel los en dan meten (zodat ie niet aanslaat)
grote kans dat ie dan instort, dom dat ik dat net niet even had getest
zelf dacht ik eraan dat me startmotor teveel stroom vraagt en dus van binnen rot is.
we zullen snel te weten komen wat er vervangen kan worden
Geplaatst: 08 dec 2006 19:26
door pluggie
Dynamo werkt prima iig, dus die mag je ook uitsluiten.
Geplaatst: 08 dec 2006 20:13
door 2.nullutje
kijk even of je een massadraad vanaf de dynamo naar het blok hebt lopen, die duidelijk later is aangelegd. De anwb doet dit namelijk vaker bij pech onderweg. Het kan zijn dat ze dat bij jouw wagen ook eens gedaan hebben. Dan kan het zijn dat er gewoon een slecht contact is.
Ik had namelijk een tijdje terug exact hetzelfde probleem. Bleek dat mijn accu wel gewoon goed was maar af en toe wel laadde en af en toe niet.. toen was dat contact geoxideerd.
Geplaatst: 08 dec 2006 20:18
door GSi Twente
Min kabel montage punt controleren, dus ook op breuk!
En daarna aan de bakzijde je massakabel naar de carrosserie controleren.