Pagina 1 van 2

C20XE weigert af en toe bij dit vochtige weer...

Geplaatst: 05 dec 2006 20:49
door maGSImum
Zoals de titel zegt, mijn GSi 2.0 16V weigert sinds de laatste paar weken af en toe te starten.

2 weken geleden ging ik bij een collega van me een film ophalen, en toen ik na 5 minuten de auto weer wilde starten weigerde hij dienst. Na zelf wat gewiebeld te hebben met de verdeelkap en de kabels deed hij het nog steeds niet. Ik heb een vriend van me gebeld die automonteur is, samen hebben we de auto onder een lantaarnpaal geduwd en toen we hem na een tijdje prutsen en wrijven probeerde te starten deed ie t. Ik dacht zelf aan de rotor+verdeelkap, dus die heb ik beide vervangen, waarna het probleem weg was.. dacht ik.

Gisterenavong ging ik weer naar die collega, en wederom na enkele minuten daar te zijn geweest starte de auto weer niet. Weer mijn maat gebeld en die zei, duw 'm voor de grap eens van die parkeerplaats af de weg op. Zo gezegd zo gedaan en direct slaat de auto aan. Hij zei dat het wel eens vaker voorkomt, lussen in de straat etc. Bij Volvo S80's was dit een erkend probleem.

Dus ik denk dat het opgelost is, maar helaas laat mn auto me zojuist weer staan op het werk. Tijd voor maatregelen dus....

Iemand ideeen? Bougiekabels kwam in me op, kunnen poreus zijn maar dan lijkt t me dat de motor slecht loopt, 3 cilinders ofzo, maar niet dat hij helemaal niet start. Kortom ik weet het niet...

Ik ben benieuwd wat jullie denken....

Geplaatst: 05 dec 2006 21:04
door Laagvlieger
Vervang je krukassensor maar eens.
Motronic euveltje :wink:

Dat lussenverhaal is voor wat betreft Opels onzin.

Geplaatst: 05 dec 2006 21:11
door maGSImum
Das de sensor die een puls geeft aan de bobine wanneer die stroom op de rotor moet zetten toch?

Maar... waar zit dat ding??
En wat kost zo'n ding?
En is het makkelijk zo'n ding zelf te vervangen?

Alvast bedankt voor het antwoord!!!

Geplaatst: 05 dec 2006 21:14
door RedBill
Theoretisch zou het ook het brandstofpomprelais kunnen zijn, die vertoont in aan het einde van zijn leven hetzelfde grillige gedrag....

Geplaatst: 05 dec 2006 21:17
door maGSImum
Nou... ik ruik anders voldoende benzine..

Weet praktisch zeker dat het de ontsteking is...

Geplaatst: 05 dec 2006 21:26
door Laagvlieger
Die info vertelde je er net niet bij anders.

Geplaatst: 05 dec 2006 21:30
door maGSImum
Nee dat klopt omdat ik zelf 99,9% zeker ben dat het de ontsteking is... leek me niet van belang.. mijn excuses..

Geplaatst: 06 dec 2006 08:15
door Marty
Als je zelf 99.9% zeker bent van de oorzaak.. hoef je ook geen hulp te vragen.... :wink: :D

Geplaatst: 06 dec 2006 10:19
door maGSImum
Hehe.. das waar!

Na nog wat rondneuzen op internet kloppen mijn symptomen inderdaad vrij aardig met een kapotte krukassensor, waar het niet dat ik wel een lichte benzinegeur onder de kap ruik, niet heel erg aanwezig ofzo, in de auto bijv. ruik je het niet.

Maar als de krukassensor kapot is wordt er toch ook geen benzine ingespoten? Misschien is t mijn verbeelding wel dat ik benzine ruik...

Maar... kan iemand me vertellen waar dat ding zit? Bij het vliegwiel ofzo?
Gr.

Geplaatst: 06 dec 2006 10:37
door GSi Twente
Zoek je thermostaat op, 20 cm naar beneden op je onderblok.
Bij je stuurbekrachtigingspomp in de buurt.

Geplaatst: 06 dec 2006 11:43
door D_V_R_O_S
ik had het zelfde euvel met vochtig weer..
eerst nieuwe verdelerkap gemonteerd (bougiekabels en rotor hadden ze de verkeerde meegegeven) dus volgende dag even de omgeruild voor de goeie.
rotor en bougiekabels gemonteerd...

en toen wachten op een goeie harde regenbui :lol:
nou 3 dagen later was het zover, toen had die de hele nacht in de regen gestaan en sochends gewoon heerlijk starten en meteen netjes lopen.

voorheen was het heel slecht starten en de 1e 10sec op 3 poten lopen en bij het wegrijden wilde hij weleens afslaan.

Geplaatst: 06 dec 2006 13:11
door maGSImum
Zo.. even bij de sloop een andere sensor gehaald.. vond 125 euro een beetje te gortig voor zo'n sensor en daarbij kwam nog dat er 3 weken levertijd op zat, en aangezien hij niet loopt en ik toch mobiel moet zijn....

Hij zit inderdaad bij de krukaspoelie... stekkertje erin en klaar. Vanavond eventjes doen... laat wel weten of het dat was!

Geplaatst: 06 dec 2006 18:42
door maGSImum
en dat is het dus niet... nog steeds geen vonk. De gehele kabel van de oude krukassensor was verrot, dus ik dacht dat het opgelost was, maar helaas start hij nog steeds niet....

Meer ideeen?

Geplaatst: 06 dec 2006 18:52
door GSi Twente
2e hands rommel werkt toch nooit!!!! :roll:

Als je geen geld wilt uitgeven, moet je geen GSi gaan rijden.
Of ophouden met klagen, dat kan natuurlijk ook. :wink:

Geplaatst: 06 dec 2006 19:10
door Raymond-oud
geeft hij geen foutcodes dan??????
want dan kun je hem uit lezen en weet je wat het is nu word het gok werk
en ben je aan het einde meer geld en tijd kwijt

en hoe weet je nu of dat wat je van de sloop haalt goed is???

Geplaatst: 06 dec 2006 21:48
door maGSImum
Nou... na een tijdje gekeken en geprobeerd te hebben besloot ik om oldskool te gaan sleutelen.. dat wil zeggen met de hamer. Terwijl een collega van me de auto startte tikte ik met een hamer op de bobine, en direct sloeg de motor aan. Conclusie moge duidelijk zijn... er zit iets los of iets is mis met de wikkellingen ofzo...

Morgen even een andere halen op de sloop...

@ GSi Twente : Das dus grote bullshit wat je daar zegt.. ik ga gewoon niet onnodig veel geld uitgeven, das iets heel anders! Heb pas een huis gekocht dus ben wat voorzichtiger met mn uitgaven.

Iedereen bedankt voor het meedenken!!

Gr.

Geplaatst: 06 dec 2006 22:04
door Raymond-oud
:lol: nou tot morge dan maar weer :lol:
want het lijkt mij raar als jij met een hamer kunt controleren
of je bobine aan zijn einde is

Geplaatst: 06 dec 2006 22:04
door GSi Twente
Is geen bullshit.

Je zoekt naar een storing, doe het dan ook goed.
Als je krukassensor al helemaal z'n huls verliest, waarom dan twijfelen.
Dan maar 125,- euro er tegen aan en heb je die ook weer goed.

Ik blijf er erbij, 2e hands onderdelen zijn en werken als een taboe.

Geplaatst: 07 dec 2006 11:39
door wiebe_gsi
ik herken deze symptomen als een kapot brandstof relais.. ik had dit zelfde!! maar ik kan het niet met zekerheid zeggen!!
gr

Geplaatst: 07 dec 2006 12:52
door Laagvlieger
Brandstofpomprelais wordt aangestuurd door de krukassensor, dat geeft dan uiteraard dezelfde symptonen terwijl er toch iets anders defect is :wink:

Geplaatst: 07 dec 2006 13:28
door maGSImum
Bla bla.. echt grote bullshit over de 2ehands onderdelen.. een sensor is geen slijtagedeel, hij is goed of niet goed, zelfde geld voor een bobine. Ze dragen beide niet bij aan de veiligheid op een manier zoals remmen en banden dat doen.

Heb net bij dezelfde sloop een bobine opgehaald, kosten 15 euro. Nieuwe bobine bij de dealer zou me 110 excl. kosten. Een simpel rekensommetje zal je vertellen dat ik dus 8 bobines op de sloop kan gaan halen en dan nog geld overhoud. Ervanuit gaande dat de auto waar de bobine uitkomt uit '93 komt, 2 jaar jonger dus, en dezelfde kilometers heeft gereden, wil dat simpel gezegd zeggen dat ik dus nog 2 jaar met een bobine van 15 euro kan rijden, en misschien is mijn auto over 2 jaar wel rijp voor de sloop. Dus zou ik, indien ik een nieuwe bobine zou halen, 7x15 is 105 euro op de sloop neergooien.

En nu, na twee keer naar de sloop te zijn gereden, heb ik al 100 euro bespaard op een krukassensor, die achteraf niet kapot bleek te zijn en bespaar ik 115 euro op een bobine.

Dus, om een lang verhaal kort te maken.. jullie moeten maar lekker allemaal nieuwe onderdeeltjes gooien op jullie auto's van 13 jaar oud, enkele jaren later je auto naar de sloop brengen , hetzij omdat ie verrot is of door een ongeluk, en zo mensen zoals mij helpen aan zo goed als nieuwe onderdelen voor een fractie van de nieuwprijs!!

Bedankt allen voor het indirect meebetalen aan mijn onderdelen!

Gr.

Geplaatst: 07 dec 2006 14:41
door smatse
dus,

als je zo'n commentaar leverd op adviezen van mensen die wel degelijk verstand van auto's hebben.

dan stel ik voor om dit topic te sluiten want dat schiet het allemaal niet echt meer op he.

:lol:

Geplaatst: 07 dec 2006 15:31
door RedBill
maGSImum schreef:"...en misschien is mijn auto over 2 jaar wel rijp voor de sloop."
Ja, dat zie ik inderdaad wel aankomen als je alleen maar 2e hands onderdelen gebruikt die om de haverklap weer vervangen dienen te worden.
maGSImum schreef:"...jullie moeten maar lekker allemaal nieuwe onderdeeltjes gooien op jullie auto's van 13 jaar oud, enkele jaren later je auto naar de sloop brengen , hetzij omdat ie verrot is of door een ongeluk..."
En dat is nu juist het verschil tussen jou en de meeste mensen die hier frequent bezoeker zijn... Even voor mijzelf sprekend: natuurlijk zit een ongeluk in een klein hoekje en kan ik niet uitsluiten dat ie een keer op de sloop beland door een ongeluk. Helaas hebben we daarvan hier een triest voorbeeld. Maar dat is ook zo bij een splinternieuwe Opel Astra OPC. Dat is dus geen reden om geen nieuwe onderdelen te plaatsen. De meeste mensen zijn hier dusdanig verknocht aan hun GSi dat ze hem zo goed onderhouden dat ie de komende twee jaar niet naar de sloop zal gaan, omdat ze kwalitatief gewoon goed zijn. 50% hier heeft een grondige carosserie restauratie achter de rug. Nog eens 25% heeft de motor of onderdelen daarvan gereviseerd.

Ik durf te beweren dat hier een aantal van de best onderhouden Opels van Nederland vertegenwoordigd is. En die liggen stuk voor stuk niet over 2 jaar op de sloop maar gaan behoren tot gewilde klassiekers. Dat is het doel!

Geplaatst: 07 dec 2006 15:43
door Raymond-oud
:lol: :lol: als je er zo over denk heb ik de oplossing

breng hem naar de sloop dan krijg je nog een beetje geld toe en ben je van het probleem af

Geplaatst: 07 dec 2006 16:27
door Rallyastra
2ehands onderdelen hoeven per definitie niet gelijk slecht te zijn, maar slijtende onderdelen moet je gewoon altijd nieuw kopen anders heb je grote kans dat het probleem er nog is. Sensoren kun je 2ehands gebruiken alleen is het probleem nog niet opgelost kan het dus nog steeds je 2ehands sensor zijn. Verdelerkap en bougiekabels altijd nieuw er op zetten, je gaat toch ook geen 2ehands remblokken op een auto zetten.