Pagina 1 van 3
Stuurapparaat heeft storing?
Geplaatst: 10 okt 2006 21:24
door Gilles
Dag heren GSI liefhebbers,
Mijn astra GSI C18XE uit 94 geeft een foutmelding. Ben onlangs bij de dealer geweest om hem uit te laten lezen.
De dealer constateerde twee meldingen:
* 38, opwarmspanning lambda sonde hoog
* 91, weet ik niet meer, maar zou een gevolg zijn van die 38
Nu is de lambda sonde onlangs vervangen (origineel uiteraard), dus dat kan het niet zijn. De bedrading heb ik zelf al nagekeken, leek de dealer overigens sterk dat het daar aan zou liggen.
Conclusie, er zit een storing in het stuurapparaat.
Mijn vraag, zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn. En komt het vaak voor dat er storing zit in een stuurapparaat.
Heb geinformeerd bij de sloop, zou rond de €75,- gaan kosten. Maar had de juiste codes van het stuurapparaat toen niet bij de hand. Ben bang dat deze stuurapparaten schaars zijn, op de sloop.
Alvast bedankt.
Geplaatst: 10 okt 2006 21:48
door 2.nullutje
91 is Oxygen sensor heater High voltage
Geplaatst: 10 okt 2006 21:48
door Bart(astra)
Lijkt mij idd dat er iets mis is met het signaal naar de sensor toe, ipv een kapotte lambdasensor
Geplaatst: 10 okt 2006 22:45
door Laagvlieger
Bij motronic zit de verwarming niet op het stuurapparaat maar via een relais op de accu.
Simtec weet ik zo even nie uit me kop.
Geplaatst: 10 okt 2006 23:12
door Gilles
Voor zover ik het begreep en heb kunnen zien aan de kabels, gaat alles rechtstreek naar het stuurapparaat.
Geplaatst: 11 okt 2006 19:37
door Laagvlieger
Heb je al gemeten op de verwarmingsdraden dan?
Of je er prik op hebt en zoja hoeveel.
Heeft ie massa. Meten = weten.
Deze storingen kom ik wel es tegen bij Marterschade.
Check dat ook even.
Geplaatst: 11 okt 2006 21:35
door Gilles
Welke draden zijn dat dan? De twee die apart bij elkaar gebonden zijn of de twee losse?
Volgens mij geen marterschade, heb alle bedrading al nagelopen.
Geplaatst: 11 okt 2006 23:14
door Laagvlieger
de sensor krijgt 5 v vanaf het stuurapparaat. Das voor je lambdafunctie.
Daar heb je 2 draden voor. Dan heb je nog 2 draden voor de verwarming. Daar zou 12 volt en massa op moeten staan.
Kleuren heb ik geen idee van. Ik ben meer een Motronic -man. Heb dus ook geen schema helaas.
Geplaatst: 12 okt 2006 11:38
door Gilles
Zal eens proberen te meten.
Wat ik vergeten ben te zeggen is dat de storing niet continu aanwezig is. Dus 's ochtends rij ik weg en na een minuut of 5 gaat het storings lampje weer uit. Andere keer is de storing lamger aanwezig, dan doe ik de motor uit en weer aan, vervolgens is de storing ook niet meer aanwezig.
Geplaatst: 13 okt 2006 20:36
door Gilles
Heb gemeten, maar de spanningen lijken te kloppen.
Een keer met stilstaande motor, op contact. Dit gaf inderdaad 12V, massa en 2x 5V (ongeveer, net geen 5V).
Maar met draaiende motor (sensor niet aangesloten) 14V, massa, 5V en 2V. Komt dat dan omdat de sensor niet is aangesloten, of omdat hij niks meet.
In ieder geval, ik dacht dat die waarden mochten schommelen tussen een een bepaald voltage. En de fout is nu niet aanwezig, nadat ik de computer los heb gehad en gereset. maar voor hoelang weet ik niet.
Geplaatst: 13 okt 2006 20:38
door Laagvlieger
5 volt meet je als de sensor los hangt. met stekker eraan ligt dat tussen de 0,45 en 4,55 volt.
Lijtk te kloppen dus idd.
Geplaatst: 13 okt 2006 21:16
door Gilles
Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik moet wachten tot zich weer een storing voordoet en dan moet ik meten?
Maar die stuurapparaten, storen die wel eens vaker, of komt dat eigenlijk niet voor? Los contact lijkt me zo sterk.
Geplaatst: 13 okt 2006 22:13
door Laagvlieger
deze specifieke storing heb ik nog niet eerder gezien alszijnde een defect stuurapparaat. Maja blijft Siemens. kan altijd stuk gaan
Maar dan zou het betekenen dat de eindtrap voor de lambdaverwarming defect is.
Kijk maar even of het nog weer terugkomt. Zoja en je weet 100% zeker dat de bekabeling goed is zou je het stuurapparaat even open kunnen schroeven en soldeerverbindingen van de eindtrap bekijken/ opnieuw vertinnen. En wie weet is de eindtrap een universeel verkrijgbaar type.
Bosch gebruikt nog wel eens exotische componenten. laatst gemerkt bij een BMW 750i met defecte computer.
Misschien met een Siemens meer geluk.
maar die computers heb ik nooit open gehad.
Geplaatst: 13 okt 2006 23:10
door Gilles
Toen ik de boel heb gedemonteerd, heb ik gelijk het stuurapparaat opengeschroefd. Maar kon niks bijzonders ontdekken. Wist niet waar die eindtrap zat, of uberhaupt van zijn bestaan.
Maar goed ik wacht nog wel even af.
Deze specifieke storing heb ik nog niet eerder gezien alszijnde een defect stuurapparaat
Welke oorzaken dan? Die je al eerder noemde, of nog andere.
In ieder geval bedankt alvast
Geplaatst: 13 okt 2006 23:11
door Gilles
Dat deed ik net verkeerd om.
Deze specifieke storing heb ik nog niet eerder gezien alszijnde een defect stuurapparaat.
Geplaatst: 02 nov 2006 12:13
door Gilles
Het wordt steeds leuker!
Nu wil mijn auto niet meer starten, naar de dealer gebracht. Na wat zoek werk bleek dat de computer stoorde. Stekker los en weer vast en ja hoor, hij loopt weer even. Even een klap op de computer en hij deed het weer.
Nieuwe kost me 750,-. Heb al wat rondgekeken, maar kan nog weinig vinden. Onderdelen lijn, wordt wel gebeld, maar steeds de verkeerde.
Iemand hier nog suggesties, adresjes.
Geplaatst: 03 nov 2006 00:18
door Gilles
Iemand enig idee waar ik zo'n computer vandaan kan halen. Nieuw of gebruikt en goedkoper dan bij de dealer.
Geplaatst: 03 nov 2006 00:25
door 2.nullutje
bwhehe.. dacht laat ik es effe voor je op marktplaats rondspeuren:
Hehehe
Maar zullen ze die dingen niet genoeg bij sloperijen hebben liggen dan?
Geplaatst: 03 nov 2006 00:33
door Marty
Heeft Geert er niet eentje liggen? Die heeft hem niet meer nodig met zijn Openblaasklephuizen.
Geplaatst: 04 nov 2006 01:30
door Gilles
Heb al wat berichtjes gehad van sloperijen, via de onderdelen lijn.
Die gezocht advertentie had ik later op marktplaats gezet. Heb ik reactie op gehad, morgen kijken of die kerel daadwerkelijk de goede heeft. Hij zei van wel in ieder geval.
Dus hopelijk de goede computer, kost me in ieder geval geen 750,-. Hij vroeg 50,- , alleen die kan ook zo weer kapot gaan.
Geplaatst: 10 nov 2006 17:33
door Gilles
Wordt er onderhand flauw van die kut auto. Eerst meende de dealer dat het de computer was, omdat de auto het weer deed als de stekker even los werd gehaald (van de computer).
Ik een andere computer gehaald, aangesloten en lopen als een zonnetje. Thuis aangekomen auto uitgezet, moest weer weg dus starten, niks!! Dus ik stekker los en weer vast, ja hoor. Naar dealer, gelukkig dat ik daar nog kwam en de auto wou helemaal niks meer.
Kwam eruit dat de krukas sensor kapot was. Vervangen, hij doet het nu wel maar wil slecht starten. Nu denken ze dat er wat is met het "tanwiel" op de krukas, waar het sensor zijn bovenste dode punt afleest.
Lijkt mij een beetje vaag dat daar wat mee kan zijn, maar goed zal wel even controleren.
Geplaatst: 10 nov 2006 18:24
door Laagvlieger
Raar! Staat de distributieriem wel 100% op tijd????
Geplaatst: 10 nov 2006 18:58
door GrinX
Gilles schreef:Wordt er onderhand flauw van die kut auto. Eerst meende de dealer dat het de computer was, omdat de auto het weer deed als de stekker even los werd gehaald (van de computer).
Ik een andere computer gehaald, aangesloten en lopen als een zonnetje. Thuis aangekomen auto uitgezet, moest weer weg dus starten, niks!! Dus ik stekker los en weer vast, ja hoor. Naar dealer, gelukkig dat ik daar nog kwam en de auto wou helemaal niks meer.
Kwam eruit dat de krukas sensor kapot was. Vervangen, hij doet het nu wel maar wil slecht starten. Nu denken ze dat er wat is met het "tanwiel" op de krukas, waar het sensor zijn bovenste dode punt afleest.
Lijkt mij een beetje vaag dat daar wat mee kan zijn, maar goed zal wel even controleren.
Ik gok de BDP (Bovenste dooie punt) sensor ?
Schijnen nog al eens te hiemelen.
Geplaatst: 10 nov 2006 19:03
door GSi Twente
Dat getande wiel wat op je krukas kan 99% NIETS mis mee wezen.
Maar nu die BDP/Krukas sensor erop zit, geeft ie dan nog weer foutcodes?
Als je onsteking verder goed... gok ik op enkel gevoelsensoren, maar vooralsnog, geeft ie foutcodes na vervanging van die krukas-sensor?
Geplaatst: 10 nov 2006 21:07
door Laagvlieger
en dan hebben we nog de nokkenassensor. Ken het ook wezen.