Pagina 1 van 2

etc

Geplaatst: 19 nov 2006 14:54
door opelforum
code 14 en 63 heb al in tech archief gekeken maar kom er niet echt uit

wie helpt ???

Re: etc

Geplaatst: 19 nov 2006 15:10
door Bart(astra)
opelforum schreef:code 14 en 63 heb al in tech archief gekeken maar kom er niet echt uit

wie helpt ???
staat de beschrijving daar niet bij ?

Geplaatst: 19 nov 2006 16:15
door opelforum
14 geeft die coolant sensor aan
maar wat heeft die er mee te maken ????

en die anders heb ik geen idee van wat die betekend

Geplaatst: 19 nov 2006 16:18
door Laagvlieger
14: koelvloeistoftemp
Afbeelding

63: Open circuit gasklepstelmotor. Dan heb je dus een losse verbinding naar je gasklepstelmotor toe.

Geplaatst: 19 nov 2006 18:01
door opelforum
met andere woorden ???

Geplaatst: 19 nov 2006 18:22
door Laagvlieger
hoe bedoel je met andere woorden?

Open verbinding naar die klepstelmotor, met andere woorden, los draadje? stekkertje los/geoxideerd/ breukje.

en 14 is kortsluiting naar massa, dus de 5 volt ligt tegen massa aan ergens.
Wordt zoeken en meten.

Geplaatst: 19 nov 2006 18:41
door opelforum
:shock: en daar gaan we weer hahahahaha

Geplaatst: 19 nov 2006 19:38
door Laagvlieger
meten is weten :wink:

Geplaatst: 19 nov 2006 20:18
door Roy 2.0 16v
mijn etc lampje begint soms spontaan te branden, en is dan niet meer uit te krijgen dmv. het knopje, enkel contact uit, en aan en het werkt weer zoals t hoort. ik ken nog enkele gasten/auto's met hetzelfde euveltje

maar zeer waarschijnlijk wordt dat opgelost door dat stelding onder het gasklephuis eens te bekijken en reinigen?

Geplaatst: 19 nov 2006 20:22
door Laagvlieger
Zelfde euvel??????

Heb je hem uitgelezen dan?
Contact aan is zelftest, zelftest ok -> ETC functioneel.
Ontstaat er tijdens de werking een storing (Ja, maakt niet uit wat voor een) dan schakelt die de ETC uit.
Dus zelfde euvel dat weet je niet, dat weet je pas als je hem uitleest en er dezelfde defectcodes uitrollen :wink:

En een kortsluiting los je niet op door een gasklep te reinigen :wink:

Geplaatst: 19 nov 2006 20:32
door Roy 2.0 16v
ach als ie weer eens ergens binnen staat ga ik wel even alle stekkers weer inspuiten en gasklephuis eraf en kijken hoe t zit en wat er schoon moet.

maar ik ken nog 2 gasten waarbij de etc zichzelf soms spontaan uitschakelt tijdens normale ritten.

en dat uitlezen, na hoeveel zelfdiagnoses (contact aan) is het foutmeldingsgeheugen weer gewist? anders rij ik wel een keer na de dealer toe als het weer voorkomt

Geplaatst: 19 nov 2006 20:36
door Laagvlieger
uit me kop stuk of 20X.

Maar dat "spontaan" uitvallen is een normale reactie op een foutcode. is geen euvel, is een veiligheidsvoorziening.

Geplaatst: 19 nov 2006 22:13
door Matt
De mijne deed het af en toe ook ineens niet meer.
Stekker bij me etc en abs schoongemaakt en helemaal geen problemen meer mee gehad. Sindsdien heeft het gewoon normaal en zonder enkele storing gewerkt.
Misschien is proberen?

Geplaatst: 19 nov 2006 22:59
door Laagvlieger
Ik zei paar regels terug, dat is een reactie van de ETC op ELKE storing.
ETC maakt gebruik van aardig wat sensoren en communiceert met zowel ABS als motronic. Dus er zijn nogal wat fouten te bedenken die kunnen optreden. ETC mag alleen werken als het 100% betrouwbaar is. idem met ABS. Bij elke defectcode hele systeem uit.

Dus: Uitlezen! niet lukraak dingen gaan doen, omdat hij uitviel net als bij die ander en die had een los stekkertje. Das nou eenmaal hoe het systeem werkt. Beter Geen ETC dan een die hem vol dichtknijpt op moment dat jij inhaalt. Vandaar, foutcode -> dus systeem niet betrouwbaar -> PATS, systeem offline.

Geplaatst: 19 nov 2006 23:23
door Matt
Het was maar een tip aangezien het bij mij heeft gewerkt :wink:

Geplaatst: 20 nov 2006 18:44
door Laagvlieger
jah ok. is prima, maar ging er even om dat het dus niet hetzelfde hoeft te zijn. :wink:

Geplaatst: 20 nov 2006 18:48
door Matt
Dat snap ik :wink: het is altijd te proberen en als het niet werkt kan je altijd verder zoeken toch?

Geplaatst: 20 nov 2006 18:54
door Laagvlieger
precies. Zo en zo kan het bij welk systeem ook nooit geen kwaad stekkers even schoon te maken, contactreinger en contactolie erop.

Trouwens nog een tip. Let e reven op dat de contactbekkies die in de stekker zitten na verloop van tijd hun veerkracht verliezen. En dan blijven ze iets open staan waardoor ze slecht contact kunnen maken.
Zodra mijn telefoon terug is zal ik wel een seen foto maken van een goede en een slechte stekker.

Geplaatst: 20 nov 2006 18:54
door Roy 2.0 16v
niet geschoten is altijd mis en das logisch

Geplaatst: 23 nov 2006 14:02
door wiebe_gsi
wat ik heb is dat het lampje soms wle zacht gaat branden.. en soms weer uit gaat terwijl etc gewoon aan staat! doe ik hem dan uit dan gaat het lampje vel branden... maar dit heeft volgens mij niets te maken met het niet werken van het systeem!!
mvgr wiebe

Geplaatst: 23 nov 2006 17:45
door Matt
wiebe_gsi schreef:wat ik heb is dat het lampje soms wle zacht gaat branden.. en soms weer uit gaat terwijl etc gewoon aan staat! doe ik hem dan uit dan gaat het lampje vel branden... maar dit heeft volgens mij niets te maken met het niet werken van het systeem!!
mvgr wiebe
Het zacht branden heb ik geen idee van. Misschien weet Marcel wel iets.
Als je etc uitstaat hoort er geen lampje te branden. Zodra je het systeem uitzet of als er een storing inzit zodat je etc niet werkt hoort je lampje op je dash gewoon te branden

Geplaatst: 23 nov 2006 18:31
door Laagvlieger
even voor de duidelijkheid:
ETC aan -> Lampje is UIT!!
ETC uit -> lampje is AAN!!
ETC in actie (wielspin dus) -> lampje knippert

Flauw branden mag niet gebeuren. Dan heb je ergens in je kabels een storing of je ETC computer slecht!

Geplaatst: 23 nov 2006 18:42
door wiebe_gsi
Laagvlieger schreef:even voor de duidelijkheid:
ETC aan -> Lampje is UIT!!
ETC uit -> lampje is AAN!!
ETC in actie (wielspin dus) -> lampje knippert

Flauw branden mag niet gebeuren. Dan heb je ergens in je kabels een storing of je ETC computer slecht!
dan heb ik ergens een storing of slechte computer...
maar mijn etc treed dagelijks in werking en volgensmij werkt dat gewoon goed!!...
soms brand het lampje vlauw en soms niet.. verschilt per keer maarlet er niet meer op!1 uit en aan werkt ook gewoon goed... wel vind ik dat mijn etc wat laat ingrijpt als ik dat verglijk met de etc van mun pa zun m3.. e46!.. mjah dat zal wel gewoon kwaliteitsverschil zijn..!!

hebben jullie een idee hoe dit probleem kan worden opgelost? ofmoet ik even een nieuw topic openen?
mvgr wiebe

Geplaatst: 23 nov 2006 18:48
door Laagvlieger
je zal keer even alle massaverbindingen en stekkerverbindingen schoon kunnen maken. wie weet helpt het.

Geplaatst: 23 nov 2006 22:48
door D_V_R_O_S
Matt schreef:De mijne deed het af en toe ook ineens niet meer.
Stekker bij me etc en abs schoongemaakt en helemaal geen problemen meer mee gehad. Sindsdien heeft het gewoon normaal en zonder enkele storing gewerkt.
Misschien is proberen?
en welke zijn deze stekkers??? kun je er pics van laten zien???
mijna gaat ook soms branden onder het rijden (of ik nou veel of weinig toeren maakt, maak nie uit).
kan het wellicht proberen :wink: