Pagina 1 van 3

motorstoringslampje

Geplaatst: 17 nov 2006 19:53
door zundapp
Als ik boven de 140 komt gaat na verloop van tijd het motorlampje branden en wordt het benzine verbruik haast verdubbelt,ben direcht naar de dealer gereden en laten uitlezen,foutmelding lamdasonde TE RIJK.
De dealer vertelt lamdasonde kapot, vervangen met een nieuwe,kosten 167,- euro.
Nu komt het vreemde,ik start na verloop van tijd de motor en geen storingslampje ook niet met rijden na een week in de stad totdat ik weer boven de 140 komt dan gaat het storingslampje weer branden.
Is de lamdasonde echt kapot ook als het motorstoringslampje niet brandt,wie kan hier antwoordt op geven.

Geplaatst: 17 nov 2006 20:04
door 2.nullutje
lambda sonde regelt de benzinetoevoer e.d. (gedrag motor) afhankelijk van de O-meting in de uitlaat toch? Dan kan dat toch nooit de oorzaak zijn?

lambasonde

Geplaatst: 17 nov 2006 20:38
door Michel82
Ehh even een reactie op de prijs van de lambasonde ik heb hem van de week vervangen en ik was 85 euro kwijt iclusief 10% korting maar die krijg je toch wel als je het bij brezam zou halen en het is ook heelmakkelijk te monteren

succes

Geplaatst: 17 nov 2006 20:39
door Trijzeltje
Blijf voortaan gewoon onder de 140...120 is de grens he... 8)

Geplaatst: 17 nov 2006 20:43
door chucky66
kijk uit er kan best iets met de motor of iets anders aan de hand zijn omdat hij pas boven de 140 fout geeft
dus rij eerst eens vol gas in 2 of 3
kijk of hij dan ook gaat branden

Geplaatst: 17 nov 2006 21:11
door zundapp
Richard de monteur liet duidelijk zien dat de lamda te rijk aangaf op de uitlees tech 1 computer???En 167,- euro is de prijs van een orginele lamda van gm

Geplaatst: 17 nov 2006 21:36
door Laagvlieger
Prijs klopt.

Met lambdasondes NOOIT donderjagen met imitatie. behalve als het Bosch sensoren zijn. lambdasondes gaan in principe een autoleven mee. Dus als het een keer voorkomt dat ie toch stuk gaat gewoon gelijk een goede nemen. Ben je van het gedonder af. Imitatielambda's blijven problemen geven. vergeet niet dat simtecs speciale lambda's hebben!!!! Die zijn flink duurder! Kweet niet wat voor motor we hier over praten.

Ik betwijfel trouwens of het de lamda is.
Op een of andere manier gaat jouw motor te rijk lopen bij langdurig hoge belasting. Wat de reden ervan is zul je moeten (laten) uitzoeken.
kapotte lambda vind ik iets te kort door de bocht.

lambasonde

Geplaatst: 18 nov 2006 09:00
door Michel82
een lambasonde gaat geen hele auto leven mee. ze gaan meestal stuk bij 160000 en als je er meer kilometers mee rijd is dat mooi mee genomen. Mijn lambasonde is er bij 155000 mee gestopt en ik heb voor 85 een bosch lambasonde gehaald. Ja ga je voor orgineel dan betaal je meer maar dat hoeft niet persee beter te zijn.

Geplaatst: 18 nov 2006 09:47
door Laagvlieger
Zo en wie ben jij?
Wat is jouw ervaring met lambda's?
Ik durf zelfs te beweren dat mensen die lukraak lamda's vervangen zelf niet weten waar ze mee bezig zijn!

1) Lambdasonde gaat WEL een autoleven mee. Bij Opel wel tenminste.
Kan altijd een stuk gaan, uiteraard, maar ik vervang ze ZELDEN!!!!!!!
99% van de storingen OP de lambda is het NIET de lambda die stuk is.
Een km stand er aan vast leggen is helemaal stom! Ik heb dat verhaal ook een keer gelezen. In een reclamefolder van een lamdasondefabrikant. Mooie is dat je reclames niet altijd moet geloven.

2) Lamdasondes bij de brezan enzo weg, Prima zolang het een merksensor is! Dus dat betekent, Bosch insputstysteem, moet je ook Bosch lambdasonde nemen. Dan is er nix aan de hand. Maar met bv de Simtecs, haal maar een bij de brezan weg. Gegarandeerd motorstoring.
Dat zijn van die zirkoniumoxide dingen.
haal ze nou maar bij de dealer, weet je zeker dat het de goede is.

En daarbij, originel geeft zekerheid.
Hoe vaak ik wel niet storing heb gezocht op een "beunbak" waar het dan toch aan de nieuwe imitatielamdasonde lag. Leuk. 4 uur zoekwerk a €74 omdat meneer paar tientjes goedkoper uit dacht te zijn.

:roll:

Geplaatst: 18 nov 2006 10:08
door zundapp
Laagvlieger,mijn systeem is simtec 1.8 xe-16v bj 1994.Bij het uitlezen gaf de tech 1 aan lambda te rijk[de waarde zag je ook flink heen en weer schommelen op de tech1] de opelmonteur zei dat op dit moment de lamda niet goedwerkt en de motor veels te rijk staat.Ik hoorde de verschillende monteurs discusseren over een eventuele vacuum lek die bij hoge belasting storing geeft aan de motor,er werd gezegd er kan lekkage op het inlaat spruitstukpakking zijn.Maar na enige tijd de motor weer starten is de storing niet meer terug te vinden,wat voor de monteur ook vreemd is.Ik rijd al een 120.000 km [162.000]met de bougiekabels en bougies van splitfire toendertijd 500,-gulden en k&n inlegfilter,kan dat relevant zijn,rijdt ook alleen stad tegenwoordig en tank v-power, voor de rest altijd opeldealer onderhouden en orginele opel onderdelen,wie weet raadt???

Geplaatst: 18 nov 2006 10:20
door GSi Twente
Laagvlieger schreef: 99% van de storingen OP de lambda is het NIET de lambda die stuk is.
Vaak dikwijls storingen met temp.sensoren/valse lucht/verrotte onsteking.
Een lambda regelt enkel de verbranding af, dus de vooroorzaker is het idd 99% nooit!

Probeer eerst een gewoon de originele bougies en bijbehorende kabels.
Splitfire vind ik eerlijk gezegd "sjonnie-tuning" dat mag op dit forum woordenboek niet eens voorkomen...

Origineel is goed, en eveneens vaak goed te betalen.

@Zundapp, ivm valse lucht, zoek op gescheurde slangen NA de luchtmassameter.
Daar begint meestal het euvel.

Geplaatst: 18 nov 2006 13:04
door GrinX
@Laag, Lamba's van Opel komen toch bij Bosch weg?
Bosch vermeld dat ze wel een vervangingsinterval hebben voor hun lambda's. (ze hoeven dan nog niet defect te zijn)
Klikkie doen
Foutcodes zijn aangenaam om een zoekrichting te hebben, echter is het vaak iets anders in dit geval.
Als je motor te rijk loopt kan dit diverse oorzaken hebben. In de tijd dat ik mijn zwarte F nog had, gaf deze ook allemaal foutcodes op de lambda, echter was het de vollastschakelaar welke het had begeven.
Het komt bij Opel idd niet heel vaak voor dat ze defect gaan, heb je een Alfa Romeo (natuurlijk niet, want dan was je hier niet) dan is dit één van de meestvoorkomende kwaaltjes. Bij mij bekend de 33, 145, 155 en 156 hebben een abonement bij de lambda-leverancier.

Geplaatst: 18 nov 2006 17:37
door zundapp
Gsi twente,ik heb onlangs de carburateur slang [de dikke slang boven op de gasklep die tussen luchtmassameter en gasklep] vervangen voor een nieuwe,zo ook de rubbere slangetjes [met haakse bocht] van de kleine vacuumslangetjes,stappenmotor schoongemaakt,gasklep schoongemaakt.
Vanmiddag een rit naar breda even 140 voor de moerdijk en je raad het al het storingslampje ging weer branden,ik wordt hier gek van jongens,ik zal de splitfire bougies eruit draaien en de orginele er maar inzetten en kijken of dat wat uitmaakt.

Geplaatst: 18 nov 2006 17:40
door zundapp
Een vollastschakelaar zit die ook in een astra gsi,nog nooit van gehoord,en waar moet dat zitten dan???grinx

Geplaatst: 18 nov 2006 17:49
door chucky66
ik heb zelf na net een nieuwe motor in gebouwd te hebben {paar jaar terug}
ook het probleem gehad dat bij meer dan 4000 rpm de motor storings lanp begon te branden
en dat lag niet aan de lambda
nooit gehoord dat een lambda sensor snel defect gaat

Geplaatst: 18 nov 2006 17:56
door zundapp
En ben je er toen achter gekomen wat bij jouw het probleem was chucky

Geplaatst: 18 nov 2006 18:07
door Laagvlieger
@ Grinx, opel gebruikt alleen bosch bougies op Bosch injectiesytemen.
Dus niet op de ecotekjes enzo. En daarbij, die site is niet geheel belangenloos he grinx. :wink:

@Zundapp, Zoals Erwin ook al zei, vervang de bougiekabels en de bougies maar eens met de gewone!!!! Je hebt echt een GOEDE!! kans dat die het probleem veroorzaken. Simtecjes zijn erg gevoelig voor juiste ontsteekspanningen op de bougies. Daabij -> een misfire herkent de lambda alszijnde een arm mengsel. Op dat moment gaat het kenveld een stap omhoog en gaat hij dus verrijken! Dat kan de foutcode geven!

Geplaatst: 18 nov 2006 18:11
door GrinX
Laagvlieger schreef:@ Grinx, opel gebruikt alleen bosch bougies op Bosch injectiesytemen.
Dus niet op de ecotekjes enzo. En daarbij, die site is niet geheel belangenloos he grinx. :wink:
:D Goei spulleke van Robert Bosch :D
Zal idd niet geheel behangeloos zijn :)

Geplaatst: 18 nov 2006 19:23
door chucky66
zundapp schreef:En ben je er toen achter gekomen wat bij jouw het probleem was chucky
ja de aan gepaste chip van de oude motor corespondeerde niet met de nieuwe getunde motor
dus in hogere toeren verkeerde waarde
mischien bij jou wel temperatuur sensor bij je termostaat gedeelte{of is dat alleen bij c20xe}

Geplaatst: 19 nov 2006 12:47
door GSi Twente
chucky66 schreef: mischien bij jou wel temperatuur sensor bij je termostaat gedeelte{of is dat alleen bij c20xe}
Dat zou Laag je moeten vertellen, C18XE ben ik niet bekend mee.

Iig als het bij de C20XE met je temp.sensor op je thermostaat huis is, kan deze een totaal verkeerde waarde afgeven.
Gezien de sensor dus wél een waarde geeft (en dus wel een signaal afgeeft!) zal deze geen foutmelding geven, enkel zal de motronic (C20XE) zal het zover willen bijregelen, dat je motor zover verzuipt en uitslaat.
Dus denk niet altijd dat géén foutmelding ook geen defecte sensor kan wezen.

En door het bijregelen, kan de motor b.v. een lambda storing geven van te rijk of te arm mengsel.
Dus ga niet altijd direct uit op een kapotte lambda-sensor, want het tegendeel is hier boven al genoeg duidelijk gemaakt.

Geplaatst: 19 nov 2006 13:10
door Laagvlieger
Bij een C18XE zit ie aan de zijkant van het blok, onder de DIS module.
Maar die waardes zijn af te lezen met de TECH 1.
Ik mag er toch vanuit gaan dat de monteur dat gedaan heeft toch.
Hoewel het niet een echte simtec kenner was, daar hij het vreemd vond dat die foutcode zichzelf automatisch wiste na een paar keer starten.
Issie zeker vergeten dat elke keer contactslot omdraaien er een diagnostische zelftest plaatsvind, en als na een paar keer die zelftest goed verloopt, wordt het storingsgeheugen automatisch gewist.

Geplaatst: 19 nov 2006 13:17
door GSi Twente
... zei de Opel goeroe....




:wink:

Geplaatst: 20 nov 2006 11:19
door Michel82
Laagvlieger schreef:Zo en wie ben jij?
Wat is jouw ervaring met lambda's?
Ik durf zelfs te beweren dat mensen die lukraak lamda's vervangen zelf niet weten waar ze mee bezig zijn!

1) Lambdasonde gaat WEL een autoleven mee. Bij Opel wel tenminste.
Kan altijd een stuk gaan, uiteraard, maar ik vervang ze ZELDEN!!!!!!!
99% van de storingen OP de lambda is het NIET de lambda die stuk is.
Een km stand er aan vast leggen is helemaal stom! Ik heb dat verhaal ook een keer gelezen. In een reclamefolder van een lamdasondefabrikant. Mooie is dat je reclames niet altijd moet geloven.

2) Lamdasondes bij de brezan enzo weg, Prima zolang het een merksensor is! Dus dat betekent, Bosch insputstysteem, moet je ook Bosch lambdasonde nemen. Dan is er nix aan de hand. Maar met bv de Simtecs, haal maar een bij de brezan weg. Gegarandeerd motorstoring.
Dat zijn van die zirkoniumoxide dingen.
haal ze nou maar bij de dealer, weet je zeker dat het de goede is.

En daarbij, originel geeft zekerheid.
Hoe vaak ik wel niet storing heb gezocht op een "beunbak" waar het dan toch aan de nieuwe imitatielamdasonde lag. Leuk. 4 uur zoekwerk a €74 omdat meneer paar tientjes goedkoper uit dacht te zijn.

En wie ben jij ?

Ik ben een interieurmaker die in me vrije tijd sleuteld aan me auto. Ik weet mischien niet alles maar als ik iets weet dan kijk ik eerst op het internet voor informatie en dat zou jij ook wel eens mogen doen ipv iemand de grond in probeert te trappen. Als je nou gewoon niet zoveel ophef maakt en niet meteen met Zo en wie ben jij? aankomt.

Mijn persoonlijke ervaring is dat mijn lambasonde stuk is gegaan (2 weken geleden) en ik ben bij 3 motorhuizen geweest en alle drie zeiden ze hetzelfde. dus heb nu een lambasonde gehaald van bosch die ik alleen zelf heb moeten afstrippen en monteren. Is gelukt en zo leer ik steeds meer van me auto kennen.

Ik probeer alleen tegen Zundapp te zeggen dat ie ook voor 85 euro bij de brezam een geheel orginele bosch lambasonde kan kopen die hij alleen zelf moet strippen en aansluiten. Het is een werkje maar ik heb mezelf 83 euro bespaart. en lees goed de beschrijving. Wat hij er verder mee doet moet ie zelf weten ik probeer hem alleen te helpen.

michel

Geplaatst: 20 nov 2006 11:46
door Ali-GSI
JERRY JERRY JERRY!!!


PS. michel, Laagvlieger is hier de opelman bij uitstek als het om kennis gaat, ga je tegen hem in? best, maar weet dan wel zeker dat je gelijk hebt, want op opelkennis lult laag je finaal onder de tafel....

Geplaatst: 20 nov 2006 15:51
door Rallyastra
En hoevaak heeft jou auto al 160.000 kilometer gehaald ? denk misschien maar 1x, ga nooit over 1 nacht ijs.